Jump to content
IGNORERAD

Share-Money

BaBoo
 Dela

"Share"?  

116 röster

1. 1. Har Ni någon gång medverkat i "Share"?

• Ja
      1
    • Nej
      92
    • Inte Jag men min partner
      18
    • Både Jag och min partner
      5

Recommended Posts

• Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BaBoo

172

• Krille

25

• Sek Losos uncle

12

• andrejsdenruskige

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet inte ens vad det är, kan du beskriva/förklara lite för en novis :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Det är det system som Thailändarna använder sig av när de lånar ut pengar till varandra (heter säkert nåt annat på Thai).

Tex så är man 15 personer som varje månad lägger 2000 var varav en får låna de 30 000:- som kommer in varje månad, den som får pengarna får "buda" för att få dem.

Tex om man budar 400:- och vinner så får man de 30 000:- men resten av de 14 månader som är kvar så betalar man 2400:- (2000+400)!

Dela på andra sajter

Vet inte ens vad det är, kan du beskriva/förklara lite för en novis :crazy:

Mvh

BBJ

bra fråga. Vad är det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Är detta vanligt? Finns det bara vinnare?

Nej du måste kommer över "mitten" för att gå med ekonomisk vinst men alla kan ju bli vinnare i alla fall, beror på vad de gör för pengarna de lånar eller i hur stort behov de är i dem!

Jag har alltid varit kvar till slutet och aldrig budat på några lån!

Är detta vanligt? Finns det bara vinnare?

Jo detta är vanligt, ALLA Thailändare jag känner i Sverige gör detta, men de flesta berättar inte för sina män!

Dela på andra sajter

Jag har hört om det, en bekants fru deltog en gång med gott resultat andra gången stack en av tjejerna med rubbet :diablo:

Mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Jag har hört om det, en bekants fru deltog en gång med gott resultat andra gången stack en av tjejerna med rubbet :diablo:

Mvh

Jag har hållit på med detta i 6 år nu och 2 "Share" i månaden och ingen har stuckit hittills, tror att det är mycket "ansikte" med i detta!

Dela på andra sajter

Jag tror dej , vad jag förstod så var det här ett gäng tjejer o en av dom var tydligen ute o spelade lite. :whistle:

Och i det läget så kan väl allt ske, men har man koll så är det säkert en lönsam bisyssla.

Mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Det är det system som Thailändarna använder sig av när de lånar ut pengar till varandra (heter säkert nåt annat på Thai).

Tex så är man 15 personer som varje månad lägger 2000 var varav en får låna de 30 000:- som kommer in varje månad, den som får pengarna får "buda" för att få dem.

Tex om man budar 400:- och vinner så får man de 30 000:- men resten av de 14 månader som är kvar så betalar man 2400:- (2000+400)!

Ok, tack för förklaringen. Låter dock lite för osäkert i mina öron, vet ej om min dam gjort det jag får fråga henne.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Djävulens påfund i mina ögon ... och de anordar detta eller som är med på slutet varje gång är utsugare som skiter totalt i sina medmänniskor.

Vilka är det som budar högst kan man tro. jo de som är i desperat behov av pengar.

Svarade: jag och min partner... ung och grön så trodde jag att thailändare brydde sig om varandra och att det var deras motsvarighet till http://www.jak.se/ . Men ack vad man bedrog sig efter att ha synat det närmare.

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Är detta relevanta siffror för vad det brukar bli för den som du utrycker det vinner (förloraren skulle jag kalla det om siffrorna är relevanta). Och det upprättas reverser mellan borgenärer och gäldenär. Vad är säkerheten för att man kan få tillbaka pengarna utom tappat ansikte

inteckning.

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Djävulens påfund i mina ögon ... och de anordar detta eller som är med på slutet varje gång är utsugare som skiter totalt i sina medmänniskor.

Vilka är det som budar högst kan man tro. jo de som är i desperat behov av pengar.

Svarade: jag och min partner... ung och grön så trodde jag att thailändare brydde sig om varandra och att det var deras motsvarighet till http://www.jak.se/ . Men ack vad man bedrog sig efter att ha synat det närmare.

/Enis

I så fall är alla Banker oxå utsugare!

Den som vill låna pengarna bestämmer själv hur de är villiga att betala för att få låna pengarna.

Många Thailändare i Sverige och i Thailand får inte låna pengar på Banken och gör då så här istället.

Detta har funnits i alla tider i Thailand och enligt mig är det ett perfekt sätt att utveckla ett land, de som har lånar ut till de som inte har :)

Dela på andra sajter

det är alltså någon som kapar åt sig budsumman eller hur tjänas pengar av de övriga deltagarna?

Den som startar en "Share" får låna pengarna en gång utan avgift!

Budsumman får den/de som håller ut till slutet eftersom den totala månadssumman blir mer eftersom de som lånat tidigare får betala mer.

Dela på andra sajter

Är detta relevanta siffror för vad det brukar bli för den som du utrycker det vinner (förloraren skulle jag kalla det om siffrorna är relevanta). Och det upprättas reverser mellan borgenärer och gäldenär. Vad är säkerheten för att man kan få tillbaka pengarna utom tappat ansikte

inteckning.

400:- var ett exempel och det kan skilja mycket från gång till gång och även i olika områden (jag är med i 2 olika områden)!

Dela på andra sajter

Den som vill låna pengarna bestämmer själv hur de är villiga att betala för att få låna pengarna.

Många Thailändare i Sverige och i Thailand får inte låna pengar på Banken och gör då så här istället.

Detta har funnits i alla tider i Thailand och enligt mig är det ett perfekt sätt att utveckla ett land, de som har lånar ut till de som inte har :)

Det enda det utvecklar är Mamma/Pappa San´s plånböcker.. de som brukar stå bakom dessa otyg samtidigt som de håller på med sin vanliga utlåningar och pantsättningar till ockerräntor..

De fattíga, mindre bemedlade, de med beroendeproblematik blir fattigare och fattigare och byahövdingarna eller mamma/pappa san på den svenska orten blir rikare och rikare.

Har ingeting med bankväsendet att göra för fem öre.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

inteckning.

Nej det upprättas inga reverser mellan borgenärer och gäldenär, inte heller några kontrakt, vill man ha det så pass ordnat och utan risk så skall man ha sina pengar på ett Bankkonto.

Detta med "ansikte" är mycket värt i Thailand, skulle man gjort ett "share" med tex Svenskar skulle man garanterat bli blåst.

Som sagt så har jag sysslat med detta i 6 år 3000-5000 i månaden och har ännu inte blivit "blåst", ofta är flera familjemedlemmar med som det går att sätta press på om någon inte vill betala!

Dela på andra sajter

Det enda det utvecklar är Mamma/Pappa San´s plånböcker.. de som brukar stå bakom dessa otyg samtidigt som de håller på med sin vanliga utlåningar och pantsättningar till ockerräntor..

De fattíga, mindre bemedlade, de med beroendeproblematik blir fattigare och fattigare och byahövdingarna eller mamma/pappa san på den svenska orten blir rikare och rikare.

Har ingeting med bankväsendet att göra för fem öre.

Vad mama san har för andra verksamheter har jag ingen aning om!

I mitt område finns det inga "fattiga" som lånar utan de som lånar använder oftast pengarna till lyxvaror.

Och de som lånar ut tjänar naturligtvis på detta (precis som en bank).

Dela på andra sajter

Det finns viss skillnad mellan en bank och detta, banker står över övervakning av nationell finansinspektioner . sFun_blahblah.gif

I mitt område finns det inga "fattiga" som lånar utan de som lånar använder oftast pengarna till lyxvaror.

Och de som lånar ut tjänar naturligtvis på detta (precis som en bank).

En icke fattig som ej är betrodd att i banken kunna låna pengar vänder sig till sina icke fattiga "vänner" för att låna till ockerräntor

för lyxkonsumtion. Tycker det låter lite som ett kollektiv av procentare .

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Det finns viss skillnad mellan en bank och detta, banker står över övervakning av nationell finansinspektioner . sFun_blahblah.gif

En icke fattig som ej är betrodd att i banken kunna låna pengar vänder sig till sina icke fattiga "vänner" för att låna till ockerräntor

för lyxkonsumtion. Tycker det låter lite som ett kollektiv av procentare .

Det är frivilligt att låna och det är frivilligt att låna ut!

Vilken tror du hade mått sämst av att de som lånar ut skulle slutat med detta, låntagaren eller långivaren?

Dela på andra sajter

Det är frivilligt att låna och det är frivilligt att låna ut!

Vilken tror du hade mått sämst av att de som lånar ut skulle slutat med detta, låntagaren eller långivaren?

Jag tror nog att låntagaren mår sämst då verklighet kommer ikapp dom. Sedan långivaren som mister sin fina avkastning.

Då du säger att det inte är "fattiga" som lånar undrar jag varför dom inte går till banken där villkoren för lån troligtvis är bra

mycket bättre än hos det kollektiva procentarna. Har antar jag att räknekunskaperna inte är så vidare imponerande hos

dessa låntagare.

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...