Jump to content
IGNORERAD

Minimilönen föreslås öka med upp till 66%


MaiChai

Recommended Posts

Om produktionskostnaderna blir för höga jämfört med andra asienländer, så lägger storföretagen produktion i något annat land. Då blir det ännu sämre för thailänska arbetare, och för Thailand, eftersom det redan finns alldeles för få produktionsjobb (annat än jordbruk där alldeles för många är kvar i ineffektiv skötsel, antagligen delvis beroende på att det finns alldeles för få andra jobb, som de kan byta till.)

Jag ser inget problem med att höja minimilönen till 250 baht, jag tycker dock att det är rimligt att minimilönen i Bkk med omnejd samt vissa kustprovinser kanske ligger 10% högre för att täcka högre kostnader. Inom den "civiliserade" industrin så är det redan idag ingen direktanställd som tjänar under 250 Baht/dagen, de som tjänar mindre är de som anställs av bemanningsföretag och företagens ökande tendens att använda bemanningsföretag för att slippa undan löner och sociala avgifter är absolut något som också måste tittas på. Ökade löner inom den vita sektorn kommer driva upp lönerna i den gråa och svarta också samt framförallt få ungdomar att vilja ta fabriksjobb. I min hemprovins, där vi har väldigt gott om fabriker, så åker de större företagen runt med pickupper och högtalare för att locka folk och detta trots att Bahten är så stark. Thailand har ruggigt låga löner och höjda löner är inte något problem för exporten, problemen är att så få vill ha jobben (pga låga löner och tråkiga jobb) samt att kunskapsnivån hos middle management är för låg samt givetvis korruptionen i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    8

  • BaBoo

    5

  • Khemmarat

    5

  • MaiChai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

>Atom.

Vet inte var smärtgränsen går för storföretagen för att de ska börja föredra andra länder.

Däremot läste jag att en del företag har börjat vilja flytta produktion FRÅN Kina till andra asiatiska länder med lägre kostnader.

Så då vill du inte höja minimumlönerna då?

På Phuket har jag för mig det är 250 Baht om dagen och Phuket och Bangkok har väl bland de högsta, så antingen får du sänka lönerna för Phuket och Bangkok eller får du höja för resten men höjer du för resten så blir det ju dyrare för företag att etablera sig i dessa områden!

Varför skulle etablera företagsverksamhet ute på vischan där det är sämre infrastruktur om det inte blir billigare?

Detta är en svår fråga som blir svårare desto mer man funderar på den!

Just det (ang. fetstilta). Det var den effekten jag invände emot huvudsakligen gällande att ha samma minimilön överallt, p g a att det kan göra problemet värre för avlägsna provinser, som behöver etableringar extra mycket

Jag tycker att så lågavlönade ska få så hög lön som verksamheten tål,

men inte högre, eftersom då blir det färre jobb, vilket är ännu värre än låg lön.

Vad det innebär beror på sådant som arbetsuppgifter och hur bra de jobbar.

(((F ö betalar jag min personal motsvarande 600 baht per dag nu före examen, och preliminärt 1150 per dag från examen om sitetestet gått tillräckligt bra. Plus en del förmåner.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

(((F ö betalar jag min personal motsvarande 600 baht per dag nu före examen, och preliminärt 1150 per dag från examen om sitetestet gått tillräckligt bra. Plus en del förmåner.)))

? 600 Baht?

Va fan är det för slavlön? Om de har de har det minsta lilla utbildning eller ansvar så betalar du för dåligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

>Atom.

Vet inte var smärtgränsen går för storföretagen för att de ska börja föredra andra länder.

Däremot läste jag att en del företag har börjat vilja flytta produktion FRÅN Kina till andra asiatiska länder med lägre kostnader.

Just det (ang. fetstilta). Det var den effekten jag invände emot huvudsakligen gällande att ha samma minimilön överallt, p g a att det kan göra problemet värre för avlägsna provinser, som behöver etableringar extra mycket

Så då är systemet bra som det är idag då eftersom idag är minimumlönerna olika i olika provinser?

Link to comment
Dela på andra sajter

? 600 Baht?

Va fan är det för slavlön? Om de har de har det minsta lilla utbildning eller ansvar så betalar du för dåligt!

Han skall jo själv ha en svensk chefslön så självklart måste han hålla de anställdas löner nere. Men misströsta inte han kommer att skänka

merparten av sin egen lön till de anställdas familjer o andra behövande.SUL är inte någon vilken som helst kapitalist och utsugare. :rtfm:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

? 600 Baht?

Va fan är det för slavlön? Om de har de har det minsta lilla utbildning eller ansvar så betalar du för dåligt!

Är det så dåligt efter thaimått? En utexaminerad gymnasielärare får ju bara ungefär 400, och 600 var ju FÖRE examen. Och jag gav det som begärdes... :)

---

>Khemmarat En till i "Ölargänget" som skriver samma sak. Eller var det du som skrev samma sak förra gången också? :) Det där har jag redan förklarat.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...