Jump to content
IGNORERAD

Kaffe


Chryzaliz

Recommended Posts

Sitter här med morgonen 3:e mugg med kaffe och tänker på sången som en gumma brukade sjunga på ett äldreboende jag jobbade på för 20 år se'n.

Av allt det goda som man förtär

bland alla jordiska drycker.

Ja kaffetåren den bästa är,

den skingra människans nycker,

Den styrker kroppen, den livar själen,

den känns från hjässan, ja – ned i hälen.

post-6118-0-17975300-1288339292_thumb.jp

post-6118-0-17975300-1288339292_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ingen dålig sång!

Fanns det ingen frågeställning så blir det väl en allmän tråd om just.kaffe, gissar jag.

Jag är kaffedrickare, både på jobbet och hemma. Vad som är lite intressant är att jag tycker ändå att kaffe faktiskt doftar lite godare än vad det smakar, om man nu kan uttrycka sig på det viset.

Jag känner många som inte dricker kaffe som alla medger att de tycker kaffe doftar så väldigt gott.

Finns inget härligare (okay, kanske några saker...) än att gå in i en kaffebutik och insupa atmosfären, att suga i sig dofterna av nymalt högkvalitativt kaffe.

Jag vet att jag tidigare nämnde Chris, som skilde sig i Thailand och flyttade upp till de norra delarna. Nu är han involverad i kaffebranchen, den intresserade kan läsa om det här:

http://www.drumcoffee.com/viewpage.php?page_id=125

Nu kommer ju den mer avancerade kaffemaskinen snart vara standard i varje kaffedrickares hem. Då är den klassiska, enkla koppen med Java nästan bara ett minne blott.

wink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar även jag kaffe, den svenska modellen, även om man efter några år lärt sig dricka den Thailändska " 3 in 1 " varianten.

När jag var hemma ett tag i somras skulle det inhandlas svenskt bryggkaffe (bryggare innehas) och släpas över, det som då slog mig var "bäst före" datumet.

Frågade en vän som jobbar på ett välkänt grossistföretag vilken sort som håller sig bäst i vacuumförpackningen.

En smula deprimerad blev man av svaret, "spelar egentligen väldigt liten roll, det är bara de absolut första kopparna du brygger som ger någon smakdifferans, om man inte är finsmakare av rang"! Där fick man, köpte ICA bryggmalet, billigt som skam, men faktiskt, smakar likadant även om man som jag häller över det i glasburk och inte förtär mer än en kvartskilo på 6-7 veckor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju köpa hela bönor och mala efterhand med en liten batteridriven kaffekvarn.

Då borde ju hållbarheten på kaffet vara betydligt längre.

Jag vet inte hur länge hela kaffebönor håller men det är ju betydligt längre än bryggmalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köper Moccona Blue Mountain kaffe här i Thailand. Runt 90 b. för 250 gram. Om man absolut måste ha svenskt kaffe, och bor i närheten, så finns dyr Gevalia att köpa hos Norska Sjömanskyrkan mellan Pattaya/Jomtien.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, du har Doi Coffee på Big C, med bra smak, även Bon Cafés kaffe funkar bra.

Bra att veta...kom över en dag ska du få svenskt ICA kaffe, smakar helt OK.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att veta...kom över en dag ska du få svenskt ICA kaffe, smakar helt OK.

Dyker förbi med kaffebröd här nån dag.

För övrigt så har det idag varit en stor thaiboxnings-gala vid Sri Muang här i centrala Udon. Många farranger var med, men i finalen så var det en iranier mot en thaiare från Bangkok. Thaiaren var överlägsen och vann hela galan.

post-3468-0-72437900-1288366368_thumb.jp

post-3468-0-96756600-1288366387_thumb.jp

post-3468-0-72437900-1288366368_thumb.jp

post-3468-0-96756600-1288366387_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har hela bönor så kan man med fördel portionera i små påsar och lägga i frysen så håller det sig längre.

Hur det är med malet kaffe kommer jag inte ihåg men det ska ju fungera det med om jag inte missminner mig. :great:

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...