Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Korat


Nypan

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • Nerike

    8

  • Tallviking

    4

  • GammalDansken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hittils har 32 personer dött, ca 140 000 tusen personer insjuknat i olika sjukdomar och varnar nu för olika parasiter och olika bakterier i vattenmassorna pga. avd att avlopp mm. inte fungerar.

Det rinner väl på ganska bra här med

thaifloodphotos_1.jpg

Källa

http://news.ninemsn.e.aspx?id=74707

mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Läst i Bangkokpost

Översvämningar fortsätter att ödelägga många provinser utan några tecken på vattnet vikande, med de översvämningsdrabbade svullen Chao Phraya River hotar Bangkok i helgen.

Institutionen för katastrofförebyggande åtgärder och katastrofhjälp rapporterade på fredagen att 17 personer hade dött till följd av översvämningarna sedan okt 10, när katastrofen första hit Nakhon Ratchasima provinsen.

Regnet som började förra helgen har orsakat översvämningar i 29 provinser. The National Disaster Relief Centre sade översvämningar har påverkat 211.946 hushåll i dessa centrala och nordöstra provinserna. De hårdast drabbade områdena är Nakhon Ratchasima, Prachin Buri, Lop Buri, Nakhon Sawan, Chaiyaphum och Ayutthaya.

Tjänstemän sade i fokus för hjälpinsatserna är nu på de sex provinser som ligger i det nedre området längs floden Chao Phraya - Chai Nat, Sing Buri, Angthong, Pathum Thani, Nonthaburi och Bangkok - som är stärkande för avrinning från norr nu svallande nerför floden.

Invånarna längs den nedre Chao Phraya River varnas vara på sin vakt med att vattennivån förväntas nå sin kulmen i Bangkok den 24 okt och 25, stärkt av fullmånen tidvatten trycka havsvatten tillbaka uppför floden.

Royal Bevattning Institutionen generaldirektör Chalit Damrongsak sa vattnet var han släpptes från Chao Phraya-dammen i Chai Nat provinsen på 2.872 kubikmeter per sekund och Pasak Jolasid dammen i Lop Buri på 1.200 kubikmeter per sekund.

Vatten forsade in i floden Chao Phraya på Bang Sai i Ayutthaya ca 3.081 kubikmeter per sekund, sade han.

Herr Chalit medgav att hans figur var annorlunda från uppskattningen av 4.600 kubikmeter per sekund från Bangkok Metropolitan administrationens dränering och avlopp avdelning.

"Oavsett vad, mer vatten strömmar in i Chao Phraya och vattennivån väntas bli särskilt höga den 24 okt och 25 när det kommer att skjutas upp av de höga tidvattnet från havet, sade han.

Han sade översvämning väggar på båda sidor om floden från Ayutthaya ner till Pathum Thani och Nonthaburi bör höjas till mer än 2 meter hög.

Institutionens flodvattnet centrum rapporterade att vatten hade börjat flöda från delar av Nakhon Ratchasima provinsen i Mun-floden. Det var väntat att nå Chumphon Buri, Tha Tum och Rattanaburi distrikt i Surin provinsen i två till fem dagar.

Människor som bor längs båda sidor av Mun-floden i dessa distrikt i Surin bör förbereda sig för översvämningar och flyttar sina tillhörigheter, djur och fordon till höga grunder, sade Chalit.

Inrikesministeriets kallade till ett möte med cheferna för Ayutthaya, Lop Buri, Sara Buri, Pathum Thani, Nonthaburi och Bangkok på Nonthaburi provinsiell hallen på fredag morgon för att diskutera motåtgärder till floden.

Många provinser har meddelat allmänheten att noga övervaka de översvämningar situationen efter den ständiga strömmen av flodvattnet i stora floder i norr och nordost.

Institutionen för Dränering och avloppshantering regissören Sanya Cheenimitr rapporterat att vattennivån i floden Chao Phraya på Pakklongtalad blomstermarknaden på torsdag kväll var 1,48 meter över medianvärdet havet och norra avrinning frigörs från Chao Phraya-dammen i Chai Nat och Rama VI dammen i Ayutthaya var inspelad strömmande på 3.835 kubikmeter per sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite "lustig" sak som hände häromdagen, vet inte om någon mer såg TV inslaget.

Det var några ormvana snubbar som gick och samlade in de reptiler som intagit innevånarnas hus och TV var på plats för att rapportera, ormgubben lättade på säcken och ut kom en stor jäkla orm som satte riktning mot kamerakillen, de bilder man såg de närmsta sekunderna var mest himmel och mark, han hade garanterat nära till kalsongbyte. Ormen, va den nu heter, en gröngul historia lär vara bland de giftigaste som Thailand har att uppvisa i ormväg. Inte alltid ett glamourjobb att vara TV fotograf.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvärt tråkigt o se de som händer i Thailand.

Dåligt insatt,men har vattnet slutat fylla på nu eller kommer de mera.

Finns de nån insamling för människorna där än.

Väldigt tyst om detta i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just reda på att en mycket nära släkting till oss förolyckats i vattenmassorna.

Träffade honom senast i april. Var, hur vet vi inte ännu.

Tänker väl som många andra att det är en stor katastrof som kommer att drabba de redan fattiga ekonomiskt.

Är inställd på att det kommer mer elände från det området med andra efterföljande. Känslan är att det kommer att spridas och utvecklas.

Just nu bara sorg.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just reda på att en mycket nära släkting till oss förolyckats i vattenmassorna.

Träffade honom senast i april. Var, hur vet vi inte ännu.

Tänker väl som många andra att det är en stor katastrof som kommer att drabba de redan fattiga ekonomiskt.

Är inställd på att det kommer mer elände från det området med andra efterföljande. Känslan är att det kommer att spridas och utvecklas.

Just nu bara sorg.

Man funderar på vad som händer när vattenmassorna når de stora städerna längre ner i floderna som Bangkok, Saigon etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man funderar på vad som händer när vattenmassorna når de stora städerna längre ner i floderna som Bangkok, Saigon etc

ChaoPhraya + 1,4 meter över normal enligt Bkk post.Mekong är ännu så länge på normalhöjd här uppe i NongKhai, där det för övrigt är knökfullt med folk för att beskåda Naga fenomenet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter här och lider med befolkningen, det är sorgligt att se

Bilder från översvämningarna rullas kontinuerligt på TV och det slår mej hur människorna, uppkrupna på hustaken, skrattar och ler och verkar ha hur kul som helst år situationen.

Snacka om försvarsmekanism.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bilder från översvämningarna rullas kontinuerligt på TV och det slår mej hur människorna, uppkrupna på hustaken, skrattar och ler och verkar ha hur kul som helst år situationen.

Snacka om försvarsmekanism.

Att gråta gör det ju bara värre :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Usch va starka känslor det väckte med de döda (drunknade) barnen, varför skall TV (och andra media) vara så närgångna och avslöjande i Thailand...Lider mycket med föräldrarna.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu börjas det skrivas om katastrofen, för nu börjar vattnet närma sig BKK.

Jag såg på nyheterna i morse och då nämde om en självbomb som döda två st i pakistan.

men inte ett ljud att 6 st till dog pga. vattenmassorna bara i helgen, men som sagt nu när vattnet närmar sig Bkk då vaknar media.

Undrar vilken ekonomisk hjälp alla drabbade kommer få, dom räknar med ca 800 000 hushåll är drabbade bara på Isaan, och alla stackars risbönder som får sina skördar förstörda

många har lånat pengar till utsäde och nu när skörden är förstörd så sitter dom bara med lån.

Och det är dom fattigaste som drabbas därav ingen media intresse men nu när bkk väntas få översvämningar då skrivs det direkt, jag skulle tro att dom som drabbas i Bkk där kommer det startas hjälpfonder.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu börjas det skrivas om katastrofen, för nu börjar vattnet närma sig BKK.

Jag såg på nyheterna i morse och då nämde om en självbomb som döda två st i pakistan.

men inte ett ljud att 6 st till dog pga. vattenmassorna bara i helgen, men som sagt nu när vattnet närmar sig Bkk då vaknar media.

Undrar vilken ekonomisk hjälp alla drabbade kommer få, dom räknar med ca 800 000 hushåll är drabbade bara på Isaan, och alla stackars risbönder som får sina skördar förstörda

många har lånat pengar till utsäde och nu när skörden är förstörd så sitter dom bara med lån.

Och det är dom fattigaste som drabbas därav ingen media intresse men nu när bkk väntas få översvämningar då skrivs det direkt, jag skulle tro att dom som drabbas i Bkk där kommer det startas hjälpfonder.

Mvh

Nerike

Varför denna bitterhet ?

Alla är väl helt överrens om att de drabbade är synd om och man har redan dragit igång åtgärder från den Thailändska regeringens sida. PM var ute i båt häromdagen för att bilda sig en uppfattning av skadorna och hur folk drabbats bl.a

Översvämningarna i Pakistan har orsakat enorm förödelse och mer än 1 600 döda. 14 miljoner har förlorat sina hem och ytterligare sex miljoner har förlorat skördar, boskap och ägodelar. De värsta översvämningarna i Pakistans historia drabbar nu Indusslätten och orsakar oerhört lidande för befolkningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ingen bitterhet, utan jag vet bara hur det kommer att sluta

Även om Pm är ute och åker båt, så kommer dom inte lyfta ett finger för dom stackars Isaan bönderna.

Vad det Pakistan så kan jag inte sätta mig i samma känslor för det är ett land som jag inte har anknyting till och kommer så aldrig att ha det heller.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ingen bitterhet, utan jag vet bara hur det kommer att sluta

Även om Pm är ute och åker båt, så kommer dom inte lyfta ett finger för dom stackars Isaan bönderna.

Vad det Pakistan så kan jag inte sätta mig i samma känslor för det är ett land som jag inte har anknyting till och kommer så aldrig att ha det heller.

Mvh

Nerike

Kan inte annat än att hålla med.

Det som hänt i Pakistan, Haiti med fler platsser ÄR mänskliga katastrofer, det gör dock inte de personliga känslorna för ens egen närhet till familj o vänner mindre.

Humanisten Baa.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Finns bara en viss mängd synd att tycka så en får vara restriktiv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att se att det går mot ljusare tider gällande översvämningarna..

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Såg på Thainyheterna tillsammans med frugan i kväll och där visa dom rejäla översvämmningar.

är det i isan fråga jag nä det är phuket och phattalong.så där är översvämmningar också :diablo:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på Thainyheterna tillsammans med frugan i kväll och där visa dom rejäla översvämmningar.

är det i isan fråga jag nä det är phuket och phattalong.så där är översvämmningar också :diablo:

Stora delar ab Hat Yai är även det under vatten, det sprider sig sa mordbrännaren.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...