Jump to content
IGNORERAD

Är visumet fel utfärdat?


matsigbg

Recommended Posts

Jag har varit ute i god tid med min turistvisumansökan i år och idag fick jag tillbaka mitt pass från Thai konsulatet i Göteborg. När jag granskade visumet så ser jag att det står: This visa must be utilized before 18 jan 2011. Om inte jag är helt ute och cyklar så betyder "utilized" att visumet måste stämplas senast den 18e? Problemet är att jag landar i Bkk den 20 jan! Konsulatet har fått min reseplan med alla mina flygtider och datum. Har dom gjort fel eller är det bara jag som fattar trögt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gjort helt fel. Du måste lämna in mycket senare. För visat gäller endast tre månader från stämpeln.Alltså du har tre månader på dig att åka till Thailand för att visat ska vara giltigt. Gjorde samma fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ute i god tid med min turistvisumansökan i år och idag fick jag tillbaka mitt pass från Thai konsulatet i Göteborg. När jag granskade visumet så ser jag att det står: This visa must be utilized before 18 jan 2011. Om inte jag är helt ute och cyklar så betyder "utilized" att visumet måste stämplas senast den 18e? Problemet är att jag landar i Bkk den 20 jan! Konsulatet har fått min reseplan med alla mina flygtider och datum. Har dom gjort fel eller är det bara jag som fattar trögt?

Lider med dig

Att vara ute i god tid är inte alltid så bra.

Själv är jag alltid ute i sista minuten med allt för att jag är lite slarvig.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Lider med dig

Att vara ute i god tid är inte alltid så bra.

Själv är jag alltid ute i sista minuten med allt för att jag är lite slarvig.

Det goda med matses förnuftiga framförhållning är att han nu har gott om tid på sig att skaffa sig ett flunkandes nytt visum.

Kostar ju inte en herrgård numera.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skaffa ett nytt visa.

En tröst är att de är gratis just nu.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ute i god tid med min turistvisumansökan i år och idag fick jag tillbaka mitt pass från Thai konsulatet i Göteborg. När jag granskade visumet så ser jag att det står: This visa must be utilized before 18 jan 2011. Om inte jag är helt ute och cyklar så betyder "utilized" att visumet måste stämplas senast den 18e? Problemet är att jag landar i Bkk den 20 jan! Konsulatet har fått min reseplan med alla mina flygtider och datum. Har dom gjort fel eller är det bara jag som fattar trögt?

Hej

Hur långt innan lämnade du in passet ?

Tycker det är himla märkligt, dom har ju din resplan och ser när du reser in till Thailand och borde då har överlappat ditt Visa till Thailand...

Jag lämnade mitt pass till min syster i Sthlm som lämnade in mitt pass till Thailändska Ambassaden, fick ett 60 + 60 med "date of issue" 21 dec 2009 och "enter before" 20 juni 2010 !!!

Med andra ord 6 månader marginal för ankomst till Thailand...

Man kan ju undra varför dom ska resplanen när som inte kan fixa så att dom överlappar ankomsten till Thailand...

Är det endast för hur lång tid dom ska ge Turist Visa ? 60 dagar med singel entry eller 60 + 60 dagar med dubber entry...

Mvh Akha

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska vara i Thailand längre än 30 dagar så kan du, om du ska vara nån gång närheten av trakterna av Laos, Vientiane, så kan du ordna Visa på 60 dagar eller 60 + 60 dagar på thailändska konsulatet i Vientiane.

Man lämnar in pass och ansökan på morgon/förmiddagen och hämtar passat med Visa stämpeln dagen efter på eftermiddagen.

Hoppas det fixar sig

Mvh Akha

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag brukar inte vara så här präktig och vara ute i så här god tid. Jag lämnade in passet i måndags så dom har ju jobbat på fort. Jag tänkte precis samma som Akha. Dom hade ju resplanen på konsulatet så det är ju lite surt att det bara handlade om 2 dagar i men ok, jag får skylla mig själv. Jag bor i Gbg så det är inga problem att åka in med passet en gång till. Man blir ju lite full i skratt samtidigt, för det är ju sällan något som har med Thailand att göra går smidigt. Järnspikar också!! Kom precis på att jag måste fixa nya passfoton. Hahaha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag brukar inte vara så här präktig och vara ute i så här god tid. Jag lämnade in passet i måndags så dom har ju jobbat på fort. Jag tänkte precis samma som Akha. Dom hade ju resplanen på konsulatet så det är ju lite surt att det bara handlade om 2 dagar i men ok, jag får skylla mig själv. Jag bor i Gbg så det är inga problem att åka in med passet en gång till. Man blir ju lite full i skratt samtidigt, för det är ju sällan något som har med Thailand att göra går smidigt. Järnspikar också!! Kom precis på att jag måste fixa nya passfoton. Hahaha...

Hej

Ja, det är bara att knalla förbi igen :)

Men som sagt, tycker dom kunde ha löst det ändå än att du ska behöva tillbaks igen och att det blir mer jobb för dom.

Du fick tydligen 3 månader från "Date of Issue till "Enter Before"

Kanske får man det dubbla när man får 60 + 60 dagar...

Avgifterna, hur var det med dom för 60 dagar ? 60 + 60 dagar ?

Enligt Thai Ambassad i Sthlm så är det avgift´s fritt fram till Mars 2011... Ingen info om det på Konsulatets hemsida...

http://www.thaiembassy.se/documents/visaexemp10swe.pdf

Ska snart skicka iväg mitt Pass till konsulatet :)

Mvh Akha

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer Akha. Det är gratis fram till Mars. Förutom att dom ville ha 100 kr för att skicka hem passet med rek brev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ute i god tid med min turistvisumansökan i år och idag fick jag tillbaka mitt pass från Thai konsulatet i Göteborg. När jag granskade visumet så ser jag att det står: This visa must be utilized before 18 jan 2011. Om inte jag är helt ute och cyklar så betyder "utilized" att visumet måste stämplas senast den 18e? Problemet är att jag landar i Bkk den 20 jan! Konsulatet har fått min reseplan med alla mina flygtider och datum. Har dom gjort fel eller är det bara jag som fattar trögt?

Att vara ute i för god tid brukar straffa sig!

Du skulle lämna in i mitten av november så hade du varit i god tid!!

Nu gör om, gör rätt denna gång!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...