Jump to content
IGNORERAD

En thailändska i New York

Herr Chang
 Dela

Recommended Posts

Sent omsider blir det dags att berätta lite om min och fru Changs resa till New York. Jag var inte så flitig med kameran som jag borde varit, men en del bilder blev det i varje fall.

Min tanke med denna resa var till viss del att testa hur smidigt det skulle bli för fru Chang i egenskap av svensk medborgare att få komma in i USA. Efter att ha bokat flyg och hotell var det dags att ansöka om Visa Waiver här:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c02ED269D-7A85-8243-7E46-8721DEFB04DA_k74D9A34B-5103-00D0-6CC0-30E8C80A006F

Det kostar numera $14 per person vilket kan betalas med kreditkort. Detta Visa Waiver är giltigt tills ens pass går ut, så vi kan alltså åka fler gånger utan denna procedur.

30 september 2010 var det dags att åka, okristligt tidigt ;) Å andra sidan har jag då varit uppe hela natten när taxin kommer 04.00... Checkin på Landvetter var lite knöligt, vi ska först åka med SAS till London och man uppmanas då att checka in i en automat. Fast då fick vi ju bara boardingkort till London? Glöm det, jag tänker inte checka in med bagage en gång till i London. Men det gick förstås att lösa vid incheckningsdisken.

IMG_2497.jpg

Som sagt okristligt tidigt på morgonen. Mörkt var det när slav under nikotinet gick ut, och så är polisen på besök.

IMG_2499.jpg

Efter att ha passerat säkerhetskontrollen är det läge för en öl. Det blir förstås en Göteborgs Nya Starkpilsner för mig, fru Chang är dock skeptisk.

IMG_2502.jpg

Efter en händelselös flygresa till London får vi vänta några timmar på Continental Airlines fight till New York. Till fru Changs missnöje ska jag dricka mer öl, denna gång min favorit bitter Spitfire.

IMG_2503.jpg

Fru Chang håller sig till kaffe med tilltugg. Sover du bättre på flyget då fru Chang?

IMG_2506.jpg

Vi har nu anlänt hotellet på Manhattan, närmare bestämt vid korsningen 3rd Avenue och East 42nd Street.

http://www.newyorkhelmsley.com/

IMG_2514.jpg

Checkin går smidigt, men jag upptäcker till min förskräckelse att det är ett ickerökarrum... Lyckas dock få byta till ett rökarrum till fru Changs förtvivlan. Vadå, fönstren går ju att öppna och det är inte så kallt ute?

IMG_2516.jpg

Frukost morgon 1 oktober. Vi provar en bagel med kaffe på stället bredvid hotellet.

IMG_2523.jpg

Denna fredag regnar det tyvärr ordentligt hela dan. Hotellpersonalen är vänliga nog att låna ut paraplyer. Fru Chang är måttligt road.

IMG_2529.jpg

Tja, detta regn kan man ju inte vandra omkring i, så det får bli en taxi. Fru Chang får den lysande idén att det kunde passa med lite shopping, och den vänlige taxichauffören är inte sen att föreslå Macy's.

http://www.macys.com/

IMG_2530.jpg

Inte så långt att åka, vi kunde kanske gått dit. Men i detta väder...

IMG_2531.jpg

Varför åkte jag med hit?

IMG_2532.jpg

Väl inne på Macy's blir fru Chang på betydligt bättre humör. Aj, det svider redan i plånboken ;)

IMG_2537.jpg

Jag behöver en ny väska!

IMG_2542.jpg

Helst av detta märke!

IMG_2544.jpg

Ut på trottoaren för en liten rökpaus medan fru Chang kollar alla varor. Lycka till med det, varuhuset är ett helt kvarter och tio våningar! Det visade sig att fru Chang bara hann med första till tredje våningen...

IMG_2547.jpg

Till min glädje finner jag en bar i varuhusets källarvåning, och en Bloody Mary sitter inte fel medan fru Chang shoppar.

IMG_2549.jpg

Jag märker ju att jag inte är ensam om detta öde, och den trevlige bartendern har full förståelse.

IMG_2554.jpg

Fru Chang tar sig en liten paus i shoppandet, men först måste eventuella SMS kontrolleras!

IMG_2556.jpg

Jag får anledning att förklara för fru Chang att eventuell dricks lägger man i rännan närmast baren.

IMG_2557.jpg

P-hora? Jag har nog för livlig fantasi...

IMG_2559.jpg

Så var det då äntligen dags att lämna Macy's.

IMG_2563.jpg

Nja, jag är faktiskt sugen på några skor också...

IMG_2566.jpg

Titta HC vilken fin väska du köpte till mig! Håhåjaja...

IMG_2567.jpg

Det gick inget vidare med tidsomställningen denna gång (New York är sex timmar före Sverige), och då vi kände oss ganska utmattade fick det bli room service denna kväll. Sova 21.00 och upp 05.00, så det blev just inget uteliv på kvällarna.

Men var är chilin?

IMG_2572.jpg

Måste också ladda fru Changs iPhone med hjälp av adapter som jag fick gå ner till receptionen och köpa.

IMG_2575.jpg

Sen sover man gott!

IMG_2578.jpg

Fortsättning följer.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Inte många bilder på mig noterar jag, här i varje fall från morgonpigg (ursäkta morgoncigg var det) lördag 2 oktober.

IMG_0152.jpg

Nu har fru Chang fått smak på room service, så det får väl bli en sådan frukost.

IMG_2581.jpg

Jodå, det gick faktiskt ner, även om Drivern inte tror mig ;)

IMG_2582.jpg

Idag är det klarblå himmel, så nu får det bli lite sightseeing! Vi tar en taxi till Battery Park. I vissa taxi är föraren rejält inburad, förstås beroende på risk för rån och överfall. Betala via lilla luckan fungerade...

IMG_2584.jpg

Här åker vi längs östra kanten av Manhattan ner mot sydspetsen.

IMG_2590.jpg

Väl nere vid Battery Park fanns möjligheten att ta färja till frihetsgudinnan. Denna lördag var det dock för mycket kö, minst en kilometer med folk. Jag skämtar inte. Så vi avstod.

IMG_2592.jpg

Så fru Chang fick nöja sig med att zooma in så gott det gick.

IMG_2597.jpg

Det ser för all del ut som man får plats med många passagerare, men kön rörde sig alltför långsamt.

IMG_1479.jpg

Här ett monument till minne av stupade flottister i diverse krig.

IMG_2600.jpg

Det är intressant att jämföra New York med Bangkok. Städerna har väl ungefär samma storlek befolkningsmässigt, men bebyggelsen är ju betydlig mer förtätad i New York. Dessutom ser man många uppenbart gamla byggnader, något jag ej observerat i Bangkok.

IMG_2605.jpg

Vi tog oss till Ground Zero också, men där var inte mycket se. Full aktivitet för att bygga två nya skyskrapor större än de föregående.

IMG_2606.jpg

Fru Chang misstänker att detta är en verklig person som förklätt sig och sitter still bara för att vid lämpligt tillfälle skrämma henne...

IMG_2609.jpg

Nej, det är bara en staty!

IMG_1493.jpg

Nu vidare till Chinatown där fru Chang äntligen kan få sig en tillräckligt kryddad måltid. Själv får jag nöja mig med en alkoholfri öl...

IMG_2611.jpg

Onekligen många kinesställen i denna del av Manhattan.

IMG_2614.jpg

Får väl passa på och köpa chili!

IMG_2619.jpg

Lite fisksås är också nödvändigt.

IMG_2621.jpg

Sen kvickt tillbaka till hotellet för att få en liten fix av denna delikatess.

IMG_2622.jpg

När smaklökarna är tillfredsställda så går vi till Times Square. Väldigt mycket folk där!

IMG_2629.jpg

Mycket reklam.

IMG_2630.jpg

Vanudå, måste vi shoppa när det är så vackert väder ute?

IMG_2634.jpg

Söndag 3 oktober och frukost på stället bredvid hotellet.

IMG_2638.jpg

Denna dag går vi mot Central Park, och när vi kommer in på Lexington Avenue upptäcker vi till vår förvåning att gatan är stängd för fordon. Istället har man marknad, ganska likt Thailand.

IMG_2641.jpg

IMG_2644.jpg

Det här var väl som hittat?

IMG_2645.jpg

Jaså, thaimat för en dollar? Fru Chang nappade icke.

IMG_2648.jpg

Sånt där har vi ju i Thailand också! Var finns de amerikanska varorna?

IMG_2653.jpg

Dessa kylskåpsmagneter var dock intressanta.

IMG_2655.jpg

En fin kyrka mitt bland alla skyskrapor.

IMG_2659.jpg

Av en ren händelse passerar vi helgedomen på femte avenyn vid sydöstra hörnet av Central Park.

IMG_2661.jpg

Jag får förstås lust att gå in och köpa en iPad, men innan det måste man visa tillbörlig vördnad för templet som är öppet 24/7/365.

IMG_1517.jpg

Överväldigad som jag var kom jag mig inte för att ta några bilder där inne. Men det var mycket smidigt att inhandla en iPad, expediterna rörde sig runt i affären och hade iPod touch med bar code scanner plus kreditkortsavläsare så det gick på tio minuter trots att stället var fullsmockat med kunder.

Sen en sväng in i Central Park. Blev just inga bilder då fru Chang tyckte det var jättetråkigt... jaja.

IMG_2662.jpg

Måndag 4 oktober och ny room service frukost.

IMG_2665.jpg

Jag provar Eggs Benedict for första gången, och det var väl OK.

IMG_2667.jpg

Fru Chang är glad då hon kan krydda med lite chili.

IMG_1521.jpg

Denna måndag var det regn igen, så får väl ägna oss åt packning inför utckeckning. Fru Chang ska dock absolut posera med sina inköp.

IMG_1527.jpg

Taxi ut till Newark flygplats i god tid, kostade cirka $85. Ungefär samma som när vi åkte omvänd riktning på torsdagen.

Märkligt nog var det trassligare att lämna USA än att komma in. Att komma in gick på cirka 15 minuter inklusive passkontroll, lämna fingeravtryck, få sitt foto taget, lämna över ifylld lapp till tullen och hämta incheckat bagage.

Continental Airlines hade ett något bisarrt system på Newark. Gott om personal bakom diskarna som stod med armarna i kors och tyckte att vi skulle checka in oss själva på deras pekskärmar medan dom tittade på. Suck, stön och stånk från dom om man inte riktigt fattade hur man skulle göra. Man fick till och med skanna sitt eget pass vid pekskärmen. Det tog sin tid, och vid säkerhetskontrollen var det något fel på boardingkorten.

Jaha, tillbaka och göra om! Då jag nu var ganska irriterad så ignorerade jag kön och gick direkt till den jämrans pekskärmen. Denna andra gång gick det smidigare och vi accepterades sedan i säkerhetskontrollen. Efter att ha tagit av oss skorna och bälte. Ja, kära nån.

Hemresan gick via Bryssel, och det är väl just inte mycket att säga om den.

Det hände förstås mer på denna resa, men jag har valt att i huvudsak kommentera det jag har bilder på.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

:great: Tjusigt Mr.Chang, tjusigt! :great:

/ J.ag

Antag att du är en idi*t. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

Dela på andra sajter

Trevligt changen :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Tjusiga bilder herr Chang.

Vill bara rätta dig, Vi ligger 6 timmar före än Usa, då solen går upp i öster och ner i väster.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Åntligen..som Fylking sa :great:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Flera bra tips där !

Skall stanna till ett par dagarr i NY på väg från jobbet i Boston till Semester i SF/LA/BKK

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Tackar för allt beröm och karma!

Härligt Changen,när kommer boken :great: Mvh Måne

Jag har i och för sig övervägt att skriva en bok... men den rätta inspirationen har ej infunnits sig!

Herr Chang har talat

Dela på andra sajter

Gillar hur dessa 2 kvinnor blänger "något" förvånat på dig Changen när du knäböjer in för helgedomen. :):)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Trevliga bilder, men en öl vid 05 på morgonen på flygplatsen hade jag ju verkligen inte fått ner :wacko:

Det är det som skiljer pôjkar från män, Micke... :whistle:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

Det är det som skiljer pôjkar från män, Micke... :whistle:

Instämmer Lenno

Tack för din berättelse HC

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Eller vanliga killarna från Gubbarna på bänken :whistle:

Det finns väl dom som inte har slutat festat kl 5 på morgonen utan suttit hela natten, men jag har somnat långt innan det

Men är man på väg på resa så är det inte farligt att ta en eller par öl på morgonen, har hänt ett antal gånger då man landar i BKK kl 6 45 att man har tagit ett par återställare.

Har hänt att man vaknat efter en blöt fest där grabbarna inte har slutat festat kl 5 på morgonen och man har då varit så snäll och gör dom sällskap.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Gött Changen gött! Gott om fina bilder, fint man fick "följa med" på din resa till väst.

Reagerade på taxibilden, herrejösses vilken bur, kanske är vi där om några år, vem vet?

Thanks for sharing!

:-)

Dela på andra sajter

Trevliga bilder, men en öl vid 05 på morgonen på flygplatsen hade jag ju verkligen inte fått ner :wacko:

Nja, nu hade jag ju inte sovit natten innan, så det var inga problem ;)

Tjusiga bilder herr Chang.

Vill bara rätta dig, Vi ligger 6 timmar före än Usa, då solen går upp i öster och ner i väster.

Rock on!

Ja, där blev det lite hjärnsläpp. Visst är det så att vi i Sverige ligger sex timmar före New York, möjligen med undantag för olika datum för övergång vintertid/sommartid.

Gillar hur dessa 2 kvinnor blänger "något" förvånat på dig Changen när du knäböjer in för helgedomen. :):)

Hehe... ja det var lite svårt att få fru Chang att ta denna arrangerade bild ;) Det gloddes väl lite, men invånarna i New York verkar vara vana vid det mesta!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Tack Herr Chang för en trevlig och kul tråd. :wai:

Mvh

BBJ

(Kan dock inte låta bli att notera att du lagt 27 bilder i första inlägget :huh: lite trött i skrollfingret blev jag på sidan 3 ;) )

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...