Jump to content
IGNORERAD

O Jag trodde att Jag va den enda som gillade khaen..............


C-dude

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Khaen är mitt favorit instrument i Isaan, men tyvär blir det mindre och mindre med folk som kan spela detta instrument, i våran lilla by är det nu bara en kvar och han brukar jag grogga med ibland, en jätte trevlig man som spelar på alla tillställningar "begravningar, bröllop, m.m".

Jag har många cd med traditionell isaan musik och det spelar jag ganska ofta, men i Laos har dom fortfarande mycket folk som spelar alla gamla instrument. Och musiken säljer fortfarande bra där, man kan också höra det i radion i hela isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en till khaenälskare.

Morlommusik är en av de anledningarna till att jag trivs så våldsamt i Isaan. I alla mina goda minnen från Isaan finns morlom med mycket Khaen i bakgrunden. Det är alltid rolig när det spelas morlom på thaifester i Sverige.

Morlom är faktiskt bland det lilla musik förrutom 60/70-tals rock/raggae som jag tycker om.

Här finns en till video som jag hittade. Finns bl.a. en bra version av Bua Loi där.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin musik ka.

Det gör en pigg på en sådan här söndagsmorgon.

När jag var liten spelades ett sådant band ibland. Både spelare och festfolket gick runt hela byn. Det var jättekul. Jag var rätt så blyg när jag var liten så det blev inte så mycket dans för min del, utan jag bara följde med tåget.

Men om vi träffar på en sådan rolig grej nästa gång i Thailand kommer nog både Svarten och jag att dansa loss. :-)

I isaan kallar vi sånt musiktåg för Mahorii - och stränginstrumentet som man hör kallas för Pinn พิณ - isaan gitarr fast med färre trådar. http://www.isangate.tain/pin_01.htm

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en vän som var fattig trångbodde student under 1970-talet. Han brukade ta med sin khaen och spela musik på torget i närheten för att kunna få mera plats samt frisk luft. Folk kom och lade pengar på marken intill honom. Han tyckte att det är konstigt att folk i Sverige kastade bort pengar på det viset. Men så började han spela där ofta. Det blev en bra extra inkomst!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Längs med vägen hem från centrum i stan där vi bor sitter det en klass musikelever och gnisslar o tutar 2-3 dagar i veckan efter skolan är slut.

Frugan höll ju själv med och gnida på nån ståfiol när hon var barn, som tur är har vi ingen här hemma i Sverige  :great::wink:

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni delar med er! Den här musiken grym! Svensk folkmusik är ju bara löjlig i jämförelse. Speciellt gillar jag när den där killen som brukar spela det där

stränginstrumentet Pin kommer i gång och blir varm i kläderna. Påminner lite grand  om sologitarren i Neil Youngs "Cowgirl in the sand". Lyssna

47 sekunder in i den! Kan det va som så att han var på besök i Isaan ngn gång i slutet av 60-talet måntro och inspirerades?

Långsökt kanske... Och jag har å andra sidan svårt att tro att det kan ha varit tvärtom. Att en bondgrabb i norra Thailand fick tag på en kassett på ngn

marknad med "Everybody knows this is nowhere" med Neil Young...

http://www.youtube.c...h?v=VxEWEgAxiO8

Ps. Hittade tyvärr inget klipp där gitarrslingan låter lika bra som på cd/vinyl utgåvan.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba

Jag gillar oxå morlam, look tuung,  men favoriten e ändå Kandtrum.

Diggar speciellt "Såå, deras svar på fiol   

Sokun Nisa    den här ere ju ing fel på ... :whistle:                    

     

Det fanns en grupp som hette Indochine för ett gäng år sen som gjorde nån slags mix av kandtrum med modernt inslag som var kanon,  hittar dom icke på tuben 

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart. fler som gillar traditionella instrument min favorit är förutom khaen o pin nåt som heter wode:

http://www.culture.g...hp?musical=wode

Här är en länksida(tyvärr på thai), med fler instrument

http://www.culture.g...en_download.htm

Dela gärna med er av tips o kunskaper om Thailändska traditionella instrument.Jag skulle också vilja ha tips på

restauranger dit man kan gå o lyssna på moulam och look tung ...känns härligt... med lite "små sentimentala" klanger

efter ett antal Chang.

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...