Jump to content
Naam kaeng

Vietnamkriget

Recommended Posts

Naam kaeng

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

Utspelade sig mellan 1957 - 1975 och de stridande var Nord och Sydvietnam.

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

Vietnam hade kommunistiskt styre. De skapade FNL, en väpnad guerilla.

Jänkarna gick in i Vietnam först efter ett par år.

Usa bombade ganska friskt Nordvietnam. Offensiven kallades "Rolling thunder".

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

Vid krigets slut hade 7 miljoner ton bomber fällts (!).

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

Efter krigets slut tillträdde kommunistregimer i Laos och Kambodja.

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

Dessutom sände Thailand soldater att hjälpa USA i kriget.

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

Runt Amerikanska baser poppade butiker och nöjesinrättningar upp.

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

Många flyttade till Bangkok efter kriget.

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

Måste finnas många som har berättelser att förtälja.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Guest Isan Lover

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

Hej

Visst har man träffat en del krigsveteraner som blev kvar i Nong khai och Udon Thani efter kriget, dom flesta har familjer och lever ett relativt lugnt liv nu som morfar eller farfar, men också psykist störda individer som utgör en fara för sig själva och sin omgivning, med återkommande vredesutbrott och tecken på sinnessjukdom.

Men det som har berört mig mest är när dom Thailändare som var med berättar om sina upplevelser, inte sällan har dessa fått jobba i första ledet som spanare framför amerikanarna där riskerna var störst, och detta fastän dom hade både sämre lön och övriga villkor som pension och invaliditets ersättningar.

Dom tillbringade dagar och veckor ute i djungeln mitt i fiende land, och dom har berättat hur dom sköt ijhäl varandra men också hur dom ibland kom överens på något konstigt sätt och delade sin mat tillsammans med fienden.

Enligt dessa Thailändare var Amerikanarna livrädda för att gå ut i djungeln speciellt om det var mörkt, dom tror att det var därför som utlänningarna behövde droger för att stå ut, alla kryp och ormar som dom var rädda för var ju mat för Thailändarna och Vietnameserna, och rädslan för döden + att dom oftast var bekväma stadsbor gjorde Amerikanarna till dåliga soldater enligt dom.

En av dom män som var med heter Daeng och han kör samlor i Udon Thani, han blev av med en bit av sin hand och några fingrar i kriget och han fick en pension på ca 15-20 USD i månaden, det låter inte mycket men det har ändå hjälpt honom och hans familj att klara sig genom åren, som ett välkommet bidrag.

När Bush var president skulle han spara pengar och upphävde alla livslånga pensions åtaganden till såna som Daeng, detta drabbade många och skapade en hatisk inställning till USA och Bush.

Så nu när dessa män som riskerade sina liv för USA i många år nämner USA är det mest "fuck USA" och "Fuck CIA".

Själv tycker jag att det är ett oerhört svek att göra på detta sätt mot dessa människor som riskerade och i många fall förlorade sina liv i detta krig.

Mvh Isan Lover

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Naam kaeng

Håller med IL - stort svek att dra tillbaka ersättning när de riskerat sina liv för Amerikanerna.

Spännande läsning du bjuder på. Måste samtidigt kännas konstigt för Thailändarna att vara i ett grannland för att hjälpa en nation som finns på andra sidan jordklotet.

Förstår att Mr Daeng känner sig bitter.

Detta finns också att läsa på nätet;

Så här lät flygvapenchefen Curtis LeMay när han sammanfattade USA:s attityd:

”De måste dra in hornen och upphöra med sin aggression, annars bombar vi dem tillbaka till stenåldern.”

USA hade vunnit på bombningarna om Vietnam var ett industrialiserat land. Men Vietnam var ett utav världens minst industrialiserade länder så bomberna hade inte mycket industrier att bomba sönder.

Så USA vann inte mycket på bombanfallen.

Det var enkla uppbyggda industrier och järnvägar. Så det tog inte lång tid att bygga upp.

Nordvietnam fick också hjälp av Kina och Sovjetunionen med vapen och krigsförråd.

Johnson hade under sin valkampanj 1964 lovat USA: ”Vi kommer inte sända amerikanska grabbar nio eller tio tusen miles hemifrån för att göra sådant som asiatiska grabbar borde göra själva.” Men Johnson fick bryta sitt löfte.

För att om man ska genomföra omfattade bombräder så var man tvungen att bygga amerikanska baser i Vietnam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
bingobella

hej hej

intressanta berättelser

tänkte bara flika in med ett par tips

laddar man ner grejer kan jag rekommendera "battlefield vietnam" i 12 delar som man hittar på tex isohunt.com

även "hearts and minds" är värt att kika på

en bok som verkligen känns är "the sorrow of war" av den fd nordvietnamesiske soldaten bao nihn. isbn 1-57322-543-6

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
khun-petch

Verkligen intressant att läsa om för en som inte vet så mycket om det kriget.Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Har väl inga direkta vetskaper om vietnamkriget, men när jag var i Filipinerna i slutet av 80-talet och början av 90-talet i Angeles, så träffade man ju en del gubbar som hade krigat i Vietnam. Jag minns speciellt en liten gubbe vid namn John-John som jag träffade och som ofta satt på Airwolf inn i Angeles, han hade visst enligt utsago varit en riktigt "tuffing"i dom främsta leden i kriget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
peerhan

Jag har en god vän vars pappa gjorde två vändor till Vietnam.

Sonen flyttade till Sverige och har haft sin pappa här på besök många gånger

och jag har haft nöjet att prata med hans pappa några gånger om kriget.

Det är en herre som krigsromantiker och uppenbart stolt över vad han gjort och

är även som gammal man en riktig tuffing.

Hans historier är som att se en film om kriget, och även om pappan vid några tillfällen

blivit väldigt ledsen när han berättat om stupade kamrater så är det med inlevelse han

avverkar den ena historien efter den andra.

Naturligtvis så har ämnet Thailand och permisionsresor kommit på tal och det var minsan

ingen vila under dom perioderna, det var fylla, droger och kvinnor samt ett och annat slagsmål

och om jag mins rätt så satt han även i buren ett par gånger.

Han hade inte så mycket till övers för Thailand pga. att det alltid tiggdes pengar och

folk försökte lura honom.

Hur som helst, en mycket intressant man att prata med, som jag förstår det så är det

rätt ovanligt att dom som varit i krig berättar om sina upplevelser.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Naam kaeng

hej hej

intressanta berättelser

tänkte bara flika in med ett par tips

laddar man ner grejer kan jag rekommendera "battlefield vietnam" i 12 delar som man hittar på tex isohunt.com

även "hearts and minds" är värt att kika på

en bok som verkligen känns är "the sorrow of war" av den fd nordvietnamesiske soldaten bao nihn. isbn 1-57322-543-6

Fint med lite tips! Tack för det!

Har du själv några reflektioner över kriget och hur det påverkat south east asia?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
jan53

ja o jänkarna fick stryk i kriget, hoppas dom talar om det ochså. !!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Juha

Min farfar och hans sju bröder dog 24 Dec 1939 i Suomussalmi

God jul-------

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kenneth4618

Min far var frivillig i finska vinterkriget men han ville aldrig riktigt tala om det, han sa bara att det var det värsta han varit med om

Han hade en del foton därifrån som jag tittade på som barn men tyvärr har de försvunnit genom åren, han var 19 år då

Ibland när han var lite berusad så kunde han börja berätta men det slutade med att han tog fram sitt munspel och spelade och grät.

Många av hans vänner omkom där

Ändrades av Kenneth4618
  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Singha711

Visst kan man diskutera värdet på en Hollywood film när det gäller skildring av ett brutalt och rått krig (det finns inga gentlemannakrig), men jag tycker ändå att två ytterst spännande och välspelda filmer lyckas ganska bra med den bedriften.

Jag pratar om:

1) Deerhunter, 1978, med Robert DiNero bl.a.

2) Apocalypse,1979, med Martin Sheen, Marlon Brando bl.a.

Filmen finns i en uppiffad nyupplaga under namnet 'Apocalypse Now' , är över 3 timmar lång och kom ut 2001.

Bägge filmerna har fått många priser och skildrar på ett utmärkt sätt tidsandan och krigets brutalitet. Ett väldigt bra sätt att sätta sig in denna epok!

//Singha711

Ändrades av Singha711
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
born41

När jag var i cambodja fick jag lära mig följande:

USA satte in en marionettregering och bombade sedan östra delarna av cambodja varvid en halv miljon människor dödades.

Detta skapade ett stort hat mot USA och ledde till att cambodianerna stödde dom röda kmererna som var dom enda som vågade utmana USA.

Efter dom röda kmerernas seger drabbades dom av paranoja och bytte taktik med ett ofantligt skräckvälde som följd då 1.2 miljoner människor dödades eller dök under av umbäranden.

Före kmererna fans det 1000 läkare i landet, efter kmerernas fall fans bara 3 kvar. Kmerena importerade kinesiska läkare för att ansvara för sjukvårde åt Pol Pot och hans stab.

Totalt "gick det åt" 1,7 miljoner människor och ansvaret ligger på USA eftersom det direkt och indirekt var USA som fixade det.

Sant eller falskt? detta var vad min guide berättade

Born41

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Juha

Min far var frivillig i finska vinterkriget men han ville aldrig riktigt tala om det, han sa bara att det var det värsta han varit med om

Han hade en del foton därifrån som jag tittade på som barn men tyvärr har de försvunnit genom åren, han var 19 år då

Ibland när han var lite berusad så kunde han börja berätta men det slutade med att han tog fram sitt munspel och spelade och grät.

Likadant i byn.

Läs om Simo Häyhä

Inte från in hemby, men har gjort honnör för honom som hedersvakt i en veteranträff.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Naam kaeng

Känner igen detta - min far har också släktingar som omkommit i finska vinterkriget. Bland annat så finns i gömmorna någonstans en liten målarbok där en släkting, som hade förmåga att måla vackert, hade målat vackra teckningar och sedan, på vart annan sida hemska skildringar av kriget. Han omkom men boken räddades.

När jag var i cambodja fick jag lära mig följande:

USA satte in en marionettregering och bombade sedan östra delarna av cambodja varvid en halv miljon människor dödades.

Detta skapade ett stort hat mot USA och ledde till att cambodianerna stödde dom röda kmererna som var dom enda som vågade utmana USA.

Efter dom röda kmerernas seger drabbades dom av paranoja och bytte taktik med ett ofantligt skräckvälde som följd då 1.2 miljoner människor dödades eller dök under av umbäranden.

Före kmererna fans det 1000 läkare i landet, efter kmerernas fall fans bara 3 kvar. Kmerena importerade kinesiska läkare för att ansvara för sjukvårde åt Pol Pot och hans stab.

Totalt "gick det åt" 1,7 miljoner människor och ansvaret ligger på USA eftersom det direkt och indirekt var USA som fixade det.

Sant eller falskt? detta var vad min guide berättade

Born41

Intressant! Ingen rök utan eld som man säger.

Singa; Håller med till fullo! Det är två filmer som verkligen kan rekommenderas. Jag brukar säga att en riktigt bra krigsfilm skall få en att må riktigt illa. Se bara på landstigningen i "Saving Private Ryan", man vill gärna titta bort, eftersom innehållet är för avskyvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll