Jump to content
IGNORERAD

Hur viktigt är det med svensk jul?


Guest Atom

Recommended Posts

Väldigt många bra inlägg och det lutar nog lite åt en svensk jul just nu. Jag har nog bonuspoäng för tre biljetter i PE och en vecka på ett bra hotell i södra Thailand över jul kan lätt gå på 100,000 Baht så kostnadsmässigt går det nog på ett ut. Är det ingen snö får man dricka glögg och äta julmat medans mor och far lär Atom hur man bakar pepparkakor mm, inte så illa det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    7

  • Khemmarat

    4

  • Kim

    3

  • noBuzz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Jag tror inte att man ska underskatta dom små, vår lille har redan tagit fram lite kulor till granen vi ska ha (han kommer ihåg när vi klädde plastgranen i Thailand förra året) och det tyckte han var roligt.

Och när grannarna var på besök förra helgen sa dom att det var skönt att komma in för att det var så kallt ute, då svarade lilleman att snart blir det snö och då kommmer tomten.

Mvh Isan Lover

Hejsan.

Jo men julfirandet/helgen handlar väl om så mycket mer än tomtar, snö och att klä en gran

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Jo men julfirandet/helgen handlar väl om så mycket mer än tomtar, snö och att klä en gran

Jasså, vad då för något?

Nissen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst Jul i Sverige. Har tagit med Amelia hem för att fira jul med min släkt och vänner. Vi har haft kul allihopa. Sist blev det en tur upp till fjällen för att få lite snö och jag var lycklig över att få slänga på mig laggen igen - det hade man saknat. I år blir det lurigare eftersom både brorsan och syrran inte kommer vara i Sverige. Lutar faktiskt åt jul i Indien för att hälsa på lillsyrran. Alltid kul med något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många bra inlägg och det lutar nog lite åt en svensk jul just nu. Jag har nog bonuspoäng för tre biljetter i PE och en vecka på ett bra hotell i södra Thailand över jul kan lätt gå på 100,000 Baht så kostnadsmässigt går det nog på ett ut. Är det ingen snö får man dricka glögg och äta julmat medans mor och far lär Atom hur man bakar pepparkakor mm, inte så illa det heller.

Nyss skulle en Sverige tur gå på 200,000 + 100,000 baht och nu skall det gå jämt ut med en veckas semester i södra Thailand - antar att du bytt semesterstil rejält det sista året..för inte är det som så att du överdriver lite grann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

när det inte är några barn med i bilden tappade julen sin dragningskraft på mig, visst tycker jag det är trevligt att träffas och käka tillsammans men det gör inte julen så där väldigt speciell

Vi tycker samma sak !!! :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många bra inlägg och det lutar nog lite åt en svensk jul just nu. Jag har nog bonuspoäng för tre biljetter i PE och en vecka på ett bra hotell i södra Thailand över jul kan lätt gå på 100,000 Baht så kostnadsmässigt går det nog på ett ut. Är det ingen snö får man dricka glögg och äta julmat medans mor och far lär Atom hur man bakar pepparkakor mm, inte så illa det heller.

Ja se där ett klokt beslut,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss skulle en Sverige tur gå på 200,000 + 100,000 baht och nu skall det gå jämt ut med en veckas semester i södra Thailand - antar att du bytt semesterstil rejält det sista året..för inte är det som så att du överdriver lite grann?

Nu har du nog läst lite slarvigt. Ursprungligen skrev jag att en jul i Sverige skulle gå loss på 200,000 Baht och i inlägget du refererar till skrev jag att jag nog har bonuspoäng som täcker alla flygbiljetterna, då är det rätt rimligt att anta att vi borde klara oss på runt 50,000 Baht då vi kommer spendera övervägande del av tiden boendes och ätandes gratis hos far och mor.

Att en julvecka i Phuket, Samui eller Krabi kan gå loss på 100,000 Baht tycker jag inte heller är konstigt. Hotellen som normalt ligger runt 4-5,000 Baht/natt ligger ofta runt 10,000 då och med tre mål om dagen gånger tre personer på restaurang samt någon utflykt så hamnar man runt 100,000.

I vilket fall, kostnaden blir inte avgörande för om vi åker till Sverige över jul eller inte. På minussidan ligger att det är rätt jobbigt att resa så långt, särskilt när jag reser varenda vecka fram till jul, och att det kan bli lite anti-klimax med regn och allmännt trist väder. På plussidan ligger det många beskrivet med den relativt unika svenska julen. Beslut under kommande vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Väldigt många bra inlägg och det lutar nog lite åt en svensk jul just nu. Jag har nog bonuspoäng för tre biljetter i PE och en vecka på ett bra hotell i södra Thailand över jul kan lätt gå på 100,000 Baht så kostnadsmässigt går det nog på ett ut. Är det ingen snö får man dricka glögg och äta julmat medans mor och far lär Atom hur man bakar pepparkakor mm, inte så illa det heller.

100.000 baht för en vecka på hotel??

14000 baht per natt.

Visserligen tillhör du bangkoknomenklaturen men även di gubbarna har väl vissa ekonomiska spärrar.

ARNE SLÖSERÖV

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hejsan.

Jo men julfirandet/helgen handlar väl om så mycket mer än tomtar, snö och att klä en gran

Hej

Egentligen gör det ju det, men för en liten är det nog julgran, tomte och julklappar som gäller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

100.000 baht för en vecka på hotel??

14000 baht per natt.

Visserligen tillhör du bangkoknomenklaturen men även di gubbarna har väl vissa ekonomiska spärrar.

ARNE SLÖSERÖV

Mja, även du borde väl ha råd med lite mer framöver nu när panten gått upp. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Algot har nog fattat julens budskap på pricken! Själv firar jag jul utav helvete, men det beror på att jag varit rävfarmare. På den tiden ökade arbetsbelastningen kontinuerligt hela hösten för att kulminera under pälsningen i november, med inleverans av skinnskörden till Lucia. Julefriden bestod av lika delar fylla, övermättnad och ren kollapsmässig trötthet och då var det inte svårt att finna "julefriden". Julafton var den första dagen man inte luktade räv och redan det var ju något att fira.Och traditionen sitter i. Ungarna älskar julen, men av de skäl Algot nämner och frugan äter Thaimat och ger f-n i alltihop. Hon tycker bara vi är konstiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Det behöver inte bara vara vit snö, julklappar, julmat och julgran. :)

Kan berätta om en jul som mina barn ofta talar om även idag, och som även jag själv minns med en speciell glädje.

Julen 2007 var familjen i Thailand, när julafton ställde jag en fråga till mina döttrar (då 8 och 10 år). Frågan lydde "Vill ni ha en massa julklappar? Eller lite mindre julklappar och ge bort lite nyttiga saker till fattiga barn?" Svaret blev utan tvekan från bägge döttrarna att "vi behöver inga julklappar eftersom vi redan har allt, kan vi ge allt till dom fattiga barnen istället? "

Min förra fru och jag lät barnen "smälta lite på vad dom sagt" och frågade en vecka senare hur dom viille ha det, och svaret blev utan tvekan igen "Vi vill ge allt till dom fattiga barnen". Sagt och gjort in i en bokhandel och köpa läromedel, pennor, papper och anteckningsblock, vi fyllde hela bagageutrymmet på en Volvo V70. Sen besökte vi ett barnhem i Maha Sarakham, och döttrarna delade ut läromedel till alla barnen. Kan säga att man var stolt far med sådanna barn :)

post-4239-052720800 1287308255_thumb.jpg

När vi kommer sover alla barnen lunch.

post-4239-060449000 1287308326_thumb.jpg

Dags att väcka barnen.

post-4239-009135900 1287308395_thumb.jpg

Utdelning av läromedel.

Ha en bra söndag!

:wai:

post-4239-052720800 1287308255_thumb.jpg

post-4239-060449000 1287308326_thumb.jpg

post-4239-009135900 1287308395_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stjp,

Mycket bra och vi gjorde precis samma sak for 2 veckor sedan infor Atoms fodelsedag, hon fick valka pa presenter eller aka och ge lite leksaker etc till lokala dagiset och hon valde ocksa att ge bort leksaker. Ett ganska latt val kanske med tanke pa att hon redan har mer leksaker an hela dagiset ihop men anda bra. Idag ar det fodelsedag och formodligen dyker det upp nagon present anda samt kanske nagra bilder ifall jag far igang natet och slipper fortsatta surfa pa mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland minns jau mina barndoms jular... man försökte följa far i spåren när julgranen skulle huggas.-

Minst ½ meter snö på den tiden. å far hadde långa ben :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag kan meddela att fru Chang finner julfirande hos mina föräldrar i Sverige ganska påfrestande. Själv tycker jag det är kul, så hon ställer väl upp ändå.

Vad tycker era thaidamer?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Mja, även du borde väl ha råd med lite mer framöver nu när panten gått upp. :)

Möjligen men hotelrum för 10.000 baht per natt tycker jag känns en aning överdrivet.

Frågan är om man sover bättre för 10.000 baht än för 1500 baht?

Servicen är säkert bättre på det dyrare hotellet och tvn och sängen och kylskåpet och fitnessanläggningen och poolen må vara av bättre kvalitet.

Men för mig handlar ett hotelrum i Thailand om att sova, duscha och se lite på tv och pippa emellanåt och då klarar man sig gott på ett rum mellan 1000 och 1500 baht per natt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag talar för egen del ang julen, jag är så j-a trött på julen efter 20 års matlagande så det står mig upp i halsen, men samtidigt är det lite trivsamt att sitta där proppmaätt å irriterad på allt efter 8 timmars matlagning och en ätning på 5 minuter, nä Thailand blir det framöver att fira jularna

God Jul på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar för egen del ang julen, jag är så j-a trött på julen efter 20 års matlagande så det står mig upp i halsen, men samtidigt är det lite trivsamt att sitta där proppmaätt å irriterad på allt efter 8 timmars matlagning och en ätning på 5 minuter, nä Thailand blir det framöver att fira jularna

God Jul på er

När du, som jag, (icke)firat 13 jular i rad i Thailand kommer du säkert att återigen tycka det är kul med Jul. Själv ser jag mycket fram emot att få fira den kommande traditionellt här hemma. Mest för att få se fru och barn uppleva jul för första ggn.

Ser faktiskt även fram emot att få uppleva en hel vinter, med allt vad det innebär, omväxling förnöjer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Den dagen kommer den med då jag kanske uppskattar julen, tiden tiden tiden är allt som får visas om jag kommer att trivas

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...