Jump to content
IGNORERAD

Tax free - hur?


Magrood

Recommended Posts

Hej

Min lillebror som är på besök i Sverige vill köpa en elgitarr och ta hem den till Thailand i slutet av december.

Om han köper den i en vanlig butik i Uppsala eller Stockholm kan han få tillbaka momsen på flygplatsen när han flyger hem?

Eller måste det vara butiker med "Tax free" skyltar?

Jag har för mig att thaiändska gäster som jag tog hand om för ett par år sen handlade på H&M i Kista och de kunde få tillbaka momsen vid resan hem till Thailand.

Hur lång tid innan utresan får man köpa saken som man vill få tillbaka momsen på?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns lite att läsa gällande det du undrar över.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidexportimport/forsaljningtillturistertaxfree.4.18e1b10334ebe8bc80005265.html

Översikt

Vid försäljning till besökare från andra länder ska du som säljare lägga på moms precis som vid försäljning till svenska privatpersoner. Om köparen bor i ett land utanför EU kan du under vissa förutsättningar i efterhand betrakta försäljningen som export. Köparen får tillbaka den moms som betalats. Säljaren redovisar försäljningen som export i skattedeklarationen. Försäljning till besökare som bor i ett annat EU-land kan inte räknas som export i efterhand.

Köparen måste kunna styrka med pass eller motsvarande legitimationshandling att han är bosatt utanför EU. När köparen lämnat Sverige får han tillbaka momsen antingen av en s.k. intygsgivare eller av den affär där varan köpts. Köparen får alltså inte tillbaka momsen på varan hos Skatteverket eller Tullverket.

Är köparen svensk medborgare anses han vara bosatt utanför EU om han kan visa att han kommer att vistas där under minst 12 månader. Detta kan köparen visa t.ex. genom intyg om uppehållstillstånd i det landet eller genom anställningskontrakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När köparen lämnat Sverige får han tillbaka momsen antingen av en s.k. intygsgivare eller av den affär där varan köpts. Köparen får alltså inte tillbaka momsen på varan hos Skatteverket eller Tullverket.

Tack.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Affären måste skriva ett sk taxfreekvitto som man sedan visar upp på Arlanda. Ett vanligt kvitto gäller inte.

Alla affärer som kan skriva taxfreekvitton skyltar inte med det. tex apoteket på Arlanda har taxfreekvitton.

Så fråga butiken innan inköp om dom kan skriva taxfreekvitton.

An ngn anledning så får man inte tillbaks hela momsen utan bara en del.

Förut fanns disken innanför incheckning på arlanda men senast var den utanför checkin. Man ska också kunna visa upp varan.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...