Jump to content
IGNORERAD

Ansökan uppehållstillstånd


robban7073

Recommended Posts

Hej

Antar att nån är eller precis varit i samma situation som mig.

Intervjun är gjord på ambassaden i Bangkok.

Hur länge har man fått vänta nu under hösten på MIG innan papper kommer hem o väntetid efter inlämnade papper på MIG???

Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

7-9 månader... :(

Vi lämnade in ansökan 23/7 och än idag har jag inte fått något besked. Har skickat in min intervju för 5 veckor sen.

Det finns ju asylsökande att prioritera... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Antar att nån är eller precis varit i samma situation som mig.

Intervjun är gjord på ambassaden i Bangkok.

Hur länge har man fått vänta nu under hösten på MIG innan papper kommer hem o väntetid efter inlämnade papper på MIG???

Robban

Börja med Turistvisa sen är det bara att förlänga i Svedala funkar det Gift Dig!!!!!

Enklaste sättet!!!

MVH Svampen :wai:

PS; Ta det lungt!!!!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

7-9 månader... :(

Vi lämnade in ansökan 23/7 och än idag har jag inte fått något besked. Har skickat in min intervju för 5 veckor sen.

Det finns ju asylsökande att prioritera... :(

Bidragsturister menar du väl.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha,mindre uppmuntrande svar.

Trodde att svenska myndigheter va till för o hjälpa oss svenska medborgare i första hand, tydligen inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen Robban, inte för att vara elak, men du ställer ungefär samma fråga/frågor varje gång. Jag undrar om du ens bemödar dig med att gå igenom alla svar du får i dina trådar. Om du läst och lärt borde du kanske insett att det tar tid :) Och den ungefärliga tiden har angivits flertalet gånger... Jag är lika otålig som du. Vi går in på 4:e månaden av väntan nu, och vi är ändå gifta! Thaikonsult har koll på saker och ting, och skriver han/de 7-9 månader mellan ansökan och beslut, så är det nog så "illa"...

Ägna lite av din väntetid till att gå igenom alla svar på dina startade trådar så ska du se att det klarnar lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

Jaha,mindre uppmuntrande svar.

Trodde att svenska myndigheter va till för o hjälpa oss svenska medborgare i första hand, tydligen inte...

Yes & så är det men nu ska dom hjälpa en Thai?????

Allt är väl uppblåst PGA Blåbär & Lingon men följ mitt råd ansök inte i Bkk!!!!

Turistvisa + 3 mån Svedala!!!!!

Sen permanent förhållande,skola,jobb osv!!! underlättar men har blivit mycket hårdare!!!

M;VH Svampen

PS; Fråga Måne koll på allt!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna...

Att många asylsökande kommer till Sverige och lever på bidrag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att många asylsökande kommer till Sverige och lever på bidrag.

Sorry, jag missuppfattade :) Som du citerade så fick jag uppfattningen att de kvinnor vi bjuder hit och pyntar för även de var bidragsturister... :)

Lovar att koppla på falkögonen... :P

Jag sa det på jobbet idag: " Ett jävla skit, det här med asylsökande... Här vill jag ha hit min fru som jag har lovat att sörja för, men istället ska "vi" prioritera människor som vi alla ska betala för... "

Väldigt konstig prioordning, i mina ögon...

Link to comment
Dela på andra sajter

:blah:

Sorry, jag missuppfattade :) Som du citerade så fick jag uppfattningen att de kvinnor vi bjuder hit och pyntar för även de var bidragsturister... :)

Lovar att koppla på falkögonen... :P

Jag sa det på jobbet idag: " Ett jävla skit, det här med asylsökande... Här vill jag ha hit min fru som jag har lovat att sörja för, men istället ska "vi" prioritera människor som vi alla ska betala för... "

Väldigt konstig prioordning, i mina ögon...

Detta är väl en ganska sne syn ELLER?????? :whistle:

Till ditt Egenbefogande ELLER?????? :blah:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

:blah:

Detta är väl en ganska sne syn ELLER?????? :whistle:

Till ditt Egenbefogande ELLER?????? :blah:

Tja, eftersom detta forum inte kallas "AsylBpenRai" eller "AllmänaAsylForumet" så utgår jag från att jag får ha en vinklad syn på vad som i MINA ögon är snett eller rätt? Vi medlemmar här är väl mer eller mindre "krokade" på Thailand eller någon thailändare/thailändska. Om jag som medlem, svensk medborgare och skattebetalare har åsikter om hur mina skattepengar ska fördelas så drar jag mig inte för att delge detta. Sen om det går stick i stäv med andras åsikter, det ger jag höge *** i. Jag röstar, betalar skatt och sköter mig, jag har med andra ord en rättighet att ha och uttrycka åsikter om det jag uppfattar som rätt/fel i vårt samhälle. Vill du med andra ord frånta mig den rätten? Att tycka att samhället prioriterar, i MINA ögon, fel? Att kostnader för dig OCH mig ska ha förtur? I min lilla värld tycker jag att om någon kunde minska våra gemensamma kostnader, så skulle detta gynnas, inte något som kostar oss alla mer pengar.

Mitt förslag är och förblir att man skiljer på asylsökande och människor som vill komma hit pga familjeanknytning, och att de två behandlas i olika takt. En familjeanknytningsansökning med försörningsbördan lagd hos den i Sverige boende parten, med egen inkomst och boende osv, skulle hamna i ett eget snabbfack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, eftersom detta forum inte kallas "AsylBpenRai" eller "AllmänaAsylForumet" så utgår jag från att jag får ha en vinklad syn på vad som i MINA ögon är snett eller rätt? Vi medlemmar här är väl mer eller mindre "krokade" på Thailand eller någon thailändare/thailändska. Om jag som medlem, svensk medborgare och skattebetalare har åsikter om hur mina skattepengar ska fördelas så drar jag mig inte för att delge detta. Sen om det går stick i stäv med andras åsikter, det ger jag höge *** i. Jag röstar, betalar skatt och sköter mig, jag har med andra ord en rättighet att ha och uttrycka åsikter om det jag uppfattar som rätt/fel i vårt samhälle. Vill du med andra ord frånta mig den rätten? Att tycka att samhället prioriterar, i MINA ögon, fel? Att kostnader för dig OCH mig ska ha förtur? I min lilla värld tycker jag att om någon kunde minska våra gemensamma kostnader, så skulle detta gynnas, inte något som kostar oss alla mer pengar.

Mitt förslag är och förblir att man skiljer på asylsökande och människor som vill komma hit pga familjeanknytning, och att de två behandlas i olika takt. En familjeanknytningsansökning med försörningsbördan lagd hos den i Sverige boende parten, med egen inkomst och boende osv, skulle hamna i ett eget snabbfack.

Grejen är väl svensklagstiftning från början????? :huh:

Sen kan väl allt kringgås ELLER?

& mm mm B)

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom hela tråden och det var en del intressanta inlägg men jag ska hålla mig till frågan.

Jag och frugan fick vänta 3 månader innan hon fick sitt UT. Detta inklusive allt, dvs från det att hon åkte tillbaka till Thailand när hennes turistvisum gick ut.

Detta var MIG i Göteborg och jag ringde och tjatade en del och mailade. Kanske inte bästa sättet att skynda på men jag kände mig ganska desperat och tog till alla medel.

Ädditt: Vi var inte gifta när hon sökte UT så vi fick ingen förtur.

Ändrades av Chiefen
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kan vi väl vara eniga om att allt sköts inte bra på migrationsverket.

Fick ett mailsvar idag på en fråga skickad till deras kundtjänst för 55 dagar sen.

sen kan ja bara hålla me Kalas.

Jag kräver min rätt som Medborgare o få hjälp före ansökningar utan anknytning till Sverige..

Ändrades av robban7073
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som det har ballat ut fullständigt. För något år sedan sa man att det brukar gå på 6 månader från det att tjejen varit på intervju på ambassaden i Bangkok. Har det verkligen blivet så här dåligt?

Ändrades av Nobody
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som det har ballat ut fullständigt. För något år sedan sa man att det brukar gå på 6 månader från det att tjejen varit på intervju på ambassaden i Bangkok. Har det verkligen blivet så här dåligt?

De har väl kanske sparat in på MIG's budget så att pengarna bara räcker för asylärenden och bärplockare.

Flyktingströmmarna in till Sverige har ökat väldigt mycket senaste året.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Ädditt: Vi var inte gifta när hon sökte UT så vi fick ingen förtur.

Vi var gifta men fick heller ingen förtur. Det var länge sedan.

Har dock för mig att de bara ger förtur vid graviditet. Skenäktenskap är ju vanligt förekommande i en del länder. Därför bedömmer de seriositeten i relationen och inte hurvida man är gift eller inte. Åtminstonne var det så för i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var gifta men fick heller ingen förtur. Det var länge sedan.

Har dock för mig att de bara ger förtur vid graviditet. Skenäktenskap är ju vanligt förekommande i en del länder. Därför bedömmer de seriositeten i relationen och inte hurvida man är gift eller inte. Åtminstonne var det så för i tiden.

Mmm..stämmer nog vad du säger. Nu när jag tänker efter så är det väl mest så att om man är gift så kan det underlätta ett positivt resultat på ansökan. Har kanske inte med själva tidsåtgången för ärendet att göra.

Jag kommer ihåg att damen på MIG ringde mig samma dag hon tog tag i ärendet. Hon ställde EN fråga sen sa hon att UT är beviljat och att det kommer att skickas inom ett par dagar.

Frågan hon ställde var "hur kommunicerar du och din tjej? Hon har skrivit att hon talar bristfällig engelska" Jag svarade att vi pratar "dum-engelska" dvs MIN benämning på den formen av engelska man talar i Thailand. Men sen är det väl också så att man lär sig att kommunicera med en person man umgås med varje dag vare sig engelskan är bra eller mindre bra.

Innan jag träffade frugan så talade jag väldigt bra och korrekt engelska. I dag kommer jag på mig själv att tala samma typ av engelska som jag snappat upp i Thailand. Får snart ta engelska lektioner igen :whistle:

Hursomhelst så ringde jag och bokade tjejens biljett samma dag. Två veckor senare var hon i Sverige igen. Slutet gott allting gott. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

ag kommer ihåg att damen på MIG ringde mig samma dag hon tog tag i ärendet. Hon ställde EN fråga sen sa hon att UT är beviljat och att det kommer att skickas inom ett par dagar.

Frågan hon ställde var "hur kommunicerar du och din tjej? Hon har skrivit att hon talar bristfällig engelska" Jag svarade att vi pratar "dum-engelska" dvs MIN benämning på den formen av engelska man talar i Thailand.

Jag skrev "thaisvengelska och hon hade sagt engelska... De ringde henne och försökte prata engelska och svenska och inget lyckades direkt! :) Det står ju i bestämmelserna att man ska ha ett "gemensamt språk", och när jag var på min intervju så propsade jag på att thaisvengelska är vårt gemensamma språk. Jag kan ju säga att det inte imponerade! :) Men det står ju faktiskt inte att man ska kunna engleska/thai/svenska eller något annat specifikt språk, bara att man har ett gemensamt språk. Jag tycker att det där är för luddigt och vagt och upp till en personlig bedömning...

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som det har blivit svårare o längre väntetider nu när min dåvarande flickvän ( nu fru) och hennes son sökte för 2 år sen hon åkte hem från turistvisa sept

var tillbaka med son 3 månader senare med put för henne o sonen sen efter 2 år sen fick vi ut gick på 1 dag behövde aldrig beställa tid eller nånting bara kliva upp i karlstad

lite frågor sen var det klart

meken

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...