Jump to content
IGNORERAD

Smarta telefoner lätta o hacka


erik-sson

Recommended Posts

Lätta att hacka för vem?

För en vanlig Svensson är sannolikheten lika med noll att det skulle hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det för dj.gt att de inte tagit åt sig av det säkerhetstänk som anses som sunt i branchen.

Är det bara idi*ter som bestämmer inom mobiltelefonbranchen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst är det så. Det finns gott om "bakdörrar" till de flesta telefoner. Att det inte talas så mycket om det kan väl ha två orsaker;

Tillverkarna vill inte ha en sådan debatt eftersom kanske då börjar tveka till att handla telefonerna, samt

De som nyttjar dessa "bakdörrar" vill inte lyfta upp problemet eftersom de då får mindre marknad.

Mycket ligger ju dock fortfarande på användaren. Att vara medveten om detta och att använda sitt förnuft i största möjliga utsträckning.

Många kommer hem från USA och får en skyhög räkning till sin I-phone och förstår ingenting. Telefonen är ju inte använd?

Man måste vara medveten om att telefonerna blir med sårbara då de blir med datorlika.

Man bör se till att nätverk och blåtand och liknande inte startas mer ofta än nödvändigt, att inte öppna vad som helst och inte svara på nonsens osv osv..

Så, visst är det som du säger, "smarta" telefoner är lätta att hacka, för den som vet hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är en dator så bör man väl behandla den som en dator, dvs införskaffa virusskydd och brandvägg, man kan ju också skaffa en säkerhetslösning som gör att man kan spärra den om den stjäls. :diablo:

Nåja, jag har gjort det iaf (http://www.f-secure.com/sv_SE/products/mobile/). Sen är det väl upp till var och en hur man vill göra. :whistle:

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är en dator så bör man väl behandla den som en dator, dvs införskaffa virusskydd och brandvägg, man kan ju också skaffa en säkerhetslösning som gör att man kan spärra den om den stjäls. :diablo:

Nåja, jag har gjort det iaf (http://www.f-secure.com/sv_SE/products/mobile/). Sen är det väl upp till var och en hur man vill göra. :whistle:

Mvh

BBJ

Helt rätt tänkt !

Tyvärr är det hittils väldigt få som tänk så. Även bland företag

Det primära är att tänka efter vad man har i telefonen och vad som kan hända om den blir hackad

- Kostnader för ful-SMS, etc som kan uppstå. Hur hanterar jag skyhöga oväntade kostnader om det händer, har jag råd med detta ?

- Synkar jag med företagets mailserver eller egn dator hemma? Vad finns för info i mina mail och mina synkade filer?

- Vilka filer har jag i mobilen

- Har jag antecknat lösenord/konton/kreditkortsnummer etc i telefonen någonstans

- Är jag inblandad i sådan verksamhet som någon kan vara av intresse för andra att "spionera på" och vad kan skadan isåfall medföra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag på jobbet och kan inte se inslaget men vad jag läst på andra forum så handlar det om en jailbreakad telefon.

Det framkommer inte i inslaget tydligen utan dom vinklar att den är mer osäker än vad den är och skrämma folk.

Man ser ju i inslaget att de kör som root via terminalen. Mobilen är jailbreakad och dessutom har de inte bytt ut standardlösenordet som är "alpine". Har man bytt ut detta mot något annat är man säker även som jailbreakare.

Det är större chans du får en blixt i skallen än att ngn hackar din telefon. Inget att oroa sig över.

Trist att SVT skrämmer upp folk på detta sättet. Det är betydligt större risk att få sin dator hackad eller att få inbrott hemma i sitt boende.

De får det att låta som att alla kommer bli hackade. Visst finns det säkerhetsshål i all mjukvara men risken är vansinnigt låg för att man ska bli utsatt för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Android och Iphone (jailbreakad eller inte) är tillgängliga för att bli utsatta för div. dumheter.

Det är faktiskt inte särskilt svårt att ta över en telefon om vissa kriterier är uppfyllda.

Jag har själv sett båda telefonerna blivit övertagna relativt enkelt, nu klarar kanske inte gemene

man av det här, men det är inte precis raketforskning det handlar om.

Det finns ju sätt att skydda sig och som nån skrev, man bör behandla sin telefon som en dator och

vidtaga nödvändiga åtgärder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätta att hacka för vem?

För en vanlig Svensson är sannolikheten lika med noll att det skulle hända.

Det har ju även Microsoft hävdat i massor av år innan de insåg verkligheten och började bygga in säkerheten i form av brandväggar mm. Trots dessa brandväggar hackas fortfarande massor av datorer. Det finns massor med ungdommar som sitter och diskuterar vilka script som man kan använda för att hacka det och där. De behöver inte själva vara programmeringskunniga utan de använder färdiga script som andra tagit fram. Sedan blir de duktiga idi*ter och visar sin makt eller ska vi säga duktighet.

Kan du förklara varför sannorlikheten är lika med noll?

Och är den nollvisionen bättre än den att det var praktiskt taget omöjligt att Chernobyl och Harrisburg skulle få olyckor.

http://http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vanliga Svensson skulle råka ut för detta är att ett program som utnyttjar dom säkerhetshål som bevisligen finns på en iPhone är att det slunkit genom Apples säkerhetskoll innan dom lägger upp det på AppStore.

För att komma åt telefonen så måste du först jailbreaka sen öppna upp för SSH OCH glömma att byta ut standardlösenordet.

Därför anser jag att det är osannolikt för vanlige Svenssson som inte jailbreakat och som uppdaterat sitt OS med den senaste uppdateringen skulle råka ut för det.

Jag håller med om att det är illa att det finns brister i säkerheten eftersom telefoner liknar bara mer och mer datorer.

Men det dröjer inte länge förrän det kommer program för att installera typ brandvägg och virusprogram till telefoner också

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vanliga Svensson skulle råka ut för detta är att ett program som utnyttjar dom säkerhetshål som bevisligen finns på en iPhone är att det slunkit genom Apples säkerhetskoll innan dom lägger upp det på AppStore.

För att komma åt telefonen så måste du först jailbreaka sen öppna upp för SSH OCH glömma att byta ut standardlösenordet.

Därför anser jag att det är osannolikt för vanlige Svenssson som inte jailbreakat och som uppdaterat sitt OS med den senaste uppdateringen skulle råka ut för det.

Jag håller med om att det är illa att det finns brister i säkerheten eftersom telefoner liknar bara mer och mer datorer.

Men det dröjer inte länge förrän det kommer program för att installera typ brandvägg och virusprogram till telefoner också

Fel i det första du skriver, men jag som jobbar i branschen vet väl inget.

Vad det gäller det andra så finns det redan i en relativt stor skal.

Link to comment
Dela på andra sajter

...CUT...

Men det dröjer inte länge förrän det kommer program för att installera typ brandvägg och virusprogram till telefoner också

Finns redan, jag använder det, se mitt tidigare inlägg i samma tråd.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns redan, jag använder det, se mitt tidigare inlägg i samma tråd.

Mvh

BBJ

:wai:

Men det fungerar inte till iPhone

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det fungerar inte till iPhone

Ooops! Sorry my mistake! :bag: Har inte stenkoll på vad alla använder för smartphones :)

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooops! Sorry my mistake! :bag: Har inte stenkoll på vad alla använder för smartphones :)

Mvh

BBJ

:wai:

Ingen fara :great:

Blev bara förvånad för jag visste att McAfee har ett säkerhetspaket till iPhone men som jag anser bara onödigt i dagsläget.

Den gång jag har stads eller företagshemligheter i telefonen kanske jag skaffar det :giggle:

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Heh sådana där hackproblem har inte jag.

Köpte 2 sprillans ny Mobiler nyss och det skall mycket till innan någon hackar dom.

Beror kanske lite på att de kostade 99:- styck och jag kör med kontantkort.

Fungerar utmärkt till och ringa med :great:

Stora pojkar = dyra leksaker ;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...