Jump to content
IGNORERAD

Åka bil mellan Udon Thani och Chiang Mai

Pele
 Dela

Recommended Posts

Hejsan!

Jag funderar på att åka bil (eller MC) från Udon Thani till Chiang Mai.

Är det någon som har gjort det och kan tipsa om bästa vägen?

Hur långt är det i realiteten?

Är det några sevärdheter efter vägen?

Trevligt att höra era tips.

//Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Hej Pele,

Enligt Google så ser det ut såhär:

En väg via Nong Bua Lamphu och Loei är ca 610 km

En väg via Nong Nua Lamphu, Chum Phae och Phitsanulok är ca 700 km

En väg via Nong Bua Lamphu, Chum Phae, Phitsanulok och Sukhothai är ca 740 km

Vet ej vilken standard det är på vägarna och vad som finns att se utefer varje rutt.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

Tackar. Hur får man fram detta i Google Earth.

Jag vet ju hur man gör i hitta.se men inte här.

PianoPele

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Tycker att vägen över Loei och Utharadit, för övrigt en trevlig liten håla, är klart trevligast, det är "väldigt" kurvigt och kuperat efter Utharadit så om passagerarna, om det nu finns sådana, har minsta besvär av åksjuka, skaffa medel mot detta, går att klara på en dag, men att ta det lugnt och stanna till då o då och njuta av utsikten är inte fel, var flera år dedan jag åkte den vägen, men redan då var det OK standard. Vid Utharadit finns en sjö (damm) där man kan hyra trampbåt och medels en liten flagga påkalla påfyllning, trefligt värre.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Körde sträckan Mukdahan- Chiang Mai (945 km) för att fira Songkhran med herrskapet Chang f.ö.för några år sedan. Tog då Route 22 och 11 över Khon Kaen, Phitsanulok, Utaradit. Du får betydligt kortare resa över Loei. Håller med om att det är hänförande utsikter i bergspartierna även om serpentinvägarna ibland kunde kännas frustrerande när man hade en lastbil framför sig som med nöd och näppe klarade sig uppför samtidigt som sikten nästan uteslutande var skymd pga kurvorna.

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

Hej,

Skapa en pin i Chiang Mai och en i Udon Thani. Högerklicka på den ena och välj om du vill åka "härifrån" eller "hit". Du får då upp i Sökfältet koordinaterna, klicka på förstoringsglaset så kommer hela rutten upp med alla svängar.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

Prova med http://maps.google.se/ skriv in Udon och sen klickar du på vägbeskrivning och där skriver du in Chiang Mai.Jag fick 3olika vägar och den kortaste var via Loei.

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

Dela på andra sajter

Hej, låter som att vägen över Loei är i min smak. Troligen åker jag med båge alldeles själv. Kan nog tänka mig en övernattning efter vägen och råd emottages tacksamt :)

Skulle också vara roligt att åka till Maekong floden norr om Loei.

Jag ska plåta och ha skoj.

PianoPele

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Hej, låter som att vägen över Loei är i min smak. Troligen åker jag med båge alldeles själv. Kan nog tänka mig en övernattning efter vägen och råd emottages tacksamt :)

Skulle också vara roligt att åka till Maekong floden norr om Loei.

Jag ska plåta och ha skoj.

Du kan ta dig till Loei längs Mekong (fast den syns inte överallt) hela vägen från Nong Khai, en riktigt trevlig väg när man väl passerat SiChiangMai, man passera bl.a. en fors en ett par mil därifrån. en vacker rastplats, i Loei kan jag rekommendera en avstickare upp till Phuroa, högt som sjutton 1375 meter nånting med utsikt över Laos och lång, långt där nere MeKhong. Det tar ju ett tag så passa på att övernatta i Loei, Du som gillar musik skall veta att man har en av Thailands mest berömda gittarskolor i Loei, ofta är några av grabbarna ute och lirar på nåt ställe för att tjäna lite fickpengar, finns typ "roadhouse" vid stora vägen där det liras, kolla med lokalbefolkningen, dom vet. Vill man ta en eftermiddagspromenad finns e vacker park att ströva i, jo, Loei har nog en viss dragningskraft, fast en natt räcker.

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Det låter väldigt trevligt. När man läser din beskrivning vill man åka dit och mysa.

:)

PianoPele

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Hej,

Skapa en pin i Chiang Mai och en i Udon Thani. Högerklicka på den ena och välj om du vill åka "härifrån" eller "hit". Du får då upp i Sökfältet koordinaterna, klicka på förstoringsglaset så kommer hela rutten upp med alla svängar.

Rebnel

Nu har jag lärt mig något nytt. Värdefull info.

Prova med http://maps.google.se/ skriv in Udon och sen klickar du på vägbeskrivning och där skriver du in Chiang Mai.Jag fick 3olika vägar och den kortaste var via Loei.

Denna info var också värd karma.

PianoPele

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Du kan ta dig till Loei längs Mekong (fast den syns inte överallt) hela vägen från Nong Khai, en riktigt trevlig väg när man väl passerat SiChiangMai, man passera bl.a. en fors en ett par mil därifrån. en vacker rastplats, i Loei kan jag rekommendera en avstickare upp till Phuroa, högt som sjutton 1375 meter nånting med utsikt över Laos och lång, långt där nere MeKhong. Det tar ju ett tag så passa på att övernatta i Loei, Du som gillar musik skall veta att man har en av Thailands mest berömda gittarskolor i Loei, ofta är några av grabbarna ute och lirar på nåt ställe för att tjäna lite fickpengar, finns typ "roadhouse" vid stora vägen där det liras, kolla med lokalbefolkningen, dom vet. Vill man ta en eftermiddagspromenad finns e vacker park att ströva i, jo, Loei har nog en viss dragningskraft, fast en natt räcker.

Du får karma för dina härliga beskrivningar som lockar fram lusten att uppleva Thailands exotiska landsbygd.

PianoPele

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Den där turen har jag också tänkt att göra, så in med mera tips eller varför inte bilder

Ändrades av Kenneth4618

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Min tjej har pratat om ett ställe nära Loei som heter Phu Garden (stavning?) som man kan nå med en dagsklättring. Så högt att man är nära månen :). Någon som vart där?

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Dela på andra sajter

Min tjej har pratat om ett ställe nära Loei som heter Phu Garden (stavning?) som man kan nå med en dagsklättring. Så högt att man är nära månen :). Någon som vart där?

Kenthamon

Heter Phu Krathong och ligger en 6-7 mil söder om Loei, ett välbesökt ställe, nationalpark m.m. samt ett populärt camingutflycktsmål, så ta er inte dit på weekenden.Har tråkigt nog inte ett foto därifrån (datorcrach), men det är väldigt vackert och luften känns ren uppe på höjden, dock lite "djungelkänsla", för mycket upptrampade stigar.

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Heter Phu Krathong och ligger en 6-7 mil söder om Loei, ett välbesökt ställe, nationalpark m.m. samt ett populärt camingutflycktsmål, så ta er inte dit på weekenden.Har tråkigt nog inte ett foto därifrån (datorcrach), men det är väldigt vackert och luften känns ren uppe på höjden, dock lite "djungelkänsla", för mycket upptrampade stigar.

Vad jag förstått är det en lång vandring, klättring upp. Finns möjlighet till övernattning uppe på berget?

Dela på andra sajter

Vad jag förstått är det en lång vandring, klättring upp. Finns möjlighet till övernattning uppe på berget?

Inte vad jag kunde se, bara camping, men det fanns i o för sig restaurang och några hus i anslutning vid den sista (högsta) P-platsen. Såååå himla långt var det inte, med mina 10 extrakilo tog det "bara" en halv dag upp o ner.

Dela på andra sajter

Då får jag också ställa en fråga till fader Baa

Såg en dokumentär om ett tempel där det fanns en massa småapor som levde fritt med munkarna

Vet du var?

Novisen Kenneth

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Inte vad jag kunde se, bara camping, men det fanns i o för sig restaurang och några hus i anslutning vid den sista (högsta) P-platsen. Såååå himla långt var det inte, med mina 10 extrakilo tog det "bara" en halv dag upp o ner.

Tack.:clapping: Då ska jag försöka ta mig upp där när jag får chansen.

Kenthamon

Dela på andra sajter

Då får jag också ställa en fråga till fader Baa

Såg en dokumentär om ett tempel där det fanns en massa småapor som levde fritt med munkarna

Vet du var?

Novisen Kenneth

Tjenare Kenneth, finns nog de som vet om det finns närmare "våra" jaktmarker, annars är vad jag jag vet Loppbhuri , ganska nära Korat och KhaoYai det mest kända i Issan.

Hade gott, syns i juletid.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...