Jump to content
IGNORERAD

Byta efternamn och nytt Thaipass till bonusbarnet


tomie

Recommended Posts

Finns det någon som har lösningen på detta kluriga dilemma?

Så här ligger det till:

Sambon och 3,5-åringen har 2-års UT som går ut i mitten på dec.

Vi åker till Thailand om 2v och kommer tillbaka i början på dec.

Ansöknan om PUT för båda skickar vi till MIG innan vi åker.

Nu det kniviga: Vi tänkte byta efternamn på den lilla i Thailand och ordna ett nytt pass.

Hon har den biologiska faderns efternamn (en falang-skitstövel som har förskjutit dottern)

som vi tänkte byta till mammans. Hon har papper på ensam vårdnad.

Vilka måste vi kontakta, och i vilken ordning?

Byter vi e-namn och har ett nytt pass så finns det ju inget UT i passet vid hemkomsten till Arlanda.

Namnbyte i Sverige tänkte vi göra i Sverige när vi kommer hem.

Någon som har svaret? Tacksam för synpunkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är ganska enkelt. Svenska Ambassaden sätter in en ny UT stämpel i det nya passet passet om ni går dit under deras öppettider måndag, tisdag, torsdag och fredag mellan klockan 08.00 - 12.00 thaitid.

I övrigt så byter dottern efternamnet hos amphur i sin hemkommun. Det är enklast eftersom de känner till henne där.

När namnbytet är klart söker ni nytt pass för dottern.

Dottern måste även ha med sig sitt gamla pass genom passkontrollen vid hemresan så de ser att det gamla efternamnet stämmer med flygbiljetten.

Kom ihåg att resa hem före UT-tillståndet går ut i december annars kommer inte sambon och dottern igenom passkontrollerna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba och kompetenta svaret Thaikonsult!

(en vacker dag kommer jag säkert även att betala för Era konsultationer, :wub:

har dock rekommenderat Era tjänster till ett flertal kompisar...)

? ang. nya UT-stämpeln från Amb i BKK - är den inte då med det gamla efternamnet?

? ang. gamla & nya passet vid passkontrollen vid flp BKK - makuleras inte det gamla?

Verkar som att din lösning verkar vara den bästa.

Tänkte ett tag göra namnändring i Sverige och ansöka nytt thaipass + UT-klistermärke i STO,

men lite ont om tid nu, byter namn i Sverige när vi kommer hem...

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
freddan_gbg

Lånar denna tråden. För att byta efternamn på min bonusdotter (i Sverige) vad krävs då? Räcker det med dem thailändske faderns underskrift på en blankett från skatteverket?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Har inte dottern även en mamma? Var finns mamman? Vem har vårdnaden?

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke...Om ni åker till Thailand nu och kommer hem i december , har dom(sambo/dotter) tillräcklig tid i Sverige??? Har för mig att jag läste något om det på migrationsverkets sida innan vi gjorde permanent UT för frugan o grabben. .TYP.. att du måste vistas merparten av dom 2åren i Sverige som du har tidsbegransat uppehållstillstånd.. Tror att det står så, men det kan ju vara värt o kolla upp innan... Om inte annat så lägger nog den vänliga Thaikonsult in ett svar om det. :great: . Lycka till med allting nu...MVH GBG :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke...Om ni åker till Thailand nu och kommer hem i december , har dom(sambo/dotter) tillräcklig tid i Sverige??? Har för mig att jag läste något om det på migrationsverkets sida innan vi gjorde permanent UT för frugan o grabben. .TYP.. att du måste vistas merparten av dom 2åren i Sverige som du har tidsbegransat uppehållstillstånd.. Tror att det står så, men det kan ju vara värt o kolla upp innan... Om inte annat så lägger nog den vänliga Thaikonsult in ett svar om det. :great: . Lycka till med allting nu...MVH GBG :wai:

Får rätta mig själv :sFduh: ...Verkar ha blandat ihop PUT med svenskt medborgarskap...:sFduh: .. Ursäkta :av-109998: . Som jag läser det på MIGs sida räcker det att vara sammanboende under 2 år för att få PUT oavsett land.. Får väl skylla ifrån mig på att jag det senaste har läst en del om Svenskt medborgarskap och har blandat ihop dom.. Har tänkt o fixa det till frugan o grabben till hösten... Och där står det att man inte får ha vistats för länge utanför Sverige för att få tillgodoräkna sig tiden här. Sorry igen...MVH GBG :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Har mamman ensam vårdnad om dottern är det bara att byta efternamn om mamman så önskar. Pappans tillstånd behövs ej i det här fallet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

freddan_gbg

Har mamman ensam vårdnad om dottern är det bara att byta efternamn om mamman så önskar. Pappans tillstånd behövs ej i det här fallet.

Mvh Thaikonsult

[

Jag var nog lite otydlig, mamman har ensam vårdnad i Thailand inte i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nog lite otydlig, mamman har ensam vårdnad i Thailand inte i Sverige.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan_gbg

Jag var nog lite otydlig, mamman har ensam vårdnad i Thailand inte i Sverige.

Är ingen thaikonsult...men om mamman har ensam vårdnad i Thailand så har hon väl det i Sverige med?? Så var det för oss med grabben..MVH GBG

Nej inte vad jag har läst mig till bl a här och vad skatteverket sa när tjejerna kom hit. Man skall tydligen gå till tingsrätten för att få ensam vårdnad. Vi ska alldeles snart ner så det vore skönt å veta om det räcker med "pappans" underskrift, får bli ett samtal te skatteverket imön.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ni kan antingen gå via tingsrätten och begära ensam vårdnad eller använda pappans underskrift när Skatteverket inte godtar de thailändska vårdnadspappren vid namnbytet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte vad jag har läst mig till bl a här och vad skatteverket sa när tjejerna kom hit. Man skall tydligen gå till tingsrätten för att få ensam vårdnad. Vi ska alldeles snart ner så det vore skönt å veta om det räcker med "pappans" underskrift, får bli ett samtal te skatteverket imön.

Ok..Men läser/skriver vårat här... Vårdnadshavare för ... Skatteverket har registrerat MAMMAN som ENSAM vårdnadshavare. Eftersom det inte finns något fadeskapserkännande (Memorandum) från Thailand kan vi inte registrera någon relation till pappan. Med vänlig hälsning B... F... Obs har bara anmälts på skatteverket i gbg när grabben kom..Ingen tingsrätt mm... Skulle inte det räcka då? Jag kan inte så mycket om det här och vi har med funderat på ett namnbyte för grabben så det är ju intressant om det behövs tingsrättsbeslut.. MVH HN :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Har Skatteverket registrerat mamman som ensam vårdnadshavare är hon att anse som ensam vårdnadshavare enligt svenska rättsregler och bestämmer själv över sitt barn.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har Skatteverket registrerat mamman som ensam vårdnadshavare är hon att anse som ensam vårdnadshavare enligt svenska rättsregler och bestämmer själv över sitt barn.

Mvh Thaikonsult

Ok.Skönt .1000 tack. Det är ett nöje att ha o göra med proffs :great: . MVH HN :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan_gbg

Ni kan antingen gå via tingsrätten och begära ensam vårdnad eller använda pappans underskrift när Skatteverket inte godtar de thailändska vårdnadspappren vid namnbytet.

Mvh Thaikonsult

Tack för hjälpen TK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders-SiamLover

Har Skatteverket registrerat mamman som ensam vårdnadshavare är hon att anse som ensam vårdnadshavare enligt svenska rättsregler och bestämmer själv över sitt barn.

Mvh Thaikonsult

Stämmer Thaikonsult bara tyvärr så brukar man få tala om för skatteverket att de kanske ska läsa i papprena lite bättre! Vi råkade ut för att de reggade fel först så när vi flyttade här i Sverige uppdagades det att vi inte fick flytta barnen till nya adressen utan pappan påskrift! Men när jag ringt halva skatteverket så löste det sig snabbt fick tag i en barndoms kamrat som löst detta på 5 röda!

------------------------------

Snart 2 år :-*

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...