Jump to content
IGNORERAD

Diverse frågor angående visum


thaikaj

Recommended Posts

Jag har så smått börjat leka med tanken på att eventuellt försöka bjuda hit en thailändsk tjej på besök. Min illusion var att fixa visum till en thaitjej det skulle vara så enkelt att även den mest imbecille thailandstorsk skulle kunna klara av det i en handvändning. Till min stora förtret har jag nu förstått att så inte längre är fallet, utan att det nu är en både lång och krånglig process.

Jag har därför en mängd olika frågor som jag hoppas att några mer erfarna här på forumet kan svara på. Om frågorna verkar korkade så ber jag om överseende med detta, och jag hoppas slippa allsköns spydigheter och trams.

Om jag har förstått saken rätt så finns det två olika sorters tillstånd för tillfälliga besök, dels besöksvisum för upp till tre månader, och dels uppehållstillstånd för besök för upp till sex månader (eller eventuellt ännu mer). Besöksvisum ska tydligen kunna förlängas till uppehållstillstånd för besök i efterhand.

Det verkar råda delade meningar om vilken typ av tillstånd som är bäst att satsa på.

Vad gäller besöksvisum verkar det vara en lång väntetid för att lämna in ansökan, men sedan gå rätt snabbt. Vad gäller uppehållstillstånd för besök verkar det vara tvärt om. Så det verkar inte vara självklart vad som egentligen går snabbast. Någon som bokat tid för inlämnande av ansöka nyligen och vet vad väntetiden ligger på? Någon som vet hur lång tid det kan ta för migrationsverket att behandla ansökan om UT för besök?

Är det någon skillnad vad gäller de krav som ställs för de olika typerna av tillstånd? Rent spontant kan man ju tycka att det borde vara lättare att få besöksvisum.

En fördel med att gå direkt på uppehållstillstånd för besök är väl att om man redan från början vet att tjejen ska stanna exempelvis sex månader så kan man köpa en flygbiljett för den tiden. Hur gör man annars om man förlänger vistelsen från tre till sex månader? Går det att köpa en flygbiljett som går att boka om från tre till sex månader?

På blanketten ”Application for Schengen Visa” ska man ange in- och utresedatum. Innebär detta att man måste köpa flygbiljetten innan man ansöker om visumet? I så fall har man ju kastat pengarna i sjön om man får avslag, eller inte hinner få visumet i tid. Eller kan man uppge ungefärliga datum, och köpa biljetten senare? Om jag inte missat något finns inte flygbokning med i listan på de papper som ska bifogas ansökan. Eller ska man försöka boka en biljett där man inte behöver erlägga slutbetalning förrän man vet om ansökan beviljats eller ej?

Hur gör man med sjukvårdsförsäkring? Den ska tydligen vara betald innan ansökan. Vad händer om det blir avslag? Kan man avbeställa försäkringen och få tillbaka i alla fall en del av kostnaden, eller är de pengarna borta då? Jag tycker att det är märkligt att man måste lägga ut pengar på en försäkring innan man vet om man får visum eller ej.

Varför måste man på en speciell bilaga redovisa tjejens familjeförhållanden? Det är ju hon, och inte hennes föräldrar eller syskon, som ansöker om visum.

Kommer tjejen vid inlämnandet av ansökan utsättas för en massa irrelevanta frågor, till exempel om hur vi har träffats? Om det råkar vara så att man träffats under mindre politiskt korrekta omständigheter, riskerar man att få avslag om tjejen är ärlig och säger som det är? Eller är det tvärt om så att risken för avslag är större om tjejen trasslar in sig i lögner som ingen tror på?

Är det ens någon idé att försöka ringa eller mejla ambassaden i Bangkok för att få svar på diverse frågor? Är det i så fall svenska eller engelska som gäller?

Finns det på nätet någon fullständig beskrivning av ansökansprocessen på thailändska? Jag har hittat en del information på thailändska på ambassadens websajt, och på thailandska.se, men kan ju inte själv läsa vad som står där.

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och grattis!

Känner igen dina frågor, tyvärr börjar väl detaljerna blekna men lite minns jag.

Beträffande 3 månader eller 6 månader besök: Om du har "tid på dig" för er ansökan så är det bäst att söka 6 månader direkt - ni slipper att göra om processen med besök på MIG m m. Formellt så måste man ju dessutom ha något speciellt skäl för att förlänga.

  Ombokningsbar flygbiljett skall man nog ha oavsett, då det även kan hända att tjejen vill åka hem i förtid.

Numera så behöver man inte visa upp flygbiljett vid ansökan (om jag har fattat det hela rätt) - annat var det "på min tid". Snacka om moment 22.

Försäkringen köpte vi några våningar ned under ambassaden. Man får pengarna tillbaks om man avslutar en försäkring i förtid - avdrag sker för de dagar som har gått.

Jag tror att man är intresserad av att få veta om delar av familjen redan finns inom Schengen/Sverige, om inte annat så kan man göra en bedömning om risken för avhopp/asylansökan.

Hoppas andra kan ge dig bättre svar.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ThaiKaj!

Grattis på flickvännen! Vi visste att du skulle greja det!  :party:

Är det därför att du har varit så tyst här på forumet? Det är väl inte dig lik att skolka från alla saftiga prostitutionsdiskussioner!

Ta med dig din tjej och hälsa på oss när du besöker dina föräldrar nästa gång. Magrood vill bjuda henne på Somtam. Annars åker vi till västkusten varje sommar. Vi kan träffas där också!

Hälsning

Svarten och Magrood

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var ett bra svar från UT006. Men som sagt, det var ju några år sen man höll på med ansökan om besöksvisum, och en del har väl ändrat sig.

Jag tycker mig dock sett att bokad biljett utan att man betalat något ska räcka.

Kan hålla med om att det ter sig lite löjligt att beskrivning av damens familj ska bifogas. Fast man kanske är man lite luttrade på Migrationsverket vad gäller personer som senare får UT och då vill ta hit hela släkten... som plötsligt blivit mycket större ;-) Bara min teori.

Och så får jag önska Thaikaj lycka till med processen. Egentligen är det är väl inte så mycket besvärligare nu än för fem år sen, om man bortser från att det måste bokas tid för inlämning av ansökan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej thaikaj !

Min tjej var på ambassaden förra veckan,hon fick svara på många frågor när hon lämnade

in papperna,dom har ändrat på det,för 2 år sedan lämnade dom bara in papperna utan

några frågor.

Lycka till!

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej thaikaj.

Vad det gäller ansökan om UT är jag lite insatt. Du frågade om frågor som ambassaden ställer:

"Kommer tjejen vid inlämnandet av ansökan utsättas för en massa irrelevanta frågor, till exempel om hur vi har träffats?"

Svar ja. Hon kommer att få mängder av frågor under ca 90 minuter.

Ex. vad har han för färg på sin/sina bilar?

Hur bor han? i hus eller lägenhet?

Lever hans föräldrar, vad heter de?

Har han varit gift?

Har han några barn?

Hur många? kön? Ålder?

Har han några syskon?

Vilken är hans favoritfärg?

Vad har han för färg på sina underbyxor.

Osv osv. Man hinner rätt mycket på 90 minuter.

Det andra har rått oss till är att svara ärligt. Det är inte lämpligt att svara på "thaivis" och anpassa sanningen till den som frågar (var jag elak nu? i så fall inte meningen att såra någon, jag har dock allt för ofta fått svar som är "anpassade"). Det är bättre att svara att man inte vet säkert än att fantisera ihop något. Om personalen kommer på en lögn är inte bra... Då det gäller UT är det upp till de sökande att visa att förhållandet är seriöst.

Lycka till! /oldthaimer (själv går jag/vi efter UT-intervjun och väntar på papper ifrån Migrationsverket)

Om du även kollar meddelande 6 under följande länk så har du lite mer där:

http://www.maipenrai...php?topic=621.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ThaiKaj

Jag kan tyvärr inte komma med information då det var länge länge sen jag gick igenom processen själv.

För två tre år sedan när min mor kom och hälsade på betalade jag 500 Bht för en firma på samma byggnad som ambassaden för att fylla i ansökan. Visserligen så hade jag fyllt i mycket själv. Men jag tyckte det var lika bra att de hjälpte till. Det brukar vara krångligt med blanketter för många människor.

Jag är så glad att höra den här goda nyheten.

Jag hoppas att det går bra och lätt med visumet.

Sen när hon är här får ni gärna komma och hälsa på oss.

Eller så kan ni få vårat telnummer i fall hon vill ha någon att prata med.

Om man kommer på vinter kan det kännas lite trist ibland.

Lycka till

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet frågor varierar kraftigt. Min tjej fick t.ex. 4 frågor. Apropå flgbiljetten så kan du boka en som har öppen hemresa. Herr Changs teori om familjen är densamma jag har hört. Har man inte fyllt i familjen korrekt kan det bli problem med inbjudan i framtiden av familjemedlemmar.

Ambassaden kommer ju att bedömma seriositeten i erat förhållande. Det är ju kärnpunkten till att hon ska komma. Självklart spelar hennes bakgrund roll men hänsyn tas ju bl.a till hur länge ni har träffats.

"Bra" bakgrund, kort tid man träffats= inte bra

"Dålig" bakgrund, kort tid man träffats= inte alls bra

"Dålig" bakgrund, träffats under längre tid=bra

Självklart är detta inga regler. En annan sak jag hört är att väldigt många ansökningar är inte korrekt ifyllda och det blir därför avslag av den anledningen.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ThaKaj.

Jag har aldrig talat med någon som sökt ett 6 månaders UT direkt på ambassaden!

Om någon har gjort detta så berätta gärna om detta förfarande för oss andra!

Angående flygbiljetten så måste denna vara bokad men den behöver inte vara betald!

Det är inga problem med en elektronisk biljett.

Skaffa en ombokningsbar 6 månadersbiljett med ett hemresedatum som passar ( tremånaders ) visumet.

Angående försäkring så är de Thailändska billigare, men om det händer någonting så är det troligen tryggare att ha en Svensk försäkring!

Försäkringen måste vara betald, men jag tror mig ha läst att Europeiska betalar tillbaka om visumet ej beviljas!

Europeiska Reseförsäkringar i Sundyberg.

Telefon: 0770 456900

E-post: "info@europeiska.com"

Deras försäkring för "Besök från utlandet" kostar ca. 1.700 kr. för tre månader, som går att förlänga om så skulle önskas.

Jag vet inte vad ambassaden skulle säga om man kom med en sexmånaders försäkring samtidigt som man söker ett tremånaders visum?

Detta med visumansökan är inte svårt, men tråkigt och tidsödande. Personligen så tror jag att detta är medvetet då ambassaderna speciellt den Svenska ambassaden i Bangkok vill att det skall vara besvärligt. Detta för att motverka att berusade Svenskar direkt från NANA kommer och söker visum för sitt livs kärlek sedan sex timmar tillbaka!

Dessutom så är kravet på en handskriven inbjudan en garanti på att referenten åtminstone är så nykter att han kan skriva!

Det som brukar ställa till problem är hennes släktbilaga, då Thai brukar ha mycket dålig kontroll på sin stora släkt, födelsedagar mm. Gör detta sakta och tålmodigt och spara en kopia så är det ju avklarat även för nästa ansökan!

Skriv ut alla blanketter förutom Din handskrivna inbjudan på datorn och spara kopior på allt!

Blanketterna finns nedladdningsbara på UD:s hemsida   "www.ud.se"

Har Du möjlighet att närvara så är det ett plus i kanten när ambassadpersonalen ser att Du finns på plats.

Hoppas att ni har träffats i verkligheten och inte bara i cybervärden.

Jag har hört blandade uppgifter om möjligheten till visum om referenten inte har varit i Thailand och personligen träffat den sökande?

Ha alla papper färdiga liggande i ordning i en plastmapp, var nyktra, hela, rena och ordentligt klädda så är hela förfarandet bara en tidsödande formalitet!

Till sist: Gratulerar och hoppas att Du fortsätter med att skriva intressanta och läsvärda inlägg på detta forum!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

någon skriver att biljett, eller biljettbokning måste uppvisas.

Detta togs bort från ambassadens information för ett tag sedan. Inget nämns längre ang. biljett.

Detta under förutsättning att det är vad vi tidigare kallat besöksvisum. Detta heter numera

"Visum för besök av pojkvän/flickvän eller andra vänner".

Läs och begrunda:

http://www.swedenabr...e____73844.aspx

För andra typer av visum, t.ex. turistvisum, så finns kravet på biljett kvar. Men det är någonting helt annat..

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Att söka 6 månaders besök direkt via s.k. Uppehållstillstånd för besök.

Ansökningsblankett 114021 (svensk) eller 115021 (engelsk) samt bilaga D 201031 (familjebilagan).

I övrigt är det samma handlingar som vid ansökan för visum inkl. Referensbilaga E 213031 (svensk) eller 220011 (engelsk).

Handläggningstiden är idag c:a en till en och en halv månad från det ansökan lämnats i hos ambassaden. Man behöver inte boka tid hos Call Center för att lämna in en ansökan om Uppehållstillstånd för besök. Ambassaden gör en kortare intervju med sökanden och skickar ärendet till Migrationsverket i Norrköping som handlägger ärendet. Referenspersonen får en kortare skriftlig intervju från Migrationsverket, sedan fattas beslutet.

Beslutet kan överklagas till Migrationsdomstolen om det av någon anledning skulle bli ett avslag.

Ansökningskostnaden är idag 1,000 kr. och betalas hos ambassaden.

I undantagsfall kan man även söka för längre tid än 6 månader (max 1 år). Gäller i första hand för föräldrar och barn eller andra som tillhör kärnfamiljen.

Sedan ambassaden införde Call Centret och fått långa väntetider för inlämnandet av en visumansökan, har vi hjälpt till med 11 ansökningar om Uppehållstillstånd för besök. Senaste var i förra veckan. Ännu har vi inte upptäckt några problem med att använda den här möjligheten. Snarare har det gått smidigare och Migrationsverket i Norrköping har trevliga och rutinerade handläggare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har så smått börjat leka med tanken på att eventuellt försöka bjuda hit en thailändsk tjej på besök.

Thaikaj :yes:

Jättegrattis :great:

Vill du dela med dig till oss andra om din lilla kärlekshistoria?

Om inte - skicka PM - om du vill.

Jävligt nyfiken nu ;)

Lycka till.

   MVH Born62

Link to comment
Dela på andra sajter

gbglassgubben

Hej!

Kan någon hjälpa mig??

Om man träffat en tjej via nätet men aldrig träffat henne live. Hon skall komma hit på blixtvisit 2-3 veckor. Hur skriver man då ?? Det finns väl ingen lag som säger att man måste träffats för att anse sig vara tillsammans, även om så givetvis är lågiskt :) Blir hon utfrågad då oxå ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...