Jump to content
IGNORERAD

hjälp med dator


gubben4906

Recommended Posts

Kolla bilden jag bifogade det är samma adapter som gubben visade,vad jag menade är att det blir röjigt med alla kablar,

men det är klart vill man att det skall se ut som ett elektroniklabb hemma så varför inte.

Och jag svarade också att det går att använda som extern disk.

mvh.

Förlåt, du har naturligtvis alldeles rätt. Det blir en stömkabel mer + en USB-sladd.

Men ambitionen att har det ren och fint under skrivbordet har jag gett upp för länge sen. Det som bekymrar mig mera är att jag med min dåliga rygg (40 år framför datorn) måste krypa under skrivbordet för att upprätthålla "illusionen" av ett rent skrivbord för de andra, hehe.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    16

  • gubben4906

    11

  • Tallviking

    10

  • Khemmarat

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För att klargöra när en del gör det krångligare än det är.

Men dom sladdarna du har, gubben. Så kan du plocka ut din

hårdisk, sätta i sladdarna och koppla in till USB porten på din nya dator.

Förutsatt att det inte är nått fel på din gamla hårddisk så kommer den

upp i utforskaren och du kommer åt det du vill.

Sen vad det gäller krypterade bilder så har du fått svar innan.

Men bilder, dokument och annat kommer du år lika lätt som om dom låg på

en vanlig USB-sticka.

Jag plockade så sent som för tre veckor sen ut en hårddisk ur en kraschad

laptop som rullat på XP, och med exakt samma sladdar som du har så

kopplade jag upp den till min windows 7 bestyckade dator

och det var inga som helst problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr inte att det alternativet fungerar i hans fall

Alternativet "USB-disk" i det verktyget använder man om man t.ex vill exportera ur alla sådana filer ur sin egen XP-baserade dator innan man blåser den helt och importerar filerna igen eller så när man ej har nätverk/kabel mellan datorerna så exporterar man filerna ur XP-datorn till en USB-disk med hjälp av verktyget och sedan importerar man på den nya datorn med hjälp av verktyget

Verktyget paketerar allt på ett speciellt sätt

Att köra verktyget från en normal OS-disk utan att på den "gamla datorn" köra verktyget i "exportera-mod" funkar vad jag vet inte

Har själv använt verktyget på massor av exporter mellan datorer men aldrig på det sättet från en havererad dators disk ansluten som USB till den nya datorn.

PS: Gubben: Jag har också sådana verktyg och adaptrar som behövs för att föra över dina filer från gamla disken till nya datorn så PM:a mig om du vill ha hjälp. Bor också i Sthlm. DS.

Bra att det finns folk som är vaken och det är ju det som är fin med ett forum.

Du har naturligtvis rätt och jag blev förledd att tro att programmet gick att använda för detta scenario också. Pga att jag vid tillfället inte fysiskt kunde rekonstruera en sådan situation blev jag tvungen att avbryta programmet i tron att den faktiskt skulle fixa "exporten" på den gamla disken också. Min uppenbara förvåning att Microsoft verkade ha lyckats att lösa även detta uppenbara problem får väl sälla sig till tidigare besvikelser ang Microsofts sedvanliga hantering och stöd av "gamla" opertivsystem. "Fuck and forget" kunde likaväl vara Bill Gates morgonhälsning till de anställda på Microsoft.

Lite skamsen rev jag ut en disk (primär partition) från en annan laptop med XP som operativsystem och kopplade upp den som extern disk på min Acer laptop med Windows 7. Det gick att installera "exportprogrammet" på den gamla disken men jag var tvungen att boota upp Acer'n med den gamla diskens operativsystem genom att ändra i bootup-sekvensen i BIOS. Detta gick faktiskt bra i "Safe Mode" men det hände vissa saker som entydigt indikerar att denna metod fungerar bara under specifika omständigheter och då enbart som "last resort". Jag provade sedan med en OS-disk från en stationär dator och fick genast "blå skärm". Som sagt måste "exporten" utföras på den gamla datorn först för att "Windows filöverföring" skall fungera. En annan möjlighet är att "surrogat-plantera" den gamla disken i en fungerande Vista-laptop. Men det kräver andra kunskaper som är minst lika krävande som att flytta filerna direkt mellan diskarna för att vara säker på sin sak.

Har du ett verktyg som förenklar processen att extrahera data, e-post och inställningar från en extern disk med annat operativsystem så får du gärna tipsa om det här eller skicka PM om det nu skulle vara ett "piratverktyg". Annars är jag övertygad att du kan hjälpa gubben att återfå sina bilder, rumsrena och icke rumsrena sådana. Du bor ju dessutom i Stockholmsområdet och verka ha yrkesmässig bakgrund.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte en sån här för att köra en hårddisk externt på enkelt sätt Klicka här

Ja den funka jättebra. Jag har en sådan och är jättenöjd.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla bilden jag bifogade det är samma adapter som gubben visade,vad jag menade är att det blir röjigt med alla kablar,

men det är klart vill man att det skall se ut som ett elektroniklabb hemma så varför inte.

Och jag svarade också att det går att använda som extern disk.

mvh.

Det där lät krångligt,

går det:

1. Bränna mina saker över till CD/DVD-skivor?

2. Föra över innehållet till en Extern Hårddisk?

3. Går det föra över till något annat som är kombatibelt med min dator?

eller är det helt enkelt lättast att kasta skiten i sjön och tänka på att ladda ner bilderna direkt till mitt 32 GB USB-minne i framtiden, :cray: synd bara på mina onämnbara bilder på dessa vackra damer som finns nere i detta underbara land. :cray:

:crazy: gubben :crazy:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät krångligt,

går det:

1. Bränna mina saker över till CD/DVD-skivor?

2. Föra över innehållet till en Extern Hårddisk?

3. Går det föra över till något annat som är kombatibelt med min dator?

eller är det helt enkelt lättast att kasta skiten i sjön och tänka på att ladda ner bilderna direkt till mitt 32 GB USB-minne i framtiden, :cray: synd bara på mina onämnbara bilder på dessa vackra damer som finns nere i detta underbara land. :cray:

:crazy: gubben :crazy:

1. Ja

2.Ja

3.Ja

Enda som förmodligen kan vara ett problem är dina krypterade bilder allt annat är inget problem.

Kan också föras över till din nya dator, dom onämnbara kan jag prata lite med en kollega om, det kan vara svårt med kryptering men det

beror på hur o vilket program dom är krypterade med.

Allt annat är "nema problemas"

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät krångligt,

går det:

1. Bränna mina saker över till CD/DVD-skivor?

2. Föra över innehållet till en Extern Hårddisk?

3. Går det föra över till något annat som är kombatibelt med min dator?

eller är det helt enkelt lättast att kasta skiten i sjön och tänka på att ladda ner bilderna direkt till mitt 32 GB USB-minne i framtiden, :cray: synd bara på mina onämnbara bilder på dessa vackra damer som finns nere i detta underbara land. :cray:

:crazy: gubben :crazy:

Gubben,

förtvivlar inte. Någon kommer att ta hand om dina gamla bilder för dig. Så inom en överkomlig tid kommer du kunna titta på dina bilder etc även på din nya dator. Och du får vara nörd också framöver. Du åtnjuter trots allt kundens privileg: Att kunna vara fullständigt borta på data. Det är ett levebröd för många andra och det kan du vara stolt över...

Apropå 32GB USB-minne som enda källa för dina bilder utgör vissa risker som nästan är större: Att stoppa in den lilla stickan i fel hål kan leda till substansförlust, nästan som i verkliga livet :crazy:. Och då hjälper det inta att man "drar ut" för tidigt. Tvärtom är detta oftast en anledning att förlora de ena eller andra. Då är det nog bättre att ha USB-minnet som backup för de bilder som också finns på datorn.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Om hårddisken är hel går det då att använda den som en extern hårddisk?

gubben

Inga problem. Jag har en sådan liten ask med USB-kabel liggande så du kan få den som lös USB-disk i framtiden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det finns folk som är vaken och det är ju det som är fin med ett forum.

Du har naturligtvis rätt och jag blev förledd att tro att programmet gick att använda för detta scenario också. Pga att jag vid tillfället inte fysiskt kunde rekonstruera en sådan situation blev jag tvungen att avbryta programmet i tron att den faktiskt skulle fixa "exporten" på den gamla disken också. Min uppenbara förvåning att Microsoft verkade ha lyckats att lösa även detta uppenbara problem får väl sälla sig till tidigare besvikelser ang Microsofts sedvanliga hantering och stöd av "gamla" opertivsystem. "Fuck and forget" kunde likaväl vara Bill Gates morgonhälsning till de anställda på Microsoft.

Lite skamsen rev jag ut en disk (primär partition) från en annan laptop med XP som operativsystem och kopplade upp den som extern disk på min Acer laptop med Windows 7. Det gick att installera "exportprogrammet" på den gamla disken men jag var tvungen att boota upp Acer'n med den gamla diskens operativsystem genom att ändra i bootup-sekvensen i BIOS. Detta gick faktiskt bra i "Safe Mode" men det hände vissa saker som entydigt indikerar att denna metod fungerar bara under specifika omständigheter och då enbart som "last resort". Jag provade sedan med en OS-disk från en stationär dator och fick genast "blå skärm". Som sagt måste "exporten" utföras på den gamla datorn först för att "Windows filöverföring" skall fungera. En annan möjlighet är att "surrogat-plantera" den gamla disken i en fungerande Vista-laptop. Men det kräver andra kunskaper som är minst lika krävande som att flytta filerna direkt mellan diskarna för att vara säker på sin sak.

Har du ett verktyg som förenklar processen att extrahera data, e-post och inställningar från en extern disk med annat operativsystem så får du gärna tipsa om det här eller skicka PM om det nu skulle vara ett "piratverktyg". Annars är jag övertygad att du kan hjälpa gubben att återfå sina bilder, rumsrena och icke rumsrena sådana. Du bor ju dessutom i Stockholmsområdet och verka ha yrkesmässig bakgrund.

Lycka till!

//Singha711

Inga problem. Jag hjälper honom

Konstaterade att jag har mekat datorer i drygt 30 år nu (strax innan PC:n uppfanns av IBM 1981)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät krångligt,

går det:

1. Bränna mina saker över till CD/DVD-skivor?

2. Föra över innehållet till en Extern Hårddisk?

3. Går det föra över till något annat som är kombatibelt med min dator?

eller är det helt enkelt lättast att kasta skiten i sjön och tänka på att ladda ner bilderna direkt till mitt 32 GB USB-minne i framtiden, :cray: synd bara på mina onämnbara bilder på dessa vackra damer som finns nere i detta underbara land. :cray:

:crazy: gubben :crazy:

Du behöver inte vara orolig. Jag fixar allt åt dig så du förlorar inget !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Jag har en sådan liten ask med USB-kabel liggande så du kan få den som lös USB-disk i framtiden

Låter intressant att det går att använda som externa.

Skulle ge bort en dator igår och slänga en äldre.

Men när jag skulle starta den nyare att så gick den inte igång och den den älldre hade Dinkontakt (den stora varianten) till tangentbordet.(som jag hade slängt) så jag blockade ut hårddiskarna eftersom jag samlat bankinformation mm i dem.

Något att tänka på om kopplar jag de gamla hårdiskarna till min nya dator externt?

De är ju inte så snabba och rymliga så jag slänger dem bara jag fått ut det jag vill ha ur dem och tömmer sedan.

Vill dock inte förstöra något i min helt nya dator så jag tar helst inga risker :whoco5:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en stationär dator och slänger stationära.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant att det går att använda som externa.

Skulle ge bort en dator igår och slänga en äldre.

Men när jag skulle starta den nyare att så gick den inte igång och den den älldre hade Dinkontakt (den stora varianten) till tangentbordet.(som jag hade slängt) så jag blockade ut hårddiskarna eftersom jag samlat bankinformation mm i dem.

Något att tänka på om kopplar jag de gamla hårdiskarna till min nya dator externt?

De är ju inte så snabba och rymliga så jag slänger dem bara jag fått ut det jag vill ha ur dem och tömmer sedan.

Vill dock inte förstöra något i min helt nya dator så jag tar helst inga risker :whoco5:

Jag är inte helt säker att jag har förstått dig rätt men om problemet enbart består i de gamla DIN-kontakterna som inte passar in i den nya datorn så är det nog enklast att skaffa en motsvarande adapter till tangentbordskabeln så att den passar i den nya datorn. De kostar inte mycket och jag har haft sådana förut. Men dessvärre har jag nog kastat dem eftersom det var länge sedan man använde DIN-kontakterna för tangentbord.

Annars finns ju möjligheten att bara flytta disken till den nya datorn. Jag menar att bygga in den där, åtminstone under en tid. Har du lärt dig att ta ut en disk lär du dig också att montera in den på en annan stationär dator. Eftersom du tar den ur en gammal dator utgår jag ifrån att det rör sig om en IDE-disk. Stöd för IDE finns även på modernare datorer och ledig plats lär det säkert också finnas.

Överhuvud taget är problemet mycket enklare på stationära datorer eftersom datorlådor och moderkort byggs för nästan alla förekommande varianter av disksystem(IDE&SATA) och diskdimensioner (2.5&3.5 inch). En laptop är en unik konstruktion där byte av nästan alla komponenter kräver orginalreservdelar. Dessutom är öppnandet och återmontering väldigt mera krävande än vid den simpla datorlådan hos en stationär dator, nästan som en gammal Volvo eller Folkvagn.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben,

förtvivlar inte. Någon kommer att ta hand om dina gamla bilder för dig. Så inom en överkomlig tid kommer du kunna titta på dina bilder etc även på din nya dator. Och du får vara nörd också framöver. Du åtnjuter trots allt kundens privileg: Att kunna vara fullständigt borta på data. Det är ett levebröd för många andra och det kan du vara stolt över...

Apropå 32GB USB-minne som enda källa för dina bilder utgör vissa risker som nästan är större: Att stoppa in den lilla stickan i fel hål kan leda till substansförlust, nästan som i verkliga livet :crazy:. Och då hjälper det inta att man "drar ut" för tidigt. Tvärtom är detta oftast en anledning att förlora de ena eller andra. Då är det nog bättre att ha USB-minnet som backup för de bilder som också finns på datorn.

Lycka till!

//Singha711

:rolleyes:"fel hål har väl den lilla stickan varit i och, jasså du menade USB-minnet, där ser man när man läser fel och hoppar över ord." :rolleyes:

:6: gubben :6:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...