Jump to content
IGNORERAD

När omvänd rasism blir fel

Herr Chang
 Dela

Recommended Posts

Jag har begrundat rapporterandet om gripandet av en misstänkt våldtäktsman i Örebro.

Vad som som förbluffar mig är att media framhäver den gripnes nationalitet. Gravallvarligt säger man:

"Den person som nu är häktad är svensk medborgare."

Normalt brukar man ju inte uttala sig om nationalitet. Ska jag då dra slutsatsen att varje gång man inte säger något om nationalitet hos den som begått brott så kan jag utgå från att det är en invandrare?

Fattar politiskt korrekta media vad dom håller på med?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• ban99arne

4

• Soengsang

4

• Tallviking

4

• Herr Chang

3

Mest aktiva i denna tråd

Vad är "omvänd rasism"? Rasism är väl rasism oavsett omständigheter om exakt vem som gör vad.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Det kan väl också vara ett sätt att lite förtäckt meddela att han är en invandrare med Svenskt pass eller född i Sverige av invandrare utan att nämna någon ursprungsnationalitet.

Jag läser det nog så.

Dela på andra sajter

Det kan väl också vara ett sätt att lite förtäckt meddela att han är en invandrare med Svenskt pass eller född i Sverige av invandrare utan att nämna någon ursprungsnationalitet.

Jag läser det nog så.

Exakt min reaktion, varför annars överhuvudtaget nämna detta, antingen för att väcka spekulation eller inte vilja ha stämpel som rasistiskt media.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Vad är "omvänd rasism"? Rasism är väl rasism oavsett omständigheter om exakt vem som gör vad.

Omvänd rasism är när man beskäftigt påpekar att det är en svensk medborgare som har begått brottet, medan man undviker att säga något när det är en invandrare som begått brottet. Det vore alltså rasistiskt att till exempel skriva att förövaren är från Somalia...

Helt OK i svenska journalisters lilla politiskt korrekta värld. Bara min åsikt.

Jag anser att ska man tala om brottslingars nationalitet så ska man vara konsekvent. Varför ska det poängteras att någon är svensk medborgare? Och patetiskt försöka dölja att invandrare begår brott? Det som är mest skrattretande är den löjliga genomskinligheten hos svenska journalister som antagligen inbillar sig att de gör en insats för invandrare.

Står det inte nationalitet utgår man ju då från att det rör sig om invandrare.

För övrigt är begreppet svensk medborgare ganska urvattnat. Fru Chang är det efter tre år i Sverige med mig, men jag skulle tro att hon ser sig i huvudsak som en thailändare.

Behöver jag förklara mer?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Omvänd rasism är när man beskäftigt påpekar att det är en svensk medborgare som har begått brottet, medan man undviker att säga något när det är en invandrare som begått brottet. Det vore alltså rasistiskt att till exempel skriva att förövaren är från Somalia...

Helt OK i svenska journalisters lilla politiskt korrekta värld. Bara min åsikt.

Jag anser att ska man tala om brottslingars nationalitet så ska man vara konsekvent. Varför ska det poängteras att någon är svensk medborgare? Och patetiskt försöka dölja att invandrare begår brott? Det som är mest skrattretande är den löjliga genomskinligheten hos svenska journalister som antagligen inbillar sig att de gör en insats för invandrare.

För övrigt är begreppet svensk medborgare ganska urvattnat. Fru Chang är det efter tre år i Sverige med mig, men jag skulle tro att hon ser sig i huvudsak som en thailändare.

Herr Chang har talat.

Du är helt rätt ute här och fler och fler reagerar på detta beteende hos de större medierna, kanske en orsak till att nyhetssidor som tex "politiskt inkorrekt" mfl har nått så stora framgångar vad det gäller besökare de sista åren.

För att spinna vidare på ämnet så blir man också fundersam när man läser att "svenska frihetskämpar" dödade i strid i tex Irak, eller svenska medborgare identifierade på militanta träningsläger i Pakistan.

I dessa fall så kan men ju fundera på varför den etablerade median är så snabb på att skriva "svenska medborgare"?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på rasism och "omvänd rasism"? En Svensk kan ju vara rasistisk, en Somalier, Kongolese, Ryss, Thailändare kan ju också vara rasistiska, jag förstår inte riktigt vad "omvänd rasism" skulle vara för något. Sedan med tanke på trådens namn, finns det en "rätt omvänd rasism" också?

Annars håller jag med dig i sakfrågan att det är en lite konstig formulering och rapportering av just medborgarskap.

Det skrivs väl ganska ofta att gärningsmannen eller männen har invandrarbakgrund, eller har Svensk media slutat med det också? Det är väl inte rasistiskt. Medborgarskap är ju inte någon ras heller.

Ändrades av korp

Dela på andra sajter

Killen i Örebro som just nämns som svensk är kanske en liten journalist-reaktion på SD:n påståenden om kopplingen mellan invandrare och våldtäkter

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det var bråk mellan 2 familjer så polisen fick rycka ut har jag hört många ggr på radion och läst i media

och sett med egna ögon

varför inte berätta att det var Romer vid dessa tillfällen , en vän till mig skickade frågan till en journalist

han fick till svar att han var rasist av journalisten

Dela på andra sajter

Exactemente, det ante mig att det var en svensk, deras bibelstudier gör ju att de får en helt skev kvinnosyn.

Förstår inte varför de släpps in överhuvudtaget.

Invadrardemokraten Arne

Dela på andra sajter

Killen i Örebro som just nämns som svensk är kanske en liten journalist-reaktion på SD:n påståenden om kopplingen mellan invandrare och våldtäkter

Påstår du att den kopplingen mellan våldtäkter och invandrare inte är oproportionerligt stor ?.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Påstår du att den kopplingen mellan våldtäkter och invandrare inte är oproportionerligt stor ?.

Jag påstår ingenting

Det överlämnar jag till experter inom området

Dela på andra sajter

Killen som är gripen i Örebro är svenskfödd av svenska föräldrar.Däremot så finns tydligen en annan misstänkt som har annan härkomst men han har inte blivit gripen ännu.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Det där vet du inget om!

Om du vill hänvisa till SD´s "utredning" så är det bevisat att den 1nte håller då de valde it 117 fall av 6000.

Dela på andra sajter

Det där vet du inget om!

Om du vill hänvisa till SD´s "utredning" så är det bevisat att den 1nte håller då de valde it 117 fall av 6000.

Ingen har nämnt något om SD här, så lämna dem utanför.

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Ja det tycker jag nog att du bör göra.

Omvänd rasism är när man beskäftigt påpekar att det är en svensk medborgare som har begått brottet,

Nej så uppfattar inte jag det.

Jag uppfattar det som ett konstaterande och inget annat. Man behöver inte måla fan på väggarna.

medan man undviker att säga något när det är en invandrare som begått brottet.

Anledningen till det tror jag beror på att man inte vill ge mer bränsle till den rasistiska elden som brinner här och var. Brinner den inte så glöder den åtminstone.

Det vore alltså rasistiskt att till exempel skriva att förövaren är från Somalia...

Nej, det skulle också vara ett konstaterande, vare sig mer eller mindre.

Varför skulle man per automatik göra det?

Gör “man” det även i andra sammanhang eller bara när någon befarats skyldig till något brott?

I så fall gäller det alla brott eller bara överfallsbrott?

För övrigt är begreppet svensk medborgare ganska urvattnat.

Här är jag helt enig med dig.

Det är tämligen ointressant för mig vem som utfört dådet.

Jag tror heller inte att ett våldtäktsoffer känner sig bättre till mods om förövaren skulle visa sig vara en svensk med endast svenska stamfäder istället för att vara exempelvis afrikan, arab eller eskimå.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför fokus hamnar på gärningsmannens nationalitet oavsett om det sker i rapporter från media eller i efterföljande debatter på olika forum?

Som jag ser det så är det förövaren och gärningen i sig som är vidrig och förtjänar att föraktas.

Mvh Welder

Dela på andra sajter

Så om du vill lämna dem utanför så kan det vara intressant att få veta var din fakta kommer från?

Det med fakta är rätt intressant, man kan endera läsa in på de ställen man vill, och på sätt få den fakta man vill se (där har vi det med skygglappar)

Man kan också försöka se sin omvärld på ett objektivt sätt och där efter skaffa sin egen uppfattning om saker och ting.

Här nedan är tex en artikel som belyser invandrarnas eller de med utländsk härkomst överrepresentation som våldtäktsmän.

http://www.sourze.se/Fakta_om_v%C3%A5ldt%C3%A4kt_10375733.asp

Ett tipps, pröva att googla på två olika sökfraser.

1: "invandrares överrepresentation som våldtäktsmän"

2: "invandrares uunderrepresentation som våldtäktsmän"

Återkom sen om din slutsats.

Dela på andra sajter

Exactemente, även AIKare är ju överrepresenterade.

Representative Arne

Dela på andra sajter

Omvänd rasism är en benämning på rasism som inte går i den "förväntade" riktningen. Ordet har flera betydelser:

• Rasism mot den egna ingruppen, som till exempel mot etniska svenskar av etniska svenskar,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_rasism

i din länk kan man även läsa att begreppet är kritiserat, jag tycker begreppet är helt absurt.

Dela på andra sajter

Det med fakta är rätt intressant, man kan endera läsa in på de ställen man vill, och på sätt få den fakta man vill se (där har vi det med skygglappar)

Man kan också försöka se sin omvärld på ett objektivt sätt och där efter skaffa sin egen uppfattning om saker och ting.

Här nedan är tex en artikel som belyser invandrarnas eller de med utländsk härkomst överrepresentation som våldtäktsmän.

http://www.sourze.se...kt_10375733.asp

Ett tipps, pröva att googla på två olika sökfraser.

1: "invandrares överrepresentation som våldtäktsmän"

2: "invandrares uunderrepresentation som våldtäktsmän"

Återkom sen om din slutsats.

Så bara för att många tror på Jesus så måste han finnas ? :whistle:

Dela på andra sajter

Tja, nu var min avsikt med denna tråd att belysa svensk medias något märkliga inställning till när man meddelar nationalitet eller ej. Jag tycker man ska vara konsekvent, antingen nämner man alltid nationalitet på brottslingen eller så gör man aldrig det. Det är förbluffande att en del journalister uppenbarligen tror att man gör invandrare en tjänst när man framhäver att det är en svensk medborgare som begått brottet.

Huruvida invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller ej har jag ingen aning om.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Tja, nu var min avsikt med denna tråd att belysa svensk medias något märkliga inställning till när man meddelar nationalitet eller ej. Jag tycker man ska vara konsekvent, antingen nämner man alltid nationalitet på brottslingen eller så gör man aldrig det. Det är förbluffande att en del journalister uppenbarligen tror att man gör invandrare en tjänst när man framhäver att det är en svensk medborgare som begått brottet.

Huruvida invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller ej har jag ingen aning om.

Herr Chang har talat.

Det finns ju tack och lov via internet alternativ till svensk gammelmedia där man kan ta reda på hur det förhåller sig.

Politiskt inkorrekt t.ex.

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Det har dragit en liknande parallell på ett annat forum jag frekventerar i ett helt annat ämne. Nämligen ett forum för BMW-fantaster

Där diskuteras varför journalisterna antingen nämner att en olycka med en "bil" inträffat eller en olycka med en "BMW" inträffat

Sällan eller aldrig ser man att dom trycker på andra bilmärken i olyckor/bankrån etc etc utan folk undrar varför just "BMW" pekas ut av journalister

Teorierna går vitt isär men grundproblemet är hur journalister styr hur saker och ting presenteras genom undermedvetna signaler på olika sätt.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...