Jump to content
IGNORERAD

Ta hit tirakens barn


Guest Kenthamon

Recommended Posts

De kommer att behöva mycket stöd när de kommer. Kan de komma tidigare än till hösten så är det bättre. Så fort som möjligt tycker jag är det som gäller. Så fort de fått p.nr. ska de skrivas in på skolan. Redan när man vet att de kommer bör man förbereda skolan på att de är på väg. Förhoppningsvis skackar de då fram resurser så att de kan komma in i undervisningen asap.

Barnen fixar detta lättare än mamman!

Ju ynger destu fortare.

Jag fick hit Nitt71 och hennes bara New 14 och Bob 7 år 2004-03-18.

Bob lärde sig snabbast. New fick börja i en uppsamlings klass på 8 elever i klass 8.

Så det fixar sig.

Ju mera du hjälper den ju bättre går det.

Bob är bra på Engelska och Svenska och läser nu Tyska som C språk.

I Högstadiet han börja första klass i Sverige.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    8

  • thaikonsult

    5

  • Wangthong

    4

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det är mannen som måste bestämma i ett förhållande och ta hit thai är inte ett problem om du har lite att säga till om låt inte thai prata för mycket i början så går allt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mannen som måste bestämma i ett förhållande och ta hit thai är inte ett problem om du har lite att säga till om låt inte thai prata för mycket i början så går allt bra

Detta hjälper bara mamman!

Barnen fixar språket via skolkamrater och i skolan.

Det är viktigt att barnen inte tappar för mycket Thai!

En svår balans gång.

Det är viktigt att Killen bara pratat Svenska i Hemet.

Inte Engelska med tjejen.

Även om det är enklare.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Detta hjälper bara mamman!

Barnen fixar språket via skolkamrater och i skolan.

Det är viktigt att barnen inte tappar för mycket Thai!

En svår balans gång.

Det är viktigt att Killen bara pratat Svenska i Hemet.

Inte Engelska med tjejen.

Även om det är enklare.

pigge01

Min fru och jag har olika modersmål men vi bor i Sverige, varför skulle det då vara

enklare att prata Engelska än Svenska ?

Blanda in ett fjärde språk i det dagliga umgänget verkar krångligt tycker jag

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade otur när jag tänktegiggle.gifsFun_duh.gif .Därför raderade jag mitt inlägg..MVH HNjap.gif

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru och jag har olika modersmål men vi bor i Sverige, varför skulle det då vara

enklare att prata Engelska än Svenska ?

Blanda in ett fjärde språk i det dagliga umgänget verkar krångligt tycker jag

mvh

Detta beror på vad tjejen kunde innan ni träffades!

Utgår man från att hon lärt engelska och ni pratat engelska

innan det blev bestämt att ni ska flytta ihop här.

Så är det enklast att prata engelska men varandra.

Detta ändras när ni flyttar ihop här.

Då är det andra behov som styr!

Att tjejen ska uppfatta och förstå det nya språket.

Så att ingen kan prata bakom hennes rygg om henne!

Att hon ska klara SFI-kurserna lättare,

förstå sina barn när dom pratar svenska hemma.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dessa dokument, vårdnadsintyg och faderskapsintyg för barn, vad kan de tänkas heta på Thai?

Sen tänkte jag även höra om faderskapsintyget, om detta ej finns och ska ordnas på något sätt. Är det en process som tar lång tid?

Tacksam för svar!

Mvh

Senken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Guest Khun Lung Pung

Efter en hel del besvär är barnen här. Tog lång tid innan vi löste bostadsfrågan. Var tvungen att köpa lägenhet. Barnen åkte ensam hit och det gick bra. Imorgon ska vi till skolan och de är nyfikna och positiva. Jag håller tummarna att det ska gå bra och inte för många problem ska dyka upp. Finns fyra andra thaibarn på skolan så det underlättar kanske för dom i början.

Nyblivna plastpappan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en hel del besvär är barnen här. Tog lång tid innan vi löste bostadsfrågan. Var tvungen att köpa lägenhet. Barnen åkte ensam hit och det gick bra. Imorgon ska vi till skolan och de är nyfikna och positiva. Jag håller tummarna att det ska gå bra och inte för många problem ska dyka upp. Finns fyra andra thaibarn på skolan så det underlättar kanske för dom i början.

Nyblivna plastpappan.

Det är kanske både på ont och gott att det är andra Thaibarn i skolan, då kanske dina barn håller sig mer till dom än till Svenska barn och då tar det ännu längre tid för dom att lära sig Svenska.

Men lycka till.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Guest Khun Lung Pung

Nu har det gått en tid sen grabbarna kom. Allt rullar på och de har stor nytta av varandra. De hamnade i olika skolor, pga en skola tar hand om elever upp till årskurs sex och den andra tar hand om även högstadieelever. I Thailand gick de i årskurs sex och sju, men i Sverige blev det fem och sju, enligt svenska regler.

Den äldre är född i augusti och den yngre i mars ett och halv år senare, vilket enligt Thailand är bara en årskurs skillnad. Vet ej men det är kanske gränsen vid Songkran som gäller i Thailand och i Sverige gäller vårat nyår.

En sak jag har reflekterat över är att många skriver att grabbar från Thailand är ouppfostrade, vilket jag inte kan instämma i. Tvärtom, de är väldigt väluppfostrade och tiraken ställer krav på dom och har höga krav på uppförande, mycket högre krav än jag är van vid i Sverige. Kanske beror det på att de gått i skola i Bangkok, och inte på landsbygden. De har gått på en katolsk privatskola i Bangkok, Bangkok Christian College.

En annan sak som kom som en överraskning, var att de inte fick barnbidrag som jag hade räknat med, pga att deras visum gick ut samtidigt som mammans, en månad efter de kom hit. Enligt Försäkringskassan kommer de få barnbidraget retroaktivt när visumet är förlängt, vilket i vårat fall tar minst sex månader eller mer när vi tillhör Solna, som är överbelastat.

Efter att ha läst här på MPR hade jag lärt mig att vi även kan söka om bidragsförskott, vilket jag (vi) gjorde. Fick ett brev från Försäkringskassan om att samma gällde där som för barnbidraget. Men, vi skulle ta kontakt med familjerätten för utredning, vilket vi gjorde. Enligt deras regler skulle de höra av sig inom fem dagar, vilket de inte gjorde. Jag trodde det berodde på att de inte hade visum. Men efter en tid ringde en dam och förklarade att hon som hade hand om det var sjuk (amazing Sweden) och vi kunde få en tid med henne. Hon förklarade, att eftersom de väntade på förlängning av visa var det inte aktuellt. Jag protesterade och sa att kan vi inte ta tag i det redan nu så är allt klart när visumet kommer.

Damen kollade upp nåt papper från Skattemyndigheten och det visade att de hade det, och vi fick en tid för besök. Vi gick dit, de hade beställt thaitolk, och allt gick bra.

Döm om min förvåning när vi några dagar senare fick besked från Försäkringskassan, att de betalar ut bidragsförskottet, retroaktivt! Men barnbidrag, som alla barn får per automatik, det får vi inte förrän visumet är klart. Vi är naturligtvis glada för det men man blir lite fundersam. Många gånger skrivs här över thailogik, men hur är det med den svenska logiken?

Kenthamon/Khun Lung Pung

Ändrades av Khun Lung Pung
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ouppfostrade grabbar är som du säger. Att det finns skillnader. Jag kan bara reflektera till issan och frugans omgivning. Där stämmer det till hundra. Dottern får en grymt bra uppfostran. Grabben ska lära sig att arbeta. Hyfs inte en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

robban7073

Nu har det gått en tid sen grabbarna kom. Allt rullar på och de har stor nytta av varandra. De hamnade i olika skolor, pga en skola tar hand om elever upp till årskurs sex och den andra tar hand om även högstadieelever. I Thailand gick de i årskurs sex och sju, men i Sverige blev det fem och sju, enligt svenska regler.

Den äldre är född i augusti och den yngre i mars ett och halv år senare, vilket enligt Thailand är bara en årskurs skillnad. Vet ej men det är kanske gränsen vid Songkran som gäller i Thailand och i Sverige gäller vårat nyår.

En sak jag har reflekterat över är att många skriver att grabbar från Thailand är ouppfostrade, vilket jag inte kan instämma i. Tvärtom, de är väldigt väluppfostrade och tiraken ställer krav på dom och har höga krav på uppförande, mycket högre krav än jag är van vid i Sverige. Kanske beror det på att de gått i skola i Bangkok, och inte på landsbygden. De har gått på en katolsk privatskola i Bangkok, Bangkok Christian College.

En annan sak som kom som en överraskning, var att de inte fick barnbidrag som jag hade räknat med, pga att deras visum gick ut samtidigt som mammans, en månad efter de kom hit. Enligt Försäkringskassan kommer de få barnbidraget retroaktivt när visumet är förlängt, vilket i vårat fall tar minst sex månader eller mer när vi tillhör Solna, som är överbelastat.

Efter att ha läst här på MPR hade jag lärt mig att vi även kan söka om bidragsförskott, vilket jag (vi) gjorde. Fick ett brev från Försäkringskassan om att samma gällde där som för barnbidraget. Men, vi skulle ta kontakt med familjerätten för utredning, vilket vi gjorde. Enligt deras regler skulle de höra av sig inom fem dagar, vilket de inte gjorde. Jag trodde det berodde på att de inte hade visum. Men efter en tid ringde en dam och förklarade att hon som hade hand om det var sjuk (amazing Sweden) och vi kunde få en tid med henne. Hon förklarade, att eftersom de väntade på förlängning av visa var det inte aktuellt. Jag protesterade och sa att kan vi inte ta tag i det redan nu så är allt klart när visumet kommer.

Damen kollade upp nåt papper från Skattemyndigheten och det visade att de hade det, och vi fick en tid för besök. Vi gick dit, de hade beställt thaitolk, och allt gick bra.

Döm om min förvåning när vi några dagar senare fick besked från Försäkringskassan, att de betalar ut bidragsförskottet, retroaktivt! Men barnbidrag, som alla barn får per automatik, det får vi inte förrän visumet är klart. Vi är naturligtvis glada för det men man blir lite fundersam. Många gånger skrivs här över thailogik, men hur är det med den svenska logiken?

Kenthamon/Khun Lung Pung

Är i samma situation, tjejens dotter kom hit 14/1. Mammans UT går ut den 26/11 samtidigt går ju också dotterns ut. Vi fick barnbidrag nu i Feb. Inga problem. rink FK igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Är i samma situation, tjejens dotter kom hit 14/1. Mammans UT går ut den 26/11 samtidigt går ju också dotterns ut. Vi fick barnbidrag nu i Feb. Inga problem. rink FK igen.

Jag har pratat med dom och det blir inget barnbidrag förrän de fått förlängt visum.

Kan i vårat fall bero på att visumet gick ut innan de fick sitt personnummer och kommit in i systemet. De hade bara visum en månad efter ankomst till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med dom och det blir inget barnbidrag förrän de fått förlängt visum.

Kan i vårat fall bero på att visumet gick ut innan de fick sitt personnummer och kommit in i systemet. De hade bara visum en månad efter ankomst till Sverige.

Hej en fråga hade dom bara besöksvisum då eller

en som ska ta hit frugans grabb senare så kollar själv allt som skrivs

micke glimt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej en fråga hade dom bara besöksvisum då eller

en som ska ta hit frugans grabb senare så kollar själv allt som skrivs

micke glimt

De hade UT som de fick i januari 2011. De fick inte 2 år, utan fick samma sluttid på visumet som mamman hade på sitt 2-åriga visum, 21 november 2011. De kom till Sverige 21 oktober, alltså bara en månad innan visumet gick ut.

Att de kom så sent berodde på att vi hade tidigare bara en tvåa och ville ha en större lägenhet innan de kom och att de inte skulle behöva byta skola vid flytten. Vi var tvungna att köpa en lägenhet för att lösa bostadsfrågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vette fan om vi hade tur. Men när grabben och frugan kom hit på UT för tre år sen.. så fick vi både barnbidrag och underhållsstöd samma månad dom kom. Jag var jävligt positivt överraskad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...