Jump to content
IGNORERAD

Ta hit tirakens barn


Guest Kenthamon

Recommended Posts

Guest Kenthamon

Då har det blivit dags att försöka få hit tjejens två killar, 11 och 13 år gamla. Då uppstår många frågor och jag har försökt läsa här på MPR men hittar inte dom svar jag söker.

När hon kom hit på UT så sa de på folkbokföringen, när vi skrev in henne här i Sverige, att det skulle underlättat om hon haft födelsebevis? på barnen, om de senare vill komma hit också. Det var en nyhet för mig.

Hur gör vi nu? Vilka papper i övrigt behöver vi och vad kan vi förbereda från Sverige och vad måste göras i Thailand. Vi har förhoppningen om att de ska kunna börja i svensk skola hösten 2011. Är det realistiskt. Vi räknar inte med några problem från barnens far. Min tjej har 2 års UT som gäller till november 2011.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    8

  • thaikonsult

    5

  • Wangthong

    4

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ni kan börja med att fylla i ansökan - en ansökan för varje barn. Blanketten finns här: http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001178/blutbarn_112021_sv.pdf

Det finns även en blankett på engelska här: http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001177/blutbarn_112021_en.pdf

Därefter läser ni här vilka övriga handlingar som krävs: http://www.swedenabroad.com/Page____16968.aspx

Personbeviset för referenten heter familjebevis och beställs hos Skatteverket. Referenten i ert fall är mamman eftersom hon har uppehållstillstånd i Sverige.

Vårdnadsintyg och faderskapsintyg för barnen är viktiga.

Glöm inte att alla handlingar ska lämnas till ambassaden i 2 exemplar och att alla thailändska handlingar ska översättas till engelska och vissa av dem ska även legaliseras av thailändska UD i Bangkok.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan börja med att fylla i ansökan - en ansökan för varje barn. Blanketten finns här: http://www.migration...n_112021_sv.pdf

Det finns även en blankett på engelska här: http://www.migration...n_112021_en.pdf

Därefter läser ni här vilka övriga handlingar som krävs: http://www.swedenabr...e____16968.aspx

Personbeviset för referenten heter familjebevis och beställs hos Skatteverket. Referenten i ert fall är mamman eftersom hon har uppehållstillstånd i Sverige.

Vårdnadsintyg och faderskapsintyg för barnen är viktiga.

Glöm inte att alla handlingar ska lämnas till ambassaden i 2 exemplar och att alla thailändska handlingar ska översättas till engelska och vissa av dem ska även legaliseras av thailändska UD i Bangkok.

Mvh Thaikonsult

Är imponerad av Thaikonsults välvilliga och snabba svar när man frågar dom om något...

Dom inser självklart att när det verkligen behövs hjälp så kommer det att kosta..

och då är nog detta inget problem om det är skäligt vill säga...

Förtroendet finns ju redan pga snabba och korrekta svar på frågor

och undringar - detta är ingen reklam utan självupplevt flera ggr.

+ till Roffe - om bekymmer uppstår så vet jag iaf vart jag kan vända mej

Kan bara berömma deras sätt att driva ett företag...

Skyttla eller skapa ett gott rykte och förtroende- de e skillnad de

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är imponerad över thaikonsults vänlighet att svara på frågor. Om jag träffar på nån som behöver hjälp så är du den första jag kommer att rekommendera. Du är en klippa! Tjåck dii! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Ja, då är det lika bra att skita i att ta hit dom!? :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är det lika bra att skita i att ta hit dom!? :mdr:

Nej det var inte så jag menade, men man bör tänka efter före.

Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare, tro inte att de får någon extra undervisning.

Ungefär som att klätttra upp för ett stort berg utan hjälp. Hur kul tror du skolan blir då ?

Hamnar lätt i det gäng som inte gillar skolan med skolk och annat.

Har inte råkat ut för det ännu gud ske lov men har bekanta som har, inte kul.

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre först, eller?

Fast detta gäller inte de som har barn i förskoleåldern

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Jag håller med dig Kenneth, frugans grabb kom till Sverige samma dag som han fyllde 13 år. Jag skulle aldrig "ta hit" ett så "gammalt barn" till Sverige igen och då menar jag verkligen aldrig. Han flyttade tillbaka till Thailand efter cirka 4 år i Sverige av egen fri vilja.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte så jag menade, men man bör tänka efter före.

Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare, tro inte att de får någon extra undervisning.

Ungefär som att klätttra upp för ett stort berg utan hjälp. Hur kul tror du skolan blir då ?

Hamnar lätt i det gäng som inte gillar skolan med skolk och annat.

Har inte råkat ut för det ännu gud ske lov men har bekanta som har, inte kul.

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre först, eller?

Fast detta gäller inte de som har barn i förskoleåldern

Ja du Kenneth i det inlägget var det inte ett ord som var fel :great:.

Det är på pricken vad som hände med grabben plus lite till.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre

En ordentlig utbildning i Thailand - betyder privatskola ..

Komma till Sverige å tro att man kan klara av skolan -utan förkunskaper ???????

Varför kriga om inte dottern var kvalificerad att gå vidare..??

Jag fårstår inte frågeställningen alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

De kommer att behöva mycket stöd när de kommer. Kan de komma tidigare än till hösten så är det bättre. Så fort som möjligt tycker jag är det som gäller. Så fort de fått p.nr. ska de skrivas in på skolan. Redan när man vet att de kommer bör man förbereda skolan på att de är på väg. Förhoppningsvis skackar de då fram resurser så att de kan komma in i undervisningen asap.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre

En ordentlig utbildning i Thailand - betyder privatskola ..

Komma till Sverige å tro att man kan klara av skolan -utan förkunskaper ???????

Varför kriga om inte dottern var kvalificerad att gå vidare..??

Jag fårstår inte frågeställningen alls..

Läs tråden en gång till, tack

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs tråden en gång till, tack

Ok du har rätt om man bara ska prata om inlägg 1

men man följer alla inlägg så blir det lite fel kanske

ber om ursäkt

avlägsnar mej nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga av egen erfarenhet att det är ett stort ansvar att ta hit thailändska barn i den åldern. De behöver mycket stöd och uppmuntran om de ska lyckas i skolan och i sitt nya land. Det är lätt att barnen blir passiva och får hemlängtan.

Å andra sidan om barnen lyckas finna sig till ro och trivs, får man oerhört mycket tillbaks från dem.

Har tre stycken 17, 15 och 13 år - ena riktiga charmtroll men det tog lite tid att nå dit.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska även passa på att buga och tacka till er som uppskattar vårt arbete.

Vi är inte på forumen för att i första hand tjäna pengar utan mer för att hålla en kontakt med verkligheten och inte fastna i paragrafdjungeln.

Sedan kan det inte förnekas att vi träffar många trevliga forumsvänner som berikar livet utanför myndighetskorridorerna.

Även vi har thaikvinnor och upplevt den svenska byråkratins stelbenta sida även om vi har lite enklare att ta oss fram i korridorerna.

Men tack än en gång.

Ska passa på att smyga in lite reklam. Skriv gärna på forumet om du har problem. Vi ska försöka besvara dina frågor så fort vi hinner.

Sköt om er.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är imponerad av Thaikonsults välvilliga och snabba svar när man frågar dom om något...

Dom inser självklart att när det verkligen behövs hjälp så kommer det att kosta..

och då är nog detta inget problem om det är skäligt vill säga...

Förtroendet finns ju redan pga snabba och korrekta svar på frågor

och undringar - detta är ingen reklam utan självupplevt flera ggr.

+ till Roffe - om bekymmer uppstår så vet jag iaf vart jag kan vända mej

Kan bara berömma deras sätt att driva ett företag...

Skyttla eller skapa ett gott rykte och förtroende- de e skillnad de

Jag är också imponerad av Thaikonsults informativa gratis svar... ett mycket smart sätt att marknadsföra sig. Även Maitan har lyckats bra med att marknadsföra sig på detta forum på ett mycket trevligt sätt.

Nu rör sig väl inte alla deras inlägg om marknadsföring, men hur som helst har jag inga invändningar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Förvisso en risk, men vi har ett flertal bekanta som har barn som inflyttat till Sverige i de undre tonåren, och i "mellanstadie" åldern och det är imponerande hur bra och snabbt barnen har anpassat sig och kommit in i studierna på ett bra sätt.

Lycka till.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

mina bonusbarn kom hit 2009 på våren då 15 16 år gammla den älsta en flicka klarade betyg för att komma in på gymnasiet efter 1-års studier i 9 klass men går nu ivik som är ett bättre alternativ för att läsa mycket svenska, i det stora hela har det funkat mycket bra men det krävs som bonuspappa att man har förståelse för att dom kommer till för dom en mycket främmande kultur, lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår changens inställning. Jag kan inte påstå att Thaikonsult får ut något speciellt inkomstmässigt av att marknadsföra sig på MPR. Det handlar nog mer om att ha en bra kontakt med verkligheten och inte snöa in i juristjungeln.

Inkomsterna svarar nog staten för på grund av att Thaikonsult är ett offentligt biträde.

Frågan är snarare om vad MPR eller Thaikonsult får ut av samarbetet.

Eftersom Thaikonsult har en överenskommelse med Surin så kommer samarbetet att fortsätta så länge vi kommer överens.

Det finns en bra utvecklingspotential för MPR om man håller tungan rätt i mun. Med hjälp av Thaikonsult och Thai Scan kan man t.ex. få gemensamma inkomster genom att helt enkelt åta sig att skriva ansökningshandlingar för visum och UT. Detta behöver inte jurister göra utan även ett forum kan åta sig den uppgiften. Det handlar mer om att ha kunskapen och ha en bra service gentemot kunderna man servar.

Kan vara något att fundera över för changen när han tar sin beer på aftonkvisten.

Får snart bjuda upp changen till Vara och landet så han får koplla av i äkta bondemiljö och slippa stressen i götet.

Mvh

Roffe på Thaikonsut

PS! Jag vet att jag var upptagen för att närvara vid mötet i GBG. Jag beklagare detta. Men jag får säkert chansen att utmana changen i ölhävning i Vara om han behagar mösa sig hit. Smile!!!! DS!

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaikonsult,

OK, jag inser att det inte blir så mycket pengar från hjälp med visumansökningar. Vi är hur som helst väldigt tacksamma för att du kommer med mycket informativa svar på detta forum!

Ja, tråkigt att du missade Västgötaträffen. Inte omöjligt att jag kan ta mig till Vara vid lämpligt tillfälle!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Jag har tänkt på det också, speciellt den äldre killen. Men han är väldigt duktig i skolan så det kanske underlättar något att komma in i det svenska samhället. Jag har tre vuxna barn också så jag har lite erfarenhet av barn, men jag håller tummarna och hoppas allt ska lösa sig. Det finns en hel del andra invandrarbarn där vi bor så det kanske underlättar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Nej det var inte så jag menade, men man bör tänka efter före.

Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare, tro inte att de får någon extra undervisning.

Ungefär som att klätttra upp för ett stort berg utan hjälp. Hur kul tror du skolan blir då ?

Hamnar lätt i det gäng som inte gillar skolan med skolk och annat.

Har inte råkat ut för det ännu gud ske lov men har bekanta som har, inte kul.

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre först, eller?

Fast detta gäller inte de som har barn i förskoleåldern

Det finns speciella klasser för alla som kommer hit som de får gå i tills de är förberedda för den vanliga skolan.

Nej det var inte så jag menade, men man bör tänka efter före.

Jag fick verkligen kriga för att dottern inte blev uppgraderad pga ålder i skolan när hon kom hit

Kan inte svenska, ska klara skolans tempo med många elever och få lärare, tro inte att de får någon extra undervisning.

Ungefär som att klätttra upp för ett stort berg utan hjälp. Hur kul tror du skolan blir då ?

Hamnar lätt i det gäng som inte gillar skolan med skolk och annat.

Har inte råkat ut för det ännu gud ske lov men har bekanta som har, inte kul.

Vill inte måla fan på väggen men tänk efter lite, ev en ordentlig utbildning i Thailand vore bättre först, eller?

Fast detta gäller inte de som har barn i förskoleåldern

Det finns speciella klasser för alla som kommer hit som de får gå i tills de är förberedda för den vanliga skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

De kommer att behöva mycket stöd när de kommer. Kan de komma tidigare än till hösten så är det bättre. Så fort som möjligt tycker jag är det som gäller. Så fort de fått p.nr. ska de skrivas in på skolan. Redan när man vet att de kommer bör man förbereda skolan på att de är på väg. Förhoppningsvis skackar de då fram resurser så att de kan komma in i undervisningen asap.

Vill att de går klart sin termin i Thailand, slutar i februari/mars och efter det försöka få allt klart så de kan komma hit. De går i en av de bästa privatskolorna i Bkk och den äldste är kursetta varje termin så jag tror de har god kunskap enligt "thaistandard" men inser att de får problem med t.ex engelskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill att de går klart sin termin i Thailand, slutar i februari/mars och efter det försöka få allt klart så de kan komma hit. De går i en av de bästa privatskolorna i Bkk och den äldste är kursetta varje termin så jag tror de har god kunskap enligt "thaistandard" men inser att de får problem med t.ex engelskan.

Om de slutar mars så är det väl knappast troligt att de åker innan songkran är slut, fast det vore bäst om de kom redan vid skolavslutningen. Är de studiemotiverade så bör de ha stora möjligheter att fixa det i Sverige. Viktigt tycker jag är att de får gå så många år som möjligt i grundskolan. Dvs att de inte sätts in i den klass som motsvarar deras ålder. Visserligen blir de ett år äldre än sina klasskamrater, men det är bara till deras fördel.

När grabben kom hit fick han gå in i åk 6 de ville ha in honom i åk7. Han fick börja i sin klass på en gång, men gick ifrån vissa lektioner och hade stödundervisning. Utan stöd hade det nog inte gått. Olika skolor har ju olika lösning på hur de löser saker och ting. Viktigt är att de är inriktade på att hitta en bra lösning. I vårt fall var det en glesbygdskommun med inte så mycket invandrare. Folk var väldigt engarerade, men har naturligtvis inte samma erfarenhet som en större kommun.

Det fungerade för grabben, fast det har gått bättre om det inte hade blivit en hel del krångel med hans syster. Bägge två trivs idag i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...