Jump to content
IGNORERAD

Vietnamkriget


Oregistrerad

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Företag tjänar pengar på krig.

 

2. Dow Chemical förödde Vietnam

 

Under kriget i Vietnam använde USA i stor utsträckning napalmbomber mot både civila och militära mål. Den huvudsakliga tillverkaren av denna sorts bomber, som orsakar fruktansvärda brännskador och som enligt folkrätten inte får användas mot civila, var det amerikanska kemi­företaget Dow Chemical, än i dag ett av världens största i branschen.

Företaget tillverkade även Agent Orange, ett växtgift som användes för att avlöva träd över stora delar av Vietnam där USA:s motståndare, FNL-gerillan, hade sina baser.

Växtgiftbombningen ingick i ett projekt kallat "Operation Ranch Hand", som syftade till att göra det omöjligt för gerillan att gömma sig i de avlövade skogarna, men också till att försvåra möjligheterna för civilbefolkningen att försörja sig i de utsatta områdena, för att på så vis slå bort basen för gerillans verksamhet.

Cirka fyra miljoner vietnameser tros ha drabbats av Agent Orange, och enligt Röda korset i landet ska ungefär en miljon ha fått mer eller mindre allvarliga hälsoproblem, bland annat missfall och fosterskador hos barn. Dow Chemical försvarade hela tiden sina kontroversiella leveranser med att dess "främsta åtagande var att lyda vår regering".

 

Land: USA.

 

När: 1960- och 1970-talet.

 

Vad: Tillverkade napalm och Agent Orange som användes i Vietnam.

 

 

https://varldenshistoria.se/krig/5-foretag-som-blev-rika-pa-krig

 

 

https://www.dow.com/en-us/search.html?x11=category&q11=products&tab=products

 

 

download.png.b85e80ebe3b80b92fd70080d3538f887.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Riktig j-la gangsterföretag som bara håller på med gifter och vapen. På filmen syns bara en bråkdel av allt skit dom sysslar med.

Om jag inte miss minner mig så håller dom på med Roundup också som dom säger är helt ofarligt och går att dricka.

 

Själv så tror jag att den påverkar insekters dödlighet och därmed fåglars decimering.

Utan bin tex.så får människor svårt att överleva.

 

DuPont tillhör 1 av dom 12 "stora familjerna" i världen. Några av dom övriga är Rotschild, Seligson, Bush, Rockefeller...

P.S  Dow Chemicals donerade Trump 1 miljon dollar

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 287
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • clion

    27

  • broder tuk tuk

    21

  • Soengsang

    11

  • Muimatt

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2010-10-22 at 11:27, skrev Naam kaeng:

 

 

Jag har en god vän som kommer från USA. Han kom till Sverige första gången i början av 70-talet och har sedan dess varit här nästan varje år på kort semester.

 

Han var militär och deltog i Vietnamkriget, men avvek därifrån som desertör. Han tog sig till Sverige och jag lärde känna honom.

 

Han besökte mig förra veckan och nu fastnar jag på nätet och läser om Vietnamkriget.

 

Först och främst, jag är varken pacifist eller förespråkare för invasioner, men måste säga att jag berörs när jag läser om Vietnamkriget.

 

Utspelade sig mellan 1957 - 1975 och de stridande var Nord och Sydvietnam.

 

Nordvietnam fick stöd från Sovjet och Kina medan Sydvietnam fick sitt stöd från USA.

 

 

 

 

Vietnam hade kommunistiskt styre. De skapade FNL, en väpnad guerilla.

 

Jänkarna gick in i Vietnam först efter ett par år.

 

Usa bombade ganska friskt Nordvietnam. Offensiven kallades "Rolling thunder".

 

Stora områden i Sydvietnam förklarades vara fria eldzoner vilket innebar att alla identifierade, även civila, betraktades som fienden.

 

USA släppte ett avlövningsmedel "agent orange" över stora delar av landet. Resultat 400 000 döda eller skadade och 500 000 barn födda med missbildningar.

 

1970 när Nixon beslutar att invadera Kambodja möter han stora protester. Många soldater deserterar.

 

USA lämnar sedan kriget och Nordvietnam genomför en fulltalig invasion och vinner kriget.

 

Vid krigets slut hade 7 miljoner ton bomber fällts (!).

 

2-5 miljoner Vietnameser räknar man med dog i kriget, beroende på källan, USA förlorade över 50 000 man.

 

Efter krigets slut tillträdde kommunistregimer i Laos och Kambodja.

 

 

 

 

Jag känner till att Thailands prostitution fick en boom under kriget, då soldater besökt riket.

 

Dessutom sände Thailand soldater att hjälpa USA i kriget.

 

Thailand byggde ut infrastrukturen och befolkningen flyttade, rörde på sig i stor utsträckning. Många arbetade med vägbyggen och liknande och en hel del var anställda av den Amerikanska staten.

 

Runt Amerikanska baser poppade butiker och nöjesinrättningar upp.

 

I exempelvis Udon Thani fanns det 1966 1246 kvinnor som arbetade enkom för att göra Amerikanska män "lyckliga". 1972 var siffran 6243..

 

Många flyttade till Bangkok efter kriget.

 

 

 

 

Vietnamkriget, och USAs inblandning har alltid varit utsatt för debatt, lägger ingen värdering i det.

 

Jag är nyfiken på om det finns kunskap här på forumet om vänner eller kompisar till familjemedlemmar som har berättelser om hur kriget påverkade Thailand och Thailändarna.

 

Måste finnas många som har berättelser att förtälja.

När vi var i Pattaya 67 68 och jänkarna ankra i bukten var det lika bra och dra till Bkk och Nana Grace vika tider oj oj

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev clion:

När vi var i Pattaya 67 68 och jänkarna ankra i bukten var det lika bra och dra till Bkk och Nana Grace vika tider oj oj

Du gjorde ju första resan 1977.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Broskan:

Du gjorde ju första resan 1977.

 

//Broskan

Ska det vara så jävla noga :rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Broskan:

Du gjorde ju första resan 1977.

 

//Broskan

Nja, 1979 var första resan enligt säker källa, profilinfo. ;)

 

  • Favoritmat
    Spagetti
  • Favoritdryck
    Öl
  • Hem i Thailand
    Bangsare
  • Första resan
    1979

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev clion:

När vi var i Pattaya 67 68 och jänkarna ankra i bukten var det lika bra och dra till Bkk och Nana Grace vika tider oj oj

Lämna Pattaya när flottans käcka gossar från USA kom dit med några tusen  man, men herre gud vilket sagoligt hålligång det blev och alla galanta damer som skolkade från sina högskolor runt om i Thailand för att komma dit och dryga ut sina studiemedel.

 

4 timmar sedan, skrev evert 1:

Grace hotell var känt som att där fanns Bangkoks hetaste brudar.

Jag var mest på hotell Malaysia och Blue Fox som låg på andra sidan gatan, där fanns också trevligt kvinnfolk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 timmar sedan, skrev clion:

När vi var i Pattaya 67 68 och jänkarna ankra i bukten var det lika bra och dra till Bkk och Nana Grace vika tider oj oj

 

Navyn dök ju upp i Pattaya även under 90 talet på sin årliga övning och det visste alla tjejerna i barerna om.

 

Gissa om det var högtid för damerna då när penningstinna marines dök upp med pengar och andra muskler.

 

Fast många tjejer gillade inte soldaterna eftersom dom blev skrämda av deras beteende.

 

Jag minns ju att det var mycket fylle och stora trutar i omlopp.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Navyn dök ju upp i Pattaya även under 90 talet på sin årliga övning och det visste alla tjejerna i barerna om.

 

Gissa om det var högtid för damerna då när penningstinna marines dök upp med pengar och andra muskler.

 

Fast många tjejer gillade inte soldaterna eftersom dom blev skrämda av deras beteende.

 

Jag minns ju att det var mycket fylle och stora trutar i omlopp.

 

BTT

Ja nog var de penningstinna. Satt på Abbe´s bar på gågatan när det kom dit en liten tjej med sin plastkorg hängande i ett snöre om halsen och skulle sälja cigarettändare, tuggummi eller vad den nu innehöll, en amerikanare hängde av henne korgen satte den på bardisken gav henne 1000 Baht och viftade bort henne,  det var nog de största ögon jag sett på en liten thaitjej så hon sprang nog och fixade en ny plastkorg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Ja nog var de penningstinna. Satt på Abbe´s bar på gågatan när det kom dit en liten tjej med sin plastkorg hängande i ett snöre om halsen och skulle sälja cigarettändare, tuggummi eller vad den nu innehöll, en amerikanare hängde av henne korgen satte den på bardisken gav henne 1000 Baht och viftade bort henne,  det var nog de största ögon jag sett på en liten thaitjej så hon sprang nog och fixade en ny plastkorg.

Ha Ha ja jag får ändra året vi var där lätt som en plätt  vi var i Angeles 69 efter 3 4 resor med Aeroflott så blir det 1966 som Clirre med vänner var på besök i Patti första gången och då fans bara Walking street i Pattaya bussen från Bkk stannade mitt pp beach road å skulle man ha sig ett nummer så fick man gå ut på baksidan och balansera på plankor till damens hydda .Hur jag minns året jo vi var på sjömanskyrkan i Manila där det hade en swimmingpool och en liten bar var in i baren och skulle köpa en öl mins jag och på väggen hade de en tv och jag fick se ett reportage Neuvs om start vippen som körde på körnbron och bara goggla vilket år det var 1980 och då hade vi vart i Thailand flera gånger och kände för nåt nytt .Och på den tiden fans inte Migrationsverket det var bara och köpa en biljet tog ju med mig Josefina från Manila som jag har mitt äldsta barn med hon är född 81 och blev till 1980 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Lämna Pattaya när flottans käcka gossar från USA kom dit med några tusen  man, men herre gud vilket sagoligt hålligång det blev och alla galanta damer som skolkade från sina högskolor runt om i Thailand för att komma dit och dryga ut sina studiemedel.

 

Jag var mest på hotell Malaysia och Blue Fox som låg på andra sidan gatan, där fanns också trevligt kvinnfolk.

Hur kan du minnas namnen jag minns var vi bodde Walking var ju inte så lång som nu om man går umder skylten Walking street och 600 700 meter så gick vägen skarpt  till vänster och det stod ett stort träd i hörnet precis bakom där till vänster låg en två våningskåk som vi hyrde rum i och där satt vi på balkongen och tog några öl och glodde ner Å vad ser vi tjejerna från Nana var och leta efter oss vi dukade och slängde ut Patti brudarna ha ha vilka tider

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev evert 1:

Grace hotell var känt som att där fanns Bangkoks hetaste brudar.

Stämmer så många gånger man korsat vägen mellan Nana och Grace  var det inga puddingar på Nana så gick man nä sprang till Grace sen blev det ju förstört när Araberna flockades där 

Kommer du ihåg Kim Och hennes syster Oj från Nana  jag var ju ihop med Kim rätt mycket och kommer ner ett halvår senare och helvete var tjock hon var (hon kunde ju ingen engelska så det gick ju innte och prata med henne ) 

Men när hon va så tjock så fixa jag en annan Nu på senare år har jag tänkt fan hon kanske var på smällen ?? Antagligen så jag skulle vilja veta om hon lever eller om jag har en okänd unge men det går väll inte och få reda på de här var 66 67 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Broskan:

Du gjorde ju första resan 1977.

 

//Broskan

 

 

1966 67 första gångerna  i Thailand  sen tröttnade vi och åkte till Angeles  ett par gånger Tack vare Tjörnbron som blev påkörd 1980 och min första unge Jennie född 1981 bakad 1980

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Grace hotell var känt som att där fanns Bangkoks hetaste brudar.

Evert kommer du ihåg Barberschoppen som låg till vänster när man stod i utgången från Nana  i den byggnaden till vänster .Var där och blev av med mödomen 20 år klippte mig och sen frågade damen bom bom hon var väll 30 35 år ok sa jag så vände hon på skylten på dörren och close sen en Taxi till vänster  nån kilometer in till höger taxin parkerade i ett bås och drog för gardinen  in i ett rum meden röd hjärtformad säng speglar i tak och pp väggarna fan va gött de va sen släppte blygheten och man bara Gasa på 

Sen har jag historien om djungel vandringen och storyn om Phuket men de får jag dra en annan gång 

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev clion:

Hur kan du minnas namnen jag minns var vi bodde Walking var ju inte så lång som nu om man går umder skylten Walking street och 600 700 meter så gick vägen skarpt  till vänster och det stod ett stort träd i hörnet precis bakom där till vänster låg en två våningskåk som vi hyrde rum i och där satt vi på balkongen och tog några öl och glodde ner Å vad ser vi tjejerna från Nana var och leta efter oss vi dukade och slängde ut Patti brudarna ha ha vilka tider

Bra ställen kommer man ihåg, fanns flera bra ställen där på 80-90 talet. Det stora trädet du skriver om kan nog vara där Pompet ligger eller kanske låg, jag har inte varit på Walking Street på många år så jag vet inte om det finns kvar. Mittemot Pompet låg Linda Bar med många snygga grabbar, kommer ihåg en kille från Helsingborg som slet peruken av en katoy två gånger och fick två skarpa varningar av katoyen, sedan gjorde han det en gång till och djävlar vilken tryndängare han fick.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev clion:

Evert kommer du ihåg Barberschoppen som låg till vänster när man stod i utgången från Nana  i den byggnaden till vänster .Var där och blev av med mödomen 20 år klippte mig och sen frågade damen bom bom hon var väll 30 35 år ok sa jag så vände hon på skylten på dörren och close sen en Taxi till vänster  nån kilometer in till höger taxin parkerade i ett bås och drog för gardinen  in i ett rum meden röd hjärtformad säng speglar i tak och pp väggarna fan va gött de va sen släppte blygheten och man bara Gasa på 

Sen har jag historien om djungel vandringen och storyn om Phuket men de får jag dra en annan gång 

Det var var som tusan oj oj oj det trodde jag inte:17::rotfl:🙄.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
30 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det var var som tusan oj oj oj det trodde jag inte:17::rotfl:🙄.

 

Mödomen används bara när det gäller kvinnor. Är det en man heter det svendomen.

 

Inte för att jag vet men Clirre var nog inte kvinna när han var 20?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev clion:

1966 67 första gångerna  i Thailand 

Starkt gjort att inte vifta med lillsnorre före -71, du borde väl vart dryga 20 år då och med flera Thailandsresor i bagaget  :)

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Mödomen används bara när det gäller kvinnor. Är det en man heter det svendomen.

 

Inte för att jag vet men Clirre var nog inte kvinna när han var 20?

 

BTT

Tack för rättelsen ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev clion:

Ha Ha ja jag får ändra året vi var där lätt som en plätt  vi var i Angeles 69 efter 3 4 resor med Aeroflott så blir det 1966 som Clirre med vänner var på besök i Patti första gången och då fans bara Walking street i Pattaya bussen från Bkk stannade mitt pp beach road å skulle man ha sig ett nummer så fick man gå ut på baksidan och balansera på plankor till damens hydda .Hur jag minns året jo vi var på sjömanskyrkan i Manila där det hade en swimmingpool och en liten bar var in i baren och skulle köpa en öl mins jag och på väggen hade de en tv och jag fick se ett reportage Neuvs om start vippen som körde på körnbron och bara goggla vilket år det var 1980 och då hade vi vart i Thailand flera gånger och kände för nåt nytt .Och på den tiden fans inte Migrationsverket det var bara och köpa en biljet tog ju med mig Josefina från Manila som jag har mitt äldsta barn med hon är född 81 och blev till 1980 

 

Nu sitter du och valsar, inte fan var du i Angeles 1969.

Du vet väl knappt var det ligger i Filippinerna.

Kan du berätta var du bodde och namnen på några barer.


//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

..

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev clion:

mitt äldsta barn med hon är född 81

Säker på det nu, du har tidigare bla skrivit -89?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Broskan:

Nu sitter du och valsar, inte fan var du i Angeles 1969.

Du vet väl knappt var det ligger i Filippinerna.

Kan du berätta var du bodde och namnen på några barer.


//Broskan

Hotel namn  från 68 tror du jag kommer i håg det  68 var vi samma snubbar som tröttnat på Thailand lite vi åkte runt till olika ställen Sen 69 såg jag en kontakt Anonserar i Expressen en Philipinska ville ha en brev vän hon var från Manila jag åkte ner och träffade henne men hon studerade till läkare och jag var knegare så det funka inte så jag drog till barområdet och träffade Jenni mamma 

tog med henne till sverige 1980 blev hon gravid och jenni föddes 1981 och Tjörnbron  blev påkörd 1980 

Det är lite svårt med namn och datum efter snart 40 år själv är jag 70 nu och minnet är ju sämre och sämre 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Soengsang:

Säker på det nu, du har tidigare bla skrivit -89?

Ja Tjörnbron då var vi på sjömanskyrkans svimming pol  i Manila året hade jag inte kommit ihåg om jag inte gogglat  på olyckan

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev clion:

Hotel namn  från 68 tror du jag kommer i håg det  68 var vi samma snubbar som tröttnat på Thailand lite vi åkte runt till olika ställen Sen 69 såg jag en kontakt Anonserar i Expressen en Philipinska ville ha en brev vän hon var från Manila jag åkte ner och träffade henne men hon studerade till läkare och jag var knegare så det funka inte så jag drog till barområdet och träffade Jenni mamma 

tog med henne till sverige 1980 blev hon gravid och jenni föddes 1981 och Tjörnbron  blev påkörd 1980 

Det är lite svårt med namn och datum efter snart 40 år själv är jag 70 nu och minnet är ju sämre och sämre 

Har ett dokument från skatteverket  där framgår när jag var gift och skilde mig 

Josefina Almario är ju ett spanskt namn 

Hoppas det duger

20191106_080157.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...