Jump to content
IGNORERAD

Minimilönen föreslås öka med upp till 66%


MaiChai

Recommended Posts

http://www.bangkokpost.com/business/economics/200715/how-much-should-workers-earn

Minimilönen föreslås att ökas till 250 THB över hela landet, en ökning i Bangkok med 21% och i exempel Mae Hong Son med hela 66%.

Låter ju sunt att lönen ska vara lika över hela landet och höjas rejält men risken är väl att det blir så att "entreprenörer" i olika branscher tycker det är för dyrt med thaipersonal och ser till att ersätta dem med billga Burmeser, Laotier och Kambodjaner för en bråkdel av summan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    8

  • BaBoo

    5

  • Khemmarat

    5

  • MaiChai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Billig svart arbetskraft används ju redan över hela landet, ialla fall av småföretagare som inte har så många som kollar upp dem.

Vår granne "Dog barber" har 2 tjejer från Myanmar anställda.

Byggmästaren som byggt om vårt hus hade 5 Laotier i sitt arbetslag, det straffade sig eftersom de stal alla hans verktyg och åkte hem...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är vettigt med en rejäl höjning av minimilönerna. Det finns ju redan lagar som begränsar hur många utlänningar som får anställas så i teorin ska det inte vara något problem med billigare utländsk arbetskraft. Att lagar inte efterföljs kan aldrig vara en anledning eller ett skäl till att inte stifta nya lagar, istället måste polis och myndigheter som inte sköter sina jobb hållas ansvariga för det. Högre inkomster för låginkomsttagare bör rimligtvis också leda till att producenter och försäljare kan höja sina priset med en baht eller två och då inte behöva fuska med illegal arbetskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höjd minimilön gör ju inte mycket nytta för dom som redan tjänar under minimilönen, Frågan är hur man ska komma tillrätta med det problemet med tillsynen av minimilönen.

Men det är ju ett steg i rätt riktning och höjd minimilön lär ju driva upp även dom svarta lönerna över tid.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billig svart arbetskraft används ju redan över hela landet, ialla fall av småföretagare som inte har så många som kollar upp dem.

Vår granne "Dog barber" har 2 tjejer från Myanmar anställda.

Byggmästaren som byggt om vårt hus hade 5 Laotier i sitt arbetslag, det straffade sig eftersom de stal alla hans verktyg och åkte hem...

MVH Tommy

Avd: Som nam naa...

Det mest positiva förutom den kraftiga ökningen måste annars vara att lönen blir lika över hela landet, nu behöver man inte lämna till exempel ett hotelljobb i Udon för ett likadant hotelljobb i Bangkok bara för att det senare ger mer pengar per dag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest positiva förutom den kraftiga ökningen måste annars vara att lönen blir lika över hela landet, nu behöver man inte lämna till exempel ett hotelljobb i Udon för ett likadant hotelljobb i Bangkok bara för att det senare ger mer pengar per dag.

I teorin JA.

I Thailand, kanske...

Det finns exempel på att anställda får betala endel av sina löner till den som anställt dem, ett anställningskrav helt enkelt (under bordet förstås).

Frugan berättade att de som tar betalt vid Bangkoks betalmotorvägar har bra betalt, men de jobben får man bara genom goda kontakter eller genom att betala tillbaka en del av sin lön till den person som sköter anställningarna.

Inga fakta, men kanske nåt att kolla upp för en nyfiken journalist?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur många gånger har inte t.ex. lärare fått hosta fram ett par årslöner för att få ett jobb?

Samma gäller många andra mera attraktiva jobb i Thailand. Skulle säga att det är ett vanligt fenomen. Tråkigt, men sant.

Men ingen kan väl ändå påstå att höjd minimilön är av ondo i det långa loppet? Det är ju andra problem som spökar till det och någonstans måste man börja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avd: Som nam naa...

Det mest positiva förutom den kraftiga ökningen måste annars vara att lönen blir lika över hela landet, nu behöver man inte lämna till exempel ett hotelljobb i Udon för ett likadant hotelljobb i Bangkok bara för att det senare ger mer pengar per dag.

Nja tror inte mycket på detta, det kommer alltid vara tillgång och efterfrågan som styr löner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns exempel på att anställda får betala endel av sina löner till den som anställt dem, ett anställningskrav helt enkelt (under bordet förstås).

MVH Tommy

:offtopic:

Förekommer i Sverige med,inte att det blir bättre av det, men vi behöver inte gå så långt för att hitta skit, tyvärr :angry2:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på surinP3 man måste hosta upp 3-4 årslöner för att få ett

lärarjobb eller dylikt.Det är detta som är sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

http://www.bangkokpo...ld-workers-earn

Minimilönen föreslås att ökas till 250 THB över hela landet, en ökning i Bangkok med 21% och i exempel Mae Hong Son med hela 66%.

Låter ju sunt att lönen ska vara lika över hela landet och höjas rejält men risken är väl att det blir så att "entreprenörer" i olika branscher tycker det är för dyrt med thaipersonal och ser till att ersätta dem med billga Burmeser, Laotier och Kambodjaner för en bråkdel av summan.

Du är inte ekonom va? :)

Det kan vara bra med minimilöner (om de följs)

MEN om de är samma i bushen, som i Bangkoktrakterna, så vill ännu färre företag etablera sig långt från Bangkok i provinser där det redan är mycket större arbetslöshet :(

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte ekonom va? :)

Det kan vara bra med minimilöner (om de följs)

MEN om de är samma i bushen, som i Bangkoktrakterna, så vill ännu färre företag etablera sig långt från Bangkok i provinser där det redan är mycket större arbetslöshet :(

Jag är humanist och pissar på alla bönräknande ekonomer... :whistle:

Det finns många andra incentiv staten/regeringen kan ge företag som etablerar sig i glesbygden, det är inte arbetarna som ska finansiera det med lägre löner än vad motsvarande jobb gett i exempelvis Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är humanist och pissar på alla bönräknande ekonomer... :whistle:

Det finns många andra incentiv staten/regeringen kan ge företag som etablerar sig i glesbygden, det är inte arbetarna som ska finansiera det med lägre löner än vad motsvarande jobb gett i exempelvis Bangkok.

Det är väl oundvikligt att lönerna är högre i en storstad pga högre levnadsomkostnader, till exempel bostad, och kanske högre konkurrens om arbetskraften. Så är det ju även i Sverige.

Men minimilöner är ju egentligen en annan sak. Visst borde de vara samma över hela landet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag är humanist och pissar på alla bönräknande ekonomer... :whistle:

Det finns många andra incentiv staten/regeringen kan ge företag som etablerar sig i glesbygden, det är inte arbetarna som ska finansiera det med lägre löner än vad motsvarande jobb gett i exempelvis Bangkok.

Uppenbarligen gör regeringen det inte tillräckligt :) eftersom det är så enorm skillnad på etableringar i Bangkok och många provinser. I t ex Sakon Nakhon finns nästan inga fabriksjobb alls. Jag frågade och de enda de kände till är små silkestygsproducenter.

Jag känner många thai, som skulle välja att stanna hemma om de kunde få jobb där ÄVEN för klart lägre lön än i Bangkok. Dels för att de flesta vill vara med familjen, och dels för att de får mycket högre kostnader om de flyttar Bangkok, för då behöver de dels resa mer, men mest beror det på bostadskostnaderna. Hemma har de ju ofta bostad redan ordnad inom familjen, så där blir bostadskostnaden väldigt liten om de kan stanna kvar.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen gör regeringen det inte tillräckligt :) eftersom det är så enorm skillnad på etableringar i Bangkok och många provinser. I t ex Sakon Nakhon finns nästan inga fabriksjobb alls. Jag frågade och de enda de kände till är små silkestygsproducenter.

Jag känner många thai, som skulle välja att stanna hemma om de kunde få jobb där ÄVEN för klart lägre lön än i Bangkok. Dels för att de flesta vill vara med familjen, och dels för att de får mycket högre kostnader om de flyttar Bangkok, för då behöver de dels resa mer, men mest beror det på bostadskostnaderna. Hemma har de ju ofta bostad redan ordnad inom familjen, så där blir bostadskostnaden väldigt liten om de kan stanna kvar.

Så du tycker att löneskillnaderna i de olika provinserna ska var kvar?

Problemet med till exempel industrietableringar i provinserna är den dåliga infrastrukturen, Toyota skulle säkert kunna tänka sig att bygga en fabrik i Nakhon nowhere ifall det bara fanns tillförlitliga och billiga sätt att frakta produkterna till en utskeppningshamn. Utan att hälften av bilarna försvinner från tåget innan det når fram...

Visst är lönerna i storstadsområdena i Sverige högre än på landsbygden men minimilönen är väl lika över hela landet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om minimilönerna verkligen införs så får väl det även effekten att lönerna i storstadsregionerna stiger ytterligare för att locka folk dit?

Så som jag ser det så vinner väl alla men vad vet jag enligt SUL har jag en något begränsat intelligens :bag:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Så du tycker att löneskillnaderna i de olika provinserna ska var kvar?

Problemet med till exempel industrietableringar i provinserna är den dåliga infrastrukturen, Toyota skulle säkert kunna tänka sig att bygga en fabrik i Nakhon nowhere ifall det bara fanns tillförlitliga och billiga sätt att frakta produkterna till en utskeppningshamn. Utan att hälften av bilarna försvinner från tåget innan det når fram...

Visst är lönerna i storstadsområdena i Sverige högre än på landsbygden men minimilönen är väl lika över hela landet?

Ja, det tycker jag, eftersom det är ännu sämre att det inte blir tillräckligt med industrietableringar i de avlägsna provinserna, och att tvingas till Bangkok förlorar de ännu mer på än olika minimilöner.

Även med en bra infrastruktur, så kostar transporterna mycket. Vet inte om det finns kvar, men det finns/fanns transportstöd m m för etableringar i Norrland, och ändå är det för få etableringar där.

Vet inte hur det är nu i Sverige, men i alla fall förr bröt många kommuner mot minimilönerna för ungdom.

(I teorin är finns/fanns sedan lika Centralavtal, men sedan tillkommer de lokala påslagen, så skillnaden är ändå stor.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om minimilönerna verkligen införs så får väl det även effekten att lönerna i storstadsregionerna stiger ytterligare för att locka folk dit?

Så som jag ser det så vinner väl alla men vad vet jag enligt SUL har jag en något begränsat intelligens :bag:

Ja, för du hör ju till dem, som hävdar att det är omöjligt att göra sådant, som jag har gjort.

Då ser du fel :) Iofs är det officiellt väldigt låg arbetslöshet i Thailand, MEN det beror på att om thai är arbetslösa, så startar de flesta eget. Det är väldigt enkelt i Thailand, och (inkomst-)skattefritt för de flesta av dem vid normala jobbarinkomster. (Upp till max 150 000 baht/år plus att det finns en del specialregler, så att fria summan kan vara högre.)

Om produktionskostnaderna blir för höga jämfört med andra asienländer, så lägger storföretagen produktion i något annat land. Då blir det ännu sämre för thailänska arbetare, och för Thailand, eftersom det redan finns alldeles för få produktionsjobb (annat än jordbruk där alldeles för många är kvar i ineffektiv skötsel, antagligen delvis beroende på att det finns alldeles för få andra jobb, som de kan byta till.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är nu i Sverige, men i alla fall förr bröt många kommuner mot minimilönerna för ungdom.

(I teorin är finns/fanns sedan lika Centralavtal, men sedan tillkommer de lokala påslagen, så skillnaden är ändå stor.)

Det har väl aldrig funnits några lagstadgade minimilöner i sverige, i varje fall inte i modern tid.

Allt har ju skötts genom avtal mellan fack/arbetsgivare.

Det är en helt annan sak än det som talas om i denna tråd om minimilöner i Thailand.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för du hör ju till dem, som hävdar att det är omöjligt att göra sådant, som jag har gjort.

Jag hävdar ingenting och vet ingenting om vad du har gjort annat än det jag har sätt dej skriva om här på SS och andra siter :blahblah22: :blahblah22:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag hävdar ingenting och vet ingenting om vad du har gjort annat än det jag har sätt dej skriva om här på SS och andra siter :blahblah22: :blahblah22:

Och ändå har du många gånger varit med i dillargänget, som hävdar att det inte kan vara möjligt, så undrar vem av oss som babblar värst... :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå har du många gånger varit med i dillargänget, som hävdar att det inte kan vara möjligt, så undrar vem av oss som babblar värst... :D

kan inte minnas jag har skrevet "att det kan inte vara möjligt "men jag kan jo minnas fel så påminn mej så ber jag om ursäkt :sFun_duh:

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

kan inte minnas jag har skrevet "att det kan inte vara möjligt "men jag kan jo minnas fel så påminn mej så ber jag om ursäkt :sFun_duh:

Kanske inte exakt de orden, men ni har varit ett helt gäng, som skrivit många poster med den betydelsen och i många olika trådar, så om du vill ha exempel på just dig, så får du leta själv :) Du har varit med i det gänget ganska många gånger, för annars hade jag inte kommit ihåg att du varit ibland dem.

Men tackar för ursäkten om den var allvarligt menad, fast jag brukar inte vara så intresserad av om folk säger "Ursäkta", utan går efter om kommande handlingar visar att man verkligen menade det :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen gör regeringen det inte tillräckligt :) eftersom det är så enorm skillnad på etableringar i Bangkok och många provinser. I t ex Sakon Nakhon finns nästan inga fabriksjobb alls. Jag frågade och de enda de kände till är små silkestygsproducenter.

Jag känner många thai, som skulle välja att stanna hemma om de kunde få jobb där ÄVEN för klart lägre lön än i Bangkok. Dels för att de flesta vill vara med familjen, och dels för att de får mycket högre kostnader om de flyttar Bangkok, för då behöver de dels resa mer, men mest beror det på bostadskostnaderna. Hemma har de ju ofta bostad redan ordnad inom familjen, så där blir bostadskostnaden väldigt liten om de kan stanna kvar.

Hade varit fint om vi även i Sverige lagstadgat om att det måste finnas jobb överallt så att jag sluppit lämna familj och åka och jobba i Norge för att få ihop till brödfödan ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om produktionskostnaderna blir för höga jämfört med andra asienländer, så lägger storföretagen produktion i något annat land. Då blir det ännu sämre för thailänska arbetare, och för Thailand, eftersom det redan finns alldeles för få produktionsjobb

Så då vill du inte höja minimumlönerna då?

På Phuket har jag för mig det är 250 Baht om dagen och Phuket och Bangkok har väl bland de högsta, så antingen får du sänka lönerna för Phuket och Bangkok eller får du höja för resten men höjer du för resten så blir det ju dyrare för företag att etablera sig i dessa områden!

Varför skulle etablera företagsverksamhet ute på vischan där det är sämre infrastruktur om det inte blir billigare?

Detta är en svår fråga som blir svårare desto mer man funderar på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...