Jump to content
IGNORERAD

Fiskebyn Pattaya?


svampen

Pattis Då/Nu?  

65 röster

  1. 1. Pattaya bättre förr?

    • Ja
      34
    • Nej
      8
    • Ingen förändring
      7
    • Vet ej
      16


Recommended Posts

Som alla vet har ju Pattaya genomgått en lavinartad utveckling på gott/ont sedan

jänkarna roade/vilade sig dör under Veitnamkriget.

Från en liten fridfull fiskeby till en storstad på över 1000000 invånare + 100000 tals

turister.

Bara turismen från Svedala har sen 1987 med 33000 till 2009 ökat till 400000 turister i Los.

Är detta på gott eller ont?

Det skulle vara kul att höra Era åsikter funderingar eller tankegångar kring detta?

Sen finns det väl en o annan gammal räv som har en hel del historier om ett svunnet Pattaya?

WALKING STREET 1980 & 2010

post-4567-0-77622600-1288784670_thumb.jp

post-4567-0-71928700-1288784688_thumb.jp

post-4567-0-77622600-1288784670_thumb.jp

post-4567-0-71928700-1288784688_thumb.jp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    8

  • Maitan

    4

  • Caveman

    4

  • Khemmarat

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

En reflektion:

Mycket var bättre förr i Pattaya, men inte allt.

Under det aktuella tidspannet på 30 år som bilderna representerar

så kan man i alla fall se att Farangerna numera har anammat den

thailändska manliga klädnormen som går ut på att bära skjortan hängande utanför byxan,

istället för att som förr i tiden när vi turister tappert försökte knö ner den innanför en trång byxlinning.

Jag har själv anammat denna klädsed med åren,

vilket jag tycker är mer bekvämt i den Thailändska värmen.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Från en liten fridfull fiskeby till en storstad på över 1000000 invånare + 100000 tals

turister.

Bor det verkligen 1miljon invånare där?

Har du någon källa på det?

enl.wiki så: Staden hade 98.414 registrerade invånare 2004 och 104,318 registrerade invånare 2007

källa wikipedia.se

Ändrades av Thaisigge

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Bor det verkligen 1miljon invånare där?

Har du någon källa på det?

enl.wiki så: Staden hade 98.414 registrerade invånare 2004

källa wikipedia.se

De flesta som bor där är troligen inte mantalsskrivna där,

vilket är vanligt i Thailand. Man bor och arbetar i en stad,

men ofta är man fortfarande mantalsskriven i föräldrarnas by/stad som ligger någon annanstans.

När det blir dags för Val mm så blir städer som Bangkok mm ganska tomma på folk då mängder av folk får resa hem till staden där de är mantalsskrivna.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor det verkligen 1miljon invånare där?

Har du någon källa på det?

enl.wiki så: Staden hade 98.414 registrerade invånare 2004 och 104,318 registrerade invånare 2007

källa wikipedia.se

Sorry vart 1 nolla förmycket!!!

Detta gäller registrerade medborgare men siffran uppskattas till ca 500000 inkl Gästarbetare :whistle:

Så summasumarus med turister har vi en Miljonstad.

Mvh Svampen "nollan" :ironi::ironi:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta som bor där är troligen inte mantalsskrivna där,

vilket är vanligt i Thailand. Man bor och arbetar i en stad,

men ofta är man fortfarande mantalsskriven i föräldrarnas by/stad som ligger någon annanstans.

När det blir dags för Val mm så blir städer som Bangkok mm ganska tomma på folk då mängder av folk får resa hem till staden där de är mantalsskrivna.

SN

Så är det väl i alla storstäder men 1miljon tycker jag låter mycket.

Siffror jag hört är att invånarantalet inkl. de oreggade ligger i storleksordningen 350-450 tusen totalt

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så är det väl i alla storstäder men 1miljon tycker jag låter mycket.

Siffror jag hört är att invånarantalet inkl. de oreggade ligger i storleksordningen 350-450 tusen totalt

-Jo, 1 miljon är nog i överkant vad det gäller antal Thailändare i staden Pattaya.

Så här står det på en internetsajt som heter "Pattaya City".

http://www.pattayacity.com/population.html

***********************************************************************

Population of Pattaya

Pattaya City had 104,318 registered inhabitants in 2007. But that figure excludes the large number of Thais who work in Pattaya that remain registered in their hometowns but work in Pattaya. Also the not includes many long-term expatriate visitors who number from 50,000 - 200,000 during the season. Pattaya population numbers around 300,000 at any given time and peak season estimates put the figure as high as 500,000 people.

*******************************************************************

mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor det verkligen 1miljon invånare där?

Har du någon källa på det?

enl.wiki så: Staden hade 98.414 registrerade invånare 2004 och 104,318 registrerade invånare 2007

källa wikipedia.se

Vette tusan hur man ska räkna men ca: 100 000 lär vara skrivna här i Pattya.

Men hur många är det då som bor här men är skrivna nån annanstans ? Ingen aning, jag gissar på mångdubbelt fler men har gissat fel förr.

Om man sen räknar med turisterna så blir det många, väldigt många.

Så 1 miljon totalt låter inte som en tokig gissning för min del.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Country Land Thailand Thailand

Province Provins Chonburi Chonburi

Mueang Mueang Mueang Pattaya Mueang Pattaya

Government Regeringen

- Type - Typ Self-administrating municipality Self-administrera kommunen

- Mayor - Borgmästare Ittipol Khunplome Ittipol Khunplome

Area Area

- Total - Totalt 22.2 km 2 (8.6 sq mi) 22,2 km 2 (8,6 ²)

Population (2007) [ 1 ] Befolkning (2007) [1]

- Total - Totalt 104,318 104,318

- Density - Densitet 4,699/km 2 (12,170.4/sq mi) 4.699 / km 2 (12,170.4 / ²)

Registered residents only Folkbokförda endast

Time zone Tidszon Thailand ( UTC+7 ) Thailand ( UTC 7 )

ISO 3166-2 ISO 3166-2 TH-S TH-S

Website Webbplats www.Pattaya.go.th www.Pattaya.go.th

The city of Pattaya is a self governing municipal area which covers the whole tambon Nong Prue (Nongprue) and Na Kluea (Naklua) and parts of Huai Yai and Nong Pla Lai . Staden Pattaya är en självstyrande kommunal område som täcker hela tambon Nong Prue (Nongprue) och Na Kluea (Naklua) och delar av Huai Yai och Nong Pla Lai . It is located in the heavily industrial Eastern Seaboard zone, along with Si Racha (Sri Racha), Laem Chabang , and Chon Buri (Chonburi). Det ligger i det starkt industriella östkust zon, tillsammans med Si Racha (Sri Racha), Laem Chabang och Chon Buri (Chonburi).

The city of Pattaya has a population exceeding 100,000 (2007). Staden Pattaya har en befolkning på över 100.000 (2007). Pattaya is also the center of the Pattaya-Chonburi Metropolitan Area , the conurbation in Chonburi Province, with a total population exceeding 1,000,000 (2010). Pattaya är också centrum för Pattaya-Chonburi Metropolitan Area , det centrum i Chonburi provinsen, med en total befolkning på över en miljon (2010).

[ edit ] Demographics [ redigera ] Demografi

The city ( Mueang ) had 104,318 registered inhabitants in 2007. Staden (Mueang) hade 104.318 registrerade invånare 2007. As with the Bangkok Metropolitan Region , that figure excludes the large number of people who work in the city but remain registered in their hometowns , and many long-term expatriate visitors. Som med Bangkok Metropolitan Region figur utesluter att det stora antalet människor som arbetar i stan, men fortfarande är registrerade på deras hemstäder , och många långsiktiga utlandsstationerade besökare. Including non-registered residents, the population numbers around 300,000 at any given time. Inklusive icke-folkbokförda, siffrorna befolkningen runt 300.000 vid varje given tidpunkt. Other estimates put the figure as high as 500,000. [ 1 ] Andra uppskattningar siffran så hög som 500.000. [1]

Most of the officially-registered Pattaya residents are of Thai-Chinese ancestry. De flesta av de officiellt registrerade Pattaya boende har Thai-kinesisk härkomst. Due to the tourist industry, many people from the Northeast (known as Isan , the poorest region of Thailand) have come to work in Pattaya, and are counted for census purposes in their hometown. På grund av turistnäringen, många människor från nordost (känd som Isan den fattigaste regionen av Thailand) har kommit att arbeta i Pattaya, och räknas till folkräkningen ändamål i sin hemstad.

Det finns ju ett antal olika siffror/uppskattningar men vi hänger inte upp oss på folkmängden

för att jag tryckte en nolla förmycket det var ju inte detta tråden handlade om.

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på nyheterna att Rayong har problem med just fenomenet att många bara kommer till stan och jobbar men är inte mantalsskrivna där

Tydligen finansireras och dimensioneras sjukvård etc etc efter antalet mantalsskrivna och det medför att resurserna blir feldimensionerade och överbelagda

Rayong ville därför att "hemkommunerna" skulle tvingas bidra med pengar till Rayong för all den "tjänst" som gästarbetarna "utnyttjar"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En 300 000 tusen är det nog när det peak på säsongen, för tittar man på Korat som är Thailands femte största stad som har 142,645 personer mantalskrivna där så tycker jag att Pattaya verkar ha tre gånger mer folk under högsäsongen

Här har ni några städer i storleksordning. (bara staden inte kommunen räknar vi provinsen är korat näst störst)

Bangkok 5,713,288 (Feb 2009)

Nonthaburi 262,158 (2010)

Pak kret 178,114 (2010)

Hat Yai 158,007 (2010)

Korat 142,645 (2010)

Chiang Mai 142,632 (2010)

Udon Thani 138,332 (2010)

Men om man tittar på provinsen Chonburi så är det en miljon men räknar bara städerna så har ni ordningen ovan

Källa

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Thailand

Mvh

Nerike

Ps. nu åter till ämnet.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på nyheterna att Rayong har problem med just fenomenet att många bara kommer till stan och jobbar men är inte mantalsskrivna där

Tydligen finansireras och dimensioneras sjukvård etc etc efter antalet mantalsskrivna och det medför att resurserna blir feldimensionerade och överbelagda

Rayong ville därför att "hemkommunerna" skulle tvingas bidra med pengar till Rayong för all den "tjänst" som gästarbetarna "utnyttjar"

Nu hamnar vi lite off topic men jag kan bara inte låta bli ställa en fråga som jag grunnat på.

Ponera att en tjej från Isaan nånstans inoficiellt flyttar till Pattaya och blir sjuk.

Har hon då samma rätt till sjukvård här i Pattaya som i sin hemprovins ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hamnar vi lite off topic men jag kan bara inte låta bli ställa en fråga som jag grunnat på.

Ponera att en tjej från Isaan nånstans inoficiellt flyttar till Pattaya och blir sjuk.

Har hon då samma rätt till sjukvård här i Pattaya som i sin hemprovins ?

Fritz..

Min gumma är skriven på vårat hus i Chonburi(strax utanför Bang Saen) och hennes sjukkort gäller INTE uppe i byn.

Och hon får inte ta del av de förmåner som delas ut till folk i byn,t.ex täcken vart annat år mm

Ändrades av Thaisigge

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte med alls, sorry. Maitan. :great:

Nä Du är inte ensam Thaisigge ändrade denna tråd till Folkmängd sen Sjukförsäkringar!

Är spänd på nästa ämne?????????:ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å är det så det ligger till. :giggle: Maitan.

Yes Nu startar vi om!!!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannar kvar här nere, så får ni lösa detta. Maitan.

Vad?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar man ihop Bang Lamung, Na Jomtien, Huai Yai, Mapprachan, Chak Nok och Tan Man så gissar jag att befolkningsmängden (inklusive turister) vid högsäsong uppgår till mellan 700k - 1 miljon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar man ihop Bang Lamung, Na Jomtien, Huai Yai, Mapprachan, Chak Nok och Tan Man så gissar jag att befolkningsmängden (inklusive turister) vid högsäsong uppgår till mellan 700k - 1 miljon.

No Buzz ämnet är ??????????????????????????????

Men Du & Jag ligger närmast 1 Miljonstad "ingen Vet" minst Thaifiskarn!!!!!!½

Snälla Snälla Snälla Snälla TILLBAKA TILL ÄMNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :whistle:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannar kvar här nere, så får ni lösa detta. Maitan.

:rotfl::rotfl::rotfl::sFduh:

Tror det var ett smart val skål på dej :drinks:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Snälla Snälla Snälla TILLBAKA TILL ÄMNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :whistle:

Jag har bara 10års erfarenhet av Pattaya så man får väl knappt uttala sej i det här ämnet , men i mitt tidsperspektiv

så tycker jag pattis är lika bra idag som för tio år sedan. Same , same bara större

Allt finns (för den som vill se) där . :dance:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...