Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Korat


Nypan

Recommended Posts

Det har regnat mycket i Korat senaste dagarna med svåra översvämningar som följd. På en del ställen står vattnet meterhögt. Folk har svårt med mat och annat och en del seriösa och OSERIÖSA passar på.

Min granne, en gammal man. bor ensam i Bang Sean och fick i dag besök av 3 st "hjälpsamma" INDIVIDER SOM FRÅGADE OM MAT, TANDKRÄM OCH GAMLA KLÄDER.

Vänlig som han är så gick han upp på övervåningen och hämtade lite gamla kläder.När dom sedan gått upptäckte han att kameran var borta. Han tog motorb. och hittade dom på gatan bredvid. Vid detta läge hade han bara upptäckt att kameran var borta, han bad att få sin kamera tillbaka . Men dom ville att han skulle betala 500 tbh för att få igen den, vilket han gjorde. Når han kom hem så upptäckte han att 10 kg ris var borta med.

På min uppmaning så är han nu hos polisen och visar upp foton på busarna, som dom med hans kamera tog på varandra.

Troligen visste dom att han var ensam för jag och "gumman" stod utanför, och oss frågade dom inte.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • Nerike

    8

  • Tallviking

    4

  • GammalDansken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Här har ni i närheten av Big C, tror det är kvarteren bakom Big C där det finns en å men det är lite mer än en å nu

66500_163596603660234_100000296871279_500806_3804315_n.jpg

68831_163596650326896_100000296871279_500807_6394727_n.jpg

66970_163596690326892_100000296871279_500808_6369383_n.jpg

Här har ni Bakom IT-Plaza där det brukar vara en marknad

DSCN3782.JPG?psid=1

Men dom fixar nya transporter då Bahtbussen inte kan köra

10101817354535f2b2638648d6.jpg

1010181735911efeaa994e2591.jpg

10101817352757ae9576617652.jpg

101018173571b720aea9f25ab4.jpg

Här nåt för broder TT

1010181736870f639a91e4153c.jpg

10101817364eb110506675051b.jpg

Dom värsta områderna verkar vara omkring St Marys (sjukhus)

101018173668f53785bd774e14.jpg

101018173650b7172041ccaa3b.jpg

10101817363da9075db82aa1e1.jpg

10101817362d93b82164124ea2.jpg

10101817368e657f7d73272aed.jpg

Och omkring Big C och busstationen

10101817360f360449d9b8f18f.jpg

1010181736c974ba2b559f878b.jpg

10101817364392ffa166e2b9ff.jpg

1010181743090767c0d87df379.jpg

101018174373f1ab10a180cc97.jpg

10101817435d7f844d8cd5c3e4.jpg

1010181743ac89dab20b8ee13b.jpg

1010181743c566baf2829fb26d.jpg

Källa och mer mer bilder här

http://www.skyscrape...51003&page=1002

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en tjej från Korat igår. Enligt henne uppnår översvämningarna 2m djup på vissa ställen.

Hade inte kunnat ta sig till arbetet på 3 dagar, men tyckte det var ok så länge elektriciteten fungerade.

Själv hade man ju fått panik i denna situation.

Ändrades av Packan
Link to comment
Dela på andra sajter

På St Mary´s sjukhus som visades har tydligen ansamlingen av naturligt avlidna människor nåt oproportionerliga nivåer pga att de inte har kunnat transportera dem till tempens förbränningsugnar. Nu har de tvingats ta till båttransporter för att lösa problemet.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inte den gamla tråden om översvämningar, men i alla fall.

Det är inte bara Korat som ligger taskigt till, nu har dom tvingats öppna dammluckorna i Chulapom vilket har till följd att ChumPhae drabbats rätt illa, hustrun är därifrån och är skitororlig för hennes "farm" som mor o far driver. Man har utfärdat varning för högt vattenstånd i KhonKhaen och närliggande områden, Ubolrath dammen är full och om man tvingas öppna luckorna där med så..Jag skulle i alla fall inte vilja på på låglandet runt KhonKhaen. Men fortfarande är "höglandet" i Udon utom all fara fast det finns lokala byar där riset spolats bort, stackars bönder, inga odlingsgarantier här inte.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Går det att ta sig med Buss från Korat till Bangkok???

Jo, det går, i varje fall dit, har en vän som åkte i går för att kolla sina svärföräldrars väl o ve.

men jag vet inte om dom flyttat terminalen i Korat, bor inte där utan bara kollar TV o nätblaskor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre mil utan för Korat står kvadrat km av risfält under vatten. Och då menar jag när det är över axen är det kört Själva har vi förlorat 6 raj 4 5 ton ris.

Vägarna är underminerade, ut på risfälten kommer man inte i dag med något fordon.

Det vatten vi har här beror på att man öppnat dammar i Korat. Närmaste samhälle

Non Sung sa dom precis på radion att detta kommer att fortsätta i två dagar till.

Blir en katastrof för många ekonomiskt.

Men som en kuriosa kan jag berätta att det fiskas för fult längs med vägarna, barnen badar och har roligt. Det blir en paradoks i allt elände. Man delar även ut matpåsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre mil utan för Korat står kvadrat km av risfält under vatten. Och då menar jag när det är över axen är det kört Själva har vi förlorat 6 raj 4 5 ton ris.

Vägarna är underminerade, ut på risfälten kommer man inte i dag med något fordon.

Det vatten vi har här beror på att man öppnat dammar i Korat. Närmaste samhälle

Non Sung sa dom precis på radion att detta kommer att fortsätta i två dagar till.

Blir en katastrof för många ekonomiskt.

Men som en kuriosa kan jag berätta att det fiskas för fult längs med vägarna, barnen badar och har roligt. Det blir en paradoks i allt elände. Man delar även ut matpåsar.

Att bada är nog inte så hälsosamt, 30 st alligatorer har rymt från en farm "Si Kew Alligator Farm" :

http://www.thailandoutlook.tv/tan/ViewData.aspx?DataID=1036280

Vi följer mycket av vad som händer just nu via:

http://www.isaan.com/en/forum/Thai--Isaan-and-Korat-news/1898-Floods-in-Korat-causing-problems.html

Ändrades av BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som en kuriosa kan jag berätta att det fiskas för fult längs med vägarna, barnen badar och har roligt. Det blir en paradoks i allt elände. Man delar även ut matpåsar.

Det slår mig också när man ser på en del bilder att folk verkar ta det lite med ro, precis som att det har hänt förut och inte var oväntat. Vissa ler, vissa anpassar sig bara efter omständigheterna och man verkar duktiga på att på olika sätt gå runt problemet, så att säga.

Det är klart - det är ju inte mycket att välja på förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slår mig också när man ser på en del bilder att folk verkar ta det lite med ro, precis som att det har hänt förut och inte var oväntat. Vissa ler, vissa anpassar sig bara efter omständigheterna och man verkar duktiga på att på olika sätt gå runt problemet, så att säga.

Det är klart - det är ju inte mycket att välja på förstås.

Så vit jag förstår har ingen sett något liknade. Mamman o pappan är över 60 aldrig var med om detta. Nu verkar det stiga lita igen Var te just nu Finns en relativt nybyggd bro två km härifrån

Risk för jord erosion vid landfästena förstärker med sandsäckar. Land fästena är nog den svaga punkten. Såg detta själv för två dagar sedan o tänkte att här måste de göra något.

Jag tror att detta är nog en av de största ekonomiska katastroferna i morden tid i Thailand. Vi får väl se de närmaste dagarna. Nu är det ju inte regnet som ställer till det utan att man är tvingad att släppa vatten från dammarna. Möjligt på grund av dålig konstruktion, Eller rättare sakt det troliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay - jag förstår. Då låter det verkligen inget vidare. Får hålla alla tillgängliga tummar att det avtar så småningom.

Fortsätt gärna rapporteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, min tjejs hus utanför Phimai (Korat) står under vatten en meter högt är vattnet inomhus. Dom har fått flyttat upp möblerna på översta våningen. Men köket är skadat pluss skåp. Ändå står huset på en uppbyggd platå. Hela risskörden är förstörd. Hus som står nedaför hennes hus i byn, står oxå under vatten det är värre med dem. Det blir en stor ekonomisk

kris i byn tror dom, som kommer att ta lång tid att komma tillbaka till normala förhållandn igen.Det är det värsta dom har sett här. Hoppas att vattet drar sig tllbaka så fort som möjligt.Nu tror man att vattnet rör sig mot BuriRam och Kambodja hållet.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det sista jag hörde att det är en mindere Tsunami som drar fram i Issan. Hoppas att det inte är så alvarligt som det låter. Då vore det en katastof för Issan och dess befolkning. Hoppas på det bästa att det går bra för folket i Issan, utan större skador på hus och egendom.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att detta är nog en av de största ekonomiska katastroferna i morden tid i Thailand. Vi får väl se de närmaste dagarna. Nu är det ju inte regnet som ställer till det utan att man är tvingad att släppa vatten från dammarna. Möjligt på grund av dålig konstruktion, Eller rättare sakt det troliga.

Jo, så är det. Man har öppnat luckorna i Chulapom och alla vattenväger förbi ChumPhae är överfulla, många byar är drabbade där hela rissköden dränkts, ChomPhae har översvämmningar och nu fortsätter vattenmängden mot Ubolrath som redan är till bristningsgränsen full, förmodligen måste man öppna luckorna där med och då lär det bli rätt mycket vatten som tar sig via KhonKhaen och upp mot Buriram och så småningom ut i Mekong..Katastrof är nog bara förnamnet om man inte hittar ett sätt att begränsa vattnets framfart, hur nu det ska gå till.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, min tjejs hus utanför Phimai (Korat) står under vatten en meter högt är vattnet inomhus. Dom har fått flyttat upp möblerna på översta våningen. Men köket är skadat pluss skåp. Ändå står huset på en uppbyggd platå. Hela risskörden är förstörd. Hus som står nedaför hennes hus i byn, står oxå under vatten det är värre med dem. Det blir en stor ekonomisk

kris i byn tror dom, som kommer att ta lång tid att komma tillbaka till normala förhållandn igen.Det är det värsta dom har sett här. Hoppas att vattet drar sig tllbaka så fort som möjligt.Nu tror man att vattnet rör sig mot BuriRam och Kambodja hållet.

MVH

Sakaeo

Har precis pratat med fru Singha som just nu befinner sig i sin hemby (Samrit, nära Phimai). Precis som du säger, Sakaeo, står även hennes hus under vatten med ca 40 cm. Tyvärr har hon ingen övervåning att flytta till och hon får tillbringa tiden på sängen som har lyfts upp m.h.a. några stolar och trädbackar. Det värsta är att även många djur och småkryp flyr undan vattnet, däribland rätt så oangenäma gäster som ormar och skorpioner. Dessutom har ett stort antal krokodiler rymt från en krokodilfarm i närheten och idag fångades/dödades(?) 3 krokodiler i hennes och i en närbelägen by men många är fortfarande på drift.

Ett stort problem är att uträtta sina behov eftersom toaletter är översvämmade samt att deras ackumulerade innehåll (=skiten) har kommit upp på ytan. På dagen kan man pinka i flaskor etc, medan man får vänta på natten för att uträtta "det andra" i mörkrets skydd. Det är helt vidriga sanitära förhållanden nu och samhällets insatser är obefintliga. Det går inte heller att överge huset om man vill vara säker att ha sina saker kvar. Det finns folk som utnyttjar situationen och stjäl saker från lämnade hus.

Överhuvudtaget är hela situationen en riktig katastrof. Myndigheter "mörkar" den sanna anledningen till det höga vattenståndet och skyller allt på vädret och regn. Men det är bara några decimeter som är förorsakade genom regn. Den absolut största andelen av vattenmassan har sin orsak i att man var tvungen(?) att öppna dammarna p.g.a. av grovt eftersatt underhåll. Detta går att förutsäga och framförallt att förebygga. Visserligen varnade man befolkningen några dagar innan att det "kunde" bli höga vattenstånd vilket föranledde folket i byarna att tro att det rörde sig om ett "worst case scenario". I det läge, när man öppnat den ena dammen efter den andra, visste man följderna mycket väl. Sånt går att beräkna med enkel matematik till 100%, speciellt i den delen av landet som är platt och saknar berg. Folk trodde helt enkelt inte att det kunde bli så mycket vatten bara p.g.a. regn eftersom de har levt med höstöversvämningarna hela sitt liv.

Det är stora ekonomiska värden som går till spillo i rask takt. Fru Singha's samtliga risfält är under vatten och skörden är förstört. Köksskåp, garderober, dörrar och karmar har mjukats upp och är i upplösningen. Vattnet sätter sig fast i väggarna. Plattorna i stengolvet lossnar en efter en nu och vattnet sköljer ut marken under bottenplattan. Det blir sättningar i hela huset med kraftiga springor i väggarna. Försäkringar finns inte, samhället hjälper inte det minsta och sin vana trogen fördelar bördan på det fattigaste. Så i slutändan är det bara herr Singha som får lätta på lädret för att återställa efter de värsta skadorna.

Och jag som trodde att sådana översvämningar bara förekom i Pakistan och Bangladesh etc. Nu har jag lärt mig en del och det enda som jag vill slippa höra nu är att det är vädrets makter, global uppvärmning etc som har lett till katastroferna. Det är skitsnack som bara döljer de verkligt signifikanta faktorerna bakom dessa olyckor, nämligen KORRUPTION. I dagens läge är det inget som helst problem att bygga och underhålla dammar som kontrollerar vattenstånden i alla tänkbara lägen. Det är inte heller speciellt dyrt i förhållandet till de skador som en översvämning ställer till med. Men det förutsätter att rätt personer blir ansvariga för olika funktioner i sådana system och deras effektivitet mäts i vad de kan förhindra. Detta kräver en mognare samhällskonstruktion där korruption inte har en given plats. Tittar vi närmare på katastroferna i Pakistan, Bangladesh och nu i Thailand, så går det inte förneka att de hade kunnat förhindrats genom att de resurser som de facto har avsatts för detta ändamål hade nått fram till sin bestämmelse. Men skattepengar som var avsedda för byggandet och underhåll av dammar och vattenreglerande anläggningar har som vanligt hamnat i de korrupta tjänstemännens ficka. Snacka vilka som tjänar på klimatdebatten...

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stora ekonomiska värden som går till spillo i rask takt.

Nu har jag lärt mig en del och det enda som jag vill slippa höra nu är att det är vädrets makter, global uppvärmning etc som har lett till katastroferna. Det är skitsnack som bara döljer de verkligt signifikanta faktorerna bakom dessa olyckor, nämligen KORRUPTION. I dagens läge är det inget som helst problem att bygga och underhålla dammar som kontrollerar vattenstånden i alla tänkbara lägen. Det är inte heller speciellt dyrt i förhållandet till de skador som en översvämning ställer till med. Men det förutsätter att rätt personer blir ansvariga för olika funktioner i sådana system och deras effektivitet mäts i vad de kan förhindra. Detta kräver en mognare samhällskonstruktion där korruption inte har en given plats. Tittar vi närmare på katastroferna i Pakistan, Bangladesh och nu i Thailand, så går det inte förneka att de hade kunnat förhindrats genom att de resurser som de facto har avsatts för detta ändamål hade nått fram till sin bestämmelse. Men skattepengar som var avsedda för byggandet och underhåll av dammar och vattenreglerande anläggningar har som vanligt hamnat i de korrupta tjänstemännens ficka. Snacka vilka som tjänar på klimatdebatten...

//Singha711

Hoppas att det går så bra som det kan gå för din fru där nere.Själva så är vi inte drabbade,men jag diskuterade ditt inlägg med frugan och hon var (självklart) enig med dej i ditt

resonemang, om vad som egentligen har orsakat denna katastrof. Jag ställde frågan "Hur vet du att det är så (bristande underhåll odyl) står det om det Thaitidningar/annat media ?"

"Nej , men jag tänkte så, vi vet ."

Fantastiskt, vanligtvis blir jag inte speciellt förvånad eller bryr mej så mycket om deras "politik" jag är gäst så. men det här för jävligt på riktigt . Har den "lilla mannen" gett upp

helt och hållet ?

Ok, blidde bara lite uppgiven :diablo: hoppas som sagt att allt går bra för din fru

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svensk media missat vad som händer i Thailand eller är dom så upptagna av den sk "Lasermannen"?

Paratade just i telefon men släkten i Phimai och det är riktigt illa ute i byarna evakuering mm många

är helt isolerade utan mat och vatten. Nu åkte man ju på att köpa en båt också, vem hade räknat med det när

man bor i Phimai. Jag har bett dom att ta lite bilder men dom är i chocktillstånd just nu så jag får se om det blir nåt.

Frugan åker ner nästa vecka så då blir det bilder.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nja, felet är att det inte är i Pakistan, Afghanistan eller något annat liknande land

Link to comment
Dela på andra sajter

Även svt nyheter hade en 30 sekunders stänkare i går kväll, ungefär samma uttalande som i DN

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är underhåll av dammarna eftersatt, men, det blir inte så mycket vatten i dammarna utan ovanligt mycket och intensivt regnande, man kan skylla mycket på korruptionen, förmodligen har en stor del av pengar avsedda för underhåll fastnat i byxfickorna på en eller annan höjdare, men regnet kan inte skyllas på korruptionen. Att sedan följden blir skit och rabalder när ingen lättar på luckorna i lagom takt när man borde insett överlagringen av vattnet är ju en brist i handhavande och eventuellt kunskap.

Singa som är statiskikbitare av rang kan väl sätta upp en tabell på nederbördsmängderna, skulle vara intressant att se.

Min alldeles egen iaktagelse är att i juli, augusti kom det nästan inget regna alls för att sedan i sept oktober komma stora mängder under kort tid och då kan inte den torra jorden svälja vattnet med påföljd av att det bildas kraftiga vattenflöden och detta i samband med taskig planering har efter vad jag tror haft stora påverkningar på det dammarnas paniköppnande som resulterat i dessa katastrofala översvämningar, men även med stor hjälp av de för årstiden ovanligt stora regnmängderna.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att dom inte visar om detta i nyheterna, det är ju bara perversa gubbar som åker till Thailand så det är inget synd om Thailand.

Men när det hände i pakistan, då jävlar skulle det visas och skickas ner pengar så att dom fortsätta med sina vansinnedåd

Men det är typiskt sverige hjälp en bråkstake och skit i dom snälla, här kommer lite blande bilder från Isaan

67229_163765586976669_100000296871279_501815_2413735_n.jpg

36079_163765603643334_100000296871279_501816_7513852_n.jpg

66616_163765756976652_100000296871279_501822_5419672_n.jpg

68856_163765836976644_100000296871279_501826_8313713_n.jpg

181020101080_resize.jpg

181020101084_resize.jpg

181020101085_resize.jpg

1287662026.jpg

1287662036.jpg

1287662039.jpg

1287662042.jpg

1287662046.jpg

1287662049.jpg

1287662069.jpg

1287662072.jpg

1287662079.jpg

1287662082.jpg

1287662091.jpg

1287662097.jpg

1287662100.jpg

1287662104.jpg

1287662132.jpg

Källa

http://www.skyscrape...51003&page=1011

Mer bilder Från Korat/Phi Mai

http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1287661571&grpid=&catid=19

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Översvämmningarna i pakistan var på en helt annan nivå

Där spolades hela städer och byar bort fullständigt under många meter framusande vatten

Tror nog Thailand kommer att rapporteras om ganska mycket om det når sådana nivåer !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...