Jump to content
IGNORERAD

ingen leasing, du äger


phitsanulok

Recommended Posts

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    5

  • Nerike

    3

  • Oscar

    2

  • elikswe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ja jo det visste jag, men hur kan hon skriva att tomten är friköpt, låter skumt i mina öron.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Dessutom tycker jag 700 papp för 65 kvadrat utnaför staden Pratcuap Kirikhan verkar väl högt även för ett falanggetto?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har väl ett bolag som äger marken då kan du äga marken, men du kan ej skapa sådana bolag idag där har dom knäppt till det hålet.

Men du kan köpa ett gammalt bolag som kan äga marken, eller så säljer dom bolaget som äger marken.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det åtminstone förut fanns villaområden med samma upplägg som condos, dvs. ett bolag som äger både marken och husen och man äger sin andel i bolaget, alltså sitt hus och marken den står på.

Om lagligheten i detta upplägg vet jag inget, minns bara att så har det marknadsförts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det åtminstone förut fanns villaområden med samma upplägg som condos, dvs. ett bolag som äger både marken och husen och man äger sin andel i bolaget, alltså sitt hus och marken den står på.

Om lagligheten i detta upplägg vet jag inget, minns bara att så har det marknadsförts.

Det finns en massa upplägg med detta om att "äga" marken, Det ENDA sättet för en farang att äga marken på samma villkor som en Thai, är att skriva marken på gammelmormor, och att hon testamenterar den till dig, så blir DU ägare vid hennes död. Alltså ARV är enda möjligheten i Thai för farang att bli ägare av mark i Thailand.

''----- Ang huspriser så är alla som annonseras på Svenska sajter rena lurendrejeriet,

säljaren låter Thaifirma bygga för 450 000Tbh och sedan säljer man på "blocket" för 3,5 milj kr.

Vanligt på "Svenskön" Koh Lantha. Klart att alla gör som dom vill med sina pengar, har erfarenhet att en del bara vill visa andra att dom har råd, så ju dyrare desto bättre att skryta med.

Troligen får jag nu en massa minus karma, men det rör inte mig, för mig är sanningen viktig.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det åtminstone förut fanns villaområden med samma upplägg som condos, dvs. ett bolag som äger både marken och husen och man äger sin andel i bolaget, alltså sitt hus och marken den står på.

Om lagligheten i detta upplägg vet jag inget, minns bara att så har det marknadsförts.

Det kan du göra MEN vad händer för dig om majoriteten i bolaget säljer, då har du inget hus och har aldrig haft mark heller. GLÖM inte du kan bara "ÄGA" 49% i ett Thailändskt bolag du har ingen majoritet.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa upplägg med detta om att "äga" marken, Det ENDA sättet för en farang att äga marken på samma villkor som en Thai, är att skriva marken på gammelmormor, och att hon testamenterar den till dig, så blir DU ägare vid hennes död. Alltså ARV är enda möjligheten i Thai för farang att bli ägare av mark i Thailand.

Nu är det så att man kan äga via ett bolag, min hyresvärd gör så i Hua Hin han har ej thaitjej och han äger bolaget till 100 % som äger marken till 100 %

Men exakt hur han gjorde vet jag ej, men jag vet fler som gjort samma sak men det måste vara ett bolag som redan finns då ni inte kan starta ett sådant bolag i dag för dom har stängt den möjligheten

då dom såg att det fanns ett kryphål i lagen

Kolla med kamraten i Pattaya han är husmäklare, han vet säkert mer hur det går till väga.

Detsamma har jag läst och hört om lgh. att ni ej kan äga den heller längre dvs. om det är ett nybygge men om redan finns så kan ni fortfarande äga en lgh till 100 % utan thai inblandning men som sagt det har jag bara läst och hört kan ej svara om det är 100 % sant men det vet säkert Kamraten i Pattaya men det var nåt om majoriteten i i huset där det finns lgh skall ägas av 51% thai dvs. av 100 lgh skall 51 st ägas av thai

Men som sagt det var bara vad jag har läst och hört Kamraten vet säkert exakt hur det är idag.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Att äga mark i här idag är möjligt om man efter tre år i Thailand söker Thailändskt 'uppehållstillstånd'. Kan göras av 100 personer/år av varje nationalitet. T.e.x. av 100 Svenskar.

Kravet är att man talar hyfsad Thai. De tidigare kraven på att kunna läsa och skriva Thai togs bort för någon månad sen. Ansökan kostar 90.000:- baht. När man blir utrustad med ett Thai ID-kort kan man ha blå husbok, dessutom aldrig mer några besök hos immigrationen.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs för att få UT i Thailand, jag har läst om man måste ha gjort nåt bra för landet som gör att man är välkommen

Och jag har alltid undrat vad det skulle kunna vara, kan det vara tex. jobbat som volentär på barnhem osv.

Eller är det först till kvarn att få UT.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad lagen säger idag är inte säkert, om X antal år kan den vara ändrad till något helt annat :sFduh: TIT

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, du kan aldrig som farang äga något i Thailand, du har bara 49% och det är lika med noll. Säger någon nåt annat så är det skitsnack. Jag vet har jobbat som mäklare i Thailand.Inget ont om dom som har jobbat som mäklare i Thailand alla vill tjäna pengar.Det är alltid kunden som ska kolla uppgifter vad som gäller för kontrakt.

MVH

Sakeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, du kan aldrig som farang äga något i Thailand, du har bara 49% och det är lika med noll. Säger någon nåt annat så är det skitsnack. Jag vet har jobbat som mäklare i Thailand.Inget ont om dom som har jobbat som mäklare i Thailand alla vill tjäna pengar.Det är alltid kunden som ska kolla uppgifter vad som gäller för kontrakt.

MVH

Sakeo

Sakeo

Jag vet att Amerikanska medborgare kan äga 1 rai i eget namn

det är nån eftergift efter "Vietnammkriget"

Jag har även för mig att det skrevs någon ny lag runt sekelskiftet

där hustrun måste kunna redovisa vart/hur hon fått pengar från att

köpa en tomt, bara för att inte en farang ska kunna "finansiera"

köpet och sen vid en skilsmässa/arv ska kunna bli ägare av tomten

Men det hela verkar vara en djungel, som kräver många advokater att lösa :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

För inte så hemskt länge sen fick inte en Thai kärring som var gift med en Fallang äga mark

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte så hemskt länge sen fick inte en Thai kärring som var gift med en Fallang äga mark

1995 togs denna lag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, du kan aldrig som farang äga något i Thailand, du har bara 49% och det är lika med noll. Säger någon nåt annat så är det skitsnack. Jag vet har jobbat som mäklare i Thailand.Inget ont om dom som har jobbat som mäklare i Thailand alla vill tjäna pengar.Det är alltid kunden som ska kolla uppgifter vad som gäller för kontrakt.

MVH

Sakeo

I Thailand kan alla som vill, jobba och kalla sig för "mäklare" inget ont om dij, men som du skriver skall alla kolla och sedan själv ha ansvar. Klart att alla har ansvar för sina handlingar.

Problemet med Svenska kunder är att dom många gånger tror att om du kallar dig Mäklare, så har du utbildning samt ansvarsförsäkring, men det behöver ingen i Thailand.Vilken "NISSE" som helst kan sälja hus och lägenheter i Thailand.

Samma med advokater alla kallar sig med endast 3% är advokater i Thailand, andra har läst lite om lagen liknande i Sverige och då kallar man sig för jur. kand.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

där hustrun måste kunna redovisa vart/hur hon fått pengar från att

köpa en tomt, bara för att inte en farang ska kunna "finansiera"

köpet

2 damer på Phuket blev av med hus och mark för lite sedan just pga detta (läste det i phuket Gazette)!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.blocket.se/orebro/Moblerad_villa_i_Baan_Huay_Yang_30592590.htm?ca=8&w=1&last=1

Jaha hur är det nu egentligen, kan man äga eller inte, det är frågan.

mvh walle

Öppnade denna annons då den var ny och svarade säljaren med en del frågor .Har ännu i dag ej hört ett ljud från henne eller om det bara är fejk annons, eller ett sätt att prova om det finns intresse för denna marknad.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa upplägg med detta om att "äga" marken, Det ENDA sättet för en farang att äga marken på samma villkor som en Thai, är att skriva marken på gammelmormor, och att hon testamenterar den till dig, så blir DU ägare vid hennes död. Alltså ARV är enda möjligheten i Thai för farang att bli ägare av mark i Thailand.

Och du får ett år på dig att sälja marken som du har ärvt annars blir det tvångsförsäljning :rtfm:

Så den gubben går inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns lite avarter av det där om man ska tro forumen. Var det bla inte här som den döde stod kvar som "ägare" på marken tills barnen kunde ta över marken?

Kräver välvilliga myndigheter dock och knappast något som används för att en farang ska kunna kränga sina hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett enkelt och lagligt sätt att äga mark i Thailand. Du behöver "bara" investera 40 mille i Thailand så får Du rätt att köpa upp till en rai.(Har faktiskt en kusin som har gjort det.)

Alla andra varianter är mer eller mindre värdelösa eftersom det finns en lag som förbjuder utlänningar att äga mark och hur fiffiga avtal Du än fixar så står dom sig slätt mot en lag!

Lyckligtvis är jag själv så gammal att 30 års leasing är mer än nog för egen del.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

I annonsen står ingenting annat än att marken inte är leasing utan att "du äger".

För mig ligger det närmast till hands att tro att dom löst ägarfrågan genom bolagsbildning.

Detta sätt anses av många vara ett bättre och tryggare sätt att äga marken än leasing.

Att det sen kanske inte är riktigt lagenligt är en annan historia.

Mig veterligt har ingen bolagsägare blivit av med sitt hus.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...