Jump to content
IGNORERAD

Tips om hemsida med foton


Pele

Recommended Posts

Till er som lägger upp bilder på nätet!

Hej, jag ska göra en hemsida där jag lägger ut mina bilder och berättelser.

Jag tar gärna emot tips på ett bra upplägg.

Vill gärna kunna skriva berättelser och blanda med bilder. Sen ska man också kunna välja olika bildserier för bildspel med stora originalbilder. Det viktiga är att man kan sätta bilderna i fokus.

Jag vet hur man arbetar med joomla.

Kom igen och dela med er.

//Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som vet nåt?

bilddagboken.se kanske kan vara nåt?eller varför inte lägga upp bilderna på facebook

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Pele,

Min websida har jag gjort från grunden. Men det medför en himla massa jobb...

Har sökt men ej hittat någon färdig mall för bilder i olika format och möjlighet till text.

Skulle verkligen vilja ha bilderna i en databas och länka in dem på ett smidigt sätt, men hur..?

Meddela hur du kommer att göra

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pele,

jag använder Jalbum för att visa mina bilder på internet för släkt och vänner.

Jalbum är fri och kan laddas ner här: JAlbum.

Jalbum skapar automatiskt html-koden för visning av mina bilder i bildspel, miniatyrer och helskärmsformat. Det finns en mängd av olika stilar och "skins" för bildvisning och dokumentation att arbeta med. En annan aspekt som jag upplever som viktigt är möjligheter till dynamisk nedskalning av bildkvalitet (=överfört datavolym) för att kunna visa bilder även på långsamma linor utan att behöva vänta allt för länge. Även anpassning till olika bildskärmsformat har man lagt ner en del arbete på.

En annan sak som jag uppskattar är möjligheten till en albumstruktur på godtyckligt många nivåer. Det gör att man bara behöver en startadress för att sedan navigera sig genom albumstrukturen på egen hand. M.a.o. behöver jag inte meddela nya adresser till mina vänner ständig när jag har lagd till ett nytt album. Jag kan även använda detta för att skilja på olika kategorier m.a.p. bilder eller tittare, tex. privata,offentliga, familjebilder etc. utan att behöva duplicera bildmaterialet för vaje kategori.

Uppriktigt sagt har jag inte kollat så mycket på andra alternativ, eftersom jag är jättenöjd med Jalbum.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha, har du några exempel på album som du kan länka till, egna eller andras? är också på jakt efter nåt o göra album av för webben.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha, har du några exempel på album som du kan länka till, egna eller andras? är också på jakt efter nåt o göra album av för webben.

Hej lamai64,

jag har naturligtvis lagt upp en del bilder på nätet, men vill inte gärna visa dem på ett offentligt forum.

Men om du dröjer skall jag försöka fixa några "neutrala" bilder ikväll eller imorgon!

M.v.s.

//Singa711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Singha och ni andra. JAlbum verkar vara ett mycket bra fotoalbum för nätet.

Jag ska prova det på en sajt jag har.

MEN... jag hade tänkt skriva artiklar och reseberättelser kring mina foton och behöver ett lite annat upplägg.

Jag är lite sugen på att använda wordpress på egen websajt och använda någon extension, som finns i massor.

har hittat lite men har inget specifikt.

//Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lamai64,

jag har naturligtvis lagt upp en del bilder på nätet, men vill inte gärna visa dem på ett offentligt forum.

Men om du dröjer skall jag försöka fixa några "neutrala" bilder ikväll eller imorgon!

M.v.s.

//Singa711

De e lugnt, skall ta och läsa igenom hemsidan så gott de går och försöka få en överblick på den.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha, har du några exempel på album som du kan länka till, egna eller andras? är också på jakt efter nåt o göra album av för webben.

Nu har jag laddat upp 3 album med "random" bilder, dock med viss anknytning till MPR och Thailand. Jag har inte lagt ner någon större möda att få det att se proffsigt ut, utan tagit närmast bästa format och stil. Syftet var att visa hur man navigerar genom de olika album.

Bilderna visas först som miniatyrer. Klicka man på en viss miniatyr växlar man till ett större format och kan sedan bläddra framåt, bakåt etc.

Varje bild kan förses med kommentar i olika former och stilar och man kan säkert komponera bilderna i helt olika arrangemang än de som visas.

Klicka här för att se bilderna.

M.v.h.

//Singha711

P.S. På "Grasanklingstraff", dvs MPR-möte i Göteborg 7/11 2009, tolkas mina filnamn (datum&löpnr) som telefonnummer av någon anledning. V.g. ring inte dessa nummer (Umeå). De har inget att göra med de visade bilderna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade mig omkring på JAlbum.net's egna publika demoalbum. (Klicka här). Här finns det jätteproffsiga exempel på album som olika användare har gjort.

T.ex. ett album som handlar om en Thailandsresa finns att beskåda här .

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att köra med joomla och en extension som klarar bildspel.

DÅ kan jag dels skriva artiklar och lägga in bilder och dels göra egna bildspel i olika kategorier.

Vidare ska jag ha en webshop så man kan betala för att få högupplösta bilder och rättighet att använda bilden.

Har skaffat domänen www.thaitribes.com

Kom med synpunkter om ni har några. :P

//Pele

http://www.thaitribes.com

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kommer att köra med joomla och en extension som klarar bildspel.

DÅ kan jag dels skriva artiklar och lägga in bilder och dels göra egna bildspel i olika kategorier.

Vidare ska jag ha en webshop så man kan betala för att få högupplösta bilder och rättighet att använda bilden.

Har skaffat domänen www.thaitribes.com

Kom med synpunkter om ni har några. :P

//Pele

http://www.thaitribes.com

Varför INTE Picasa3 superlätt och bra. finns gratis från gogel

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...