Jump to content
IGNORERAD

Dengue feber


vebon1

Recommended Posts

Hej!

För en tid sedan kom jag hem efter fyra veckor i Jomtien. Sista dagarna var mindre roliga.

Jag drabbades av Dengue feber.

Jag misstänker att det kan finnas fler på detta forum som drabbats av detta gissel.

Har ni slutat att åka till Thailand?

alt.

Hur skyddar ni er när ni är i Thailand.

Tacksam för synpunkter

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    6

  • PUTTE

    5

  • BaBoo

    5

  • vebon1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

För en tid sedan kom jag hem efter fyra veckor i Jomtien. Sista dagarna var mindre roliga.

Jag drabbades av Dengue feber.

Jag misstänker att det kan finnas fler på detta forum som drabbats av detta gissel.

Har ni slutat att åka till Thailand?

alt.

Hur skyddar ni er när ni är i Thailand.

Tacksam för synpunkter

Göran

Tråkigt att höra,är det ok om jag frågar om du fick uppsöka sjukhus och hur lång tid tog det innan du blev frisk ?

Mvh Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra,är det ok om jag frågar om du fick uppsöka sjukhus och hur lång tid tog det innan du blev frisk ?

Mvh Nesse

Hej Nesse!

Jag klarade mig från sjukhus. Ont i hela kroppen och feber. Hade turen att vara bekant med en thaidam som köpte röda piller på apoteket.

Blev då av med värk och feber, klarade mig hela vägen hem till Cph m.hj a de röda pillren. Jag har kollat mig på min vårdcentral som bekräftar att det var Dengue, annars känner jag mig frisk.

Hela förloppet varade ungefär en vecka.

/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nesse!

Jag klarade mig från sjukhus. Ont i hela kroppen och feber. Hade turen att vara bekant med en thaidam som köpte röda piller på apoteket.

Blev då av med värk och feber, klarade mig hela vägen hem till Cph m.hj a de röda pillren. Jag har kollat mig på min vårdcentral som bekräftar att det var Dengue, annars känner jag mig frisk.

Hela förloppet varade ungefär en vecka.

/ Göran

Ok tack för svaret,jag är själv väldigt nojjig att få det :(

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har läst påståenden om att får man det andra gången då är det mer eller mindre kört.

Enligt läkarna är detta en myt.

Det är lika farligt andra gången.

Man kan dö av det vilken gång som helst :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För en tid sedan kom jag hem efter fyra veckor i Jomtien. Sista dagarna var mindre roliga.

Jag drabbades av Dengue feber.

Jag misstänker att det kan finnas fler på detta forum som drabbats av detta gissel.

Har ni slutat att åka till Thailand?

alt.

Hur skyddar ni er när ni är i Thailand.

Tacksam för synpunkter

Göran

Vaxet här på Forumet startade en tråd om detta när han hade haft sjukdomen och han var så dålig att han nästan strök med, så leta upp den tråden om du vill läsa mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Sprejar på mig av Sketolen/sketeloen.. (osäker på stavningen) men har aldrig fått ett bett tack vare det.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet här på Forumet startade en tråd om detta när han hade haft sjukdomen och han var så dålig att han nästan strök med, så leta upp den tråden om du vill läsa mer!

Jag har läst tråden.

Har också läst att ändra gången blir sju resor värre. Därför, hur skyddar man sig

/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprejar på mig av Sketolen/sketeloen.. (osäker på stavningen) men har aldrig fått ett bett tack vare det.

Jag undrar också. Var får man tag på detta undermedel, Myggorna älskar mig mer än bartjejerna.

/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria. Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET. Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö. Följ råden om nyttiga tips för att undvika mygg.

http://www.myggfeber...jukdomar/dengue

Den här tråden handlar också om dengue

http://www.maipenrai.se/forum/t/9520-dengue-febern-sprider-sig-i-Thailand/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö. Följ råden om nyttiga tips för att undvika mygg.

Undviker de inte solsken, som "vanliga" myggor gör?

(Utom vid djungelpromenader e d där det finns områden med skugga)

så har jag planer på att lösa myggproblemet annars genom att:

/bygga myggnät runt verandan (som en del gör i Norrland).

/myggnät för fönster och dörrar såklart.

/bygga huset så att det är sol vid huvudingången större delen av dagen och till solen går ner, och normalt INTE ha tak över ingången. (Eventuellt något fällbart, som kan sättas upp under regnperioden.)

Så jag hoppas att de inte gillar sol.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kul alls ,jag är inne på 4v med dengue feber.Blev stucken i början av september på Koh Lipe och blev sjuk när jag kom hem.Det började som vanlig influensa med feber,kallsvetningar,hosta,rinnande näsa och det kändes som någon hält syra i munnen.Det blödde från tandköttet,sen så fick jag röda utslag på kroppen,ont i alla leder och var väldigt matt och trött.Men sova gick ingen vidare.Febern försvann efter 2v,ledont försvann v3.Nu v4 så har jag hostan kvar och det blöder fortfarande från tandköttet,men kan nu äta fast föda.Det var nog andra gången jag har dengue.Nästa gång i Thailand så blir det mer myggspray,inte sova middag på alltanen och mer långbyxor,för jag vill icke bli sjuk igen.För hade vi en el-skrämmare som vi köpte på tesco-lotus,sådan tänker jag köpa nästa gång.Nä fy fan för dengue låt mig bli frisk buddah :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en släng av dengue i juni förra året och insjuknade samma dag jag kom till Sverige igen.

De två första veckorna med hög feber och värk i alla muskler var mindre roliga. De följande fyra veckorna var jag rätt sliten men det var bara att låta tiden göra sitt.

Sluta åka till Thailand var aldrig ett alternativ.

Enligt överläkaren på infektion och tillika expert på tropiska sjukdomar finns det inte något sätt att skydda sig helt på.

Har man oturen så åker man på det även om man smörjer sig var och varannan timma eller klär sig i heltäckande kläder.

Jag var nere 1 månad den gången jag smittades och fick inte så mycket myggbett alls.

När jag åkte ner igen senare samma år och stannade sju månader så snittade jag säkert tio myggbett om dagen utan att smittas.

Det finns fyra olika stammar av dengue och man smittas inte av samma stam två gånger.

Men å andra sidan så lär det bli många resor värre om man smittas en andra eller tredje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker de inte solsken, som "vanliga" myggor gör?

(Utom vid djungelpromenader e d där det finns områden med skugga)

så har jag planer på att lösa myggproblemet annars genom att:

/bygga myggnät runt verandan (som en del gör i Norrland).

/myggnät för fönster och dörrar såklart.

/bygga huset så att det är sol vid huvudingången större delen av dagen och till solen går ner, och normalt INTE ha tak över ingången. (Eventuellt något fällbart, som kan sättas upp under regnperioden.)

Så jag hoppas att de inte gillar sol.

De har inga problem med sol,dom hörs inte,det känns inte när de sticker en och dom ser ut som flygplan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

De har inga problem med sol,dom hörs inte,det känns inte när de sticker en och dom ser ut som flygplan

Jaha, de, som sprider dengue, är bromsar och inte mygg (?).

(((I Sverige finns ju en bromstyp, som kallas "Reaplan" för att de har den formen-)))

För hade vi en el-skrämmare som vi köpte på tesco-lotus,sådan tänker jag köpa nästa gång.

Menar du en som har form som en rund "lykta", som ger ett svagt blått sken?

Jag har en (billig) i Sverige, men min vanliga lampa dödade fler :) Fungerar de thailänska bra?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, de, som sprider dengue, är bromsar och inte mygg (?).

(((I Sverige finns ju en bromstyp, som kallas "Reaplan" för att de har den formen-)))

Menar du en som har form som en rund "lykta", som ger ett svagt blått sken?

Jag har en (billig) i Sverige, men min vanliga lampa dödade fler :) Fungerar de thailänska bra?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krypen-frodas-i-varmeboljan_5008573.svd

Är tigermyggan som sprider febern.

Ändrades av flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

BaBoo och Vebon, finns på seven eleven eller pharmacy. Jag brukar använda gröna. Innehåller visst DDT.

E19KhBEtqK2HVMO.jpg

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

BaBoo och Vebon, finns på seven eleven eller pharmacy. Jag brukar använda gröna. Innehåller visst DDT.

E19KhBEtqK2HVMO.jpg

Nää inte DDT men DEET som jag skrivit i en annan tråd om myggmedel så hörde jag fel och försökte få tag på Myggmedel innehållande DDT :lol: :sFun_duh: det hade dom inte på seven eleven. Men dom fina myggmedlen du postat bild på :great: Kan som du skriver köpas b.l.a. på seven eleven.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Hahahaha...där ser man! :) Tack för infon. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo och Vebon, finns på seven eleven eller pharmacy. Jag brukar använda gröna. Innehåller visst DDT.

E19KhBEtqK2HVMO.jpg

Jag tackar ödmjukast. Här ska sprayas!

/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo och Vebon, finns på seven eleven eller pharmacy. Jag brukar använda gröna. Innehåller visst DDT.

E19KhBEtqK2HVMO.jpg

DDT :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl: ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser Aedes aegypti myggan som är den vanligaste sorten att sprida dengufeber ut:

800px-Aedes_aegypti.jpg

Karakteristiskt är dom vita "ränderna" på benen och kroppen. Flyger från gryning till skymning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som har haft dengue.Jag är inne på min 4v med detta skit och mår skit.Hur lång tid tog det för er att bli friska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet här på Forumet startade en tråd om detta när han hade haft sjukdomen och han var så dålig att han nästan strök med, så leta upp den tråden om du vill läsa mer!

Wvax är en stor bombare, han ljuger till och med för sina barn för att lite empati. Tragiskt...

BTW, jag blev blålila på pungen när jag hade dengue, då var man lite orolig om nötterna faktsikt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...