Jump to content
IGNORERAD

Visum till Kambodja...


Red-dog

Recommended Posts

Sawasdee :wai: Ni som kan...

Skall göra en avstickare till Kambodja i September. Nu undrar jag. Har hört att det går att skaffa Visa i Bangkok, stämmer det?

Vore i såfall bra att ha det fixat när man anländer till Kambodja.

Red-dog..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawasdee :wai:

Tack för ditt svar Kentan.

Men jag har hört att det går att skaffa Visa i Bangkok, stämmer det? Tycker inte om att använda mitt Visa-kort i onödan. Jag tillhör den gamla skolan.

CASH IS KING[move][/move]

Red-dog

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst ta med passet, 1000B och ett foto och bege dig till:

Cambodia Embassy in Thailand

No. 185 Rajdarmri Road, Lumpini Patumwan, Bangkok 10330, Thailand

Tel.: (662) 254 6630, 253 9851

Fax: (662) 253 9859

E-mail: recbkk@cscoms.com

Och efter 2 dagar kan du hämta ditt nya fina visum.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Du kan söka via nätet fota dig med vekamera och betala med kort email 2-3 dagar senare har du fått ditt via.Du väljer bara vilken ingång du skall ha in i Camboidja.Minns ej www adr men du hittar den på någon sökmotor det gjorde jag.

Var försiktig i Phom Phen gå ej ut med smycken och kamera om den är stor

På kvällen efter 2000 så håll dej i nordöstra delen.Inte alls i övriga om råden. 

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2 år sedan åkte jag till Authaia Prateth och tog in på ett gesthouse på kvällen.

Nästa dag gav jag 1200 Tbh till ägaren som knata iväg med mitt pass till ett "hål i väggen" och fick passet stämplat med ett visum och sedan var det bara att ta en tuktuk till gränsen.

lite dyrare än att fixa det själv men ganska bekvämt.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawasdee på er. :wai:

Ja hur gjorde jag+

Jo, så här gick det till när jag skaffa ett visum till Kambodja. Jag gick till en resebyrå i BKK. Köpte flygbilljetter till Phom Phen. Sen tog dom passet av mig och mina polare, var utan pass 6 timmar (var mycket orolig) Sen dök en kille på MC upp vid hotellet. Fick billjetter och 3 mån visa till Kambodja. Det blev ett antal groggar :drunk: innan detta var över. Passet ska man ju aldrig lämna ifrån sig= Statslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmmm...

Till den ursprungliga frågan: Det går alldeles utmärkt att skaffa sig visum till Kambodja från ambassaden i Bangkok, Embassy of Cambodia in Thailand (Bangkok)

No. 185 Rajddamri Road, Lumpini Patumwan, Bangkok 10330, Bangkok, Thailand. Phone: (662) 2 546630, Fax: (662) 253 9859, Email:RECBKK@hotmail.com . Kostnaden för en turistvisum som berättigar till 30 dagars vistelse i Kambodja är 20 USD eller 1000 baht. Man behöver passet (giltigt minst 6 månader till) och ett passfoto. Brukar ta ett dygn.

Annars så får man visum från gränsen på följande ställen:

1. Aranyaprathet, Thailand/Poipet, Cambodia (Most direct access to Siem Reap)

2. Hat Lek, Thailand/Koh Kong, Cambodia (Cham Yeam Checkpoint) (Most direct access to Sihanoukville)

3. Chong Jom, Thailand/O'Smach, Oddar Meanchey, Cambodia

4. Chong Sa Ngam, Thailand/Anlong Veng, Oddar Meanchey, Cambodia

5. Ban Pakard, Chantaburi, Thailand/Phsar Prom Pailin, Cambodia (Prom Checkpoint)

6. Ban Laem, Chantaburi, Thailand/Daung Lem, Battambang, Cambodia (Daung Checkpoint)

Samma krav som ovan, men priset på turistvisum varierar 1000 - 1200 baht och dom vägrar oftast ta emot USD. Det officiella priset är nämligen 20 USD även vid landgränsövergångar. Samma visum får man även vid vissa gränsövergångar mot Vietnam och Laos.

Även flygplatsen i Phnom Penh och Siem Reap utfärdar visa on arrival, pris 20 USD.

Sen som sagt var finns e-visa: http://evisa.mfaic.g...ex.aspx?lng=Sve

Utmärkt service och sida på svenska från Kambodjanska utrikesministeriet.

Ett par bra Kambodjasajter:

http://www.canbypubl...ambodiahome.htm

http://www.talesofasia.com/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket smidigt att få visa på flygplatsen i Phnom Penh. Ett foto och 20 dollar är det som behövs. Har inte tagit mer än tio minuter för mig de två gånger jag gjort det. Bra att vara snabb ut ur planet så det inte hinner bli kö. Ser ingen anledning till att skaffa det innan om man inte skall vara borta längre än 30 dagar då förståss.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Varför krångla till det när det går alldeles utmärkt att ansöka online?

http://evisa.mfaic.g...sa/vsindex.aspx

//K

Måste hålla med om att online är bra. Annars verkar ju 10 minuter på flygplatsen vara helt okej. Jag skulle aldrig orka proceduren i Bkk.

Hur är det med priserna, valutan i kambodja. Det har ju gökats runt mycket om att det har blivit så mkt dyrare i Thailand pga kronfallet. Nån som har koll på hur det är i kambodja i nuläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att den andra officiella valutan i Kambodja är US-dollar så har nog allting blivit betydligt dyrare för oss som har kronan som basvaluta. Dom flesta priserna i Kambodja är i dollar (hotell, bussar, etc.) , riel används mest i en lokala handeln för små inköp och du får riel tillbaka som småpengar när du betalar med dollar. Kursen ligger någonstans runt 4000 riel = 1 dollar och har gjort så ganska länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej Red-dog!

Jag skickade mitt + 22 andra pass till kambodjas ambassad i london innan jul det tog 7 dagar så var dom tillbaka igen viserade o klara. det kostade 15 pund /pass plus 100:- för portot rekomenderat. Fick lägga till lite pund för returportot men klart godkännt. jag flyger med en grupp nu i övermorgon och det känns bra att slippa köa i Phnom Penh.

(I mitt fall uppskattas detta mycket av resenäererna.)

Skall bli så gott att resa ner kommer hem 8 mars...  :drinks:

Mvh Lucky Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ned i November. Skaffade ett E-visa, foto tog jag själv med min digitalkamera. Det tog ca två timmar att få visat hemsänt via mail och på plats i Kambodja funkade mycket smidigt, Ingen kö alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast fixas ju visat vid själva gränspasseringen, tar i regel inte speciellt många minuter längre än om man redan skaffat visat tidigare. Bara att ha med sig ett passfoto och tillräckligt med pengar för ansökan.

Har själv en 6-7 använda visum till Kambodja i mitt pass, alla fixade på plats vid gränspasseringen utan några som helst problem. Så varför ödsla tid på att ansöka i förväg?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...