Jump to content
IGNORERAD

Vietnamkriget


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

Utspelade sig mellan 1957 - 1975 och de stridande var Nord och Sydvietnam.

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

Vietnam hade kommunistiskt styre. De skapade FNL, en väpnad guerilla.

Jänkarna gick in i Vietnam först efter ett par år.

Usa bombade ganska friskt Nordvietnam. Offensiven kallades "Rolling thunder".

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

Vid krigets slut hade 7 miljoner ton bomber fällts (!).

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

Efter krigets slut tillträdde kommunistregimer i Laos och Kambodja.

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

Dessutom sände Thailand soldater att hjälpa USA i kriget.

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

Runt Amerikanska baser poppade butiker och nöjesinrättningar upp.

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

Många flyttade till Bangkok efter kriget.

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

Måste finnas många som har berättelser att förtälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 287
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • clion

    27

  • broder tuk tuk

    21

  • Soengsang

    11

  • Muimatt

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

Utspelade sig mellan 1957 - 1975 och de stridande var Nord och Sydvietnam.

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

Vietnam hade kommunistiskt styre. De skapade FNL, en väpnad guerilla.

Jänkarna gick in i Vietnam först efter ett par år.

Usa bombade ganska friskt Nordvietnam. Offensiven kallades "Rolling thunder".

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

Vid krigets slut hade 7 miljoner ton bomber fällts (!).

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

Efter krigets slut tillträdde kommunistregimer i Laos och Kambodja.

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

Dessutom sände Thailand soldater att hjälpa USA i kriget.

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

Runt Amerikanska baser poppade butiker och nöjesinrättningar upp.

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

Många flyttade till Bangkok efter kriget.

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

Måste finnas många som har berättelser att förtälja.

Hej

Visst har man träffat en del krigsveteraner som blev kvar i Nong khai och Udon Thani efter kriget, dom flesta har familjer och lever ett relativt lugnt liv nu som morfar eller farfar, men också psykist störda individer som utgör en fara för sig själva och sin omgivning, med återkommande vredesutbrott och tecken på sinnessjukdom.

Men det som har berört mig mest är när dom Thailändare som var med berättar om sina upplevelser, inte sällan har dessa fått jobba i första ledet som spanare framför amerikanarna där riskerna var störst, och detta fastän dom hade både sämre lön och övriga villkor som pension och invaliditets ersättningar.

Dom tillbringade dagar och veckor ute i djungeln mitt i fiende land, och dom har berättat hur dom sköt ijhäl varandra men också hur dom ibland kom överens på något konstigt sätt och delade sin mat tillsammans med fienden.

Enligt dessa Thailändare var Amerikanarna livrädda för att gå ut i djungeln speciellt om det var mörkt, dom tror att det var därför som utlänningarna behövde droger för att stå ut, alla kryp och ormar som dom var rädda för var ju mat för Thailändarna och Vietnameserna, och rädslan för döden + att dom oftast var bekväma stadsbor gjorde Amerikanarna till dåliga soldater enligt dom.

En av dom män som var med heter Daeng och han kör samlor i Udon Thani, han blev av med en bit av sin hand och några fingrar i kriget och han fick en pension på ca 15-20 USD i månaden, det låter inte mycket men det har ändå hjälpt honom och hans familj att klara sig genom åren, som ett välkommet bidrag.

När Bush var president skulle han spara pengar och upphävde alla livslånga pensions åtaganden till såna som Daeng, detta drabbade många och skapade en hatisk inställning till USA och Bush.

Så nu när dessa män som riskerade sina liv för USA i många år nämner USA är det mest "fuck USA" och "Fuck CIA".

Själv tycker jag att det är ett oerhört svek att göra på detta sätt mot dessa människor som riskerade och i många fall förlorade sina liv i detta krig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med IL - stort svek att dra tillbaka ersättning när de riskerat sina liv för Amerikanerna.

Spännande läsning du bjuder på. Måste samtidigt kännas konstigt för Thailändarna att vara i ett grannland för att hjälpa en nation som finns på andra sidan jordklotet.

Förstår att Mr Daeng känner sig bitter.

Detta finns också att läsa på nätet;

Så här lät flygvapenchefen Curtis LeMay när han sammanfattade USA:s attityd:

”De måste dra in hornen och upphöra med sin aggression, annars bombar vi dem tillbaka till stenåldern.”

USA hade vunnit på bombningarna om Vietnam var ett industrialiserat land. Men Vietnam var ett utav världens minst industrialiserade länder så bomberna hade inte mycket industrier att bomba sönder.

Så USA vann inte mycket på bombanfallen.

Det var enkla uppbyggda industrier och järnvägar. Så det tog inte lång tid att bygga upp.

Nordvietnam fick också hjälp av Kina och Sovjetunionen med vapen och krigsförråd.

Johnson hade under sin valkampanj 1964 lovat USA: ”Vi kommer inte sända amerikanska grabbar nio eller tio tusen miles hemifrån för att göra sådant som asiatiska grabbar borde göra själva.” Men Johnson fick bryta sitt löfte.

För att om man ska genomföra omfattade bombräder så var man tvungen att bygga amerikanska baser i Vietnam.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

intressanta berättelser

tänkte bara flika in med ett par tips

laddar man ner grejer kan jag rekommendera "battlefield vietnam" i 12 delar som man hittar på tex isohunt.com

även "hearts and minds" är värt att kika på

en bok som verkligen känns är "the sorrow of war" av den fd nordvietnamesiske soldaten bao nihn. isbn 1-57322-543-6

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inga direkta vetskaper om vietnamkriget, men när jag var i Filipinerna i slutet av 80-talet och början av 90-talet i Angeles, så träffade man ju en del gubbar som hade krigat i Vietnam. Jag minns speciellt en liten gubbe vid namn John-John som jag träffade och som ofta satt på Airwolf inn i Angeles, han hade visst enligt utsago varit en riktigt "tuffing"i dom främsta leden i kriget.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en god vän vars pappa gjorde två vändor till Vietnam.

Sonen flyttade till Sverige och har haft sin pappa här på besök många gånger

och jag har haft nöjet att prata med hans pappa några gånger om kriget.

Det är en herre som krigsromantiker och uppenbart stolt över vad han gjort och

är även som gammal man en riktig tuffing.

Hans historier är som att se en film om kriget, och även om pappan vid några tillfällen

blivit väldigt ledsen när han berättat om stupade kamrater så är det med inlevelse han

avverkar den ena historien efter den andra.

Naturligtvis så har ämnet Thailand och permisionsresor kommit på tal och det var minsan

ingen vila under dom perioderna, det var fylla, droger och kvinnor samt ett och annat slagsmål

och om jag mins rätt så satt han även i buren ett par gånger.

Han hade inte så mycket till övers för Thailand pga. att det alltid tiggdes pengar och

folk försökte lura honom.

Hur som helst, en mycket intressant man att prata med, som jag förstår det så är det

rätt ovanligt att dom som varit i krig berättar om sina upplevelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

intressanta berättelser

tänkte bara flika in med ett par tips

laddar man ner grejer kan jag rekommendera "battlefield vietnam" i 12 delar som man hittar på tex isohunt.com

även "hearts and minds" är värt att kika på

en bok som verkligen känns är "the sorrow of war" av den fd nordvietnamesiske soldaten bao nihn. isbn 1-57322-543-6

Fint med lite tips! Tack för det!

Har du själv några reflektioner över kriget och hur det påverkat south east asia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

Utspelade sig mellan 1957 - 1975 och de stridande var Nord och Sydvietnam.

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

Vietnam hade kommunistiskt styre. De skapade FNL, en väpnad guerilla.

Jänkarna gick in i Vietnam först efter ett par år.

Usa bombade ganska friskt Nordvietnam. Offensiven kallades "Rolling thunder".

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

Vid krigets slut hade 7 miljoner ton bomber fällts (!).

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

Efter krigets slut tillträdde kommunistregimer i Laos och Kambodja.

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

Dessutom sände Thailand soldater att hjälpa USA i kriget.

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

Runt Amerikanska baser poppade butiker och nöjesinrättningar upp.

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

Många flyttade till Bangkok efter kriget.

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

Måste finnas många som har berättelser att förtälja.

ja o jänkarna fick stryk i kriget, hoppas dom talar om det ochså. !!!!!!!!
Link to comment
Dela på andra sajter

Min far var frivillig i finska vinterkriget men han ville aldrig riktigt tala om det, han sa bara att det var det värsta han varit med om

Han hade en del foton därifrån som jag tittade på som barn men tyvärr har de försvunnit genom åren, han var 19 år då

Ibland när han var lite berusad så kunde han börja berätta men det slutade med att han tog fram sitt munspel och spelade och grät.

Många av hans vänner omkom där

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man diskutera värdet på en Hollywood film när det gäller skildring av ett brutalt och rått krig (det finns inga gentlemannakrig), men jag tycker ändå att två ytterst spännande och välspelda filmer lyckas ganska bra med den bedriften.

Jag pratar om:

1) Deerhunter, 1978, med Robert DiNero bl.a.

2) Apocalypse,1979, med Martin Sheen, Marlon Brando bl.a.

Filmen finns i en uppiffad nyupplaga under namnet 'Apocalypse Now' , är över 3 timmar lång och kom ut 2001.

Bägge filmerna har fått många priser och skildrar på ett utmärkt sätt tidsandan och krigets brutalitet. Ett väldigt bra sätt att sätta sig in denna epok!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i cambodja fick jag lära mig följande:

USA satte in en marionettregering och bombade sedan östra delarna av cambodja varvid en halv miljon människor dödades.

Detta skapade ett stort hat mot USA och ledde till att cambodianerna stödde dom röda kmererna som var dom enda som vågade utmana USA.

Efter dom röda kmerernas seger drabbades dom av paranoja och bytte taktik med ett ofantligt skräckvälde som följd då 1.2 miljoner människor dödades eller dök under av umbäranden.

Före kmererna fans det 1000 läkare i landet, efter kmerernas fall fans bara 3 kvar. Kmerena importerade kinesiska läkare för att ansvara för sjukvårde åt Pol Pot och hans stab.

Totalt "gick det åt" 1,7 miljoner människor och ansvaret ligger på USA eftersom det direkt och indirekt var USA som fixade det.

Sant eller falskt? detta var vad min guide berättade

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Min far var frivillig i finska vinterkriget men han ville aldrig riktigt tala om det, han sa bara att det var det värsta han varit med om

Han hade en del foton därifrån som jag tittade på som barn men tyvärr har de försvunnit genom åren, han var 19 år då

Ibland när han var lite berusad så kunde han börja berätta men det slutade med att han tog fram sitt munspel och spelade och grät.

Många av hans vänner omkom där

Likadant i byn.

Läs om Simo Häyhä

Inte från in hemby, men har gjort honnör för honom som hedersvakt i en veteranträff.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min far var frivillig i finska vinterkriget men han ville aldrig riktigt tala om det, han sa bara att det var det värsta han varit med om

Han hade en del foton därifrån som jag tittade på som barn men tyvärr har de försvunnit genom åren, han var 19 år då

Ibland när han var lite berusad så kunde han börja berätta men det slutade med att han tog fram sitt munspel och spelade och grät.

Många av hans vänner omkom där

Känner igen detta - min far har också släktingar som omkommit i finska vinterkriget. Bland annat så finns i gömmorna någonstans en liten målarbok där en släkting, som hade förmåga att måla vackert, hade målat vackra teckningar och sedan, på vart annan sida hemska skildringar av kriget. Han omkom men boken räddades.

När jag var i cambodja fick jag lära mig följande:

USA satte in en marionettregering och bombade sedan östra delarna av cambodja varvid en halv miljon människor dödades.

Detta skapade ett stort hat mot USA och ledde till att cambodianerna stödde dom röda kmererna som var dom enda som vågade utmana USA.

Efter dom röda kmerernas seger drabbades dom av paranoja och bytte taktik med ett ofantligt skräckvälde som följd då 1.2 miljoner människor dödades eller dök under av umbäranden.

Före kmererna fans det 1000 läkare i landet, efter kmerernas fall fans bara 3 kvar. Kmerena importerade kinesiska läkare för att ansvara för sjukvårde åt Pol Pot och hans stab.

Totalt "gick det åt" 1,7 miljoner människor och ansvaret ligger på USA eftersom det direkt och indirekt var USA som fixade det.

Sant eller falskt? detta var vad min guide berättade

Born41

Intressant! Ingen rök utan eld som man säger.

Singa; Håller med till fullo! Det är två filmer som verkligen kan rekommenderas. Jag brukar säga att en riktigt bra krigsfilm skall få en att må riktigt illa. Se bara på landstigningen i "Saving Private Ryan", man vill gärna titta bort, eftersom innehållet är för avskyvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i cambodja fick jag lära mig följande:

USA satte in en marionettregering och bombade sedan östra delarna av cambodja varvid en halv miljon människor dödades.

Detta skapade ett stort hat mot USA och ledde till att cambodianerna stödde dom röda kmererna som var dom enda som vågade utmana USA.

Efter dom röda kmerernas seger drabbades dom av paranoja och bytte taktik med ett ofantligt skräckvälde som följd då 1.2 miljoner människor dödades eller dök under av umbäranden.

Före kmererna fans det 1000 läkare i landet, efter kmerernas fall fans bara 3 kvar. Kmerena importerade kinesiska läkare för att ansvara för sjukvårde åt Pol Pot och hans stab.

Totalt "gick det åt" 1,7 miljoner människor och ansvaret ligger på USA eftersom det direkt och indirekt var USA som fixade det.

Sant eller falskt? detta var vad min guide berättade

Born41

Stämmer väl med allt som jag har läst, hört och sett. Senast faktiskt i natt var det en dokumentär om Pol Pot på Axcess, där man gav siffror om hur Röda Khmererna växte i styrka från 10000 man till 60000 som en direkt följd av bombningarna och ännu mer på grund av att den av USA stödda militärer störtade kungen, Sihanouk, vände sig till röda khmererna och gav dom sitt stöd. Han var t.o.m. formell statsöverhuvud under det första året av röda khmerernas styre.

Ännu märkligare är att USA faktiskt stödde dom röda khmererna efter dom hade kastats från makten av Vietnameserna och hela världen fick veta om folkmordet, bl.a. blockerade man den Vietnam stödda (utsedda?) regeringen från att företräda Kambodja i FN, i stället satt det en representant för röda khmererna där ända fram till 1993.

Många turer där och många ansvariga för att ett par miljoner människor miste livet och väldigt få som ställts till svars för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste samtidigt kännas konstigt för Thailändarna att vara i ett grannland för att hjälpa en nation som finns på andra sidan jordklotet.

Thailand och Vietnam har aldrig varit några vidare vänner. Under andra världskriget samarbetade Thailand med Japan och vilket straff fick de för det - ingenting! Istället för att behandla Thailand som en fiende blev Thailand USAs bästa vän i SOA. Man öste pengar och vapen över både thailändsk militär och polis. Att både polis och militärledning slogs om opiumhandeln sket man i så länge de var fanatiska kommunistmotståndare. Att sedan grannländernas kungahus föll ett efter ett spelade nog också en roll för vilket läger man stödde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand och Vietnam har aldrig varit några vidare vänner. Under andra världskriget samarbetade Thailand med Japan och vilket straff fick de för det - ingenting! Istället för att behandla Thailand som en fiende blev Thailand USAs bästa vän i SOA. Man öste pengar och vapen över både thailändsk militär och polis. Att både polis och militärledning slogs om opiumhandeln sket man i så länge de var fanatiska kommunistmotståndare. Att sedan grannländernas kungahus föll ett efter ett spelade nog också en roll för vilket läger man stödde.

Jo det är förvisso sant!

Men du har kanske hamnat på fel forum ? Här ÄLSKAR vi Thailand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Efter att ha besökt Vietnam var det intressant att USA till slut vann kriget på grund av kommunismens omöjlighet. Det blev bara en lucka på 25 år drygt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är förvisso sant!

Men du har kanske hamnat på fel forum ? Här ÄLSKAR vi Thailand!!

Vad har det med saken att göra -älska Thailand = bara prata gott????

Du om någon borde väl vara öppen för kritiska inlägg

och bestrida dom om du anser dessa vara felaktiga

åtminstånde är detta min uppfattning om dej

-böj dej inte utan argumentera-

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiarna hade det mesta att vinna på ett samarbete med USA. I grannländerna fanns ytterst aggresiva kommuniströrelser coh även i Thailand fanns en begynnande kommunistrevolt. Thailand var kraftigt involverat i konflikten sätrsklit med ett väl utvecklat stöd till Vang Paos trupper i Laos och även till Sydvietnam.

Vietnamkriget är en konflikt som i mångt och mycket missuppfattats i Sverige. Egentligen heter det inte vietnamkriget utan 1:a och 2:a indokinakrigen. Det första med Frankrike och det andra med USA. Dessutom hängde konflikten i Vietnam starkt samman med konflikterna i Laos och Kambodja.I princip utmålas USA till den agressive när det egentligen var en erkänd stat, Sydvietnam, som bad om USA:s hjälp. Än idag kan många vänstermänniskor i Sverige inte se att de hade fel i sitt stöd utan tycker fortfarande att t.ex. Laos regim är helt ok även om de anställt ett folkmord efter krigets slut 1975.

Överlag anser jag att USA:s agerande var tämligen bra under kriget även om de missuppfattade en del av konflikten.

Den största skuggan som faller över USA:s agerande är tycker jag att de övergav sina allierade så att de var utlämnade till blodtörstiga kommunistiska mördare. Klappjakten på förlorarna fortsätter även idag, den laotiska regimen fortsätter sina försök att utplåna Hmongfolket därför att de flesta av dem tog parti för den laotiske kungen och USA under kriget. Även Thailand har glömmt sina gammla bundsförvanter och utvisar i princip alla hmongflyktingar tillbaka till Laos.

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand och Vietnam har aldrig varit några vidare vänner. Under andra världskriget samarbetade Thailand med Japan och vilket straff fick de för det - ingenting! Istället för att behandla Thailand som en fiende blev Thailand USAs bästa vän i SOA. Man öste pengar och vapen över både thailändsk militär och polis. Att både polis och militärledning slogs om opiumhandeln sket man i så länge de var fanatiska kommunistmotståndare. Att sedan grannländernas kungahus föll ett efter ett spelade nog också en roll för vilket läger man stödde.

SOA = Special Operations Associations (officiellt SOG) Militär sammanslutning av Amerikaner och Sydvietnameser med flertalet militära arbetsuppgifter.

Lite dokumentärtips,

Fog of War Klicka här

The most dangerous man in America Klicka här

Tackar - okända titlar för mig.

Överlag anser jag att USA:s agerande var tämligen bra under kriget även om de missuppfattade en del av konflikten.

Den största skuggan som faller över USA:s agerande är tycker jag att de övergav sina allierade så att de var utlämnade till blodtörstiga kommunistiska mördare. Klappjakten på förlorarna fortsätter även idag, den laotiska regimen fortsätter sina försök att utplåna Hmongfolket därför att de flesta av dem tog parti för den laotiske kungen och USA under kriget.

Ha det

Neil

Kommer att tänka på den 'gamla' låten, Paul Hardcastle "19" -- None of them received a hero's welcome...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vietnamkriget är en konflikt som i mångt och mycket missuppfattats i Sverige. Egentligen heter det inte vietnamkriget utan 1:a och 2:a indokinakrigen. Det första med Frankrike och det andra med USA. Dessutom hängde konflikten i Vietnam starkt samman med konflikterna i Laos och Kambodja.I princip utmålas USA till den agressive när det egentligen var en erkänd stat, Sydvietnam, som bad om USA:s hjälp. Än idag kan många vänstermänniskor i Sverige inte se att de hade fel i sitt stöd utan tycker fortfarande att t.ex. Laos regim är helt ok även om de anställt ett folkmord efter krigets slut 1975.

Överlag anser jag att USA:s agerande var tämligen bra under kriget även om de missuppfattade en del av konflikten.

Den största skuggan som faller över USA:s agerande är tycker jag att de övergav sina allierade så att de var utlämnade till blodtörstiga kommunistiska mördare. Klappjakten på förlorarna fortsätter även idag, den laotiska regimen fortsätter sina försök att utplåna Hmongfolket därför att de flesta av dem tog parti för den laotiske kungen och USA under kriget. Även Thailand har glömmt sina gammla bundsförvanter och utvisar i princip alla hmongflyktingar tillbaka till Laos.

Ha det

Neil

Nu var det väl så att USA inte blandade sig in för att vara "snälla" mot Sydvietnam utan hade sina egna intressen i regionen. Man kan nog se på vietnamkriget eller andra indokinakriget eller som det heter i Vietnam - amerikakriget lite hur man vill. Jag väljer att se det som en gigantisk symbol för krigets vansinne och meningslöshet. I det kriget fanns det bara förlorare och USA förlorade dessutom dubbelt upp då det inte bara fick springa hem med svansen mellan benen utan även splittrade nationen samt inte minst förlorade prestige i hela världen. I Europa såg man ju USA som världens räddare efter WW2 men det förändrades ju drastiskt iom Vietnam.

Var det någon som bjöd in USA att bomba Laos och Kambodja? Jag har väldigt svårt att se hur det inte kan ses som aggresivt. På vilket vis missuppfattade USA en del av konflikten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...