Jump to content
Naam kaeng

Vietnamkriget

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Nu börjar "lost films" på kanalen H2 för den som är intresserad.

(Om Vietnamkriget)

http://www.history.co.uk/shows/vietnam-lost-films

På vilken kanal börjar den på, för den som inte är intresserad?

Naam kaeng
10 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

På vilken kanal börjar den på, för den som inte är intresserad?

Herrn behöver inte ens byta kanal

http://www.disney.se/disney-channel/

• Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Naam kaeng
On 2016-08-02 at 10:31, skrev JJC:

Tyvärr så bygger de hotell överallt. De har förstört mycket. 

Hur menar du att de förstör mycket?

Användare Haan verkar inte finnas kvar längre...?

JJC
7 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Hur menar du att de förstör mycket?

Användare Haan verkar inte finnas kvar längre...?

Natur, Det exploateras ut för mycket av naturen, Dessutom alla hotell ska stå vid vatten.

Jag kan jämföra Vietnam för 20 år sedan då jag var där första gången och nu då jag var där för andra gången. 

• Fint 1

Havet
On ‎2‎/‎18‎/‎2016 at 23:39, skrev dogmeat:

Meningen med Khe Sanh rent taktiskt var väl att basen skulle dra till sig nordvietnamesiska trupper, som dom sen skulle bomba sönder och samman. En historia var att inne på basen när dom drack kaffe så behövde dom inga skedar att röra med, allt skaka så så in i helvete av B52ornas laster runt omkring.

Stämmer vad jag förstått ang. Khe Sanh också, skulle förhoppningsvis bli en storförlust för Nord. Förlust blev det iofs....

Enligt gubben så skakade allt när B52:orna passerade över så den historien var sann

Med vänlig hälsning

• Fint 1

LOSForever

Köp

Vietnamkrigen 1880-1980

av Marco Smedberg

• Fint 2

ragson

Finns en mycket bra dokumentär om hela Vietnamkriget gjord av Ken Burns. Det börjar 1812 (tror jag) när fransmännen satte sin fötter i landet och slutar i nutid. Massor med detaljer, bilder, filmklipp och autentiska telefonsamtal mellan McNamara och president Johnson bland annat.
Rekommenderas! Finns på Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt10773404/

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Ge karma 5

spooncreek
7 hours ago, Captain Morgan said:

Det finns mer att tillägga om kriget som orsakade ett enormt lidande för alla inblandade:

1. I Thailand fanns en enorm rädsla för att kommunismen skulle sprida sig och ta över kungariket.

Därav det stora stödet till amerikanska trupper på allt från flygbaser till långhårigt sällskap.

2. Har en gammal kompis från US Special Forces som gjorde räder in i Laos från Thailand ihop med thailändska soldater under kriget och
    han är övertygad om att Sovjet och Kina hade lyckets sprida kommunismen över hela världen om inte USA hade gått in i Vietnam. Rätt eller fel?

3. USA ärvde kriget från Frankrike som misslyckades med att bekämpa Viet Cong.
    Både Frankrike och USA var övertygade om att kommunismen måste bekämpas till varje pris och om man som
    gammelsvensk tänker tillbaka hur det var i Östtyskland, Polen, Ungern och Tjeckoslovakien på 70-talet så förstår man varför.

4. Var själv på jobb i Vietnam för några år sedan och en av de lokala grabbarna som jobbade med mig berättade att han aldrig kan få ett statligt jobb

eller jobb på ett statligt företag, trots att han är både välutbildad och smart, bara för att hans far krigade på fel sida (Sydvietnam). Alltså är kriget inte slut än.

5. Alla jag träffade under min tid i Vietnam sa att de inte längre hyser något agg mot amerikaner men hatar kineser. Varför?

De sa att det bara är morfar och farfar som drar upp gamla krigsstories på släktmiddagar, alla andra har släppt och vill gå vidare för att försöka förbättra sina liv.

Intressant inlägg.

Jag skulle vilja påstå att konflikten mellan Nord- och Sydvietnam fortfarande finns, och bubblar lite ibland under ytan. Den uppfattningen har jag fått  efter att ha umgåtts mest med sydvietnameser. På fyllan och villan har de, ung som gammal, rätt mycket mindre smickrande saker att säga om sina erövrare från norr.

Sen ska man också komma ihåg att de flesta som fick enkelbiljett ut ur landet som båtflyktingar visserligen var vietnameser, men från början etniskt invandrade kineser. De satt på mycket ekonomisk makt och tillgångar som kommunisterna helt enkelt konfiskerade innan de satte dem på båtarna. Nu har visserligen många av båtflyktingarna och deras barn återvänt, men historien är inte glömd.

Konflikten med Kina som land handlar nog mest om annat, gamla land-dispyter mest som jag förstått det. Sen krigade man väl så sent som 1979, då kinesiska trupper erövrade en del av norra Vietnam. Säkert inte heller glömt.

• Ge karma 1