Jump to content
IGNORERAD

Dengue feber


vebon1

Recommended Posts

Guest Incinerator

Mig biter myggorna som f-n!! Men har klarat mig undan dengue som tur är. Sitter jag med kompisarna i en bar så äter dom på mig,speciellt på fötterna heela tiden medans kompisarna kommer undan utan ett ända stick. Fick för nåt år sen ett gott tips utav en..hon sa att om du äter allergitabletterna "clarityn" så biter dom inte,och detta stämmer väldigt bra då jag testade. Så för mig är det clarityn och myggspray som gäller

Vänner som du är alltid trevligt i myggrika område!!

Jag gissar att när du äter Clarityn så blir du ändå biten men känner inte någon klåda, Clarityn som är en allergimedicin bör innehålla antihistamin och/eller andra allergi dämpande substanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    6

  • PUTTE

    5

  • BaBoo

    5

  • vebon1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Misstänker att gubben ligger med dengue just nu...bröt ut idag :( Vad ska man göra? Uppsöka sjukhus direkt eller vänta?

Vi befinner oss I Phuket...tacksam för svar!!

// Orolig Femme

Sjukhus på direkten.

De måste ta prov för vilken typ det är.

Det påverkar medicineringen.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukhus på direkten.

De måste ta prov för vilken typ det är.

Det påverkar medicineringen.

MEDICINERINGEN?????? Å VA SKA DE VARA???????? MÖJLIGTVIS FÅ I SIG VÄTSKA MEN DE KAN MAN FÅ I SIG PÅ HEMMAPLAN :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herpes, klamme och dryparn...

Och inte minst kung HIV, men det diskuteras sällan här. :)

Vill inte klyva hårstrån men jag skulle inte vilja säga att man blir "drabbad" av det. Könssjukdommar drar man på sig... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

MEDICINERINGEN?????? Å VA SKA DE VARA???????? MÖJLIGTVIS FÅ I SIG VÄTSKA MEN DE KAN MAN FÅ I SIG PÅ HEMMAPLAN :whistle:

Ta acetaminophen (Tylenol), Asperin kan orsaka inre blödningar.

Smärtstillande mediciner mot ledvärken.

Kan också utvecklas till Dengue hemorrhagic feber och Dengue Shock.

Kan också vara chikungunya feber med 85 fall i Phuket förra året.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig biter myggorna som f-n!! Men har klarat mig undan dengue som tur är. Sitter jag med kompisarna i en bar så äter dom på mig,speciellt på fötterna heela tiden medans kompisarna kommer undan utan ett ända stick. Fick för nåt år sen ett gott tips utav en..hon sa att om du äter allergitabletterna "clarityn" så biter dom inte,och detta stämmer väldigt bra då jag testade. Så för mig är det clarityn och myggspray som gäller

Att äta clarityn(som är allergitabletter) för att förebygga myggbett tror jag inte att man ska rekommendera. All medicin har biverkningar så även clarityn och lider man inte av allergi är det nog bättre att hålla sig till myggspray.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikheten får någon annan räkna på men som jag förstår det så är Malaria främst ett problem längs gränserna mot Burma, Kambodja, Laos och framförallt Malaysia medan Dengue numera finns i princip över hela landet.

Med en brasklapp om jag läst helt fel så vill jag minnas att de är i princip dubbelt så många rapporterade Dengue-fall som Malaria-fall. När det gäller Malarian finns det också mkt som antyder att väldigt många av de drabbade fått det i något av grannländerna då många är nyanlända gästarbetare osv.

Har aldrig funderat på Malariaprofylax i Thailand men skulle defintivt överväga det när det gäller Dengue. Malari minskar år för år medan Dengue ökar.

Har en bekant som ligger på sjukhus just nu Chonburi med malaria, så helt riskfritt verkar det inte vara även om man inte vistas ute i buschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att äta clarityn(som är allergitabletter) för att förebygga myggbett tror jag inte att man ska rekommendera. All medicin har biverkningar så även clarityn och lider man inte av allergi är det nog bättre att hålla sig till myggspray.

Jo,jag håller med dig..Man ska inte äta medicin om man verkligen inte behöver det. Jag testade clarityn ett år då jag hade fått nog av alla mygg och det funkade då:Kanske blev jag biten ändå utan o veta om det. Det blir en massa spray istället :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Just idag har han mått bättre, nu till kvällen höjde febern igen...

Är det nån av er som drabbats av denna feber råkat ut för att magen pajat ur också?

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Just idag har han mått bättre, nu till kvällen höjde febern igen...

Är det nån av er som drabbats av denna feber råkat ut för att magen pajat ur också?

I

Kolla med Vaxet. Tror han åkte på den myggan i fjol. Sjukhus jo men visst å det snaraste. Det värsta med dengue är att man bara får det 2 gånger sen e det jussom klartt och game over... Så bums iväg till sjukan nu.

//Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man denna sjukdom SKALL man uppsöka sjukhus så snart som möjligt. Den visar sig med till en början med mycket höga febertoppar under 1-2 tim. sedan sjunker febern snabbt till lite över 38 gr. Man svettas mopiest och mår bättre nästa dag men på kvällen kommer samma sak igen, och om igen. Så var min symptom.

Febern kan ge svåra problem med levern, som en följdsjukdom, om den inte behandlas snabbt, detta kan ske även om man behandlas i tid.

Hade det i Januari var inte frisk förrän efter 6 veckor inkl lever inflammation.Med 2 omgångar på sjukhus.

Det finns inget förebyggande mot febern annat än att skydda sig mot myggan, på samma sätt som mot andra myggor.

Denna mygga är aktiv till 90% endast under dagtid.

90 turistande Svenskar drabbades under förra året, mot 47 året innan.

Just idag har han mått bättre, nu till kvällen höjde febern igen...

Är det nån av er som drabbats av denna feber råkat ut för att magen pajat ur också?

"Man svettas mopiest och mår bättre nästa dag men på kvällen kommer samma sak igen, och om igen. Så var min symptom."

Verkar ju som att det skulle kunna vara dengue.

Ändrades av Changnoi

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I

Kolla med Vaxet. Tror han åkte på den myggan i fjol. Sjukhus jo men visst å det snaraste. Det värsta med dengue är att man bara får det 2 gånger sen e det jussom klartt och game over... Så bums iväg till sjukan nu.

//Baan

Vandringssägen.

Du kan lika gärna dö första gången du får det - eller tionde - eller inte.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har googlat lite...

Det finns fyra olika denguevirus (DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4) och om man råkar få en av dem blir

inte den infekterade personen immun mot de tre andra.

Dengue är en farlig virussjukdom och den uppträder i tre olika former.

Den första formen kallas för klassisk denguefeber och kan uppträda som en förkylning i varierad styrka med ledvärk

samt utslag och ses som en ganska mild form.

I ungefär en procent av de infekterade fallen övergår sjukdomen i det som kallas dengue blödarfeber (DHF)

och då uppträder blödningar i slemhinnor och i huden med allt från mindre blödningar till svårare blödningar.

Dödligheten vid dengue blödarfeber är cirka fem procent om den inte behandlas, annars en procent.

Den tredje och sista fasen benämns dengue chocksyndrom och innebär att patienten förblöder invärtes, dödligheten är cirka fem procent.

Symptom på denguefeber brukar bryta ut 3-14 dagar från smitt tillfället, vanligast är 4-7 dagar.

Vid misstanke om smitta ska det absolut inte behandlas med aspirin, ibuprofen eller andra anti inflamatoriska medel

innehållande acetylsalicylsyra eller liknande med anledning av deras effekt att blodet får svårare att koagulera.

Förebyggande

Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria.

Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET.

Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö

Mera om sjukdomen...

Denguefeber åter aktuell

Massmedia rapporterar av och till om fall av Denguefeber hos turister. Under senare tid har ett fertal fall inträffat efter resa ibland annat Malaysia och Thailand. Sjukdomen sprids av myggor och orsakas av ett virus. Den ger upphov till en influensaliknande sjukdom med feber, huvudvärk och intensiv led- och muskelvärk. På engelska kallas sjukdomen "break bone fever". Det kan finnas flera anledningar till att sjukdomen har rapporterats i högre omfattning den senaste tiden. Dels reser fler personer till drabbade områden och dels sker sannolikt en ökad provtagning för sjukdomen. Man vet också, att sjukdomen ökat i världen vilket kan bero på den ökade uppvärmningen. Denguefeber kan förekomma i en allvarlig form, s.k. hämorragisk feber. Denna variant drabbar framför allt inhemsk befolkning och är vanligare då man drabbas av sjukdomen vid upprepade tillfällen. Denna risk är dock låg för en turist och detta är inget skäl för att inte resa! Skydd mot myggor är (som alltid - även dagtid) av stort värde och det gäller inte minst i denna situation. Något vaccin på marknaden finns inte.

Erik Ekwall, infektionsläkare CityAkuten Wasa Vaccination, Stockholm

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vandringssägen.

Du kan lika gärna dö första gången du får det - eller tionde - eller inte.

Jag har forsokt forstå detta eftersom en läkare uttryckligen sagt att efter jag haft Dengue forsta gången måste vara mkt mer forsiktig. Dessutom så har flera diplomatiska bestickningar som regel att forflytta personal från riskländer efter att de drabbats av Dengue en andra gång. Verkar lite skumt att de skulle ha en sådan policy baserad på en urban legend.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har forsokt forstå detta eftersom en läkare uttryckligen sagt att efter jag haft Dengue forsta gången måste vara mkt mer forsiktig. Dessutom så har flera diplomatiska bestickningar som regel att forflytta personal från riskländer efter att de drabbats av Dengue en andra gång. Verkar lite skumt att de skulle ha en sådan policy baserad på en urban legend.

Läs ovan om risken vid upprepade . (eller här nedan om du inte orkar läsa hela)

Eftersom det finns fyra olika typer av denguevirus kan man bli sjuk flera gånger, och symptomen blir ofta allvarligare

om man får en ny sort.

Man kan då drabbas av chocktillstånd med lågt blodtryck, svikt av inre organ som lever och njure samt blödningar

som är svåra att stilla.

Detta drabbar vanligen den inhemska befolkningen eftersom de lever med en större risk att få upprepade infektioner.

De allra flesta fallen av dengue leder inte till några framtida men.

Det är bara i ett fåtal fall som de allvarliga komplikationerna kan uppstå.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs ovan om risken vid upprepade .

Med andra ord är det absolut ingen myt att det är farligare vid upprepade tillfällen. Hem. Fever är onekligen mkt allvarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Med andra ord är det absolut ingen myt att det är farligare vid upprepade tillfällen. Hem. Fever är onekligen mkt allvarligt.

Frågan var om det var en myt att man dör andra gången.

Man dör inte per automatik andra gången. Det är en myt.

Ja Willie det är farligt att få det flera ggr.

Som sagt.

Men att inte äta värktabletter mot det tycker jag liksom är viktigare att få fram

än att dividera om myter.

Ursäkta så hemsk mycket om informationen kan misstolkas.

Du kan läsa mer, Wille, om sjukdomen t.ex. i WHO's faktablad om Dengue...

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha Denguefeber och inte ta sig till sjukhus är förenat med enorma risker, febern de första 5-6 dagarna är inte problemet, det är de sista dygnen som är direkt livsfarliga.

Själv fick jag denna sjukdom, la in mig på sjukhus och höll på att stryka med. Tog nästan 3 månader innan jag blev utskriven och i praktiken 6 månader innan jag var någetsånär återställd.

Att få Dengue är farligt, ja för många direkt livsfarligt, vad jag fick veta var att första, andra , tredje gången etc. har mindre betydelse, Dengue anses alltid som en livshotande sjukdom.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fyra olika denguevirus (DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4) och om man råkar få en av dem blir

inte den infekterade personen immun mot de tre andra.

Dengue är en farlig virussjukdom och den uppträder i tre olika former.

Fyra olika virus som uppträder i tre olika former det betyder med andra ord att har man haft Dengue 12 gånger så är man garanterat immun...om man nu lyckats överleva 12 gånger vill säga!!!!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan förklarat av annan...

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

:unsure:

Har googlat lite...

Förebyggande

Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria.

Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET.

Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö

Så det bästa sättet att skydda sig är att bara vara ute nattetid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just idag har han mått bättre, nu till kvällen höjde febern igen...

Är det nån av er som drabbats av denna feber råkat ut för att magen pajat ur också?

SPYDDE SOM EN GRIS NATTE TID... :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ingen aning om det gäller tigermyggan, men svenska mygg sägs inte gilla om man har ätit C-vitaminer.

Jag äter INTE extra C-vitaminer, men jag äter mycket som har det. Vet inte om det är därför myggorna brukar välja att sticka andra än mig. Om det finns någon annan att välja på alltså :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag var 4 veckor i Jomtien under april-maj 2010.

Jag använde inte myggmedel och jag fick inte ett

enda myggstick. Hade jag bara tur eller är jag

inte nog attraktiv

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...