Jump to content
IGNORERAD

Ansöka PUT eller Svensk medborgare?


Kentan

Recommended Posts

En liten fråga

Jag har en dotter på 3år tillsammans med en ogift Thaitjej. Nu är hon här i Sverige på besökvisum och vi kommit överens hon ska bo här.

Så nu undrar jag om man ska söka PUT eller Svenskt medborgarskap för dottern och kan det bli problem med ansökan när mamman åkt tillbaks till Thailand?

Och kan man ansöka om ett D visum för mamman så hon kan komma på besök?

alice-1.jpg

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ej insatt i sådanna ärenden men då det är din dotter som det gäller så borde det väl vara att ni ska registrerar henne som svensk medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ni inte är gifta måste faderskapet först fastställas. Därefter kan du ansökan om svenskt medborgarskap för din dotter.

Din flickvän kan inte få ett D-visum utan enbart ett schengenvisum. D-visum är förbehållet föräldrar och barn till den som är bosatt i Sverige och andra ömmande fall.

Ni kan alltid försöka att ansöka om ett UT här i Sverige enligt lagändringen som trädde i kraft den 1 juli i år med syfte att inte skilja föräldrar och barn åt i onödan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ni inte är gifta måste faderskapet först fastställas. Därefter kan du ansökan om svenskt medborgarskap för din dotter.

Din flickvän kan inte få ett D-visum utan enbart ett schengenvisum. D-visum är förbehållet föräldrar och barn till den som är bosatt i Sverige och andra ömmande fall.

Ni kan alltid försöka att ansöka om ett UT här i Sverige enligt lagändringen som trädde i kraft den 1 juli i år med syfte att inte skilja föräldrar och barn åt i onödan.

Mvh Thaikonsult

Tack för ett bra svar och några funderingar.

Så jag får vända mig till socialnämnden i kommunen så dom får göra en faderskapsutredning som jag sedan bifogar ansökan för medborgarskap?

Kan man ha delad vårdnad i Sverige fast modern är bosatt i Thailand eller är det väldigt opraktiskt?

Är verkligen UT ett alternativ för modern när hon ska bo i Thailand och endast besöka Sverige för kortare perioder några gånger per år?

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid faderskapsutredningen kan ni bestämma om ni vill ha en gemensam vårdnad.

Nej UT är inget alternativ om mamman enbart ska vistas korta tider i Sverige. Då är det bättre med visum för att slippa problem.

Var ska barnet bo då?

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid faderskapsutredningen kan ni bestämma om ni vill ha en gemensam vårdnad.

Nej UT är inget alternativ om mamman enbart ska vistas korta tider i Sverige. Då är det bättre med visum för att slippa problem.

Var ska barnet bo då?

Mvh Thaikonsult

Barnet ska bo i Sverige tillsammans med mig och mamman har åkt tillbaka till Thailand.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...