Jump to content
IGNORERAD

Flytten till Thailand.

Oscar
 Dela

Recommended Posts

Efter sen semester 2007 och en därpå följande sjukskrivning (armbåge som en fotboll, första gången sjuk på nästan 7 år i Danmark) var det dags att börja tänka på att flytta till Thailand och bli pensionär.

Han Oscar ville köpa en 5,5 rai tomt uppe i 'Thailappland' (Phayao) men stämman ville inte bo så nära släkten. OK, tomt nära havet? Inte det heller, det skulle vara inhägnat och med security för lilla frun.

Så, ett otal e-mails sändes till olika mäklare på tänkbara platser. Endast ett svar erhölls, underliga de där mäklarna, tusentals med hus till salu men ingen ville visst sälja.

gallery_5702_33_497670.jpg

Taskig bild, slängskott på väg till taxin.

Söndag den 11/11 2007, 20.00 så drog vi till till Kastrup. Då såg det ut såhär i Hvidovre. Snö och lite halka. Taxin klarade resan och incheckningen gick galant, inte helt vanligt. Ibland kan man få köa i timmar.

Men sen! Försening annonserades med repris ett par gånger. Sen kom Kapten ut och sa “om felet (temp-sensor på en motor) inte kunde fixas innan 02.00 så kunde de inte flyga då deras

tillåtna arbetstid skulle gå ut innan ankomst till Bangkok”. Sensor fanns i Cph, men inte hos SAS utan ägdes av ett annat bolag där alla hade gått hem. SAS, utan en sketen temperaturgivare till en Airbus!!!

gallery_5702_33_146673.jpg

Så, 03.00 så befann vi oss inkvarterade på hotell Kung Arthur mitt i Köpenhamn. Upp igen 06.00, avtvagning (bagaget kvar på planet men påse med tandborste och dess kompisar tillhandahölls),

frukost och tillbaka till Kastrup. Besvärlig lång incheckning då de bytt plan och den utlovade avgången naturligtvis en del försenad.

Sista gången vi flyger med SAS. I alla fall i ekonomiklass. Airbussens billiga säten är så jäkla hårda att man är bortdomnad i de undre regionerna redan innan take-off.

gallery_5702_33_367168.jpg

Tisdag morgon 03.30 Thaitid (6 timmar före) äntligen landade och omkring 06.00 på hotellet i Jomtien. Jomtien Grand Palace, men det är bara ordet Jomtien som stämmer i det namnet.

Inget internet, ingen biluthyrning, ingen bacon och ost till frukosten. Och fullt med Ryssar, Kineser och annat löst folk som aldrig har lärt sig normalt folkvett.

Vem fan vill lyssna på fulla Ryssar som sitter på balkongerna och skrålar hela nätterna.

Oscar.

Dela på andra sajter

• Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Oscar

48

• Avregistrerad clion

3

• sarne

3

• Sam sip sam

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

gallery_5702_33_550165.jpg

Ringde mäklaren, bokade möte onsdag 13.00. När det blev dags för lunch promenerades det ett par tvärgator söderut, hamnade på ‘Sjöboa’ där det vankades

ordentlig god laxmacka för herrn och thailändsk soppa för frun som inte helt uppskattades.

Dela på andra sajter

gallery_5702_33_470831.jpg

gallery_5702_33_113990.jpg

På onsdagen ner till Ban Chang och Ban Hat Payoon Green Ville. De nästan färdiga husen var redan sålda, gick som smör sa de. Av den första etappen var bara tomt nr. 52 som kunde fås med utökad areal.

412 kvm mot standard 304 kvm för det största huset som vi naturligtvis vill ha. Med ett tvåplanshus på 246 Thai kvm boyta (196 svenska) så blir det c:a 6x18 meter tomt över till gård på både fram och baksida.

gallery_5702_33_145134.jpg

gallery_5702_33_217050.jpg

gallery_5702_33_159522.jpg

Herrn bestämde sig direkt och den lilla hade inget att invända. Dock så tyckte stämman att det skulle funderas på (på fruntimmersvis och luras några dagar), absolut inte nödvändigt då vi i alla fall skulle köpa.

Spilla tid är de bra på. Så, herrn sa “vi tar det”.

Säljarfruntimret sa “när vill du skriva på en option för ett kontrakt (50.000 b.)”?

“Igår”.

“kontrakt (150.000 b.)”?

“Nu”.

Blev bestämt för möte på Torsdag em. Ner till beachen och en omgång ‘seafood’ med mäklare, fru och styvdotter. Lite gnäll om att jag bestämt för fort. Fruntimmers!

Dela på andra sajter

Torsdag morgon till banken för att ta ut 200.000 b. Kl. 13.00 till Payoon Green Ville.

Pappersarbete i flera timmar. Option, Kontrakt, kopior av ditten och datten, en h-vetes massa underskrifter o.s.v.

Sen kom det besvärliga. Vi villle naturligtvis inte ha ett standardhus. Golv på övervåningen ombytt preliminärt till ’trälook’ (laminat), Gratis

byte till laminatgolv kunde göras. Dörrar och fönster, aluminiumramar utbytt till trä. Protest från säljarfruntimret,

“de trädörrar och fönster vi satt in har bara problem”.

“Vad med riktig teak” sa herrn.

“Jovisst, men det är rackarns dyrt och kommer från norra Thailand” sa fruntimret.

“Hur mycket” sa Herrn.

Efter några telefonsamtal blev tillägget runt 100.000 b. En luftkonditionering ingick I priset, LG 18.000 btu, vilken bestämdes för ‘master

bedroom’.

Det inbyggda köket skrotades. Betongramar med granitskivor vill vi inte ha. Knappast det Europeiska kök som det står om i reklamen.

Köket bygger vi upp som vi vill ha det, med ena sidan (3,4 meter) preliminärt med från vänster 90 cm bred 6 lågig gasspis, diskbänk, skåp med

diskmaskin under och micro ovanför..

Motsatta sidan en 3,4 meters bänk med skåp ovanför för porslin och sånt. Allt helst I polerad vacker teak.

Inre köksdelen för tvätt, torktumlare, kyl, frys och vinkyl. En dubbeldörr frys och kyl med inbyggd ‘icemaker’ påtänkt.

Oscar

Dela på andra sajter

Fredag.

Bil hyrd. ‘Fritiden’ på dagarna, inkluderat Fredag och Lördag användes till besök på bygg- och möbelaffärer för påtitt på nödvändig utrustning.

Besök hos Chevrolet och Ford, både i Pattaya och Rayong för transportfordons titt. En Cheva Captiva SUV Diesel ligger nog bättre till än en Ford Everest

även om den är nästan en halv Thaimille dyrare. Ford lovade direkt en rabatt på 20.000 b. (skriftligt) vid kontanta slantar.

Diverse rundfarande på trakten, Ban Chang, Ban Saray (Sare) och Rayong.

gallery_5702_33_24937.jpg

gallery_5702_33_262116.jpg

1,5 km till Payoon Beach.

Dela på andra sajter

Jätteintressant tråd.

Får man fråga vad priset på husen ligger på?

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Jätteintressant tråd.

Får man fråga vad priset på husen ligger på?

Javisst, baspriset då var 3,3 Thaimille, med extra tomt 3,6.

Dela på andra sajter

Måndagens resa till Bangkok, var inte så illa. Hyrbilen parkerad på busstationen I Pattaya då bilköra med hyrbil i Bangkok inte gjordes frivilligt.

Dit för att fixa automatisk pengaöverföring från mitt konto med Bangkok Bank till byggarna. Åtta månatliga betalningar av 398.497 b.

med början 15 december till fullt grundpris inklusive pris för större tomt. Resterande extra att betalas vid övertagandet, förhoppningsvis framåt Augusti.

Inte enkelt, en rackarns massa papper igen. Dessutom togs en livförsäkring på frun med mig och dottern som anhöriga. Påkallade besök på hospital för undersökning och blodprov.

Utbetalning när hon blir 60.

Besök på ‘dyr’ Seafood restaurang när hungern föll på.

Pratunam klädmarknad till damernas glädje (och herrns sorg). Finns det något värre än att dra runt och glo på allt när man egentligen inte behöver nåt. Fruntimmer.

Oscar.

Dela på andra sajter

Tisdagen lugn. Supermarket för inköp av ny resväska till frugan. Vi drog ner med bara en resväska då inget extra skulle tillbaka, men… plötsligt ska en massa thailändskt medskick inköpas till alla henner kompisar.

Onsdagen ner till ‘husbygget’, jo de hade börjat med att fylla på med röd grus/sandjord för att jämna ut marken. Skulle väl vara enklare att dra ner pålarna först och gjuta ‘fötterna’ tycker herrn men så görs det inte här.

Först fylla på, sen gräva hål I det nypåfyllda. Blir väl fel på ‘synvinkeln’ annars. Det manshöga ‘ormgräset’ på andra sedan gatan hade de också börjat att slå, så arbetet är påbörjat

.

Sen, Naklua marknad där diverse ‘stinkande’ torkade fisk- och sjöodjur köptes av den lilla trots herrns protester. ”Inte I min väska I alla fall”.

gallery_5702_33_248239.jpg

gallery_5702_33_704089.jpg

gallery_5702_33_484375.jpg

Tänka sej, 20 b. kg för färska musslor.

Oscar.

Dela på andra sajter

:rotfl::rotfl::great: Härligt känner igen de där me kläder å fruntimmer :sFduh:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Naklua marknad :diablo: där luktar det inget vidare :sFduh::sFduh:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Tidigt fredag, nästan innan tuppen vaknat, ringde svåger La och ville bli hämtad efter 90 mils bussresa. Iväg oduschad och nyvaken. Framkommen till busstationen var det inte bara La som stod där,

också med var fru Pan och dottern Oi. För Pan och Oi (10) var det deras första titt på havet.

Hotellet hade inget ledigt så de blev inkvarterade på ett gästhus (mycket billigare) runt hörnet. Efter morgontoalett så möte för frukost innan resa till Ban Chang.

gallery_5702_33_175618.jpg

'Sehr Schön' Jodå, hon smakade också.

gallery_5702_33_476317.jpg

Fru Oscar med dotter.

gallery_5702_33_404367.jpg

gallery_5702_33_30554.jpg

Kinestemplet vid Payoon Beach.

Dela på andra sajter

Lördag. Sista frukosten på hotellet utan bacon och ost. Sen iväg för att köpa bussbiljetter för La med familj. Återlämning av hyrbil och tillbaka till hotellet.

Packad och klar till 17.00. Fick betala 300 b. extra för att vi inte checkat ut före 12.00. Apollo, som skulle anlända till 19.00 kom farande redan 17.30.

Tidigare avfart p.g.a. helgfestligheterna, Loy Krathong, och förmodade trafiksvårigheter. Men, som de inte meddelat i förväg så saknades naturligtvis en drös Danskar.

Apollofruntimret (Thaia) for runt och letade, mer och mer upprörd och nervös tills framåt 19.00 snåret alla var inräknade. Lasta bussen, varvid plötsligt två resväskor

(naturligtvis Danska) saknades. Panik hos Thaian, Ringer, letar, ringer och letar igen tills det en halvtimme senare koms underfund med att de saknade väskorna hade

farit med en lass Ryssar och var redan på flygplatsen. Danskskallarna kunde väl ha hållt ögorna på sina tillhörigheter istället för att glatt gå på ölrunda. Chaffisen sur som f-n.

I alla fall, försenad kamikazeresa till flygplatsen där allt ordnade sig och incheckningen gick smärtfritt.

Lång träsmaksresa till Cph. Aldrig mera SAS och Airbus, åtminstone aldrig i ’cattle class’. Naturligtvis så stank resväskan av avliden fisk när den hämtades ut.

Tur att ingen var hemma i tullkontrollen. Taxichaffisen fick dra på full friskluft för att hålla stanken från kupen på Mercan. Hemkommen blev det för frugan att

packa upp i tvättstugan med förpassning av persedlar direkt till tvättmaskinen.

Oscar.

Dela på andra sajter

Hemkommen så var det bara att sätta ut danskhuset till försäljning och börja planera för flytten. Bad min Engelska arbetsgivare att sparka mig som de naturligtvis vägrade.

Hade kostat dem en dryg årslön enligt mitt anställningskontrakt så istället hade jag tre månaders uppsägning att räkna med.

Ändringar och tillägg sändes till byggarna, korta av vägg mellan köken och placering av eluttag, gasledning, vatten och avlopp.

Kökssnickarfirmor kontaktades men det var lika med dem som med mäklarna, baras en som svarade och de fick i uppdrag att göra ritningar av min grovdesign.

Ett antal e-mail fram och tillbaka innan det såg ut som vi önskade.

gallery_5702_33_291648.jpg

Den högra köksdelen var vad som planerades, vänstra delen, som jag gjorde själv senare, blev nästan som på ritningen, vinkyl istället för vattenkylare.

Planeringsbilder.

gallery_5702_33_115500.jpg

Mot yttervägg. Diskmaskin under micron.

gallery_5702_33_473872.jpg

Mot innervägg.

Skåpen byggda i solid teak med svarta Afrikanska granitskivor.

Dela på andra sajter

Bilder sända från byggfirman.

Så här såg det ut 18 Januari 2008.

gallery_5702_33_518411.jpg

gallery_5702_33_74111.jpg

gallery_5702_33_378536.jpg

Vårt blivande sovrum.

Och den 23 Februari.

gallery_5702_33_410283.jpg

gallery_5702_33_408063.jpg

Dela på andra sajter

:thumbsup:

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...