Jump to content
IGNORERAD

Sin sod vid förlovning?


bob

Recommended Posts

thomas001

Fan, betalade inte ett öre, måste vara något fel.  :fool:  :fool:

 

 

 
Jorå, såattee... Hoppas du skojar annars bör du nog nollställa din hjärna/uppfattning och söka nya källor till erfarenheter (ta inte dessa som fakta att det gäller alla människor på jorden).
 
 
 

Inte ens där, kanske hos några mongofaranger möjligen.

Min hjärna är nollställd när det gäller inlägg som dina. Ev. är den t.o.m lite på minus.  Kan du inte utveckla vad du menar med mongofaranger?

Försökte bara förklara lite Thailändska traditioner. Så välkommen att förklara hur det egentligen funkar. Jag väntar gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    8

  • thomas001

    6

  • stefan5300

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Sinsod är ju bara något forlegat från hedenhos tid enligt mig men betala ni som vill.
Kom nu inte hit o påstå att sinsot inte tillhör nutiden, den har överbevisats av flera, och särskild är den uppskattat hos hi-so klassen i BKK.
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Kom nu inte hit o påstå att sinsot inte tillhör nutiden, den har överbevisats av flera, och särskild är den uppskattat hos hi-so klassen i BKK.

Läs raden nedan som du citerade en gång till och speciellt det röda.

 

Sinsod är ju bara något forlegat från hedenhos tid enligt mig men betala ni som vill.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft (nöjet) att bevista två st bröllop den senaste tiden och även om det var milsvid skillnad på dessa vad anbelangar inkomst o förmögenhet så no sjutton skulle det överlämnas sinsod, i det något enklare överlämnades THB 100 000, från dessa skulle sedan festen betalas, kanske 15-20 000.

I det lite mer elegantare var sinsod nog runt THB 2 000 000, dessutom fick brudparet en ny Toyota Vios, ett hus och en bröllopsresa till Paris, brudens far är en ganska högt uppsatt BIB, kan säkert ha med storleken på gåvorna från festdeltagarna att göra.

Jo, i min lilla del av världen är sinsod fortfarande en verklighet, sen får man tycka vad man vill om spektaklet!

 

PS ALLA festdeltagarnas kuvert med innehåll bokfördes noggrant DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Intressant att höra, jag erbjöd mitt ex 1 bath (pengar, inte guld) om förädrarna krävde sin sod (lite på skoj bara, är inte ens sugen på att gifta mig). Döende vatenbufflar eller annat får dom åxå fixa själv. Nu har dom inga så det skulle kännas väldigt märkligt ifall en av dom dog dessutom. :wink:

 

Sen gick det ju som det gick, vet inte om hon är gift ännu. Men jag har lite svårt att se gamla seder som nåt man skall upprätthålla.

Bränna häxor på bål var dock en som dök upp när hon bad mig fara och flyga (för hon hade hittaet en rikare farang, hennes egna ord) när vi snackade sista gången på skype.

 

Tror jag skall bli väldig omvänd om jag betalar mer än en battting sinsod för nån. Oavsett varifrån hon kommer.

 

Dessutom som trådstarten antyder, vid förlovning? Är det inte vid gifesmål som gåvan skall överlämnas.

 

Flyttar hon med mig till Sverige så skall hon dessutom lära sig Svenska (fast jag inte kan lära mig thai) och skaffa ett jobb, för hon blir nog knäpp av att sitta hemma dagarna i ända.

Men det är bara mina åsikter, låsa in dom som kommer hem till Sverige är elakt gjort och betala sin sod är förlegat.

 

Nu skall jag fan gå och sova. Drömma om damerna i asien och skita i skolarbetet (vilket gick åt helvete idag).

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Läs raden nedan som du citerade en gång till och speciellt det röda.

 

Sinsod är ju bara något forlegat från hedenhos tid[/size] enligt mig[/size] men betala ni som vill.[/size]

Vad Du tar allvarligt på mina skoj inlägg?
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vad Du tar allvarligt på mina skoj inlägg?

Ok, men hur ska jag veta det, vissa vänder ju taggarna utåt direkt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ok, men hur ska jag veta det, vissa vänder ju taggarna utåt direkt.

tittar man på mina inlägg i denna tråd så går det inte tä muste om min inställning o åsikt om sin sit. Inte är det förbjudet att tänka själv, uran ironiskylten också
Link to comment
Dela på andra sajter

tittar man på mina inlägg i denna tråd så går det inte tä muste om min inställning o åsikt om sin sit. Inte är det förbjudet att tänka själv, uran ironiskylten också

Håller med muste uran sinsit tänkte själv ironi ?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

tittar man på mina inlägg i denna tråd så går det inte tä muste om min inställning o åsikt om sin sit. Inte är det förbjudet att tänka själv, uran ironiskylten också

 

Skål  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av Sin Sod  är mycket ringa då jag själv inte pyntat något och jag har vart mycket klar och bestämd med att jag inte kommer att betala något så vi lever i synd idag och det är ingen som bryr sig. Dottern min "sambo" är glad och mycket nöjd med tillvaron. Hon har dock vart gift enligt ceremoni tidigare så det kan ha inverkat.

 

Systerdottern har bytt pojkvänner från det att jag träffade dem första gången och nu när hon gifte sig igen så var det varken ceremoni eller sin Sod. De gick helt enkelt bara till ampur för att skriva sina namn på ett papper när hon blev gravid inga pengar där inte. Hade hon inte blivit gravid så hade de inte skrivit några papper, däremellan och nu! så är hon mycket intresserad av mig och visar klart och tydligt vad hon vill så det läggs inga fingrar emellan.

 

Grabben han har nya flickvänner varenda gång som vi åker ner och de sover allt som oftast ihop. Mää och Paa gillar det inte men lägger ingen större energi på det. De andra döttrarna inom familjen har både (flickvänner) och pojkvänner och vissa byter oftare än andra.

 

Det är precis som hemma i svedala ingen större skillnad så de gamla traditionerna är på väg bort. Detta är i Issan KhonBuri strax öster om Korat...     

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Nja, fruns "kusin" gifte sig precis med en dam som har 2 barn sedan tidigare äktenskap, hon 28 han 31, sinsod 50 000 baht. 

Frugans bror har också gift sig med en dam som har barn sedan tidigare, han 40 hon 30.

Så att en thaiman inte ens skulle vända blicken för en dam som har skilt sig är tveksamt.

 

Att vi falanger "betalat" överpris ligger det dock något i, men något skall väl damen få för att behöva stå ut med en gammal överviktig gubbe... Själv så fick jag punga ut med närmare 1 miljon, men så var hon både okysst och oskuld... och jag en gammal överviktig gubbe...

 

Hur VET du det??

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, fruns "kusin" gifte sig precis med en dam som har 2 barn sedan tidigare äktenskap, hon 28 han 31, sinsod 50 000 baht.

Frugans bror har också gift sig med en dam som har barn sedan tidigare, han 40 hon 30.

Så att en thaiman inte ens skulle vända blicken för en dam som har skilt sig är tveksamt.

Att vi falanger "betalat" överpris ligger det dock något i, men något skall väl damen få för att behöva stå ut med en gammal överviktig gubbe... Själv så fick jag punga ut med närmare 1 miljon, men så var hon både okysst och oskuld... och jag en gammal överviktig gubbe...

Hej

Tjejens lillebror gifte dig ock med en tidigare gift kvinna och sinsod betalades även här på 50 000 baht.

Sinsod är inte alls så ovanlig som många Svenskar verka tro, känner ingen Thailändare som har gift sig utan att betala sinsod, men så är jag ju på landet också, i stan kan det säkert vara annorlunda.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer att jag tvingas iväg på bröllop med jämna mellanrum, kompisar och kollegor till frugan.

Inget av dom har varit utan sinsod och det handlar enbart om thai-thai som gifter sig,

Det har varit både enkla bröllop samt bröllop där de hyr Dusit thani i Bkk med sin sod på många miljoner, diamanter, hus, bilar etc så det är absolut inget förlegat. Ja om man inte frågar panka/snåla farranger förstås. 

Själv gav jag 5/5, alltså 500k samt 5 Baht guld. 200k tillbaka efteråt, 100k till morsan och 200k tog vi till insatsen på en bil. Av guldet var ett halsband på 2 baht till mig.

Frugan tjänar det dubbla så det var en bra investering :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det händer att jag tvingas iväg på bröllop med jämna mellanrum, kompisar och kollegor till frugan.

Inget av dom har varit utan sinsod och det handlar enbart om thai-thai som gifter sig,

Det har varit både enkla bröllop samt bröllop där de hyr Dusit thani i Bkk med sin sod på många miljoner, diamanter, hus, bilar etc så det är absolut inget förlegat. Ja om man inte frågar panka/snåla farranger förstås. 

Själv gav jag 5/5, alltså 500k samt 5 Baht guld. 200k tillbaka efteråt, 100k till morsan och 200k tog vi till insatsen på en bil. Av guldet var ett halsband på 2 baht till mig.

Frugan tjänar det dubbla så det var en bra investering :-)

 

/ SatanG

Hej

Stämmer bra med mina upplevelser också, väntar ännu efter 30 års resor på första bröllopet utan sinsod, ändå besöker jag alltid mellan 2-5 varje år.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur VET du det??

 

Jag frågade alla i baren och de sa samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Läste nånstans (thaivisa kanhända) om sinsod som betalades, men lämnades tillbaka dagen efter - dvs det var bara ett spel för galleriet/hålla på traitionerna.

 

Begravningen jag var på så gavs en gåva i ett kuvert (med våra namn på) och sista dagen (dom höll på i 3 dagar) så öppnades gåvan och namnen lästes upp.

Lycka till med mitt finskklingande efternamn tänkte jag i mitt stilla sinne. Missade dock när dom läste upp det, och det var nog tur det, man ska inte fnissa på begravningar antar jag.

 

Så detta med gåvor hit och dit finns ju, men att dom kommer ihåg hur mycket varje person gav var lite nytt för mig.

 

Tur att du inte har polskklingande namn.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Fattar ente va hon ser hos maj? Syrran påstod att jau lovat guld å gröna skogar :haha:  Nån sinsod har jau aldrig betalt, däremot fixade jau så svärmor kunna bo sina sista år i Svedala :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte varit med om när vi har varit nere vid bröllop till brorsor och syrror ingen sinsod, kanske köpt mat, dryck mm men inga massa halsband och pengar.

Sen har det blivit munkfester mm mm. men det är inget att tjaffsa om.

Men skulle man fläka med plånboken eller ens sambo göra det skulle det kanske bli det.

 

Sen tror jag det beror på vilket mottagande dom fått i Sverige av min familj också, blivit en medlem i familjen här också helt enkelt, sånt sprider sig därnere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärdom jag fått 2015.

I Korat med omnejd förekommer inte att föräldrarna behåller sinsoden utan den ges tillbaka till brudparet.

En dam jag känner ,55, har en son som lever i "synd" för han har inte råd att  gifta sig då flickans mor ,som bor i Bangkok,

kräver 200 000 Tbh i sinsod som hon tänker behålla.Jag uppfattar bankok-kvinnan som en girigbuk som kräver och får 5000 tbh varje månad

trots att hon har arbete och tjänar egna pengar och bor ihop med en pojkvänn.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att du inte har polskklingande namn.

 

Mycket rolig film i tre delar 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...