Jump to content
IGNORERAD

Sambon vantrivs


Gerhard82

Recommended Posts

Min sambo har börjat vantrivas i Sverige och vill åka till Thailand några månader. Helt ok för mig.

MEN hon vill ta med vår 1 år gamla dotter som är född och folkbokförd i Sverige.

Min fråga är vad som skulle hända om min sambo bestämmer sig för att stanna i Thailand. Har jag möjlighet att hämta vår dotter till Sverige eller

kommer detta innebära stora problem med myndigheter osv ?

Min sambo har inte put.

MVH

Gerhard

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har börjat vantrivas i Sverige och vill åka till Thailand några månader. Helt ok för mig.

MEN hon vill ta med vår 1 år gamla dotter som är född och folkbokförd i Sverige.

Min fråga är vad som skulle hända om min sambo bestämmer sig för att stanna i Thailand. Har jag möjlighet att hämta vår dotter till Sverige eller

kommer detta innebära stora problem med myndigheter osv ?

Min sambo har inte put.

MVH

Gerhard

Hur har Ni fixat detta?

Dottern är 1 år, sambon måste väl ha varit i Sverige minst ett par månader innan nedkomsten och sambon har inte PUT?

Om nu sambon har bestämmt sig för att flytta tillbaka, tja, trist men sånt händer, se till att alla papper om vårdnadshavande är i ordning om du vill ha din dotter i Sverige, det är trots allt så att domstolar i såväl Sverige och Thailand ofta går på linjen att modern skulle vara ett bättre alternativ än fadern i vårdnadsfrågor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en aning om hur det funkar, men man har ju läst om svenska kvinnor som har levt och skaffat barn med en Indvandrare, dom kvinnorna har ju inte haft det lätt med att få hjälp. Det finns hur många böcker som helst att läsa om detta ämne, men då i omvänd situation än det du frågar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har börjat vantrivas i Sverige och vill åka till Thailand några månader. Helt ok för mig.

MEN hon vill ta med vår 1 år gamla dotter som är född och folkbokförd i Sverige.

Min fråga är vad som skulle hända om min sambo bestämmer sig för att stanna i Thailand. Har jag möjlighet att hämta vår dotter till Sverige eller

kommer detta innebära stora problem med myndigheter osv ?

Min sambo har inte put.

MVH

Gerhard

Hej

Din dotter är väl svensk medborgare hoppas jag? Man får inte utfärda pass eller ta med gemensamt barn utomlands utan den andra förälderns godkännande. Kolla med alla berörda myndigheter Skatteverket, polis (pass), socialen mm. Vad det gäller en eventuell vårdnadstvist så tror jag du har goda chanser att få vårdnaden efter som barnet förmodligen får en bättre uppväxt och skolgång mm här i sverige, om du nu lever under ordnade förhållande som det heter. Jag tror inte hon kan ta barnet till Thailand utan att du godkänner det.

PeeBee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har Ni fixat detta?

Dottern är 1 år, sambon måste väl ha varit i Sverige minst ett par månader innan nedkomsten och sambon har inte PUT?

.

Man har väl oftast UT 2 år innan man får PUT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min fru har då aldrig behövt något medgivande från den andra föräldern när vi åkt till något annat land. Vår dotter har sen hon var 4månader (nu är hon 15år) åkt med mestadels ena föräldern in och ut till Thailand och en del andra länder. Senast i juni åkte hon och jag utan mammans medgivande till Thailand, sedan åkte hela familjen till Sverige i juli.

Jag förstår din sambo att det är inget drömklimat nu med höst och vinter att se fram emot. Hur ni har det i övrigt kan jag inte gissa. Men att du befarar att hon inte ska låta barnet komma tillbaka låter inte lovande. Eftersom barnet är svensk medborgare bör det inte bli något större problem. Men kolla med ambassaden de bör ha bäst koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

om inte dotterna har fått sitt pass ännu så krävs det båda föräldrars underskrift när ni skaffar det till henne, om ni redan har gemensam vårdnad vilket är normal fallet!

Så du kan ju vägra att skriva på men det kanske inte gynnar er relation, men förstår din oro bestämmer sig din partner för att stanna så blir det nog inte helt lätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att vara rätt ute här när man svarar.

För att barnet skall få ett svenskt pass måste båda föräldrarna skriva på.

Men sedan barnet har fått passet så kan endera förälder själv ta med barnet utomlands, inget godkännande behöva av andra partnern

Angående tråd-startarens huvudfråga.

Vill din fru stanna i Thailand med barnet så skall du vara medveten om att du har rätt små eller oerhört små möjligheter att få tillbaka ditt barn.

Detta gäller alltså i det läget att hon redan befinner sig i Thailand.

Kan du påvisa att hon tagit barnet utan ditt medgivande så är chansen stor att du vinner ett sådant mål i svensk domstol, men förvänta dig inte att du för det kommer få någon hjälp i Thailand när du vill ha tillbaka barnet.

Thailand är stort och han var inte ens nära att finna varken barn, barnets mamma eller någon myndighet som kunde hjälpa till.

Det enda han fann var frugans två yngre bröder, efter det for min bekant hem till Sverige igen, i något som liknade ett paket.(inte död bara skadad)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att vara rätt ute här när man svarar.

För att barnet skall få ett svenskt pass måste båda föräldrarna skriva på.

Men sedan barnet har fått passet så kan endera förälder själv ta med barnet utomlands, inget godkännande behöva av andra partnern

Angående tråd-startarens huvudfråga.

Vill din fru stanna i Thailand med barnet så skall du vara medveten om att du har rätt små eller oerhört små möjligheter att få tillbaka ditt barn.

Detta gäller alltså i det läget att hon redan befinner sig i Thailand.

Kan du påvisa att hon tagit barnet utan ditt medgivande så är chansen stor att du vinner ett sådant mål i svensk domstol, men förvänta dig inte att du för det kommer få någon hjälp i Thailand när du vill ha tillbaka barnet.

Thailand är stort och han var inte ens nära att finna varken barn, barnets mamma eller någon myndighet som kunde hjälpa till.

Det enda han fann var frugans två yngre bröder, efter det for min bekant hem till Sverige igen, i något som liknade ett paket.(inte död bara skadad)

Tyvärr är den dommedagsberättelsen mer än lovligt sann, inte att jag misstror Dig, utan bara ett torrt konstaterande.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är stort och han var inte ens nära att finna varken barn, barnets mamma eller någon myndighet som kunde hjälpa till.

Det enda han fann var frugans två yngre bröder, efter det for min bekant hem till Sverige igen, i något som liknade ett paket.(inte död bara skadad)

En del av mitt inlägg försvann.

Det jag försökte berätta var att jag själv känner till en man som råkade ut för att hans tjej valde att stanna samt försvinna med barnet i Thailand.

Han fick vårnaden av barnet i svensk domstol, men sedan hände inget, inget och lite mer inget.

Han valde då att åka dit för att hitta barnet själv, men detta slutade helt utan framgång..(läs vidare i citatet ovanför)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en aning om hur det funkar, men man har ju läst om svenska kvinnor som har levt och skaffat barn med en Indvandrare, dom kvinnorna har ju inte haft det lätt med att få hjälp. Det finns hur många böcker som helst att läsa om detta ämne, men då i omvänd situation än det du frågar efter.

Jag läste igenom mitt inlägg nu.

Jag menar just dom kvinnorna som fått barn med utländska män, där då fadern tagit med sej barnen hem till sitt forna hemland på sk. semester och aldrig kommit tillbaka med barnen till sverige igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner, eller snarare kände en, som var i en någorlunda liknande situation. Han åkte ner och tog resolut med sig dottern hem igen, sen så kom frun lite senare. Det blev en hel hög med fler barn efter det, dessvärre även skilsmässa efter barn 4 och ett stort hus senare...

Nå, lycka till iaf.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte litar på frugan så se till att barnet blir hemma. Om hon bestämmer sig för att hon och barnet skall vara kvar så har du inte en chans att få tillbaka ungen. Skulle det hända så kan du nog inte heller alltid få räkna med att träffa ungen. Sammarbete kring barn i skilsmässor är inte riktigt thaistyle. De bryter helst kontakten helt och tiger sig igenom det hela.

hoppas att det löser sig.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

För att vara riktigt pessimistisk så kanske damen ser barnet som en inkomstkälla.

Nu känner jag varken trådskaparen eller damen i fråga. Men vad hade hon för förväntningar när hon kom till Sverige?

Skickas det för lite pengar till LOS?

Har hon ingenting att göra på dagarna?

Får hon bara äta svensk husmanskost?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sedan barnet har fått passet så kan endera förälder själv ta med barnet utomlands, inget godkännande behöva av andra partnern

De gånger jag bokat biljett till grabben har jag inte fått göra det utan ett skriftligt intyg där båda föräldrarna godkände det.

Samma sak när han följde med henne. Utan mitt godkännande fick de inte ens boka in honom.

Iofs så bokade jag med Fritidsresor genom en resebyrå (så att han slapp mellanlandningar och kom direkt till mig i Phuket)

Kanske är det skillnad på charter och reguljärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit några problem du frugan åkt själv med ungarna, hon har både åkt "flygstol" med Fritidsresor och Thai etc.

Några form av intyg har inte krävts då.

Endast då vi ordnat med pass till ungarna har både mitt och frugans samtycke krävts.

Ska bli intressant och se hur det går för "bonusgrabben" nu när vi ska förnya hans Thaipass, den biologiske fadern(Thai) lär knappast skriva på något mer av olika orsaker.

Kanske blir till att resa till fosterlandet på Svenskt pass för grabben tom. han blir myndig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

De gånger jag bokat biljett till grabben har jag inte fått göra det utan ett skriftligt intyg där båda föräldrarna godkände det.

Samma sak när han följde med henne. Utan mitt godkännande fick de inte ens boka in honom.

Iofs så bokade jag med Fritidsresor genom en resebyrå (så att han slapp mellanlandningar och kom direkt till mig i Phuket)

Kanske är det skillnad på charter och reguljärt?

Mycket mycket underligt!

Skilda föräldrar skulle alltså behöva intyg för att åka på semester med sina barn, har aldrig hört talats om något liknande.

Har själv rest in och ut i Europa, inom Europa och inom Asien med mina barn, utan att mamma varit med, aldrig en fråga eller ett ifrågasättande

Dessutom har barnen(omyndiga)rest in och ut ur Europa och Asien utan att varken mamma eller pappa varit med, hur är då detta möjligt?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har börjat vantrivas i Sverige och vill åka till Thailand några månader. Helt ok för mig.

MEN hon vill ta med vår 1 år gamla dotter som är född och folkbokförd i Sverige.

Min fråga är vad som skulle hända om min sambo bestämmer sig för att stanna i Thailand. Har jag möjlighet att hämta vår dotter till Sverige eller

kommer detta innebära stora problem med myndigheter osv ?

Min sambo har inte put.

MVH

Gerhard

Då kan jag tänka mig att det blir du som får betala, denna semester tillvaro i LOS.

-Tycker ni ska ansöka om dagis plats, så tjejen kan börja på SFI, eller få ett

jobb.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...