Jump to content
IGNORERAD

Riktad trafficking-information till thailändskor


Guest wille

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7973544.ab

Kampanjen, som startar idag på EU:s anti-trafficking-dag, riktar sig direkt till kvinnor som befinner sig i landet och som är utsatta för människohandel i sexuellt syfte.

.

Någon statistik över hur många som är utsatta för människohandel eller varifrån de kommer, finns inte. Men enligt Patrik Cederlöf är det just nu vanligt att kvinnorna kommer från Rumänien, Bulgarien och Tjeckien.

Informationskampanjen finns på sex språk; svenska, engelska, rumänska, ryska, spanska och thailändska.

– Det är svårt att täcka hela gruppen, men man måste börja någonstans, säger Patrik Cederlöf.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är god men hur stor chans är det att dom som är drabbade ser affischerna.

Är inte så insatt i just ämnet men har svårt att tro om dom är här mot sin vilja att dom springer fritt på stan direkt.

Men som sagt.man måste börja någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tanken är god men hur stor chans är det att dom som är drabbade ser affischerna.

Är inte så insatt i just ämnet men har svårt att tro om dom är här mot sin vilja att dom springer fritt på stan direkt.

Men som sagt.man måste börja någonstans.

Jag vet inte hur många damer som springer fritt i Falun men det har du tydligen koll på.

Jag har inte stött på några damer som jag direkt kan påstå varit prostituerade.

Förutom di som gick på gatan i Malmö och kring saltängen i Norrköping på 80 talet.

Numera har di väl flyttat in i sina bostäder och annonserar diskret i olika tidningar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur många damer som springer fritt i Falun men det har du tydligen koll på.

BTT

Det vet inte jag heller men skulle tro att dom som gör det gör det av fri vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite (positiv) erfarenhet av Trafficking men inte en sexuell sådan utan..

En kvinna som jag känner som är från Vietnam kom hit (där jag bor i Sverige) olagligt och var hitsmugglad.

En vän till mig brukade hänga på en Thai reasturang och dricka pilsner på helgerna och började då snacka med en dam i personalen (Vietnamdamen) och det visade sig att hon var hitsmugglad och fick 25 SEK i timmen för att jobba på reasturangen.

Min polare hjälpte henne och betalade hundratusentals kronor i advokat kostnader och lyckades på så vis få tillstånd för henne att stanna i Sverige.

För bara någon vecka sedan så var jag på besök på hennes nyöppnade reasturang :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite (positiv) erfarenhet av Trafficking men inte en sexuell sådan utan..

En kvinna som jag känner som är från Vietnam kom hit (där jag bor i Sverige) olagligt och var hitsmugglad.

En vän till mig brukade hänga på en Thai reasturang och dricka pilsner på helgerna och började då snacka med en dam i personalen (Vietnamdamen) och det visade sig att hon var hitsmugglad och fick 25 SEK i timmen för att jobba på reasturangen.

Min polare hjälpte henne och betalade hundratusentals kronor i advokat kostnader och lyckades på så vis få tillstånd för henne att stanna i Sverige.

För bara någon vecka sedan så var jag på besök på hennes nyöppnade reasturang :)

Bra poäng. All trafficking är inte för sexuella ändamål och all trafficking utgörs inte heller av offer utan i en del fall personer som faktiskt förstår vad som väntar på andra sidan gränsen och ser det som ett steg uppåt.

Av politiska skäl brukar man dock i Sverige kombinera prostitution med trafficking eftersom siffrorna blir mer imponerande då och det är lättare att få med sig folk om man kan frammana bilden av Lilja4Ever i debatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stackars olyckliga bärplockarna är även dom utsatta för trafficking.

Liksom BaBoo känner även jag till fall av traffiking dock ej av sexkaraktär.

Nej det var helt enkelt en thailänsk dam boende i Sverige som bjöd in giftaslystna ungmöar från Thailand till Sverige.

För sina tjänster som bestod av inbjudan för besöksvisum, en gratisannons i gamla Thaitjejers kontaktanonser och förmedling av ett

Svartjobb på en resturang för 15 kr/timme tog hon 100 000 Bath.

Tjejerna lyckades naturligtvis aldrig jobba ihop till sina kosnader utan dom vältrades över på den lycklige blivande maken.

Som sagt trafficking behöver inte vara av sexuell art.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stackars olyckliga bärplockarna är även dom utsatta för trafficking.

Liksom BaBoo känner även jag till fall av traffiking dock ej av sexkaraktär.

Nej det var helt enkelt en thailänsk dam boende i Sverige som bjöd in giftaslystna ungmöar från Thailand till Sverige.

För sina tjänster som bestod av inbjudan för besöksvisum, en gratisannons i gamla Thaitjejers kontaktanonser och förmedling av ett

Svartjobb på en resturang för 15 kr/timme tog hon 100 000 Bath.

Tjejerna lyckades naturligtvis aldrig jobba ihop till sina kosnader utan dom vältrades över på den lycklige blivande maken.

Som sagt trafficking behöver inte vara av sexuell art.

Om du hade all denna information, varför gjorde du inget för att stoppa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade all denna information, varför gjorde du inget för att stoppa detta?

För att stickan var med i sharen där madamen pumpade in pengar från traficingaffärerna förstår du väl..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Dom stackars olyckliga bärplockarna är även dom utsatta för trafficking.

.

I en del av fallen kan man kanske säga att det är trafficking. En del av thailändskorna kommer hit med två syften. Det ena är att plocka bär och ett annat syfte att skaffa en man för att kunna bosätta sig här. Det kan nog variera från fall till fall vad som är huvudsyftet. Det brukar bli en del som hittar en man på detta sätt. I en del sådana fall jag hört talas om har de fått betala pengar till hjälpsamma svenskboende thailändskor för att de ska hjälpa dom hitta svenska män. Det brukar inte vara bara omkostnader utan en hel del pålägg blir det nog till sist. Så man kan nog utan att vara ful i mun säga att de utnyttjar och slår mynt av andras vilja att villa ta sig hit och träffa män. Har nog hört talas om någon manlig motsvarighet också, men det är nog sällsynt.

Om trafficking är att man på så sätt utnyttjar andras önskan att ta sig hit för att själv tjäna pengar är det kanske trafficking?

Edit. Men själva bärplockningen är väl mera tveksamt!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade all denna information, varför gjorde du inget för att stoppa detta?

Enkelt! Personerna som jag känner (offren/makarna) var inte intresserade av att detta kom till polisens kännedom.

Vad gäller bärplockarna så gäller det naturligtvis inte alla utan bara dom som blir lurade och kommer under falska förespeglingar vilka är många.

Om man läser på Wikipedia om trafficking så ser man att båda dessa saker väl passar in under uttrycket.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Trafficking är ett stort problem i Europa och övriga världen så alla åtgärder mot detta är välkommna.

Men det bästa sättet att nå ut till dom i riskzonen är nog att köpa tid för information på ländernas egna TV kanaler.

Jag är övertygad om att antalet som skulle luras hit både till sexindustrin och bärplockningsmaffian skulle minska om drabbade ifrån deras egna länder skulle framträda och berätta om vad dom har utlovats inför avresan och vad slutresultatet egentligen blev.

Själv har jag ju jobbat ute i olika länder sedan 1981 och det är inte svårt att upptäcka den här människohandeln, vi män som reser i jobbet får ofta kontakt med dessa kvinnor antigen direkt eller via deras hallickar, dom tror tydligen att män på hotell är givna kunder.

Och det är mycket kvinnor ifrån forna öststaterna Rryssland, Baltländerna, Ukraina, Vitryssland, ifrån Asien är det mest Thailand och Filippinerna, ifrån dom afrikanska länder dominerar Nigeria, ifrån syd amerika är Brasilien vanligast.

Jag och mina arbetskamrater har pratat med många av dom och tagit reda på lite om deras bakgrund och hur dom har det här i europa, och det är som vanligt fattigdom och hopplöshet i hemlandet som har fått dom att lämna hemlandet lite på vinst och förlust, många har problem med språket och maten, och pass och pengar behåller hallicken så dom är fast.

Inte sällan verkar män ifrån deras egna hemländer vara med och tjäna pengar på kvinnorna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ursäkta Isan Lover, men först nu ser jag vad din avatar föreställer. Har nu sett den massor av gånger och har hela tiden tagit för givet att den föreställer dig, fotbollspelare iförd svensk landslagsdräkt, med en medalj om halsen och en fotboll i famnen. Nu, först, ser jag att det är vanliga kläder och en fin liten bebis i bärsele! Tänk så förutfattade uppfattningar vår lilla korkek till huvud kan ha ibland! Bara en liten reflektion...

:-)

Bra inlägg dessutom IL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiicking är ett stort gissel, då inte bara inom sexindustrin.

Man hör mest om just sexindustrin, men den stora om inte 1000 gånger större och lika avskyvärd är dom livegna.

Och kollar man bara i New york så hittar ni tusentals kineser som jobbar av en skuld dom jobbar dom flesta av dom inom restaurangbranchen och tvätteri dom bor med 50-70 andra i nån bunker eller lokal.

Dom är dit lockade av den västerlänska drömmen, nån betalar deras resa till som ex. New york den måste dom jobba av samt en grov ocker ränta.

Och dom flesta jobbar illegalt så dom kan inte bara gå till polisen då åker dom tillbaka till Kina och där har dom fortfarande en skuld som skall betalas.

Och vi läser mest om sextrafficking, men den rena slavhandeln den läser man inte om, sedan kan det ju finnas nån enstaka som det har gått bra för som Baboo skrev men den är inte ens en promille av en promille.

Dom stackarna har gått på en dröm men hamnar i ett helvete, och några tjänar grova pengar på dom stackarna och dom flesta är män som blir livegna.

Men som sagt nu är vi i sverige och då är det tjejer det är synd om och skrivs om, och vilket helvete dom har.

Men män det skriver dom inte om fast dom är rena slavar också som jobbar 10-15 timmar om dagen 7 dagar i veckan för att bli av med en skuld som inte går att bli av med för dom har en timlön på 25 kr varav 15 kr skall räknas av på skulden.

För dom är män och det är inte synd om dom därav skrivs det inget om det, så dom flesta i sverige tror att traffik är bara inom sexindustrin och bara tjejer.

Men traffick finns inom många områden, finns närmare än ni tror kolla bara in tiggare många av dom är inom trafficken där dom sitter och tigger och nån annan tar hand om pengarna.

Vi hade några för ett par år sedan i Örebro, men snälla som våra myndigheter är så hjälpte myndigheterna dom så att dom kom bort från grisen/grisarna som utnjutta dom.

Dom fixa en biljett hem till deras länder, och det tog inte mer än en månad innan det satt nya tiggare

Nu har dom ändrat taktik och förbjuder tiggeri, så nu syns dom inte mer.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och för den som vill fördjupa sig i ämnet finns en lägesrapport att ta del av:

http://www.polisen.s...a-andamal-2009/

Tja. Jag citerade ut dom delar lös dom bitar som handlar om Thailand. mvh

:

"Den information som kommit in till Polisen under år 2009 visar att de utländska flickor och kvinnor som rekryteras till Sverige för prostitutionsändamål i första hand kommer från Östeuropa (företrädesvis Ryssland, Estland, Rumänien och Ungern), Albanien, Thailand och Nigeria."

"Rikskriminalpolisen uppskattar att antalet kvinnor från Thailand som utnyttjas för sexuella ändamål i Sverige har ökat de senaste tre åren. Detta sker bland annat genom att en del svenska män utnyttjar thailändska kvinnor genom äktenskap eller genom besöksvisum.När kvinnorna väl är i Sverige förekommer det att de utnyttjas för sexuella ändamål i exempelvis lägenheter, i hotellrum eller på thaimassagesalonger. Det har dessutom visat sig att ett stort antal kvinnor som utnyttjats för prostitutionsändamål i Europa har förts in i Schengen med svenska viseringar, utfärdade vid den svenska ambassaden i Bangkok"

"3.1.4 Särskilt om offren från Thailand

Rikskriminalpolisen uppskattar att antalet kvinnor från Thailand som utnyttjas för sexuella ändamål i Sverige har ökat de senaste tre åren. Detta sker bland annat genom att en del svenska män utnyttjar thailändska kvinnor genom att ge dem möjlighet att komma till Sverige genom äktenskap eller genom besöksvisum. När kvinnorna väl är i Sverige förekommer det att de utnyttjas av sexköpare för sexuella ändamål i exempelvis lägenheter, på hotellrum eller i thaimassagesalonger. Polisen uppskattar att det finns ca 90 thaimassagesalonger i Stockholm och dess närområde. Genom polisens förundersökningar bekräftas det att ett flertal av de enskilda verksamheterna erbjuder erotisk massage som många gånger avslutas med att mannen får utlösning, en så kallad happy-ending. Även Länsarbetsnämnden i Stockholm har reagerat på antalet thailändska kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd för att arbeta som massöser, då det anses osannolikt att antalet överensstämmer med den egentliga efterfrågan. Det har dessutom visat sig att ett stort antal kvinnor som utnyttjats för prostitutionsändamål i Europa har förts in i Schengen med svenska viseringar, utfärdade vid den svenska ambassaden i Bangkok."

" Under 2009 registrerade svensk polis nio (9) anmälningar avseende barnsexhandel. Av dessa anmälningar rör åtta (8) brott mot barn i Thailand och innefattar fem (5) utpekade män. I samtliga anmälningar finns identifierade målsägande Vissa av dessa målsäganden är uppräknade i flera anmälningar vilket beror på att flera gärningsmän utnyttjat samma barn. En anmälan rör en identifierad svensk man som sexuellt utnyttjat barn i Kambodja."

"Ärenden av särskilt intresse

I början av 2009 inkom ett tips till Rikskriminalpolisen från NLO11 Bangkok avseende ett antal svenska män som

10 ”Sexualbrott med svensk anknytning”, C. Diesen & E. Diesen, 2008.

11 Nordic Liaison Officer (sambandspolis).

blivit utpekade som förövare av barn i Pattaya, Thailand. En kartläggning av männen resulterade i att en manlig sammanslutning som utnyttjade barn sexuellt med säte i Pattaya upptäcktes. Bedömningen gjordes att en samverkan mellan thailändsk polis och svensk polis skulle kunna resultera i ett ingripande mot dessa svenska män. Rikskriminalpolisen reste därför till Pattaya för att bistå med underrättelseinformation. I samband med resan inleddes ett samarbete med enheten för barn, kvinnor och ungdom, CWD12 och den högteknologiska gruppen (High Tech Team) inom den thailändska polisen och resulterade i en operation som fick namnet Operation Snapper. Under förhör med barnen pekades några svenska män ut som gärningspersoner och utifrån barnens uppgifter utfärdade thailändska myndigheter arresteringsorder på männen. Två av de misstänkta svenska männen visade sig ha sin hemvist i Pattaya. I maj 2009 greps dessa men släpptes sedan mot borgen. En av männen delgavs dock misstanke om köp av sexuella handlingar av barn i samband med ett besök i Sverige. Med anledning av de uppgifter som framkom under Operation Snapper gjordes också anmälningar mot de svenska männen, vilka inkluderar ett antal misstänkta gärningsmän.I samtliga anmälningar finns även namngivna målsägande. Förundersökningar inleddes och en rättshjälpsbegäran är skickad till Thailand. Ett annat ärende rör en 62-årig svensk man som under maj 2009 greps i Kambodja, misstänkt för att ha begått sexuella övergrepp mot barn. Enligt egen utsago hade han adopterat en 9-årig kambodjansk pojke men förnekade all sexuell kontakt. Den 31 december 2009 inleddes rättegången mot mannen i Pnom Penh, Kambodjas huvudstad, och den 19 januari 2010 avkunnades domen med 6,5 års fängelse som påföljd. Mannen har dock överklagat och ny rättegång väntas inom 6 månader. Även en svensk anmälan upprättades och en förundersökning har inletts. Svensk polis inväntar nu besked från rättegången för att kunna fortsätta utredningen. Mannen greps dock redan under 2008 då han misstänktes ha haft sexuellt umgänge med minderåriga pojkar men släpptes då i brist på bevis. "

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stackars olyckliga bärplockarna är även dom utsatta för trafficking.

Liksom BaBoo känner även jag till fall av traffiking dock ej av sexkaraktär.

Nej det var helt enkelt en thailänsk dam boende i Sverige som bjöd in giftaslystna ungmöar från Thailand till Sverige.

För sina tjänster som bestod av inbjudan för besöksvisum, en gratisannons i gamla Thaitjejers kontaktanonser och förmedling av ett

Svartjobb på en resturang för 15 kr/timme tog hon 100 000 Bath.

Tjejerna lyckades naturligtvis aldrig jobba ihop till sina kosnader utan dom vältrades över på den lycklige blivande maken.

Som sagt trafficking behöver inte vara av sexuell art.

Det var väl brevbäraren fru som gjorde detta????

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Med engelsk text

Man skäms över att vara svensk när man kommer ner.

Fy f-n för att lura dom som inget har.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl brevbäraren fru som gjorde detta????

Vad menar du med detta?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för ett mycket bra exempel på information, detta tror jag är en stor del av lösningen på problemet, förutom att fängsla alla lurendrejare i bärmaffian förstås.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga att MIG också är inblandad i trafficking eftersom det är dom som utfärdar arbetstillståndet i plockarfallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...