Jump to content
IGNORERAD

Visum till thailand för thailändare


jack26

Recommended Posts

Hejhej

jag ska försöka beskriva så att ni förstår min fråga ang detta tråd.

Jag är som sagt thailändare men har båda svensk/thai pass. Har alltid åkt med svensk pass när jag åker till Thailand, få bara stanna 1 månad som turist. Men nu har jag gjort ett thai pass i Thailand. Frågan lyder: Få jag åka ner till Thailand ifrån sverige med thai pass förutom de kommer att undrar hur jag kom ur landet (Thailand) utom har stämplat på thai passet. Visa att jag kom in med svensk pass, då måste jag stämpla ut med svensk pass. Jag kom att åka ner med thai pass o sedan åka ur Thailand med thai pass. Om det skulle uppstå problem visa jag svensk pass. Är det någon thai fru/man som har gjort detta för att stanna som en thailändare, slipper söka uppehålltillstånd. :great:

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge ska du stanna?

Är namnen stavade till 100% lika i båda passen.. Är de det så är det bara att växla pass när du går genom passkontrollen in/ut i Thailand det är många som gör så.

Den enda gången som det finns risk för problem om du åker hela vägen på ditt thaipass är när du ska checka in på planet till Europa. Då gäller det att kunna övertyga dem om att du verkligen blir insläppt i EU (vilket du givetvis alltid blir eftersom du har Svenskt pass)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gör så här blir det aldrig några problem om namnen är exakt lika i passen förståss.

När du reser in i Thailand visa Thaipasset.

När du reser ut ur Thailand visa båda passen.

Om du byter plan på vägen visa svenska passet.

När du reser in i Sverige visar du Svenska passet.

Funkar klockrent.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ungerfär så som jag har tänkt mig att göra. Namnet är stavad likadant i båda passet. Jag har tänkt o stanna i 3 månader.

Det bli direkt flyg med Thai Smooth As Silk. Ska åka den 28 Nov.

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gör så här blir det aldrig några problem om namnen är exakt lika i passen förståss.

När du reser in i Thailand visa Thaipasset.

När du reser ut ur Thailand visa båda passen.

Om du byter plan på vägen visa svenska passet.

När du reser in i Sverige visar du Svenska passet.

Funkar klockrent.

Frugan har svenskt efternamn i svenska passet och thainamn i thaipasset men det gick bra att gör enligt beskrivning ovan sist när vi åkte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om du gör så här blir det aldrig några problem om namnen är exakt lika i passen förståss.

När du reser in i Thailand visa Thaipasset.

När du reser ut ur Thailand visa båda passen.

Om du byter plan på vägen visa svenska passet.

När du reser in i Sverige visar du Svenska passet.

Funkar klockrent.

Vad finns det för anledning att vissa Svenskt pass när han reser ut ur Thailand :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för anledning att vissa Svenskt pass när han reser ut ur Thailand :huh:

Eftersom det inte finns nått UT inklistrat i thaipasset..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jack26 Fragade om immigration pa flygplatsen i Thailand inte om inchekningen hem till Sverige

Darfor undrade jag varfor han skall visa bada passen till immigration

Jaja nu far jag nog minuskarma :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiambasaden talade om for mig att Thai med swe pass INTE behover visum for längre besok

MEN

man måste gå till ett specielt ställe i BKK vid in och ut - stämpling

men ring till thai-ambasaden i stockholm och fråga dom om det gäller fortfarande

ha en bra resa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka förklara lite kring den thailändska medborgarlagstiftningen för att belysa vilket pass thailändare som bor i Sverige, behöver visa upp vid besök i Thailand.

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler.

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Omvänt, om t.ex. en svensk medborgare ansöker om ett thailändskt medborgarskap, måste hon/han avsäga sig sitt svenska medborgarskap.

Till skillnad från Thailand kan man enbart använda det svenska passet vid inresa till Sverige. Detta på grund av att Migrationsverket makulerar tillståndsstämpel i det thailändska passet när ett svenskt medborgarskap blir beviljat.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Omvänt, om t.ex. en svensk medborgare ansöker om ett thailändskt medborgarskap, måste hon/han avsäga sig sitt svenska medborgarskap.

..

..

Nu blir jag lite orolig.

Vi har tänkt ordna thaipass till vår dotter. Hon är svensk medborgare, men modern/min fru är thailändsk medborgare. Förut var det okey för henne att ha både svenskt och thailändskt medborgarskap (dvs. pass), är det ändrat nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett i Sverige fött barn som har en thailändsk mamma tillhör undantagen så där ska det inte vara några problem att få ett thailändskt medborgarskap för barnet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite orolig.

Vi har tänkt ordna thaipass till vår dotter. Hon är svensk medborgare, men modern/min fru är thailändsk medborgare. Förut var det okey för henne att ha både svenskt och thailändskt medborgarskap (dvs. pass), är det ändrat nu?

Absolut inte!

Vår snart femmåriga dotter besitter dubbla medborgarskap sedan ett par år tillbaks. Inga problem alls att ha det för henne.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite orolig.

Vi har tänkt ordna thaipass till vår dotter. Hon är svensk medborgare, men modern/min fru är thailändsk medborgare. Förut var det okey för henne att ha både svenskt och thailändskt medborgarskap (dvs. pass), är det ändrat nu?

Fick nästan hjärnblödning då jag läste ditt inlägg, har inte ens tänkt att detta kunne vara något problem, :whoco5:

men nu var det inte det heller så puuuust. :dance1:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Om jag förstår mig rätt, då ska det inte vara ett problem för mig att använda thai passet till Thailand. Fast jag har inte stämplat ut med thai passet när jag var sist i Thailand. Det är bara vänta o ser om de släpper in mig på landet :D:av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var o bokade flygbiljetter idag och tog upp denna fråga om visum för thai med dubbla medborgarskap för längre vistelse än 30 dar och se hon sa att det stämmde men sa samtidigt att hon än inte hört att nån blivit stoppad pga det,typ att dom flesta har sagt att dom inte haft en aning om dom nya reglerna som ska gälla från detta år.

Vill man va helt säker o slippa diskution med thailänsk passpolis rekommenderade hon visum då det ändå är gratis för 90 dar för thai.

Funderar på att ringa migrationsverket för att höra om det går få ett ut i thaipasset för att slippa detta extra jobb...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Frugan och barnen har ju både svenskt och tailänskt pass

När frugan och barnen fick svenskt medborgarskap makulerades uppehålsstämpeln i passet

var nere på konsulatet i Götet i oktober för att ansöka om visum för mig.hadde med de andra passen och frågade om damen och barnen behövde visum

svaret från chefen var JA därför att uppehålsstämpeln var makulerad

in i sverige kommer dom ju på det svenska

Men förra året var det problem vid passkontrollen i bkk då uppehålsstämpeln var makulerad

nu visa dom Thaipassen så vi komm i väg

så i år vågar jag inte changsa utan det blev visum för all (gratis till mars)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...