Jump to content
IGNORERAD

Hittade gamla lumparbilder i dag


Drivern
 Dela

Recommended Posts

Efter mitt sjömansliv blev det 2 år i fackskola och därefter kallade Kungliga Flottan,där de första månaderna var gröntjänst på "pinan" i Karlskrona,bataljon Sparre,och övningar på Rosenholm.Därefter blev det blåkläder och maskinistutbildning,2 veckor tror jag.

Fick en kommendering ombord på HMS Hisingen,en fiskeminsvepare med stationering på Nya Varvet i Göteborg.Besättning:Kapten,löjtnant samt 8 värnpliktiga som däckspersonal,en kock(asfaltskokare)från Eslöv och undertecknad i maskin.Under dessa 8 månaderna ombord,runt på västkusten,var de lataste dagarna jag har haft någonsin,satt för det mesta i kabyssen, ovanför maskin, hos kocken.

Var även på flottbesök i Odense med övriga fartyg i flottiljen.Slutmanövern innan muck var en stor sambandsövning på Horsfjäden,där ett fartyg som bogserade ett skjutmål i tjock dimma blev mål i stället och tragiskt nog så omkom ett par värnpliktiga,tror det var jagaren Småland eller Södelmanland.

Jag,i mitten på bilden ser ut som en riktig "stridis" efter en övning på Rosenholm

post-4617-080860300 1287594060_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jodå, Pinan känner man väl till.

Låg på Jagaren Östergötland i början av 70-talet. Systemtekniker, medelsvår central, om nu någon förstår vad som menas?!?

Lite lätt nostalgisk oldthaimer

post-4367-008512800 1287595487_thumb.jpg

post-4367-035498800 1287595498_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jodå, Pinan känner man väl till.

Låg på Jagaren Östergötland i början av 70-talet. Systemtekniker, medelsvår central, om nu någon förstår vad som menas?!?

Lite lätt nostalgisk oldthaimer

Jag var också Syte i Flottan men det tog 23 år för mig innan jag vågade mucka

2 sista åren i Flygvapnet och resten i flottan

Gjorde lumpen på patrullbåtarna på nya varvet i gbg 81-82

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul,

äldsta grabben ligger ute nu, på Karlskrona, inte som beväring,

i maskin nånstans,

dom ligger å patrullerar längs Somalias kust å jagar sjörövare :suicide:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul,

äldsta grabben ligger ute nu, på Karlskrona, inte som beväring,

i maskin nånstans,

dom ligger å patrullerar längs Somalias kust å jagar sjörövare :suicide:

Har seglat 2 långresor med Carlskrona så den båten känner jag utan och innan

På bilden är det Syte-maffian. Dessutom hade jag 14 Syte-kadetter att ta hand om

post-3404-011690300 1287609316_thumb.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, det var tider det...

post-3820-011564100 1287625620_thumb.jpg

Värnplikt 1967-1969 i Tyskland mitt under brinnande "kall" krig (Tjeckoslovakienkris etc). I början var jag placerad direkt intill "järnridån" med stenhård drill och kadaverdisciplin. Vi hade en överste från gamla Wehrmacht som bataljonschef som hade sina egna föreställningar hur man gör pojkar till män. Jag trodde knappt att jag skulle överleva detta vansinne då jag blev "handplockad" till att bli chaufför och adjutant till en hög brittisk general vid ett av NATOs integrerade högkvarter (NORTHAG) nära Mönchen-Gladbach.

Högkvarteret var en enklav i Förbundsrepubliken och hade internationell status, bl.a. skattefri sprit och cigaretter. Vid sidan av den magra värnpliktslönen på 90 DM fick vi en ranson på 1l sprit och 1 limpa cigaretter varje vecka. M.a.o. levde vi ett helt annat liv med dagliga fester och partyn på officerskasinon och de många diplomatiska tillställningarna. Disciplinen var beroende på de höga befälens nykterhetsstatus, m.a.o. obefintlig, hehe.

Min chef, som sagt, var en hög brittisk general och gammal krigshjälte från andra världskriget. Denna status kände han som en personlig förpliktelse i form av ett genuint tyskhat vilket tydligen lett till samarbetssvårigheter. Det var därför man hade rekryterat en "oskyldig" och ung tysk värnpliktig med lämplig bakgrund (liberal prästfamilj) som chaufför och adjutant åt honom. Det är så jag fick i uppdrag att "mjuka upp" den gamle herren lite genom att prata med honom om allt annat än kriget. "Don't mention the war..." har för mig alltså en innebörd långt innan John Cleese tog upp temat i "Fawlty Towers".

Och mycket riktigt, denna strategi gick upp. Visserligen delade han inte min musiksmak (Beatles) men den medförde en för den tiden ganska utbrett beundran och nyfikenhet på allt engelskt, vilket charmade honom. Jag fick så småningom hans förtroende, inte bara i tjänsten utan också privat genom olika uppdrag med mera familjär anknytning. Bl.a. fick jag ofta köra och handla med familjen och ta hand om cocktailpartyn och bjudningar.Och eftersom hans äldsta dotter "Elisabeth" sade sig behöva lite hjälp med tyska språket i skolan, förföll det sig ganska naturligt att jag även ställde upp med lite läxhjälp och övningar i den tyska grammatiken. Jag tyckte att hon lärde sig väldigt snabbt varför det ofta blev mycket tid kvar för annat roligt...,hehe.

post-3820-025734400 1287625360_thumb.jpg

Hade den gamle herren vetat vad vi höll på med, hade han nog startat ett nytt världskrig.

//Singha711

P.S. Om dessa saker med militär anknytning var jag belagt med absolut tystnadsplikt i 40 år. Det är alltså först nu som jag kan berätta lite om denna för mig trots all väldigt roliga tid.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde min grundutbildning i Karlskrona också. Kockskolan blev det. Hamnade sen på HMS Capella på gålö.

Bilden är på HMS Spica som var systerbåt.

Med sina gasturbinmotorer gjorde Capalla runt 50 knop och hade som uppgift att skjuta torpeder i ytterskärgården.

Full fart genom skärgården. Mitt i natten i full fart genom militära farleder bara med radarn.

2 kockar och 2 hovmästare på 30 mans besättning. Det var tider det. :clapping:

post-6160-047493600 1287644471_thumb.jpg

post-6160-095475200 1287644472_thumb.png

post-6160-053123800 1287644474_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är minnen det. Jag jobbade på Gålö med patrullbåtarna tills ytattackflottiljen flyttade till Berga 85 och dom la ner på Gålö-basen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen spännande läsning Singha! Skoj att du delar med dig och det är nog ingen fara med att du avslöjar detaljer...!

Avundas er sjöfarare, en pojkdröm som aldrig gick i uppfyllelse. Själv fick jag tillbringa min tid på hästryggen.

Minns vi hade två befäl, en fänrik Goder och en löjtnant Logård.

Vi döpte förstås snabbt om dem till fänrik Foder och löjtnant La'gård. Måttligt uppskattat.

(Finns ni på forumet ber jag återigen å det ödmjukaste om ursäkt)

Det närmaste jag kommer havet är alla underbara sjöromaner av Alistair MacLean som jag läser med god behållning, exempelvis Björnön, Det gyllene mötet, HMS Ulysses osv.

:-)

Ps. Skall vi snacka gamla lumparminnen tror jag trådskaparen dragit igång något som aldrig kommer ta slut... Ds.

post-6637-060127200 1287649800_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låg på Gålö hela 1961 och in på 1962. En av Plejadklassbåtarna (kommer inte ihåg vilken) byggdes då om och Mercedesdieslarna ersattes med gasturbiner. Ett gäng Engelsmän var där och installerade. Hittar inget på nätet om det.

Spicaklassens siffror om topphastighet på 40 knop är lite larvig, den ombyggda Plejaden gjorde över 60 på testkörningen (jag var med).

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

<br />Jag låg på Gålö hela 1961 och in på 1962. En av Plejadklassbåtarna (kommer inte ihåg vilken) byggdes då om och Mercedesdieslarna ersattes med gasturbiner. Ett gäng Engelsmän var där och installerade. Hittar inget på nätet om det.<br />Spicaklassens siffror om topphastighet på 40 knop är lite larvig, den ombyggda Plejaden gjorde över 60 på testkörningen (jag var med).<br /><br />Oscar.<br />
<br /><br /><br />

Tror det är Perseus du tänker på. Det var den båt som användes för gasturbintesterna innan Spica-klassen byggdes

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perseustyp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Var kock ombord på isbrytaren Frej 1981 - 1982 (11 månader)

Först karottundervisning vid Mintskol i Karlskona,

sedan väntade skeppet på vintern vid Stadsgårdskajen i Stockholm.

Därefter åkte vi ut och bröt is i Östersjön och Bottenviken.

Bäst med lumpen var flickorna i Luleå.

Muck mottogs med tacksamhet.

post-5068-082480300 1287661738_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lumpen var en kul tid :yes: Gjorde lumpen i flygvapnet på F13 som mekaniker på J35 Draken.

Har inga bilder i dator så denna får duga!

PeeBee

post-3383-004733800 1287663612_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är minnen det. Jag jobbade på Gålö med patrullbåtarna tills ytattackflottiljen flyttade till Berga 85 och dom la ner på Gålö-basen

En sak som var dålig med spicabåtarna är att dom var aningen för korta. När man var utomskärs och det var lite vågigt stampade dom förfärligt.

Det var stört omöjligt att vistas för om midskepps och vid dessa tillfällen var det trångt på bryggan. Där var det minst rullning.

Vi i byssan kunde naturligtvis inte brassa nån krubb under dom betingelserna. Så fort vi hade kommit inomskärs kunde vi börja med krubbet.

Vi visste att vi då hade c:a 10 minuters gång till basen på Gålö. Vad göra som kock då med 30 vargar??? Jo då fick det det bli Lappskojs.

Kokhett vatten från kran i en stor kastrull, salta biten från burkar och potatismospulver. Lappskojs med rödbetor på 10 röda. Det var tider det. :great:

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som var dålig med spicabåtarna är att dom var aningen för korta. När man var utomskärs och det var lite vågigt stampade dom förfärligt.

Det var stört omöjligt att vistas för om midskepps och vid dessa tillfällen var det trångt på bryggan. Där var det minst rullning.

Vi i byssan kunde naturligtvis inte brassa nån krubb under dom betingelserna. Så fort vi hade kommit inomskärs kunde vi börja med krubbet.

Vi visste att vi då hade c:a 10 minuters gång till basen på Gålö. Vad göra som kock då med 30 vargar??? Jo då fick det det bli Lappskojs.

Kokhett vatten från kran i en stor kastrull, salta biten från burkar och potatismospulver. Lappskojs med rödbetor på 10 röda. Det var tider det. :great:

Kockarna hade ett helvete när det stog "köttbullar" på menyn och det var sjögång

Dom stektes på stekbord (i och för sig med rätt hög kant, men något sluttande) och det var köttbullar överallt i byssan då !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Året var 1995 och jag ryckte in på MEK pluton vid Stridsvagnskompaniet, MEKB19, Boden.

Vi meckade Leopard 2'or (stridsvagn 121) mest hela dagarna. Sökte vidare som truppare efter muck men blev uttagen till Enköping så det fick vara. Jag ville ha snö och skog uppe i Norrland på den tiden.

Första bilden är en bergare som e byggd på en gammal Centurion vagn.

Andra bilden är ett bandplattsbyte.

Tredje är på mig vid slutövning.

post-3387-005818000 1287666026_thumb.jpg

post-3387-078791600 1287666084_thumb.jpg

post-3387-028296500 1287666092_thumb.jpg

Ändrades av Pontus

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är Perseus du tänker på. Det var den båt som användes för gasturbintesterna innan Spica-klassen byggdes

Kan stämma. T101:an var nog stationerad på Gålö då. Projektet var mycket hemligt och jag var en av de få värnpliktiga som fick vara i närheten. Som tolk eftersom jag redan då kunde hyfsad Engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

227dagar på Ing1 1986 som motorskötare.Men jag hade "turen" att trasa sönder mitt knä efter 2mån (fick hoppa på kryckor i 16v) och var sedan sjukskriven resten av tiden, med de 30första dagarna i hemmet.

Betygen vart 5-5-10 :whistle:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade vi det kul och framförallt väldigt bekvämt på denna vagn. Varmt och skönt om vintern med Bullens på värmning i elkastrull och freestylen uppkopplad på interna com-nätet.(hjälmar med hörlurssystem och strupmickar)

Fyra man; Vagnschef, skytt, laddare och en korvkokare...jag menar förare.

Stridsvagn very light. Väldigt snabb och smidig med sina blygsamma 16 ton. Alltså; lite pansar men skapligt med eldkraft.

Har aldrig varit någon hypernostalgiker vad gäller lumpen men visst väcker det en del minnen när det har börjat passera en del år.

Med anledning av Afghanistanhändelsen så blev jag också påmind om min Plutonskollega, en av fem vagnschefer, som senare omkom i Macedonien under ett uppdrag med SISU. Ingen stridssituation men ändock en farlig arbetsplats. Alla vet ju hur tighta man kan bli i lumpen så det var väldigt sorgligt då vi nyss sagt adjö efter femton månaders tjänst och han drog ner på en FN-tjänst i brist på annat. Detta var när Bengt-Dennis och grabbarna skruvade upp räntan till 500% och det inte ens gick att få jobb som diskare för oss som inte ännu hade arbetserfarenhet. Livets tillfälligheter äro outgrundliga.

post-3518-043309600 1287672479_thumb.jpg

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kock ombord på isbrytaren Frej 1981 - 1982 (11 månader)

Först karottundervisning vid Mintskol i Karlskona,

sedan väntade skeppet på vintern vid Stadsgårdskajen i Stockholm.

Därefter åkte vi ut och bröt is i Östersjön och Bottenviken.

Bäst med lumpen var flickorna i Luleå.

Muck mottogs med tacksamhet.

post-5068-082480300 1287661738_thumb.jpg

S_N du hade inget befäl som hette Pelle Manninger? Tror att han låg på Frej, är inte säker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

S_N du hade inget befäl som hette Pelle Manninger? Tror att han låg på Frej, är inte säker

Kommer inte ihåg det namnet.

Han som hade befäl över byssan hette Calle (alkis & översexuell bög).

Båtsman hette Rogebjär (elak jävel & ömklig alkis)

Intsen var också en tragisk suput som fick sparken från båten när han hade försnillat 40 papp.

Befälhavaren hette Nilsson var en fri-religiös snåljåp som kastade porslin i mässen när han var arg.

"Chifen" var dock lite småcool. En HD-biker som gärna rökte på i hytten.

Så där kan jag gå på om flertalet befäl.

Rena rama gökboet . . .

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd det här! Givakt!

Har osså gjort lumpen 1975 på svenska dessutom, men inte i Sverige!!!´Gissa var!!! :sFun_comp:

Stridsbåt.bmp

Sju år i folkskola, det du! Äh, det var inte ADHD!:heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

×
×
×
  • Skapa ny...