Jump to content
IGNORERAD

filmjölk


Zoran

Recommended Posts

Nej inte filmjölk, men yoghurt finns, tyvärr så är de flesta med olika frukter i. En del av dem är goda, andra är förskräckliga.

Är det för matlagning eller frukost?

Gräddfil finns ju inte heller, utan där får man ta sourecream (stavning??). Grädde finns men endast den feta sorten typ vispgrädde. Gott med en skvätt vid matlagningen dock.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverka egen yoghurt. Jättelätt som en plätt.

Jag använder färsk, osockrad Yoghurt Naturell till detta.

1 femtedel yoghurt

4 femtedelar riktig mjölk - Ingen lättmjölk.

Jag använder en halvliters behållare som inte är alltför hög. Hellre bred än hög alltså. Skaka behållaren lätt med båda ingredienserna.

Ställ den över natten (så den står minst 12 timmar) i ca 37-40 gradig värme.

Funkar för mig ganska bra att ställa den bakom vattenvärmaren i ett hörn. Det blir lagom varmt.

På morgonen ställ in nya yoghurten i kylen och gör en sats till och ställ bakom vattenvärmaren till nästa morgon.

Ställ den andra yoghurten i kylen - ät upp den du tillverkade dagen innan. Den kan behöva en rejäl skaka-skaka först.

Men var noga med att inte äta upp mer än 4/5 av den, för att kunna göra en sats till.

Fortsätt på detta vis i all evighet. )

Detta är både roligt och lite trixigt att få till den perfekta yoghurten.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köpa filmjölk?

Det går förstås bra att göra filmjölk ur vanlig mjölk själv. Det enda du behöver är en startkultur, dvs 1 paket riktig filmjölk som du ta med från Sverige på nästa resa.

I princip går det till så att du hettar upp 1 liter vanlig mjölk strax under kokpunkten (ca 90 gr. C) och blandar in ca 10 dl gammal filmjölk. Låt den sedan svalna snabbt och låt den stå under en natt. Om allt går bra har du filmjölk på morgonen. Och glöm ej att spara 1 dl igen för nästa omgång. Annars får du åka till Sverige igen...

Just nu är jag inte säker i vilken temperatur processen mår bäst (kylskåp/dagstemperatur) men alla detaljer går att googla fram på nätet.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverka egen yoghurt. Jättelätt som en plätt.

Jag använder färsk, osockrad Yoghurt Naturell till detta.

1 femtedel yoghurt

4 femtedelar riktig mjölk - Ingen lättmjölk.

Jag använder en halvliters behållare som inte är alltför hög. Hellre bred än hög alltså. Skaka behållaren lätt med båda ingredienserna.

Ställ den över natten (så den står minst 12 timmar) i ca 37-40 gradig värme.

Funkar för mig ganska bra att ställa den bakom vattenvärmaren i ett hörn. Det blir lagom varmt.

På morgonen ställ in nya yoghurten i kylen och gör en sats till och ställ bakom vattenvärmaren till nästa morgon.

Ställ den andra yoghurten i kylen - ät upp den du tillverkade dagen innan. Den kan behöva en rejäl skaka-skaka först.

Men var noga med att inte äta upp mer än 4/5 av den, för att kunna göra en sats till.

Fortsätt på detta vis i all evighet. )

Detta är både roligt och lite trixigt att få till den perfekta yoghurten.

Lycka till.

Filmjölk är egentligen surmjölk med ett finare namn. Kallas också "filbunke" på en del ställen i Sverige för länge sedan. Min mamma gjorde den då jag var liten "sork" Har glömt hur hon gjorde den men tror att hon tog bara vanlig mjölk och låt den stå varmt i en vid behållare, samt täckte över den med något. Vill minnas att det tog 2 dagar. Åt den med socker då den annars var syrlig som fan.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmjölk är egentligen surmjölk med ett finare namn. Kallas också "filbunke" på en del ställen i Sverige för länge sedan. Min mamma gjorde den då jag var liten "sork" Har glömt hur hon gjorde den men tror att hon tog bara vanlig mjölk och låt den stå varmt i en vid behållare, samt täckte över den med något. Vill minnas att det tog 2 dagar. Åt den med socker då den annars var syrlig som fan.

Jo, men yoghurt och fil är två olika saker.

Olika bakteriekultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

En amerikansk/engelsk variant som kallas buttermilk/sourmilk finns på t.ex foodland i Pattaya.

Detta är dock inte filmjölk utan kärnmjölk och smakar inte lika. Fast konsistensen är ungefär samma.

Den svenska filmjölken går under benämningen "curd" på engelska och finns vad jag förstår inte att få tag på i Thailand.

Jag har iaf inte sett den någonstans under mina år och jag har letat. :)

Enda sättet jag kan tänka mig skulle väl vara om du hade någon mjölkproducent i närheten som bemödade sig att göra lite åt dig.

Om du ändock hittar det någonstans så hoppas jag att du meddelar oss som suktar efter detta när vi är nere. :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men yoghurt och fil är två olika saker.

Olika bakteriekultur.

Förvisso är det olika bakteriekulturer men principen att framställa en ny omgång är detsamma.

Uppvärmning till strax under kokpunkten behövs för att de olika molekylerna ska kunna blandas på ett optimalt sätt rent fysiskt. Därefter startar den kemiska processen som gör att bakteriekulturens metabolism förvandlar den vanliga mjölkens egenskaper till att bli äkta kopior av filmjölkens. I princip kan man under optimala förutsättningar upprepa denna metod i all oändlighet men jag antar att det är bäst att börja på en ny kultur då och då.

För att få en ny kultur räcker det med att stoppa ner en tygbit i filmjölk och torka denna. Bakterierna håller sig då väldigt länge och aktiveras igen genom att stoppa tygbiten i vanlig mjölk. Man behöver alltså inte ta med sig ett paket filmjölk från Sverige utan det räcker med att preparera ett antal sådana tygbitar.

Kom ihåg att mjölken får ej kokas upp. Då dödas alla bakterier och den kemiska reaktionen uteblir.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppvärmning till strax under kokpunkten behövs för att de olika molekylerna ska kunna blandas på ett optimalt sätt rent fysiskt.

Därefter startar den kemiska processen som gör att bakteriekulturens metabolism förvandlar den vanliga mjölkens egenskaper till att bli äkta kopior av filmjölkens.

Aha.. men hur mår de rent psykist? När det blir för varmt mår man ju inte bra och då är det inte så lätt att beblanda sig med andra rent fysiskt heller.

Tycker att det är när det är lagom varmt det lättast blir kopior. Det ska vara precis sådär varm att man tar av sig alla kläder. Då funkar det bäst.

I princip kan man under optimala förutsättningar upprepa denna metod i all oändlighet men jag antar att det är bäst att börja på en ny kultur då och då.

Håller med. Fast tjejerna på försäkringskassan tittar lite konstigt på en om man påbörjar för många olika kulturer.

De tycker att det är bättre om man håller sig till en och samma kultur hela tiden.

För att få en ny kultur räcker det med att stoppa ner en tygbit i filmjölk och torka denna.

Bakterierna håller sig då väldigt länge och aktiveras igen genom att stoppa tygbiten i vanlig mjölk.

Jo, det verkar vara ungeför samma metod jag använder.

Fast mina bakterier aktiveras inte när jag stoppar min tygbit någon annanstans.

Man behöver alltså inte ta med sig ett paket filmjölk från Sverige utan det räcker med att preparera ett antal sådana tygbitar.

Jo tack, det vet vi. Hade jag haft med mig mitt paket från Sverige från början så hade jag inte haft så många kopior nu. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. men hur mår de rent psykist? När det blir för varmt mår man ju inte bra och då är det inte så lätt att beblanda sig med andra rent fysiskt heller.

Tycker att det är när det är lagom varmt det lättast blir kopior. Det ska vara precis sådär varm att man tar av sig alla kläder. Då funkar det bäst.

Håller med. Fast tjejerna på försäkringskassan tittar lite konstigt på en om man påbörjar för många olika kulturer.

De tycker att det är bättre om man håller sig till en och samma kultur hela tiden.

Jo, det verkar vara ungeför samma metod jag använder.

Fast mina bakterier aktiveras inte när jag stoppar min tygbit någon annanstans.

Jo tack, det vet vi. Hade jag haft med mig mitt paket från Sverige från början så hade jag inte haft så många kopior nu. :)

HaHa, noBuzz, :great:

jag hade nästan på känn att texten lätt kunde tydas om en aning...

Förresten, de absolut roligaste texter kan man få genom att ändra på tekniska bruksanvisningar bl.a. med några få ord. Det brukar bli otrolig munterhet och går alltid hem vid karnevallistiska tillställningar, studentspex o.dyl.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...