Jump to content
IGNORERAD

Regnvatten = Dricksvatten

smilet

Recommended Posts

Thailändare samlar regnvatten från taken till stora behållare som buljeteras till pet flaskor, sedan in i kylen, vilket blir till dricksvatten.

Nyttigt !?

Smilet

Dela på andra sajter

• Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• buriram

4

• BBJ

4

• smilet

3

• clas391

2

Mest aktiva i denna tråd

Thailändare samlar regnvatten från taken till stora behållare som buljeteras till pet flaskor, sedan in i kylen, vilket blir till dricksvatten.

Nyttigt !?

Smilet

Nej!

Detta vatten saknar de, för människan, viktiga salterna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Nyttigt !?

Smilet

Vet ej om det är nyttigt, men själv dricker jag det ej då flera faranger jag träffat blivit sjuka då de druckit av regnvatten.

Med allt damm som virvlar upp kring husen så tror jag man får i sig en hel del av det i det uppsamlade vattnet och om magen inte är van vid det så tror jag den reagerar. :fan1:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Nyttigt !?

Smilet

Fy fan säger jag. Drack det på morgonen och blev dålig i magen redan på eftermiddagen och det höll i sig ett par dagar trots jag fick medicinsk hjälp tidigt.

Så spara inte på bahten utan drick flaskvatten...

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vattnet i krukorna innehåller både rost, vanligt smuts, samt upplöst fågel-, och ödlebajs

som rinner ner från taken när det regnar.

Mums!

Det är dock jättebra för de som lider av trög mage.

Mvh

SN

Dela på andra sajter

Jag har en gång tvingats dricka uppsamlat regnvatten då inget annat fanns till hands.

Det var enkelt att besöka toaletten efter några timmar, som tur var så ställdes magen till rätta med några tabletter.

Avråder från att dricka detta vatten om man inte har bra kontroll på hur det samlats in och hur det förvarats.

Dela på andra sajter

Fy fan vad jag blev dålig förra året när jag lekte He-man på fyllan och drack ett glas regnvatten, våga nästan inte åka till doktorn för det kunde slutat med ny kulör på inredningen i bilen .

mvh Håkan

Dela på andra sajter

...CUT...

Det är dock jättebra för de som lider av trög mage.

...CUT...

Undrar hur många faranger som lider av det i Thailand :whistle:

Mvh

BBJ

;)

Edit: Felstavning

Ändrades av BigBossJacken

Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Jag drack regnvatten i över en vecka och blev inte dålig alls :huh: Kanske hade jag tur?

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Dela på andra sajter

Tur eller inte jag har druckit åtskilliga mängder av regnvatten utan att bli sjuk. Frugans bror brukar skrubba av taket när regnen börjar, sedan får det regna en eller två dar innan han börjar att samla och då bara i stora lerkrus och med tättslutande lock. Hygien är viktigt och tydligen också vilken typ av taktäckning man har, han har blanka glaserade takpannor där inget kan fastna medans mitt är av matt karaktär och både han och frun säger att vi inte bör ta vatten från detta taket, så nu kör jag med 20 liters vattendunkar i en elkylare. Man slipper en massa vattenflaskor som ligger ivägen för changen

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Tur eller inte jag har druckit åtskilliga mängder av regnvatten utan att bli sjuk. Frugans bror brukar skrubba av taket när regnen börjar, sedan får det regna en eller två dar innan han börjar att samla och då bara i stora lerkrus och med tättslutande lock. Hygien är viktigt och tydligen också vilken typ av taktäckning man har, han har blanka glaserade takpannor där inget kan fastna medans mitt är av matt karaktär och både han och frun säger att vi inte bör ta vatten från detta taket, så nu kör jag med 20 liters vattendunkar i en elkylare. Man slipper en massa vattenflaskor som ligger ivägen för changen

Jag är väl antagligen korkad, för jag förstår inte hur man kan få i vatten i ett lerkrus med tättslutande lock. Är det inga fåglar eller andra djur och skiter på taket mellan skrubbningarna då taket används som "dricksvattenbrunn".

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Olyckligtvis kan vattnet vara ganska skitigt redan när det landar på taket p.g.a. t.ex. rök och bilavgaser så det hjälper föga att skrubba taket. Att det dessutom är mineralfritt gör det knappast bättre som dricksvatten.

Poffa

Dela på andra sajter

Nyttigt !?

Smilet

Men hallå hur mår du ?

Dela på andra sajter

Det fina med lock, även sk tätslutande sådana, är de går att lyfta av, det vet jag för jag har själv provat. Sen låter han alltid det regna en stund innan han lyfter av locket och börjar samla upp vattnet och just att takpannorna är glaserade gör att de lätt spolas av i regnet, åtminstånde är det den förklaringen jag har fått av honom. Rätt eller fel kan kvitta jag har ivart fall inte blivit sjuk av att dricka regnvatten, men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kör även jag numera med köpvatten här hemma. Ser nu att det var några som kom imellan medans jag skrev detta svar till Stefan 5300. Buriram Anders nämner turistmage något som jag inte har problem med längre efter att bott längre tid i afrika, däremot så fick jag ett anfall av montesumas hämd andra veckan jag bodde där nere trodde att jag skulle gå åt men efter det så har jag klarat det mesta

Ändrades av clas391

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Har också druckit en del regnvatten och har inte heller blivit dålig av det. Föredrar dock att dricka flaskvatten.

Har dock blivit ordentligt matförgiftad några gånger. Hård kamp är det men efter några timmar så är man ju rätt ok i varje fall. Bara man har tillgång till toalett och lugn och ro.

Värre var det när jag fick matförgiftning på vägen hem från Thailand. Skulle byta flygplan tll Göteborg i Helsingfors och där slog förgiftning till med full kraft. Flyget till Gbg är bland det värsta jag varit med om i mitt liv. Var större delen av flighten på toaletten men när en matförgiftning slår till är det svårt att kontrollera skiten när man spyr och tvärtom. Det är ju inga problem på ens egen toalett men på en liten flygplanstoalett gick det mycket kraft åt till att knipa igen det ena hållet medans det andra jobbade och sedan byta fokus på hål. Inte blev det bättre av att min ockupation av toaletten skapade missnöje bland medpassagerarna vilket gjorde att jag ibland var tvungen att lämna tryggheten på dass.

Har aldrig varit glad när jag kommit hem från Thailand förutom denna gång. Det var en otrolig befrielse att efter stort lidande intaga toaletten i min lägenhet.

Neil

Dela på andra sajter

De flesta i tråden har väl turistmagar, klarar inte av bakterifloran i Thailand.

Mvh Anders

Kan så vara, men när vi åker ner 3-4 månader per år, så tar det bara några dagar numera, så har magen vant sig vid mycket av det som man ej klarade av alls första gångerna man var i Thailand. Men regnvatten, där går gränsen. :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Dela på andra sajter

Okay BBJ, dricker inte regnvatten för jämnan,har gjort det tidigare men som sagt, det som inte... Vi betalar 35B/back för jyst flask vatten. Levererat i köket.

Mvh Anders

Dela på andra sajter

De flesta i tråden har väl turistmagar, klarar inte av bakterifloran i Thailand.

Mvh Anders

Turistmage antar att jag har en sån. Fick en matförgiftning när besökte en bekant i Bangladesh. Åt stekt fisk som sköljde ner med whiskey, var full och åt allt vad som bjöds, var rädd att förolämpa mina värdar att säga nej tack..men dagen efter blev en hel dag i toalett.

Mvh

Arto

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Att fattiga thailändare dricker regnvatten har man ju en viss förståelse för. Men att som turist dricka regnvatten i Thailand låter ju helt jävla befängt imo.

Dela på andra sajter

Har aldrig varit i närheten av att dricka regnvatten, alltid flaskvatten i Thailand.

Vad jag däremot inte förstår är alla dessa svenskar som envisas med att dricka flaskvatten i sverige.

Vi har bland värdens bästa vatten i kranarna, ändå ska många köpa flaskvatten.

Tänker lite på de norska grabbarna som hittade på ett bra namn (nåt med fjord eller dylikt) och buteljerade vanligt kranvatten, tjänade storkovan på detta.

mvh walle

Dela på andra sajter

Men hallå hur mår du ?

Inga akuta problem o dricka regnvatten från taket, men hur det är på längre sikt, vet jag ej.

Smilet

Dela på andra sajter

Smilet: Vad är nyttigt ? // anders

Allt är nyttigt, så länge man inte blir allvarligt sjuk på sikt.

Smilet

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...