Jump to content
IGNORERAD

Finns rasism i Sverige?

mamma bäng fan pappa käng
 Dela

Recommended Posts

Tja.

En underårig svensk medborgare blir på en charterresa lämnad i Gambia av sina svenskfödda föräldrar för att " dom orkar inte mer".

Hur stark är nationalstaten Sverige??? som inte ens kan skydda sina egna medborgare och undviker att agera i deras intereessen?

Under Tsunamin lyfte Italienska flygvapnet mot Thailand inom 50 minuter för att tillvarata sina medborgares intressen.

Under operation Etebbe flög israeliska styrkor hela vägen till Afrika för att under vapenhot tillse sina nationella intressen!!

I Gambia kan en svensk underårig medborgare sitta åratal utan att svenska myndigheter reagerar och utan att tänka på att I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent!!

Reagera Sverige!!! Frisätt dina medborgare!!!

Källa : http://svt.se/2.1457..._-_och_overgavs

+ Börje: http://www.dt.se/val2010/article756741.ece?pageNavType=all#comments

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

• Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BaBoo

318

• Singha711

174

• Bananen

114

• peerhan

80

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

[

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Frågan är hur "svensk" ungen var...hade den föräldrar från gambia eller? Även om den hade svenskt medborgarskap så är den inte svensk ändå...som jag, som är finne, men svensk medborgare, ser mig själv aldrig som en svensk, då jag inte är född av svenska föräldrar, utan finska.

Jag tycker att det är helt rätt att återlämna folk dit där de hör till om man inte trivs med dem, bättre att de är på sitt hemmaplan än ingenstans alls...jag kanske är grym och kommer antagligen få en jävla massa minus för mitt inlägg nu...men jag bryr mig inte :rotfl:

Ändrades av FemmeDeFatale

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Dela på andra sajter

Ja du finne, du har antagligen rätt, men det är endast en som inte är svensk i likhet med dig som kan eller får yttra något sådant. Svenskar som tycker som du kniper bäst igen kakhålet. Sååå högt till tak har vi inte i Sverige.

Dela på andra sajter

Frågan är hur "svensk" ungen var...hade den föräldrar från gambia eller? Även om den hade svenskt medborgarskap så är den inte svensk ändå...som jag, som är finne, men svensk medborgare, ser mig själv aldrig som en svensk, då jag inte är född av svenska föräldrar, utan finska.

Jag tycker att det är helt rätt att återlämna folk dit där de hör till om man inte trivs med dem, bättre att de är på sitt hemmaplan än ingenstans alls...jag kanske är grym och kommer antagligen få en jävla massa minus för mitt inlägg nu...men jag bryr mig inte :rotfl:

Ditt inlägg är ett av dem dumaste jag läst här på MPR. Du får :suicide::suicide::suicide::suicide::suicide: av mig. Istället för ett minus.

Ändrades av mr chaweng
Dela på andra sajter

Hejsan

Trådskaparen begärde i ämnesrubriken ett svar.

Svaret är enkelt..: Ja, det finns rasism i Sverige. Konstigt vore det väl annars...

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Dela på andra sajter

Rasismen kommer mer eller mindre aldrig dö ut, det kommer alltid finnas kvar i vårt samhälle och andra samhällen världen över.

Men jag har funderat lite på hur SD (och nu ber jag om ursäkt om detta tas allt för politiskt, själv skiter jag i politiken) sådan fram marsh.

Några funderingar går kring folket i vårt avlånga land, som tröttnat på saker och ting som sker, delvis det som media blossar upp.

För hur ofta är det inte media tar upp nått illa som hänt och att det är någon med utländsk bakgrund som målas upp som syndabock?

Nog procentuell chans än vad en vanlig svensson får.

Många får nog då tanken att om SD skulle få makten så minskar detta, då invandringen får halta lite, folk börjar inbilla sig direkt att det är invandringens fel allting.

Men frågan kanske ska ställas, vad gör så problemen kommer fram?

Kan det vara att vårat samhållsnät inte fungerar och fångar upp folk som är på väg utför i rätt tid?

Folk buntas ihop i områden som deras landsmän finns, de får då ingen driekt inblick i hur det svenska samhället fungerar, och när de försöker röra sig utanför bunker området så glor alla snett, talar nedlåtande osv.

Personen som utsätts för detta återvänder och berättar för sina vänner i sitt område som då bestämmer sig för att stanna där dom är och fortsätta leva på det sätt de levt sedan innan för att slippa höra skit från andra.

Avsky och ilska mot andra folkgrupper byggs upp ju mer snacket går om hur den andre mottogs, snart bygger man sig en krets med vänner och går ut i grupp, man stöter på en ensam stackare och bestämmer sig för att avreagera sig mot denna person, först via ord, som sedan med snabb tändning blir till våldsamhet, och vips så har en nyhet för våra nyhetsbolag börjat blinka.

Och direkt när det är nyhetstorka så tas det upp om hur illa behandlad personen blev av denna andra grupp med folk.

Övriga landet ser sändningen och tänker med avsky hur vår kära stat kan tillåtta detta, och sitter i det tysta och hoppas någon gör nått.

Åren går, rapporterna bara ökar och ökar, men inget proaktivt händer.

Men så en dag dyker det upp några gubbar och gummor som säger att det kan minska detta växande problem, folket tror på dom och lägger sin röst.

De är nu inne bland löne-eliten, folk blir upprörda, manifestationer hålls i tio tusentals deltagare.

Men dold fakta är att alla som ställer sig emot denna grupp med gubbar och gummor inte ens själva orkade ge sig iväg och rösta när hela landet tyckte det var det viktigaste lappen de kunde lägga i en låda för en 4års period framöver.

Nu står dom där och skäms att de trodde det skulle fixa sig själv, och när tillfrågade så häver de ut sig att de la ner lappen, fast än de låg och sov och brydde sig inte för fem öre.

Men för att bevisa för andra att står på rätt sida så börjar de med attack fasoner, och förstår inte att de hotar det demokratiska samhälle som vi har.

Till och med höjdarna som funnits i flera herrans år börjar hota demokratin mm, men det lugnar ner sig till slut, och muthärvor börjar blåsa upp istället som måste snabbt tystas ner.

Nu är det bara en tidsfråga innan allt blossas upp igen.

Min personliga tanke är att om media städar upp bland sig själva och gör rätt för sig, och vårt politiska samhälle slutar upp med sina fasoner och slutar mygla så skulle det bli rätt bra.

SD kan få vara med, de är inte 100% onda, visst finns det vissa som inte säger rätt saker vid rätt tillfällen, men de har gjort en del saker rätt i mindre kommuner runt om i landet med just invandringen utan att skicka hem folk.

Jag tror också man behöver ha lite av alla delar för att få ett välfungerande samhälle, som aftonbladets kampanj sa "Vi gillar olika", och det gör vi, vi röstar ibland också olika.

Hur roligt hade vårt land sätt ut om alla var lika?

Jag vill vara mig själv och ingen annan, väljer jag att ogilla någon så gör jag det, samma om jag väljer att älska någon så gör jag det.

Struntar helt och hållet i vad andra tycker och tänker, men ger alla rätten till att ha sin egen åsikt om vad de vill, även om jag kanske inte stödjer deras åsikt.

Inte tänker jag heller försöka ändra på personen/erna.

Ge alla en chans, visa hur saker och ting fungerar, ta lärdom, ge lärdom, ha ett öppet sinne, tro inte att man kan gå från 0 till 10 på en timma, ge tid.

Men tvinga ingen.

I frågan om Sara, så har vi återigen beviset för hur våra förtroende valda väljer att hantera saker och ting, genom att ödsla 10 tusentals om inte 100 tusentals av våra kronor på att utreda istället för att från början pynta 8-10kkr och hämta hem en av våra minderåriga medborgare till sitt nya hemland.

Varför ska vanligt folk bli lidande speciellt folk av yngre år för att en gubbe eller gumma som sitter och vänder papper ska försöka visa framfötterna för att någon dag kunna klättra i den interna stegen.

Valet i detta fall är lätt, ta hem vår medborgare, skicka notan till adoptiv idi*terna med krav om betalning för utgifterna kommunen/staten fått lägga ut på flyg och uppehälle.

Och sedan ge dom lite tid bakom murarna.

Men om man tänker lite nu och läser i texten så är det en sak som inte står, och det är om det är adoptiv föräldrar med svensk eller utländsk bakgrund, det hade troligen stått med stora röd-gul bokstäver i varje tidning om det hade utländsk bakgrund.

Så i detta fall så kan vi nog vara ganska säkra på att det är svenssons det handlar om.

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Klart att det finns rasism i Sverige men om du jämför med det "fantastiska paradiset" Thailand så är rasismen mot utlänningar i Sverige marginell.

I Sverige har det tyvärr gått så långt att det är de svenska medborgarna som är diskriminerade i sitt eget hemland, och det kan vi tacka ett rött politiskt parti som äntligen har genomskådats av de svenska väljarna och mist sin makt.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Dela på andra sajter

Klart att det finns rasism i Sverige men om du jämför med det "fantastiska paradiset" Thailand så är rasismen mot utlänningar i Sverige marginell.

I Sverige har det tyvärr gått så långt att det är de svenska medborgarna som är diskriminerade i sitt eget hemland, och det kan vi tacka ett rött politiskt parti som äntligen har genomskådats av de svenska väljarna och mist sin makt.

Du fick plus för din första mening, den andra tror jag nog att det finns en mer färgrik skala att tacka för.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Som jämförelse kan man ställa frågan:

Vad gör Thailand för de thailändska medborgare som råkar illa ut i andra länder ?

Kanske främst tjejer men även bärplockare etc (bärplockarna kanske är ett bra undantag för där har ju faktiskt Thailand mer eller mindre tvingats hjälpa till av media-skäl i Sverige)

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Så med din logik skall vi dumpa dig på första bästa finlandsfärja med en lapp som lyder "persona non grata" runt halsen på dig om det råkar vara som så att vi inte "trivs" med dig här i Sverige - för då är det ju där du hör hemma liksom?

Hur många generationer av svenskfödda föräldrar måste man ha innan man kan faktiskt kan kalla sig svensk? Jag har lite Valloner i släkten - borde jag egentligen sitta i närheten av Mannecken Piss och dricka Belgisk bira just nu - jag är rätt säker på att det finns fullblodssvenskar som inte trivs med mig så jag borde ju deporteras snarast..

Dela på andra sajter

Så med din logik skall vi dumpa dig på första bästa finlandsfärja med en lapp som lyder "persona non grata" runt halsen på dig om det råkar vara som så att vi inte "trivs" med dig här i Sverige - för då är det ju där du hör hemma liksom?

Hur många generationer av svenskfödda föräldrar måste man ha innan man kan faktiskt kan kalla sig svensk? Jag har lite Valloner i släkten - borde jag egentligen sitta i närheten av Mannecken Piss och dricka Belgisk bira just nu - jag är rätt säker på att det finns fullblodssvenskar som inte trivs med mig så jag borde ju deporteras snarast..

Nu begår du just det fel du gnäller på många andra att dom gör. Lägger dina tolkningar i andra munnar, och sedan kommenterar på dina egna tolkningar.

Dela på andra sajter

Utan att lägga något större intresse i ämnet så vill jag minnas att historien med Sara

hade fler sidor än vad media lät/låter framställa.

Mitt minne kanske sviker mig som sagt, men när mer information i ämnet framkom så

lämnade pressen detta åt sidan relativt fort.

Dela på andra sajter

Nu begår du just det fel du gnäller på många andra att dom gör. Lägger dina tolkningar i andra munnar, och sedan kommenterar på dina egna tolkningar.

Vad vill du att jag skall kommentera om jag inte kommenterar min tolkning av ett skrivet inlägg. Din tolkning kanske? Inte helt säker på att jag är helt med på vad du menar.

Sen kan du ju se att jag ställer frågor istället för påståenden. Detta för att klargöra huruvida min tolkning är rätt ute eller om det är en missuppfattning.

Dela på andra sajter

Frågade en kollega om fallet Sara, det är en icke nyhet.

Saras vårdnadshavare (pappa samt moster) bestämde i samråd att Sara skulle bo hos sin pappa

i Gambia efter mammans död i Sverige.

Expressen gick senare ut med en ursäkt för att man tagit upp denna icke nyhet.

Som vanligt är jag ofelbar, även om minnet svek en smula.

Dela på andra sajter

Hej, vad är en rasist?. Är det någon som älskar sitt land?

Den så kallade rasim är mycket större utanför Sveriges gränser.

Den så kallade rasim är mycket större bland våra invadrargrupper sisnemellan men det nämns inte i våran media.

MVH

Sakaeo

Dela på andra sajter

Den så kallade rasim är mycket större bland våra invadrargrupper sisnemellan men det nämns inte i våran media.

MVH

Sakaeo

En liten utbildning från Wikipedia

Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Rasism förutsätter en tro på god genetisk biodiversitet bland människor, men den senaste forskningen visar tvärtom att alla nu levande människor är så lika varandra att arten människa skulle kunna utrotas av en pandemi. En slumpmässigt utvald människa är till 99,9 procent genetiskt identisk med en annan slumpmässigt utvald människa var som helst på jorden. Rasism används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

MVH

Sakaeo

Begreppet rasism känns idag lite utvattnat, och vad som anses som ”rasism” är nog högst individuellt från person till person.

Vissa blandar exempelvis in både nationalitet och religionstillhörighet i begreppet ”Rasism”.

Rasism bör enligt mig endast omnämnas när folk särbehandlas negativt för att de har en viss hudfärg eller utseendemässigt har en utpräglad rastillhörighet.

(ex Asiat, Svart, Arab, Indian, Caucasian, Ethiopian eller Inuit)

Visst kan både Polacker, Norrlänningar, Skåningar, Muslimer, Kristna eller

exempelvis Albaner känna sig både förfördelade och motarbetade ibland.

Men detta har nog mycket sällan med ”Rasism” att göra.

Det beror snarare på kulturkrockar och att andra folk dras med förutfattade

meningar och en rädsla för det som känns lite okänt eller tycks hota

vedertagna normer i det aktuella samhället.

Varför änvänds begreppet "Rasism" i tid och otid?

Det ger nämligen en mycket bättre genomslagskraft om den som känner sig förfördelad

väljer att säga att den utsätts för rasism istället för ett negativt bemötande

när det går emot.

Man brukar säga att dessa gnällspikar då använder sig av något

som kallas ”Playing the race card”.

SN

Dela på andra sajter

Som jämförelse kan man ställa frågan:

Vad gör Thailand för de thailändska medborgare som råkar illa ut i andra länder ?

Kanske främst tjejer men även bärplockare etc (bärplockarna kanske är ett bra undantag för där har ju faktiskt Thailand mer eller mindre tvingats hjälpa till av media-skäl i Sverige)

Du har alldeles rätt där vad jag vet. Vad jag hört när ambassaden varit ute för att hjälpa plockarna verkar de mera intresserad av att hitta en lösning för uppköparna än att hjälpa plockarna. Att få tyst på kritiken har nog varit det viktigaste.

Dela på andra sajter

Vad vill du att jag skall kommentera om jag inte kommenterar min tolkning av ett skrivet inlägg. Din tolkning kanske? Inte helt säker på att jag är helt med på vad du menar.

Sen kan du ju se att jag ställer frågor istället för påståenden. Detta för att klargöra huruvida min tolkning är rätt ute eller om det är en missuppfattning.

Ställa en "fråga" som innehåller en massa "antaganden" och utan att vänta på svar om frågan eller antagandena är rätt ställa mer eller mindre spydig motfråga eller påstående i den tiolkning som inkluderas i frågan

Om du inte ens själv inser när du gör det felet blir din trovärdighet rätt låg när du klagar på andra som gör exakt samma "fel"

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja rasism finns i Sverige, har själv blivit drabbad av den!

Blev du negativt särbehandlad därför att du är "Caucasian"?

Mvh

SN

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nej har blivit attackerad av nynassar flera gånger, jag står även med på deras hemsida!

- Jag blev bara lite förvånad då du skrev att du hade blivit utsatt för rasism i Sverige.

Varför attackerade Nassarna dig?

Var det därför att du är vit "Caucasian" - för det är väl den "rasen" som du tillhör?

Mvh

SN

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
 Dela

• Skapa ny...