Jump to content
IGNORERAD

Detta skrämmer mig...

Kalas

Recommended Posts

http://aktualia.word...ia-caesars-bok/

Jag överlåter åt er ärade forumister att bilda er en egen uppfattning.

Jag blir bara rädd...

Har du varit i andra europeiska länder och sett hur det ser ut där ?

Hon har tydligen inte varit utanför Sveriges gränser får man en känsla av.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hon har rätt Sverige är på väg åt helvete om vi inte stoppar all invandring Stäng gränserna i morgon

Dela på andra sajter

Ett fel, eller lite felvinklat iaf, är ju att man antyder att 96% av alla immigranter saknar ID handling, det är 96% av de 5% som är asylsökande som saknar ID handling. Vilket inte är antal speciellt många alls.

Sedan är i särklass den största gruppen invandrare från Finland, det ser jag som halvfinne inte som en så stor katastrof :)

Men visst, man kan ju även fråga sig hur de senaste 20 årens relativa stora invandring från länder med mycket annorlunda kultur än den Svenska har påverkat landet. Men då ska man göra det med fakta och inte försöka skrämma folk.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Det bästa och mest effektiva sättet att hjälpa flyktingar är att hjälpa dom i sina egna länder eller i närområdet.

En ganska intressant video i ämnet.

http://www.youtube.com/watch?v=yXB9YsnH6w0

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Varför inte bara erkänna att Sveriges invandringspolitik är helt misslyckad? Slappheten är något oroande.

Jag sympatiserier dock verkligen inte med den där boken, eller dess författare.

Jag har bildat min egen uppfattning.

Jag tycker bara att integrationen är ett misslyckande. Svårt att se om någon tycker att allt är okej med hur det fungerar nu. Men jag accepterar allas åsikter.

Det jag pratar om är massinvandringen.

Detta har ingenting att göra med kulturberikande osv. Det går att få en fin mångfald även med en viss reglerad invandringspolitik. Om man nu vill det.

Observera att jag inte talar om när någon tar hit sin nya fru från ett annat land. Detta har ingenting med detta att göra.

Så snälla ni, ta det inte personligt, ni som har en Thailändsk fru och är bosatta i Sverige. Jag vet att det lätt blir så.

Är själv inte främmande för att binda mig med någon från ett främmande land.

Dela på andra sajter

Jag tycker det är kul hur skickligt man hanterar siffror. Jag har också stött på siffror där man tar den genomsnittliga kostnaden för en flykting och låtsas överföra den på alla invandrare. Jag tror siffran det gällde var 1,7 miljoner kronor i kostnader (att jämföra med 2,2 för en svensk). Alla vi som bidragit till invandringen genom våra partners är ju väldigt medvetna hur mycket stöd de fått ekonomiskt från staten. Det är SFI och mer svenskaundervising men där tar det stopp. Men i retoriken så låtsas man inte om det.

Dela på andra sajter

[sedan är i särklass den största gruppen invandrare från Finland, det ser jag som halvfinne inte som en så stor katastrof :)

Påstår du verkligen att finnar är den största invandrargrupp det senaste årtiondet ?

Dela på andra sajter

Ett fel, eller lite felvinklat iaf, är ju att man antyder att 96% av alla immigranter saknar ID handling, det är 96% av de 5% som är asylsökande som saknar ID handling. Vilket inte är antal speciellt många alls.

1997 så saknade ca 34% av dom asylsökande id handlingar, nu är det ca 96%. Vad kan denna kraftiga ökning bero på?

Kan det va det här?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Även denna tråd är MPR's ansikte utåt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Exactemente, stoppa utvandringen omedelbums! 96% av alla utvandrare åker ju iväg utan sina pass.

Utvandrarfientlige Arne

Dela på andra sajter

Även denna tråd är MPR's ansikte utåt.

Ja, hur så?

Tala ur skägget nu istället för fega antydningar...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Ja, hur så?

Tala ur skägget nu istället för fega antydningar...

Herr Chang har talat.

Min personliga reflektion är att dubbelmoralen gärna blir extrem på ett forum som detta. I ena stunden så beklagar sig skribenter över det hemska och diskriminerande i differentierad prissättning i Thailand, hårda immigrationsregler för svenskar i Thailand, gnäll över långsamma och kontrollerade UT eller PUT-processer för anhöriginvandring till Sverige, osv för att i andra oja sig över den svenska invandringen.

Den stora massan invandrare är anhöriga. Hårdare reglering av detta skulle ha en mkt negativ effekt på många thai-svenska par. Jag tror inte någon ser thailändare som kommer till Sverige som en stort problem, men jag tror vissa medlemmar gärna hade sett olika regelverk för olika etniciteter. Dvs. anhöriginvandring från Asien är ok men inte MENA tex. Eller kanske att anhöriginvandring om man är ihop med en etnisk svensk är ok, osv.

Även om det sällan är uttalat så ffår jag känslan att folk inte pratar om invandring i sig, utan snarare om vissa etniciteter och det skrämmer mig. Detta eftersom upprördheten på detta forum så fort media eller någon annan andas något som kan liknas vid en fördom eller förutfattad mening inte känner några som helst gränser. Då är fördomar, förutfattade meningar och generalisering bland de hemskaste som finns. MEN, om man pratar om andra invandrargrupper så är det helt ok och helt naturligt.

Det är lite oklart om det finns en cynism bakom dessa dubbla regelverk som anpassas efter etnicitet snarare än princip eller om det beror på oförstånd.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
  • Skapa ny...