Jump to content
IGNORERAD

Sänkt SINK skatt


BaBoo

Recommended Posts

Enligt den nya budgeten regeringen lägger nu så kan man bland annat läsa:

"Däremot finns en hel del förslag i det som kallas reformambitioner, förslag som ska genomföras längre fram om det finns pengar till det.

• Där finns till exempel sänkt skatt på pensionsinkomster som tas ut i utlandet, så kallad sink. Den ska sänkas från dagens nivå på 25 procent till 20 procent."

Kan ju vara bra för en del här på forumet kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    7

  • Avregistrerad clion

    5

  • Drivern

    5

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

Enligt den nya budgeten regeringen lägger nu så kan man bland annat läsa:

"Däremot finns en hel del förslag i det som kallas reformambitioner, förslag som ska genomföras längre fram om det finns pengar till det.

• Där finns till exempel sänkt skatt på pensionsinkomster som tas ut i utlandet, så kallad sink. Den ska sänkas från dagens nivå på 25 procent till 20 procent."

Kan ju vara bra för en del här på forumet kanske!

Det skulle sitta smaskens

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den nya budgeten regeringen lägger nu så kan man bland annat läsa:

"Däremot finns en hel del förslag i det som kallas reformambitioner, förslag som ska genomföras längre fram om det finns pengar till det.

• Där finns till exempel sänkt skatt på pensionsinkomster som tas ut i utlandet, så kallad sink. Den ska sänkas från dagens nivå på 25 procent till 20 procent."

Kan ju vara bra för en del här på forumet kanske!

Kanon om detta går igenom, man har lite över fyra år kvar till pension. Maitan. :great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter nu och surfar på en kunddator hos H O Nilsson i Göteborg,skall fixa lite med mitt kylaggregat. Så får jag se detta glädjande besked om sinkskattesänkning,skall ju dra till Rayong mer permanent om 2 år,blir några extra bath till changkontot då :drinks::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detsamma här, bara några år kvar till nedtrappningen börjar och lite extra i plånboken pga minskad skatt är alltid välkommet. :great:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en framtida eventuell ändring, om förutsättningarna tillåter så dra inga stora växlar på detta just nu !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter förnuftigt, en välgärning.

Nu är det ju dock så att det kan ibland (alltför ofta kanske) vara ett väldigt stort avstånd mellan viljeyttring och löfte, eller ambition och garanti, hur man nu vill.

Vi får hålla alla tillgängliga tummar!

:-)

/Isbiten har talat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Ja, det skulle sitta fint.

Om 30 år när jag pensioneras, kanske de sänkt till endast 15%?!?

Om 30 år har ingen pension. Då jobbar man tills man stupar. :whistle:

Sorry för din del.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en framtida eventuell ändring, om förutsättningarna tillåter så dra inga stora växlar på detta just nu !

Självklart, men jag lever på hoppet :whistle:

Mvh

BBJ

(Obotlig optimist)

:crazy:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej det passar mig som hand i hanske också,som ska börja ta ut min pensionsförsäkring i mars nästa år.

Jag ska ta ut min på 5år och jag hoppas att dom har ekonomi att fixa det i år eller senast nästa.

5% är kanske inte hela världen men när det gäller dom sista inkomsterna i ens liv får man räkna

dom små bäckarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, men jag lever på hoppet :whistle:

Mvh

BBJ

(Obotlig optimist)

:crazy:

Make it a doubble. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja, det skulle sitta fint.

Om 30 år när jag pensioneras, kanske de sänkt till endast 15%?!?

Menå ena sidan får du nog jobba tills 80 :giggle::nono::shout:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

snabb beräkning exempel 17500-32% 11900kr 17500-25% 13125KR 17500-20% 14000KR JA DET TÅL Å TÄNKA PÅ :giggle::crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

clion,när detta införs så är både du och jag döda och begravna,men kanske våra barn kan njuta av det(om de fått jobb)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det minskar ju ,vinsten ju lägre vi kommer men en tusenlapp i månaden är ju semester i sverige för

2 personer på sommaren.För övrigt är jag också en jäkla optimist och det vore kul att träffa några andra

i den klubben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det skulle sitta fint.

Om 30 år när jag pensioneras, kanske de sänkt till endast 15%?!?

Dessvärre så är ju både 15% och 25% av 0 just 0.

Tycker en sänkning vore rimlig men då borde det samtidigt vara minst 1-års karens så folk inte kan åka hem och direkt dra nytta av det de fått rabatt på, men så kanske det redan är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en framtida eventuell ändring, om förutsättningarna tillåter så dra inga stora växlar på detta just nu !

Behövde du hälla smolk i bägaren nu när vi var så glada. :whistle:

Realisten Drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövde du hälla smolk i bägaren nu när vi var så glada. :whistle:

Realisten Drivern

Drivern!

Jag tror att sänkningen av SINK-skatten kommer att genomföras fr o m 2011-01-01 samtidigt som ålderspensionen sänks.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre så är ju både 15% och 25% av 0 just 0.

Tycker en sänkning vore rimlig men då borde det samtidigt vara minst 1-års karens så folk inte kan åka hem och direkt dra nytta av det de fått rabatt på, men så kanske det redan är.

Tjohooo... Noll kronor i skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivern!

Jag tror att sänkningen av SINK-skatten kommer att genomföras fr o m 2011-01-01 samtidigt som ålderspensionen sänks.

Det låter ju lovande,tar visserligen inte ut min ATP förän senare utan lever på mina p-försäkringar till dess.Tror du att sinkskatten gäller dessa oxo eller blir det den vanliga kapitalskatten,trots att jag bor utanför Eu och ej skriver ut mig.

Som läget är nu kan man ju skatta dessa i sitt nya hemland,om man skriver ut sig,med de förutsättnngar som finns.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju lovande,tar visserligen inte ut min ATP förän senare utan lever på mina p-försäkringar till dess.Tror du att sinkskatten gäller dessa oxo eller blir det den vanliga kapitalskatten,trots att jag bor utanför Eu och ej skriver ut mig.

Som läget är nu kan man ju skatta dessa i sitt nya hemland,om man skriver ut sig,med de förutsättnngar som finns.

Sorry, där blev det överkurs för mej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

snabb beräkning exempel 17500-32% 11900kr 17500-25% 13125KR 17500-20% 14000KR JA DET TÅL Å TÄNKA PÅ :giggle::crazy:

Nja, riktigt så enkelt kan du nog inte räkna ut din skatt.

Du har ju ett grundavdrag som är som lägst 18200kr. (år 2009).

Det innebär ju isåfall att du borde få ut en 1000-lapp mer än vad du beräknat varje månad.

Kanske har jag fel, rätta mig i så fall, den som vet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det väl minus här.

Men jag har förståelse för sänkt skatt för utlandsboende då man inte nyttjar samhällets resurser.

Men ska man under låt säga tre år få en sänkt skatt och när höftleden krånglar så kommer man hem och opererar den?

(För den som inte förstod så var sista raden ett exempel och kan bytas ut mot halsfluss om så önskas)

Att jag sen är för total skattefrihet för dom som är 65 år fyllda och slutat arbeta är en annan sak.

Hur ser ni andra på saken?

Ändrades av peerhan
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...