Jump to content
IGNORERAD

Examensresan 2006.

Oscar
 Dela

Recommended Posts

2006 i November så var det dags för dotterns universitetsexamen så en resa till Bangkok var inbokad. Visserligen så hade hon hyvlat av de 4 åren

på universitetet på 3 år men examensproceduren den skulle utföras på 'laga tid' d.v.s. efter 4 år.

Så, den 13 November klev vi på Thai Air på Kastrup.

gallery_5702_33_299290.jpg

Morgonrodnad över Burma.

gallery_5702_33_113617.jpg

Det närmar sig.

gallery_5702_33_593637.jpg

Ännu närmare, in på Suk soi 20.

Dela på andra sajter

• Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Oscar

20

• Avregistrerad clion

2

• lars60

2

• Thainab

2

Mest aktiva i denna tråd

Under väntetiden arbetade dottern på Windsor Suites Hotel så därför hade vi, via Apollo, bokat in oss där.

gallery_5702_33_498605.jpg

gallery_5702_33_527868.jpg

Dotter i arbete.

gallery_5702_33_586620.jpg

Hotellets 'Barflicka'.

Oscar.

Dela på andra sajter

Hotellet bjöd oss på en svit, OK i den gamla delen, utan att plussa något på Apollos facila pris. Senare fick dottern 'bassning' av chefen för att hon inte sett till att de gav oss ett VIP-rum i den nya delen.

Men som flickan då sa: "Jag vågade inte".

En inköpsresa till Phantip för en examenspresent, laptop med printer och tillbehör, när dottern var ledig så hon kunde välja själv vad hon ville ha.

Han Oscar köpte senare en kamera i lönn så lite överraskning skulle det också bli.

gallery_5702_33_190829.jpg

Tre generationer. Besök hos svåger i Thonburi där svärmor höll till.

Nedresta 'Thailappar' skulle också tas hand om och dras runt i Bangkok. Somliga hade ju aldrig varit dit tidigare. Palatset var ett måste.

gallery_5702_33_163978.jpg

"Var är ni någonstans". Resa företogs i ett antal taxi varvid somliga kom vilse.

gallery_5702_33_259477.jpg

"jo, där kommer de ju".

gallery_5702_33_43765.jpg

Den obiligatoriska palatsbilden.

Oscar.

Dela på andra sajter

Kul å få följa dina äventyr Oskar :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Vakterna fick ju inte vara ifred för de där besökarna. Varesig de var statyer (dockor) eller levande.

gallery_5702_33_333863.jpg

gallery_5702_33_174810.jpg

Borgmästarhalvan från byn. Nedrest då det var andra gången i historien som någon från byn blev examinerad vid ett universitet.

gallery_5702_33_226071.jpg

Thailändska tituleringar? Då den här svågern varit militär så tituleras hans fru med 'Mia Noi'.

gallery_5702_33_562305.jpg

Kungaskjortan på.

gallery_5702_33_321273.jpg

Dela på andra sajter

November 17 så var det dags. Lång, tidsmässigt, resa till universitetet och studentbostäderna. Trafiken helt i stå flera kilometer från målet.

Framkommen så höll dotter och några av hennes kompisar på med att måla upp sig för det kommande evenemanget.

Oscar presenterade sin gåva innan avgång, något annat än att gå var inte möjligt. Gåendet orsakade skoskav på examenskandidaten och ett stopp för

plåsterköp var påkallat.

Först så skulle det fotograferas på alla möjliga och omöjliga ställen, med kompisar, släktingar och andra deltagare. Hundratals av mestadels

ointressanta bilder producerades.

gallery_5702_33_26265.jpg

På väg, något haltande.

gallery_5702_33_118830.jpg

Knöfullt, som tur är så kunde han Oscar titta över de flesta. Bara en till 'farang' siktad på hela dagen.

gallery_5702_33_365668.jpg

De tre.

Dela på andra sajter

gallery_5702_33_577252.jpg

gallery_5702_33_235421.jpg

Med fader och faster. Vi hade bjudit honom, han ville egentligen inte komma men blev 'tvingad' av sin syster.

En proper karl, dock med 'eldgaffel' i ryggen.

gallery_5702_33_740072.jpg

Och med 'plastfarsan'. (Måste påpeka att de 20 kg extra som lades på under tiden i Danmark är borta nu).

Dela på andra sajter

Trevliga bilder Oscar, aldrig sett något sånt här tidigare :great:

Verkar vara en rejäl dotter du fått dig... man blir ju lite nyfiken på hur det gått för henne, var utbildningen värt det ?

Mvh: Thainab

Dela på andra sajter

Efter fototiden blev alla aspiranter inlåsta i några timmar. God tid för oss besökare att leta fram lite ätbart. Universitetet hade en (mycket)

stor cafeteria med ett otal matsäljare i ena långväggen där man kunde handla med kuponger. Lite svårt att få bord men det ordnade sig efter lite köande.

gallery_5702_33_148396.jpg

Sedan fick de godkända examensdeltagarna tåga på led till 'stora salen' där kungens representant delade ut diplom i bokstavsordning. Den delen

sändes på Thai TV så att alla besökarna kunde följa med på de otal TV's som var utplacerade på området.

gallery_5702_33_413337.jpg

När det närmade sig utsläpp så blev han Oscar välvilligen framsläppt för att sätta sig framför avspärrningarna, ingen ville hindra en stor

'farang' med en Nikon i näven att få en bra plats. Thaiare som försökte samma blev bortmotade. Jodå, han Oscar råkade också ut för att hamna på

Thai TV enligt TV-tittande åskådare.

gallery_5702_33_524040.jpg

Bandet var framkört.

gallery_5702_33_515113.jpg

Äntligen utsläpp. Dottern missades förstås då hon drog ut i den andra dörren. Det första de flesta gjorde var att hala fram 'nallen' och ringa mamma.

Några fler bilder skulle tas.

gallery_5702_33_38479.jpg

gallery_5702_33_348793.jpg

Dela på andra sajter

Trevliga bilder Oscar, aldrig sett något sånt här tidigare :great:

Verkar vara en rejäl dotter du fått dig... man blir ju lite nyfiken på hur det gått för henne, var utbildningen värt det ?

Mvh: Thainab

Absolut, hotellarbetet avslutades efter examen och hon arbetar nu för AmfAR/TreatAsia, Amerikansk fond för HIV/Aids forskning som assistent för hjälp till smittade barn.

Tackar, Oscar.

Dela på andra sajter

Å sen blev det festens.

Vi hade bokat plats på en sjömatsrestaurang efter floden för en 35 - 40 beräknade gäster. Naturligtvis var vi, som var värdfolk, de sista att

anlända efter att ha fastnat i Bangkoktrafiken på väg från Hotellet. Efter en varm utomhusdag så behövdes det dush och friska kläder.

gallery_5702_33_404624.jpg

Dagens firarobjekt hugger in.

gallery_5702_33_194492.jpg

Mormor ska ha en kram.

gallery_5702_33_375420.jpg

De också.

gallery_5702_33_205094.jpg

Med 'kusin vitamin'.

Dela på andra sajter

Och några presenter,

gallery_5702_33_82929.jpg

gallery_5702_33_443059.jpg

gallery_5702_33_244010.jpg

innan det var dags att dra på 'examenskostymen' igen för att gå ut och göra byn med kompisarna.

gallery_5702_33_657363.jpg

gallery_5702_33_31255.jpg

En trött Oscar som vid det laget, tillsammans med Borgmästarhalvan, var djupt nere i den andra flaskan 'Scottish Brown'. Han ser ju inte heller så vacker ut

där nere i hörnet. Var tvungen att bedöva mig lite med tanke på betalningen av kalaset. Ingen egentlig fara då det var fru Oscar som höll i plånboken.

OK, kalaset slutade med att vi två whiskydrickare satt på en trottoarkant och 'diskuterade livet' medans gästerna for iväg med anländande taxis.

Fru Oscar och jag i den sista medans den 'riktiga fadern' fick lasta in halvan i sin pickup för befordran norröver.

Oscar.

Dela på andra sajter

Dagen efter var han Oscar lite 'långsam' och glömde att ta med sin Nikon. Kvarvarande norrsläkt skulle dras runt i Bangkok och prova på

sådana exotiska underligheter som tunnelbana och tåg på höjden. Inte helt lätt att övertyga svärmor om att det inte var någon fara högt där uppe.

gallery_5702_33_440058.jpg

Snodde ett par fruntimmersknäppta bilder. Problemet med dem är att folket oftast inte har några fötter. Oscar fortfarande trött.

Till Siam och Paragon. Hissar och rulltrappor testades varvid de manliga utnämnde rulltrappor till transportmedel nr. 1. Varför? Jo från dem så

kunde man studera omgivningarna (kika på brudar) medans man förflyttades.

gallery_5702_33_459285.jpg

Akvariet var ett intressant ställe med både fina och fula fiskar. Leka lite kunde man också och gå in i kylrum för att känna hur kallt

isbjörnarna har det.

gallery_5702_33_131204.jpg

En Cheva, samma modell som jag då hade som firmabil i Danmark, fylld med vatten och fisk. Filter och pumpar i takboxen.

Gänget, inkluderat fru Oscar, tog sedan nattbussen mot 'Thailappland'. Herr Oscar vägrade att fara med buss i 160 mil t.o.r. på ett par dagar.

Dela på andra sajter

Tack så mycket,Oscar,du producerar väldigt trevliga bildtrådar.Det är sådana trådar som håller mig kvar vid datorn allt för länge. :great:

Dela på andra sajter

ja toppen.en undran är du svensk eller Dansk.om du är Dansk så skriver du ju perfekt :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Härliga bilder. :great:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Dela på andra sajter

ja toppen.en undran är du svensk eller Dansk.om du är Dansk så skriver du ju perfekt :great:

Hej Clion, jo jag är svensk men har inte bott i Sverige sen i början av 1982. Sedan dess, Saudi, Thailand, Malta, Tyskland, Danmark och nu Thailand.

Oscar.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...