Jump to content
IGNORERAD

Sin sod vid förlovning?


bob

Recommended Posts

Att prata om sin sod ær alltid lika populært, hær kommer de senaste færska “siffrorna”...

Frist case she is my cousin the side of my Grandfather. she will marry with Swedish guy in this year December month.

and she is Isan Girl too. She want dowry from her Husband 1,000,000 baht and Gold 10 Baht <Gold is 1 baht = 20,000 baht now>

This is she told me, her mother she come to talked with me last time I back to Thailand she want me go to her wedding.

this is case of my cousin, she graduated in university. and I don't know the reason why her family need money alot from Sin sod?/

I really don't know. but I ask her about your husband is ok with sin sod to much like this. She answer me Yes..that It's depend on her and him desire. I can't to answer for them How is deal for family.

some family need more some family not.

Second case of My closer girl friend, She have sin sod 400,000 baht and 10 baht Gold. she married with thai man.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    8

  • thomas001

    6

  • stefan5300

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Sinsod hör till det gammla. Tror även i Thailand det utvecklats sig på de flesta ställen. Sen finns taktiken att ta vad man kan få, kvar på många ställen.

Sinsod är tradition och man kan lösa detta genom att visa upp men ge tillbaka till paret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsod hör till det gammla. Tror även i Thailand det utvecklats sig på de flesta ställen. Sen finns taktiken att ta vad man kan få, kvar på många ställen.

Sinsod är tradition och man kan lösa detta genom att visa upp men ge tillbaka till paret.

Tror fortfarande att det är många enligt tradition har kvar sin sin soden av många anledningar... och att den inte kommer att försvinna i första taget... Även om vi västerläningar så önskar

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Oregistrerad

Tror Ni tjejen var oskuld vid giftermål? En bra peng fick morsan iallafall. Hoppas snubben inte blir besviken.

http://Bangkok.coconuts.co/2015/05/06/superstar-chompoo-weds-business-billionaire

 

A-list superstar Araya “Chompoo” Hargate, who has remained a fashion icon and television leading lady for the past decade, wed this morning to businessman billionaire Witsarut Rangsisingpipat.

A traditional Khan Maak ceremony was held at the Peninsula Bangkok in a theme of white flowers, but instead of hosting a loud groom parade, 38-year-old Witsarut rolled up in style in a Mercedes.

Chompoo, 33, looked like a million baht, while her dowry was a sky-high THB108 million, including some cash, an 8.8-karat diamond ring, other jewelry and a luxury starter home worth THB60 million.

That’s all too fancy for our blood, but congratulations nonetheless, Chompoo!

The wedding reception, expected to be the fanciest of its kind this year, will be held Sunday.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Spelar ingen roll om hon var oskuld.She hit jackpott- även om jag tror att dom kanske har lagt till en nolla för att få publicitet.

Vad jag läst på MPR så måste hon tillhöra den lägre kasten i Thailand, så vitt man ska tro experter här som på står att det är

en gången tradition med Sinsot och bara giriga föräldrar från Isaan som säljer sina döttrar via sinsot. Sen har jag lärt mig

också att man ska inte betala nåt om flickan inte är osklud Vet man blir ju klok här på MPR bara genom att läsa. Enl vissa

har de lämnat bort ett par nollor i summan, första belopp jag fick höra var 10 miljarder THB, osannolikt även i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad jag läst på MPR så måste hon tillhöra den lägre kasten i Thailand, så vitt man ska tro experter här som på står att det är

en gången tradition med Sinsot och bara giriga föräldrar från Isaan som säljer sina döttrar via sinsot. Sen har jag lärt mig

också att man ska inte betala nåt om flickan inte är osklud Vet man blir ju klok här på MPR bara genom att läsa. Enl vissa

har de lämnat bort ett par nollor i summan, första belopp jag fick höra var 10 miljarder THB, osannolikt även i mina öron.

I Isaan så är det vanligt tycker jag med sinsod och om att det skulle vara  giriga föräldrar som säljer sina döttrar så har jag svårt att hålla med.

Tänk på att samma föräldrar måste betala om deras söner går och gifter sig.

Skitsnacket att hon måste vara oskuld stämmer inte i dagens läge heller.Sen är det möjligt att hon gifter om sig och då är det att bara att öppna plånboken igen.

 

Nu när kvinnorna blir färre och färre i världen som i Indien och Kina så kommer det att bli svårare för män att gifta sig om man inte har en fet plånbok.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tyvärr mr ATM har vi olika uppfattningar om sinsotets  ursprungliga syfte. Och orkar inte ta en fight om det nu för jag är nog inte ensam att påstå

att sinsot är nåt som tillhört forntiden, särskild i den klass som damen ifråga tillhör, alltså Hi-so Sen kan jag avslöja att Thaimän vänder inte ens blicken

för en dam som har skild sig, utan det är bara vi dumma faranger som går på blåsningen om sinsot i andra giftermålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Fattar inte varfor svenska killar inte forklarar for sin thaitjej att i  Sverige så har vi hemgift och då ska hennes foräldrar betala till hans foräldrar.

Nog vänder thaimän blickar åt skilda kvinnor, här i byn i alla fall men betalar nog inget for dem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr mr ATM har vi olika uppfattningar om sinsotets  ursprungliga syfte. Och orkar inte ta en fight om det nu för jag är nog inte ensam att påstå

att sinsot är nåt som tillhört forntiden, särskild i den klass som damen ifråga tillhör, alltså Hi-so Sen kan jag avslöja att Thaimän vänder inte ens blicken

för en dam som har skild sig, utan det är bara vi dumma faranger som går på blåsningen om sinsot i andra giftermålet.

 

Nja, fruns "kusin" gifte sig precis med en dam som har 2 barn sedan tidigare äktenskap, hon 28 han 31, sinsod 50 000 baht. 

Frugans bror har också gift sig med en dam som har barn sedan tidigare, han 40 hon 30.

Så att en thaiman inte ens skulle vända blicken för en dam som har skilt sig är tveksamt.

 

Att vi falanger "betalat" överpris ligger det dock något i, men något skall väl damen få för att behöva stå ut med en gammal överviktig gubbe... Själv så fick jag punga ut med närmare 1 miljon, men så var hon både okysst och oskuld... och jag en gammal överviktig gubbe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nog vänder thaimän blickar åt skilda kvinnor, här i byn i alla fall men betalar nog inget for dem
Det finns nog altid minst en by där allt görs tvärtom 55555

 

Tänk vad fel alla expertis har varit, nu är det två som säger att Thaimän betalar sinsod även för andra varvet. Kanske har de som påstått annat haft fel iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Sinsod är visserligen ett intressant ämne, helt klart, men jag blir fundersam över trådreglerna.

Har haft trådar som stängts efter (6 mån (?) 1 år, då ingen skrivit i tråden.

Denna har ju varit död i 4 år,,,,?

Reglerna kanske har ändrats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsod är visserligen ett intressant ämne, helt klart, men jag blir fundersam över trådreglerna.

Har haft trådar som stängts efter (6 mån (?) 1 år, då ingen skrivit i tråden.

Denna har ju varit död i 4 år,,,,?

Reglerna kanske har ändrats?

 

Det beror på vem som startat tråden och om du bor på landet eller i storstaden, förlåt staden, jag som är lite för mer kan ha trådar som startade 2008 som fortfarande är "aktiva" ;).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna har ju varit död i 4 år,,,,?

Tog bara den som dök upp först i kön när jag sökte på SIn Sod så har ingen koll om regler eller annat, lät bli att starta ett nytt för en sån små sak som 108 mille för sinsot. Kanske är det svårt att behaga alla, startar man ett nytt blir det knäll och fortsätter man på en befintlig så blir det knäll (nu får alla se på en ironiskylt här :ironi: )

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tyvärr mr ATM har vi olika uppfattningar om sinsotets  ursprungliga syfte. Och orkar inte ta en fight om det nu för jag är nog inte ensam att påstå

att sinsot är nåt som tillhört forntiden, särskild i den klass som damen ifråga tillhör, alltså Hi-so Sen kan jag avslöja att Thaimän vänder inte ens blicken

för en dam som har skild sig, utan det är bara vi dumma faranger som går på blåsningen om sinsot i andra giftermålet.

 

Det behöver inte bli en fight bara för att man har olika synpunkter eller erfarenheter.Tantens dotter gifte om sig och hon är typ 22 år med sinsod igen.

Hon har 2 döttrar och inga söner $$$ :give_rose:

Jag vet att många thaimän nog skulle vilja gifta sig med min tant, och även slänga upp en sinsod utan tjafs, även om hon har varit gift tidigare.

Ute vid våra trakter i Isaan så tillhör definitivt inte sinsod till det forntida.Det är inte heller något fattigt område, även om det inte är BKK ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Det finns nog altid minst en by där allt görs tvärtom 55555

 

Tänk vad fel alla expertis har varit, nu är det två som säger att Thaimän betalar sinsod även för andra varvet. Kanske har de som påstått annat haft fel iallafall.

 

Ja de är väl lika korkade som faranger.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på två bröllop (faranger) i vinter i Isaan och i båda fallen har det handlat om dyra fester men utan sinsod.

 

Den ena festen gick på över 600.000bath och den andra på runt 200.000bath.

 

Mycket status med fester och orkester på hotell för flera hundra personer

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001

Har varit på två bröllop (faranger) i vinter i Isaan och i båda fallen har det handlat om dyra fester men utan sinsod.

 

Den ena festen gick på över 600.000bath och den andra på runt 200.000bath.

 

Mycket status med fester och orkester på hotell för flera hundra personer

Nästan alltid sker bröllopet tidigt på morgonen med munkar och alla gåvor som lämnas  över. Då ska även sinsoden ligga framför brudparet.

På festen efter bröllopscermonin finns ingen sinsod inblandad. Så du kanske har missat att se den??

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det beror på vem som startat tråden och om du bor på landet eller i storstaden, förlåt staden, jag som är lite för mer kan ha trådar som startade 2008 som fortfarande är "aktiva" :wink:.

 

Haha - ja, så är det nog!

 

 

 

Det var ett nedrans gnäll!   :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Undrar om man behöver en truck för 108 mille eller hur mycket väger 108 000 en tusen sedlar 1000x108 000 = 108 000 000

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alltid sker bröllopet tidigt på morgonen med munkar och alla gåvor som lämnas  över. Då ska även sinsoden ligga framför brudparet.

På festen efter bröllopscermonin finns ingen sinsod inblandad. Så du kanske har missat att se den??

Nej för jag pratade med brudparen och dom sa att ingen sinsod var inblandad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001

Nej för jag pratade med brudparen och dom sa att ingen sinsod var inblandad.

Bara lite nyfiken.  Var det ingen cermoni med munkar och gåvor inblandat innan festen? Alla gäster brukar ju binda ett lycko-snöre runt handlederna på brudparet samt lämna över en liten eller stor pengagåva. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lite nyfiken.  Var det ingen cermoni med munkar och gåvor inblandat innan festen? Alla gäster brukar ju binda ett lycko-snöre runt handlederna på brudparet samt lämna över en liten eller stor pengagåva. 

Det var ceremoni med munkar innan, men bara med närmaste familjen i hemmet.

Gåvor överlämnades vid själva festen av deltagarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lite nyfiken.  Var det ingen cermoni med munkar och gåvor inblandat innan festen? Alla gäster brukar ju binda ett lycko-snöre runt handlederna på brudparet samt lämna över en liten eller stor pengagåva. 

 

"brukar" men ingen självklarhet... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001

"brukar" men ingen självklarhet... :)

Jag har nog varit på minst 30 bröllop i Thailand. Fattig som rik gäst ger alltid en gåva. Allt från 20 Baht och uppåt. Det skulle vara ett hån mot brudparet och deras familjer om man inte binder

ett lyckosnöre och ger en gåva. Oftast läggs pengarna i en burk framför brudparet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...