Jump to content
IGNORERAD

bilavställning ?


melengkikwai

Recommended Posts

melengkikwai

Hej !

Finns det någon som vet om man kan "ställa av" bilen i Thailand. Vi kommer att vara i Sverige under något år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Finns det någon som vet om man kan "ställa av" bilen i Thailand. Vi kommer att vara i Sverige under något år.

Sälj den om du inte skall använda den på 2 år , den far bara illa av att stå där och rosta sönder.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om en bil rostar på 2 år i Thailand. Skulle inte tro det om den står bra till.

Att ställa av en bil har jag inte hört talas om och eftersom ni förmodligen redan betalat försäkring och skatt och de pengarna lär väl vara förbrukade för ett år framåt eller hur länge det nu är kvar tills de skall betalas igen.

Så att inte betala försäkring och skatt är i princip att "ställa av" bilen skulle jag tycka.

Problemet blir väl om någon får för sig att stjäla eller låna bilen och vara med i en olycka, så har ni ingen försäkring för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Finns det någon som vet om man kan "ställa av" bilen i Thailand. Vi kommer att vara i Sverige under något år.

Ett lilltips är att inte låta bilen bara stå i två år, ett par saker som kommer hända i detta klimatet..

- Om du inte byter olja på två år så kommer du att bakterier i oljan, detta leder sedan till oil sludge som i värsta fall innebär motorras.

- Däcken kommer att bli ovala, flatspot.

- Bromsskivorna / trummorna kommer att rosta sönder (huvudsakligen mellan belägg och skiva/trumma), broms vibrationer.

- Lacken, japp.. Sidenmatt.

Som Nypan skriver, sälj bilen istället.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur bilen förvaras

Palla up bilen är ett tips

Hej Forden34

Helt rätt, men med klimatet i Thailand så kommer fortfarande de två nedanstående att hända, detta såvida du inte pallar upp bilen i ett garage med luftkonditionering ;):

- Om du inte byter olja på två år så kommer du att bakterier i oljan, detta leder sedan till oil sludge som i värsta fall innebär motorras.

- Bromsskivorna / trummorna kommer att rosta sönder (huvudsakligen mellan belägg och skiva/trumma), broms vibrationer.

Vi har har ett service program för nya bilar just för att undvika att detta inträffar, som bland annat består av att köra bilen och bromsa var 45 dag samt oljebyte efter 180 dagar.

Skickar med ett par "trevliga" bilder om hur det ser ut om du inte byter olja under förvaring i Thailands klimatet, detta även om bilen bara står:

post-4239-051212900 1286332969_thumb.jpg

post-4239-048882800 1286332973_thumb.jpg

Denna bil hade stått i 1,5 år och sen körd 9000 Km!!.

post-4239-098732200 1286333094_thumb.jpg

Och här är slutresultatet från samma bil.

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-051212900 1286332969_thumb.jpg

post-4239-048882800 1286332973_thumb.jpg

post-4239-098732200 1286333094_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Min BMW V8 740ia -93 var stillastående i 2år utan problem, i och för sig så vart den startad 2-3 ggr under 2 år, oljan är kanonfin i den

Link to comment
Dela på andra sajter

Min BMW V8 740ia -93 var stillastående i 2år utan problem, i och för sig så vart den startad 2-3 ggr under 2 år, oljan är kanonfin i den

Problemet är att du får kondensering (vatten) inne i motorn och detta speciellt vid gynnsamma temperaturer (läs tropiskt klimat). Sedan när du väl har lite kondensvatten blandat med olja så börjar bakterier växa då blir oljan som en fettliknande massa, när du börjar köra så ser du resultatet på bilderna. :(

Om man regelbundet startar bilen och låter motorn nå en normal arbetstemperatur dör dom få bakterier som har bildats, detta är också ett sätt att undvika problemet. :)

Ha en go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte helt enkelt göra som Kim, att låta någon av hennes familj använda bilen medans du är i sverige dvs om den eller de som du överlåter bilen till går att lita på, annars är det nog bäst att sälja av den. Det är inte bara motor och lack som tar stryk av att bara stå i det klimatet du riskerar även rottbo i bilen plus att rottorna anser att ett kabelpaket kan vara en gourmemiddag med resultat kortslutning och eventuellt brand när du kopplar in ett nytt fulladdat batteri.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte helt enkelt göra som Kim, att låta någon av hennes familj använda bilen medans du är i sverige dvs om den eller de som du överlåter bilen till går att lita på, annars är det nog bäst att sälja av den. Det är inte bara motor och lack som tar stryk av att bara stå i det klimatet du riskerar även rottbo i bilen plus att rottorna anser att ett kabelpaket kan vara en gourmemiddag med resultat kortslutning och eventuellt brand när du kopplar in ett nytt fulladdat batteri.

HaHa...Det gjorde jag för 4 år sedan.väldigt pålitlig familj, men så är det ju det där med påtryckningar från släkten.

Våran bil hade i stort sett stått i garaget förutom någon enstaka tur till svågerns föräldrar.

Dom hade tydligen flyttat för bilfan hade gått 18000 km (1800 mil) på 6 månader.normalt sett var det 70 km till svågerns föräldrar..så dom måste i stort sett kört dit varannan dag...

Men motorn gick bra och lacken var fin förutom en del konstiga repor som garaget gjort på sidorna...näää, sälj bilen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

melengkikwai

Tack för alla synpunkter/ tips, även om själva frågan fortfarande är obesvarad :).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Sälj den om du inte skall använda den på 2 år , den far bara illa av att stå där och rosta sönder.

Det verkar vara stor skillnad på rostandet beroende på VAR i Thailand. Problem då det är ganska nära kusten (=salthalt i luften) medan långt upp i Isaan finns det 15-20-åriga rishögar, som inte har några rostproblem, men har problem med "allt" annat :) (En del motorer går bra, men transmisionen brukar vara kass p g a smällar den fått av hål i vägarna.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla synpunkter/ tips, även om själva frågan fortfarande är obesvarad :).

Jag svarar: Nej, igen då. Finns ingen avställning av bil i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarar: Nej, igen då. Finns ingen avställning av bil i Thailand.

Exactemente...lite konstigt i "våra" byrokratögon, bara att ge f-n i att betala skatt o försäkring ett eller två år och sedan börja om igen som ingenting hänt.

Det kan möjligen tarva ett besök på "bilprovningen" innan man kan erlägga skatt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon om vilka betalningsintervaller det finns på försäkring och skatt, kan man exempelvis välja att betala för en eller ett par månader åt gången? Lever växelvis i resp land och har bilköparplaner.

Gällande oljeproblemet vid stillastående - motorkonservering?? Borde ju funka om det finns att köpa i Thailand förstås...men annars kan man ju ta med sig...

Sen har jag också hört att "kommunen" enligt en ny lag skall ha rätt att beslagta fordon på vilka skatt ej är betald. Dvs, vill man ha kvar sin gamla knarr som står runt hörnet ej använd på 5 år så måste man vackert punga upp skatten (detta är ett faktum i vår by uppe i Lampang).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon om vilka betalningsintervaller det finns på försäkring och skatt, kan man exempelvis välja att betala för en eller ett par månader åt gången? Lever växelvis i resp land och har bilköparplaner.

Gällande oljeproblemet vid stillastående - motorkonservering?? Borde ju funka om det finns att köpa i Thailand förstås...men annars kan man ju ta med sig...

Sen har jag också hört att "kommunen" enligt en ny lag skall ha rätt att beslagta fordon på vilka skatt ej är betald. Dvs, vill man ha kvar sin gamla knarr som står runt hörnet ej använd på 5 år så måste man vackert punga upp skatten (detta är ett faktum i vår by uppe i Lampang).

Försäkring och skatt erläggs en gång per år.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...