Jump to content
IGNORERAD

Nybyggda hus i Udon T


cpo

Recommended Posts

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Så köpa begagnat eller nybyggt är nog det enda rimliga i mitt fall.

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Så köpa begagnat eller nybyggt är nog det enda rimliga i mitt fall.

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

Ditt förslag, eller tjejens?

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Så köpa begagnat eller nybyggt är nog det enda rimliga i mitt fall.

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

Du kan ju kolla in denna sida, där finns det lite hus och mark till salu.

http://www.udonrealestate.com/

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och"min" kvinna, som bor i själva staden Udon Thani, kommer förmodligen framöver att åtminstone större delen av årenbo i eller nära Udon T.

Frågan om hus har då kommit upp. Jag har förstås läst en del trådar här om husbyggen etc. Jag är dock ingen person som klarar av att hålla ihop ett husbygge..

Så köpa begagnat eller nybyggt är nog det enda rimliga i mitt fall.

Min kvinna har nu mailat mej om nybyggt område ganska centralt i Udon (nära där hon nu bor i mammans hus). I mailet såg det ut som namnet "Udon.com" någonting. Ett område med ett 20-tal hus. En-plans.

cirka 135 kvm. Tomt kanske 60 kvm till (men hon vill köpa till så det blir större). Pris färdigt hus (men alltså utan köksutrustning, utrustning badrum mm vet jag inte om det ingår i nybyggen eller ej?)

3,35 miljoner THB

tror jag hon sade. Hon har komllat tomtpriser centralt - 10 miljoner!!!! Men det vara alltså mitt i staden. För mej tycks det som om priserna i Udon är mycket höga. Jag har kollat begagnade hus, där ligger tydligen priset för motsvarande hustyp på runt 1,5-3 miljoner (och då är en del möblerade och kök ingår förstås).

Vet någon om det är en bra eller dålig ide att gå vidare och senare ev köpa ett dyligt nybyggt hus? Bör man hellre leta något begagnat? Vad kostar i runda tal ett kök med västerändsk standard på kyl, frys, fläkt, spis, ugn skåp etc?

Tacksam för era råd!

/cpo

Betalade cirka 80,000 Bath för detta.

post-3132-0-88020200-1288329029_thumb.jp

post-3132-0-35561800-1288329073_thumb.jp

post-3132-0-88020200-1288329029_thumb.jp

post-3132-0-35561800-1288329073_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen:

Vems förslag - bådas.

Först var det miningen att hon skulle komma och bo i Sverige (det var egentligen hela meningen med henens besök här då jag träffade henne, hon var hos sin mor här). Men efter att ha varit här 2 ggr - hon vill inte. Anser att vi blir så negativt bemötta. "Swedish woman not like Thai". Och det värsta är att min dotter inte alls velat träffa henne - och det vet hon om. "Not even your daughter wants to meet me". Dock är det lite mildare nu, så med lite övertalning har jag fått henne (dottern) att acceptera att träffa den nya kvinnan,,,,men nu vill inte "min" kvinna. "She don´t like me - I don´t like her". Härligt!!!

Då kom frågan upp om jag skulle kunna bo i Thailand eller ej. Är rädd för det pga värmen. Men kanske jag kan vara där uppåt 8 mån om året (inte april-juni/juli). Jag vill inte bo i huset hon nu bor i (på längre sikt) eftersom det är mammans hus - och hon kommer dit av och till. Alltså - lägenhet eller hus. Hon vill då ha hus för att ha en trädgård, säger att det inte finns lägenheter på det sättet som i Sverige. Jag bor här i en bostadsrätt. Alltså kolla hus.

Hmesidan: var det inte den firman som inte var så bra enligt tidigare inlägg på forumet?

Jag har även kollat "Udon Thani Houses" - har bra objekt tycker jag en del verkar.

Köket ser ju jättefint ut!! Är kostnaden det med arbetskostnad för installation?

Mvh cpo

Mvh

/cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen:

Hmesidan: var det inte den firman som inte var så bra enligt tidigare inlägg på forumet?

Jag har även kollat "Udon Thani Houses" - har bra objekt tycker jag en del verkar.

Köket ser ju jättefint ut!! Är kostnaden det med arbetskostnad för installation?

Mvh cpo

Mvh

/cpo

Hittar du en händig hantverkare så kostar det inte över 1000 Bath att sätta upp det köket.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till! Om Du tänker köpa något, tex ett hus eller en bil.

-Se då till att det blir du som blir ägaren.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, jag har förstått att marken ska ägas av kvinnan och jag ska äga själva huset. Regleringen mellan oss (mark och husägare) kan ske med "usurfract" (någonting dylikt) har jag läst här på forumet. Det är väl korrekt uppfattat av mej? Och så måste man ha en advokat med i spelet innan man ens börjar förhandla om köpet med försäljare har jag förstått också..

Hälsar/cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det producerar mängder av hus i Udon, men du kan omöjligt få en bild av hur det ser ut i repektive omgivningar om du inte är på plats, finns jättefina hus i småhusområden för under 2 mille och vill man ha lite stööre tomt o.s.v. finns det etableringsområden lite varstans med priser på runt 2-3 mille.

Som Du själv skrev, inne i Udon är priserna "löjligt" uppskruvade men bara en 2-5 km utanför ringvägen är priserna stundtals rena drömmen.

MEN.köp ingenting på distans, i mina ögon är det ett absolut måste att vara här i nån månad eller så och bekanta sig med omgivningana och inte minst besöka alla de etableringsplatser som finnes.

Tror att risken för besvikelse är betydligt mindre om du är på plats och bedömmer själv hur och var du vill leva.

Lycka till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade cirka 80,000 Bath för detta.

post-3132-0-88020200-1288329029_thumb.jp

post-3132-0-35561800-1288329073_thumb.jp

Var köpte du detta kök Stefan ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Jovisst ska jag åka till Udon. Kommer att åka dit 13/12 och vara till cirka 15/1. Kommer då att bekanta mej lite med staden och omgivningarna, så då hoppas jag få se ett flertal olika områden med rimliga hus.

Mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.maipenrai...post&pid=239284

Då kommer du väl med på Annandagsträffen? Se bifogad länk.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hyrt hus ist i ett par år för att vara på den säkra sidan så inte 3 mille flyger ner i damens ficka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej igen.

Jovisst ska jag åka till Udon. Kommer att åka dit 13/12 och vara till cirka 15/1. Kommer då att bekanta mej lite med staden och omgivningarna, så då hoppas jag få se ett flertal olika områden med rimliga hus.

Mvh

cpo

Pma baa han bor där.tycker du ska hyra först

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Innanför ringvägen är ju löjligt dyrt och trångt.

Söder över så blir det lätt nära flygplatsen med. Jag skulle inte vilja lyssna på inflygningar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innanför ringvägen är ju löjligt dyrt och trångt.

Söder över så blir det lätt nära flygplatsen med. Jag skulle inte vilja lyssna på inflygningar mm.

Dete finns så många olika aspekter på vad som är bra/fint så den enda vettiga rekommendationen är, lev här ett tag och bilda en egen uppfattning baserad på erfarna Udonbor och eget tänkande, INGEN kan ha rätt om en annan människas idéer.

Baa. som har många fel men obland rätt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bygger mycket runt Udon, men det går trögt att sälja tycks det..Många (nya)objekt finns...

3 mille är för mycket...Vi köpte för några

år sedan för 1.8 mill. Runt 2 mill kan man få i samma område idag...125 kvm

klappat o klart, inget kök men bra standard i lagom område väst centrum 10 min

från de båda Tesco Lotus som finns... Att Åka runt flera veckor - lukta sig fram, lära sig,- värdera..mm..

och tala direkt med thaisäljarna - som ofta är seriösa - är ett måste enl min mening...

Kolla detta ämne via nätet är meningslöst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Några udda grejer gällande husbyggen i Thailand, jämfört med hur det är i Sverige:

/I husens kvadratmeter räknar de in verandor, fastän de ju är utomhus, och det är såklart billigare att bygga utrymme utan väggar ;-)

/Det är en hel del, som normalt inte ingår då de säger husbyggpriset. Kökinredning, eldragning, målning (invändigt)...

Huspriser beror såklart iofs mycket kvalitét och på var det ligger, men 3 mill låter dyrt. Några jämförelser, så du ser att det går att skaffa mycket billigare:För ett år sedan kollade jag runt lite på Internet bara för att få lite uppfattning om priser på begagnat. Då såg jag flera VÄLDIGT billiga. Kommer inte ihåg vad bahtkursen var då, och jag "antecknade" priserna i huvudet i kronor, så jag skriver dem.

/Udon Thani lite norr om flygplatsen. 200 kvm stenhus. Det såg ganska risigt ut, så lite underligt att det såldes som ett "shellhouse" *. Bara 80 000 kronor !

/Roi Et ett par kilometer sydväst om där de större vägarna går ihop i väster fanns det två 200 kvm "shellhouse" i sten, vilka såg fina ut. Bara c:a 120 000 kronor.

/Det finns flera faranger, som har ordnat byggen själva av hus i ditt hus storlek med "farangstandard", och de har kunnat klara det t o m för under EN mill INKLUSIVE kökinredning o d, men plus mark om den inte hyrs. (För de flesta av dem har deras fruars familjer haft marken redan förrut.)

*"Shellhouse" =De är "tomma" inuti, så man behövde ordna innerväggar, inredningar o d själv. Eller som mäklaren uttryckte det: "Köparen kan bestämma allt själv" :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare lite info, träffade igår min f.d. granne, en Schweizare, som just köpt ett hus typ "shellhouse" 2 sovrum, båda med dusch o WC, ett vardagsrum och Thaikök, enligt hans önskemål. 1,3 mille.

Tillkommer högre kvalitet på sanitetsporslin, duschkabin/väggar av frostat glas med mönster en hel del kökselprylar som skall byggas in. Elarmatur av lite snitsigare slag etc.

Han räknar med 100-150000 bath.

Uteplatsen är inte så stor, har inte ytmåtten men betraktat utifrån att 2 pers skall bo blir det deffinitivt inte trångt och avstånd till city, c:a 5 km, till BigC 2 km så obyggden är det inte fråga om.

Det här företaget har gjutit plattor och rest stommen, sedan rådgör man med köparen om resterande detaljer, det mesta ingår i priset. Ett vanligt förfarande.

Som motsats, en dansk bekant har köpt ett 2 våningshus i ett lite "finområde" alldeles intill ringvägen pris 7 mille.

Ett i o för sig vackert hus och det finns gym o pool inom samfälligheten som är bevakat dygnet om.

Nu fick du lite variant på huspriserna.

Lycka till.

PS kom just på, det finns en "kåk" till salu inne i stan för 26 mille också DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och synpunkter!

Jovisst har vi tänkt på att hyra också. När jag väl kommer dit så ska vi titta på olika alternativ, nybygge, begagnat, hyra. Likaså titta på områden. Nu vet jag ju inte alls hur det ser ut vare sig inne i staden eller runt om...

Annandagsträffen verkar en bra ide. Pratat med kvinnan - hon tycker det verkar trevligt också så jag ska anmäla oss. Hälsar/cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...