Jump to content
IGNORERAD

Sänkt SINK skatt


BaBoo

Recommended Posts

Det här är några intressant frågor i sammanhanget.

1) Gör dom grundavdrag innan sink-skatten tas ut på den statliga ålderspensionen, eller tas den ut från första kronan?

2) Har man rätt till akutsjukvård på besök i Sverige eller EU (man är ju fortfarande svensk- & EU-medborgare), under tiden man fortfarande är skriven i Thailand?

3) Är det möjligt att lätt skriva in sig i Sverige igen och behöver man det, om någon mer komplicerad vård skulle behövas?

Du har ju trots allt betalat landstingsskatt i hela ditt liv och betalar fortfarande fn 25% i sink-skatt, utan att belasta "välfärden" eller kommun-servicen så länge du bor utomlands.

/JohanB

Hej Johan

Det gors inga avdrag innan SINK skatten dras.

/SatanG

Ändrades av Surin P3
citat fixat

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    7

  • Avregistrerad clion

    5

  • Drivern

    5

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag frågar mig varför man överhuvudtaget skall betala skatt i ett land som man inte bor i. SINK skatten borde med andra ord vara 0%.

Om det skulle vara så att man vill kunna åtnjuta svensk sjukvård vid behov, kan man betala de ca 10.5 % som landstingsskatten ligger på, fast då betalar man också för regionaltrafiken och en del annat vilket känns omotiverat.

Och för 10.5% kan man förmodligen få en rätt förmånlig sjukförsäkring i Thailand samt förmånen att utnyttja de serviceinriktade privatsjukhusen i Thailand och slippa den synnerligen otrevliga och ofta inkompetenta landstingsvården i Sverige.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man betalar ingen skatt på pengarna under tiden pensionen spars ihop utan skatten betalas när den tas ut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar mig varför man överhuvudtaget skall betala skatt i ett land som man inte bor i. SINK skatten borde med andra ord vara 0%.

Om det skulle vara så att man vill kunna åtnjuta svensk sjukvård vid behov, kan man betala de ca 10.5 % som landstingsskatten ligger på, fast då betalar man också för regionaltrafiken och en del annat vilket känns omotiverat.

Och för 10.5% kan man förmodligen få en rätt förmånlig sjukförsäkring i Thailand samt förmånen att utnyttja de serviceinriktade privatsjukhusen i Thailand och slippa den synnerligen otrevliga och ofta inkompetenta landstingsvården i Sverige.

/Siamkap

Du kan inte köpa en sjukförsäkring i Thailand om du har uppnått en viss ålder!!!!

Jag kan också berätta att servicen på de thailändska privatsjukhusen får du betala dyrt för och jag skulle jag gärna se att kompetensen i sjukvården var lika hög som inom svensk sjukvård.

0 % skatt på pensionen är ju tämligen korkat att begära, men kanske något åt det norska hållet med 15% SINK-skatt och en ganska hög ersättning från Norska staten på den medicinska delen av sjukvården i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan

Det gors inga avdrag innan SINK skatten dras.

/SatanG

Jag blev lite konfunderad, för i exemplet ovan, 18500 brutto till 14500 netto, alltså 4000 i sink-skatt på 18500, blir det 21,6% skatt.:huh:

Kanske det finns någon privatförsäkring, som inte beskattas, inräknad i exemplet..:huh:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev lite konfunderad, för i exemplet ovan, 18500 brutto till 14500 netto, alltså 4000 i sink-skatt på 18500, blir det 21,6% skatt.:huh:

Kanske det finns någon privatförsäkring, som inte beskattas, inräknad i exemplet..:huh:

Vad jag minns var det flat tax 15% nar jag sinkade (Sailor)

/ SatanG numera nollprocentare :-)

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag minns var det flat tax 15% nar jag sinkade (Sailor)

/ SatanG numera nollprocentare :-)

sjomans-skatt ???

Link to comment
Dela på andra sajter

sjomans-skatt ???

Finns inget som heter så de sista 13-14 åren,sjöfolk skattar som alla andra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Finns inget som heter så de sista 13-14 åren,sjöfolk skattar som alla andra.

Vad jag vet så beror det på om man bor i Sverige eller inte.

För utomlands boende tror jag faktiskt att det är just 15%.

Varför sjömän skall slippa undan med 15% medan pensionärer betalar 25% har jag aldrig lyckats begripa...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Johan

Det gors inga avdrag innan SINK skatten dras.

/SatanG

''

Jepps det gör det. Återkommer i morgon med fakta när jag nyktrat till. :good:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

''

Jepps det gör det. Återkommer i morgon med fakta när jag nyktrat till. :good:

Fritz..

Nämen Fritz,varit hos Maitan eller

mvh drivern

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen Fritz,varit hos Maitan eller

mvh drivern

i

Nu ska vi inte blanda in Maitan i detta :drinks:

Fitz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

i

Nu ska vi inte blanda in Maitan i detta :drinks:

Fitz..

i

Nu ska vi inte blanda in Maitan i detta :drinks:

Fitz..

En bra karl reder sig själv :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen Fritz,varit hos Maitan eller

mvh drivern

Denna gången var som sagt inte Maitan inblandad. Däremot var det en kompis från Sverige som anlänt och det skulle ju naturligtvis firas ordentligt. :thumbsup:

Nu är jag inte riktigt 100 att jag minns rätt angående Sinkskatten men så här ligger det till om jag nu minns rätt.

Det dras av 6 % av prisbasbeloppet av dom pengar du får från försäkringskassan innan sinkskatten på 25% dras. Notera att det är bara pengarna du får från FK som rabatten gäller.

Prisbasbeloppet i år är 42.800 och 6 % av det blir 2140.

Summa sumarium så drar dom alltså av 2140 på bruttot innan dom sedan drar 25% på det som är kvar.

Som sagt jag är inte 100 på att sifrorna stämmer men nåt åt det hållet är det i allla fall.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

''

Jepps det gör det. Återkommer i morgon med fakta när jag nyktrat till. :good:

Fritz..

Denna gÅngen var som sagt inte Maitan inblandad. Däremot var det en kompis frÅn Sverige som anlänt och det skulle ju naturligtvis firas ordentligt. :thumbsup:

Nu är jag inte riktigt 100 att jag minns rätt angÅende Sinkskatten men sÅ här ligger det till om jag nu minns rätt.

Det dras av 6 % av prisbasbeloppet av dom pengar du fÅr frÅn försäkringskassan innan sinkskatten pÅ 25% dras. Notera att det är bara pengarna du fÅr frÅn FK som rabatten gäller.

Prisbasbeloppet i År är 42.800 och 6 % av det blir 2140.

Summa sumarium sÅ drar dom alltsÅ av 2140 pÅ bruttot innan dom sedan drar 25% pÅ det som är kvar.

Som sagt jag är inte 100 pÅ att sifrorna stämmer men nÅt Åt det hÅllet är det i allla fall.

Fritz..

Med denna glasklara fakta rÅder det ingen tvekan om hur det ligger till :)

Hmm, varför blir det automatiskt stort Å i rÅder?

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gången var som sagt inte Maitan inblandad. Däremot var det en kompis från Sverige som anlänt och det skulle ju naturligtvis firas ordentligt. :thumbsup:

Nu är jag inte riktigt 100 att jag minns rätt angående Sinkskatten men så här ligger det till om jag nu minns rätt.

Det dras av 6 % av prisbasbeloppet av dom pengar du får från försäkringskassan innan sinkskatten på 25% dras. Notera att det är bara pengarna du får från FK som rabatten gäller.

Prisbasbeloppet i år är 42.800 och 6 % av det blir 2140.

Summa sumarium så drar dom alltså av 2140 på bruttot innan dom sedan drar 25% på det som är kvar.

Som sagt jag är inte 100 på att sifrorna stämmer men nåt åt det hållet är det i allla fall.

Fritz..

Undrar om du inte ska vara lite bakfull varje dag, det blir lixom så glasklart då! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om du inte ska vara lite bakfull varje dag, det blir lixom så glasklart då! :thumbsup:

Nja, matematiken verkar inte funka så bra i bakruset..

Nu har jag räknat en gång till och då blev 6% av 42.800 = 2568 spänn. :bag:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, matematiken verkar inte funka så bra i bakruset.. Nu har jag räknat en gång till och då blev 6% av 42.800 = 2568 spänn. :bag: Fritz..

Hej Fritz !!

Det går framåt fortfarande, va trevligt!!!

Till er ALLA

Läs även Skv 2704 sista sidan

Skattelagen

3 kap3 § inkomstskattelagen första stycket.

3kap7 §

Där finns mycket att mumsa på.

Man får EJ heller ha väsentlig anknytning till SWE.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...