Jump to content
IGNORERAD

Visum till Thailand som gift


Kalas

Recommended Posts

Vad, rent konkret, gäller för mig som svensk medborgare gift med en thailändsk medborgare? Jag läste någonstans att vid äktenskap så får man längre visum?

Snälla, berätta eller hänvisa till tidigare inlägg.

Jag vet inte om jag behöver stanna längre än 30 dagar, men vill få klarhet i vad som gäller...

Mycket tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som skiljer gift eller ej är att om du ansöker om 1 års multi entrence behövs ingen inkomstuppgift, om du söker retirement så behöver du inte uppvisa samma summa på banken. Men eftrsom du skall stanna em kortare period så äer nog det bästa att ansöka om 60 dagars turistvisa som vid behov kan förlängas med ytterligare 30 dagar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad, rent konkret, gäller för mig som svensk medborgare gift med en thailändsk medborgare? Jag läste någonstans att vid äktenskap så får man längre visum?

Snälla, berätta eller hänvisa till tidigare inlägg.

Jag vet inte om jag behöver stanna längre än 30 dagar, men vill få klarhet i vad som gäller...

Mycket tacksam för svar...

Hej

Som gift behöver man inte vara pensionär för att få 1 års Non Immigration visa, vilket annars är ett krav.

Non Immigration visa ger också möjlighet att ta körkort utan mutor, för egentligen är 1 års Non Immigration visa ett krav för att få körkort.

Man behöver inte heller sätta in något visst belopp på banken eller visa upp någon stadigvarande inkomst, man behöver inget personbevis vid visum ansökan det räcker med vigselbeviset.

Så här tror jag att det är måste jag tillägga, men det finns säkert någon som vet bättre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men förutsättningarna är väl att du har ett registrerat gifte mål i Thailand.Ett svenskt giftermål gäller väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 1 års multientrence utfärdat av Thailändska ambassaden i Stockholm augusti i år.

De dokument som behövs när man är gift och har dokumenterat detta i såväl Sverige som Thailand är förutom Visaansökningsblanketten:

Pass, foto, personbevis (familjebevis som visa att man reggat sitt giftemål i Sverige), kopia på vigsebeviset på Thailänska. Samt 1400 spänn.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gift med en thaimedborgare kan man, förutom ettårsvisat multiple entry, också ansöka om 90 dgrs visa, singel entry vilket är billigare än ett dito 1 års.

520 kr i ansökningsavg jämfört med 1300 kr för ettårsvarianten. Hur det går till mer exakt kan man läsa under länken.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Och som sagt tidigare, största skillnaden mellan att vara gift eller inte angående visa till Thailand är väl att man slipper vara pensionär, över 50 år och presentera en ekonomisk kalkyl för att beviljas Non Immigrant O visa på antingen 90 dgr eller 1 år.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad dom krävde av mig när jag ansökte för ca. 2 år sedan.

Detta är vad som behövs om man som i mitt fall är gift med en Thaimedborgare. 1. Person bevis. 2. Pass som måste vara giltigt minst 18 månader vid ansökningstillfället. 3. Biljett, kan vara enkelbiljett om flygbolaget godkänner det hon på ambassaden rekomenderade att ringa och fråga, ambassaden godkänner enkelbiljett. 4. 2 st. passfoton med vit bakgrund. 5. Kopia på vigselbevis, behöver ej översättas, kan vara på svenska. 6. Kopia på frun, makens thailänska idhandling. 7. Kopia på frun, makens pass. 1080 svenska kronor ( 1000 för uppehålls tillståndet och 80 för returbrevet) . Allt detta läggs i ett rekomenderat brev och skickas till konsulatet i Göteborg, obs. ambassaden i Sthlm. tar ej emot ansökningar per post. Man behöver alltså inte (och detta frågade jag särskilt om) inget utdrag från belastnings registret inget läkarintyg inget intyg om inkomst (pension od.) inget intyg om pengar på banken.Nackdelen med detta visa är att man var tredje månad måste lämna Thailand men man kan efter att man kommit till Thailand gå till migrationsverket och få visat utbytt till ett annat som innebär att man endast behöver skicka ett papper var tredje månad till migrationsverket i Thailand och behöver alltså inte lämna landet. Om ni har några frågor rekomenderar jag att ringa konsulatet i Göteborg, ringde först ambassaden i Stockholm och blev väldigt snorkigt bemött men talade sedan men en väldigt trvlig tjej på konsulatet i Göteborg som tog sig tid att förklara allt och svara på alla mina frågor. Ha en bra dag hälsn. flor

Äktenskapet behövdes inte vara registrerat i Thailand.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men förutsättningarna är väl att du har ett registrerat gifte mål i Thailand.Ett svenskt giftermål gäller väl inte?

Svenskt äktenskap räcker utmärkt. Se bara till att ha med dig ett vigselbevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, alla!

Varifrån får man denna vigselbevis? :unsure:

Eller?

Är det, det dubbelvikt kortet där det står vigselbevis på framsidan och inuti stårde att X och X den ../.. har ingått äktenskap i X församling.

Eller?

Behöver man någonting från skatteverket.

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...