Jump to content
IGNORERAD

Hitta jobb i Sverige


marko salonen

Recommended Posts

marko salonen

Hej alla,

det här är min första inlägg. Vad jag tänkte fråga är om det finns några bra forum, föreningar eller liknande som kan hjälpa thailändare att hitta jobb i sverige.

Jag försöker nämligen hitta jobb till min tjej men man kan lugnt säga att man har ingen nytta av arbetsförmedlingen. På arbetsförmedlingen säger de att man kan ha en coach men

jag skulle vilja hitta en coach som kan thailändska och vet bättre var man kan söka. Min flickvän har lärt sig prata svenska och så men jag känner det är lite svårt ändå för henne att direkt

kontakta företag. Därför vore det bättre att börja kontakten men hjälp av proffs.

Så, alla tips om hur man enklast får till väga för att hitta jobb till en thailändska mottages tacksamt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl oftast att det blir restaurang eller städjobb, så det är ju bara att åka omkring och höra sig för på sådana arbetsplatser/företag där det finns sådana jobb.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bor Ni, min tjej hittade jobb själv genom att fråga olika thairestauranger, och sina polare. När kom Hon (din tjej) till Sverige?

Finns stöd för arbetsgivaren, ganska rejäl tom ca 64% av bruttolönen att söka om man inte bott mer än 36 mån i Sverige. Måste ha

genomgått SFI för det. AF informerar om nystart jobb eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att först klara hela SFI och kanske sen läsa in Svenska A+B hjälper nog till i jobbsökandet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej alla,

det här är min första inlägg. Vad jag tänkte fråga är om det finns några bra forum, föreningar eller liknande som kan hjälpa thailändare att hitta jobb i sverige.

Jag försöker nämligen hitta jobb till min tjej men man kan lugnt säga att man har ingen nytta av arbetsförmedlingen. På arbetsförmedlingen säger de att man kan ha en coach men

jag skulle vilja hitta en coach som kan thailändska och vet bättre var man kan söka. Min flickvän har lärt sig prata svenska och så men jag känner det är lite svårt ändå för henne att direkt

kontakta företag. Därför vore det bättre att börja kontakten men hjälp av proffs.

Så, alla tips om hur man enklast får till väga för att hitta jobb till en thailändska mottages tacksamt :-)

Hej

Thailändskorna brukar vara ganska bra på att förmedla jobb till varandra, och dom första jobben blir oftast i hotell och resturang branschen här i vårt område, en hel del av dessa jobb är i.o.f.s säsongsarbeten här på västkusten.

Där brukar dom få disk, städ eller köks jobb, och så fort chefen behöver en vikarie eller dom själva t.ex vill åka hem till Thailand så brukar dom vara snabba med att rekommendera en kompis, och får man bara in en fot och får visa vad man går för så brukar saken vara klar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

TJa,

Man behöver ej ha genomfört SFI för att vara bidragsberättigad.

Det räcker med att arbetsgivaren ger personen möjlighet att studera på SFI.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Personliga kontaker är ju det bästa, jag fixade ett jobb åt frugan genom kontakter och nu har hon i sin tur fixat jobb till 3 kompisar också

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Personliga kontaker är ju det bästa, jag fixade ett jobb åt frugan genom kontakter och nu har hon i sin tur fixat jobb till 3 kompisar också

Skoj! Gratulerar!

Finns det verkligen ingen förening eller forum för Thailändare som är nya i Sverige? En mötesplats där de kan utbyta erfarenheter med varandra och lämna tips och råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj! Gratulerar!

Finns det verkligen ingen förening eller forum för Thailändare som är nya i Sverige? En mötesplats där de kan utbyta erfarenheter med varandra och lämna tips och råd?

Här finns ju ett thailändskt forum för thailändare i Sverige. Klicka här

Link to comment
Dela på andra sajter

Här där jag bor har alla Thailändskor jobb som vill ha jobb och oftast är det inom restaurang, städ & vården, tror ingen av dem har fått jobb via Arbetsförmedlingen (har någon person någon gång fått det ;)) utan via andra Thailändskor som redan jobbar där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Min tjej fick praktikplats via Arbetsförmedlingen. Efter praktiktiden, som är max två månader enligt handläggaren i detta fall och gratis för arbetsgivaren, kan hon få ett "instegsjobb" där samhället står för 75% av lönen. Enda kravet är att hon går på SFI också. Räcker med en kvällskurs på tre timmar i veckan.

Tidigare jobbade hon lite på en Thairestaurang med bara thaiare och då lär man sig inte mycket svenska. Bättre jobba med någon ickethai för svenskans skull.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera av min sambos vänner jobbar inom vård och omsorg och verkar trivas bra. Speciellt de som jobbar inom "åldringsvården" verkar trivas bra med sitt jobb. Kanske har något att göra med att thailändskor gillar att ta hand om äldre på ett respektfullt sätt? (Egen spekulation...)

De har alla gått en kortare utbildning på ca 1 år och har sedan inte haft några problem med att få jobb. Svårigheterna kan vara att få en heltid samt att arbetstiderna kanske inte alltid är optimala.

Viktigt är också att inte för snabbt hoppa på jobb. Kolla först att arbetsgivaren och ni har samma inställning till sånt som arbetsvillkor, ersättning, försäkringar och skatt ;) . Att t ex jobba svart och oförsäkrat kan ställa till med stora problem.

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

A och O är att först ta sig igenom de utbildningar som erbjuds, SFI, SAS A och B osv...sen finns ett antal yrkesutbildningar som komvux erbjuder, exempelvis vård och omsorg. Min fru gick den vägen och hon har nu en 100% tillsvidareanställning på Danderyds Sjukhus. Under studietiden städade hon även för Hemfrid som timanställd.

Men som sagt se till att hon tar sig igenom de svenskautbildningar som erbjuds först för oavsett vilket jobb du söker så brukar grundkravet vara en bra svenska i tal och skrift.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

TJa,

Man behöver ej ha genomfört SFI för att vara bidragsberättigad.

Det räcker med att arbetsgivaren ger personen möjlighet att studera på SFI.

Erkki

Har herrn hämtat sig nu och begraver sig i arbete :crazy: Mvh Måne som inte kom iväg

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...