Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Taphong mellan Rayong och Ban Phe


Tallviking

Recommended Posts

Hej

När vi var nere sist tittade vi runt på dörrar och fönster och Global hade bästa utbudet

Bifogar en bild på de fönster vi skall ha (4-delade skjutfönster, dubbla glas med inbyggda skjutbara myggnät)

Ytterdörren är inte bestämd ännu. Ett förslag är den på bilden med glas och metall i mitten

Clip_21.jpg

Clip_20.jpg

Clip_18.jpg

Clip_21.jpg

Clip_20.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    45

  • Bengt-Erik

    14

  • stefan5300

    8

  • konsultnisse

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Just det. Vi ändrade inte takpannor utan dom bygger väggarna på nedervåningen i väntan på takpannorna. Nu är det 2 veckor tills dom skall komma !

Det blir Excella Classic Crystal Blue

Excella Classic

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking

Är de ytterdörr du tittat på (bilden), vad är de för glas med

metall i mellan rutorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ytterdörr

Glaset är spegelglas från utsidan men du kan se ut från insidan

Och metallgallret är mellan glasen

Funderar på den med vertikala stänger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är äntligen taket och väggarna på plats i mitt bygge så nu börjar putsning och detaljarbeten

Dom fick göra om en del av tak-konstruktionen under pannorna eftersom dom fuskat under en modifiering men annars har det funkat bra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar bli ett fint hus  :great:

Ganska stort Elr  :party:

:crazy: en annan får vel Dreggla & kolla in andras byggen ett tag till  :lol:

Tills pengasäcken e fylld nog :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygget ser ut att arta sig bra. En undran bara. Vad är anledningen att du inte lägger en folieisolering under takpannorna. Något hjälper det ju trots allt. Själv valde jag detta plus att en 50 mm isoleringsmatta med folie på båda sidor lades ovanför innertaket och bra ventilation i vindsutrymmet.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folie kommer att monteras under taket så snart det är klart men eftersom varje panna naglas fast i konstruktionen kommer folien monteras under takkonstruktionen

Har funderingar på att lägga ut en folie också ovanpå innertaket men jag väntar med det tills jag ser hur varmt det blir först

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse till föregående. Det blir en 5 cm tjock alu-folie-foam som ligger ovanpå innertaket. Vi bedömde att det isolerar bättre än 5 mm tjock film under takpannorna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det har du igen många gånger om på energiförbrukningen av airconen. Fast den filmen jag lade under pannorna var bara 1 mm och det är det som numera är vanligast tom hos thai (som inte bor i byarna förstås). Den kostade inte många bath per kvm men lär tar första stöten bra.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi har kök. vardagsrum och sovrum på ovanvåningen kändes det extra viktigt att isolera ordentligt upp mot taket för att hindra värmen att komma in den vägen och hålla aircon-kostnaderna nere

Dessutom har vi ju väl isolerande Q-con blocks i väggarna och dubbelglas i fönstren så det blir både svalt och tyst i huset

På vinden finns det 2 små motstående gavlar i taket med ventilationsgaller så det lär vädra bra med vinden från havet hela tiden som blåser genom vinden

Och även i huset kan man öppna i båda ändar så det blir bra självdra genom övervåningen

Har planerat för flera aircon-aggregat men jag installerar nog bara i sovrummet till en börja med så får vi se hur varmt huset blir i verkligheten innan jag köper fler aggregat till vardagsrummet och gästrummet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. aircon. tänk på att använda gummilist eller liknande underkanten på dörrarna o ventilationsspringa ovankant.

kall luft är tyngre än omgivande o har en tendens att rinna ut ur rummet. Har sett så många skrämmande ex i Thailand

där de har värstingskylare o en 5cm springa under dörren. När du står på utsidan så känner man det ganska väl hur all kyla rinner ut. omvänt, som vi säger Elda för kråkorna

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Se även till att du har fuktspärrar i alla våtutrummen. fusk eller okunskap i thai vet jag inte. ofta mögel i dessa utrymmen. använd en självdragshuv för vent. finns o köpa i Thailand oxå.

http://www.ventbutiken.se/

sök på självdragshuvar

EriK

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen

Jag har konstaterat att varken byggmästare eller takpannetillverkare är bra på att dra upp olika saker genom taken. Kanske av skälet att det regnar mycket kraftigare i Thailand än i Sverige

Märkte detta när jag ville ha köksfläktens kanal upp på taket

Byggkillen började då fundersamt snacka om cementlösningar etc etc och det visade sig att det mycket exklusiva taktegel jag valt saknade sådana delar som gjorde det möjligt att dra upp olika rör genom taket i sitt sortiment och jag har inte heller hittat någon annan som har det. Därmed blir det väldigt klumpiga och troligen inte täta konstruktioner dom får hitta på för att dra upp rör.

Så skall man ha ut köksfläkten finns bara alternativet att dra ut den på sidan på väggen som är standard i Thailand

Samma om man vill ha ventilation i badrummet. Man sätter då oftast upp en fläkt på väggen som antingen går på timer eller på ljuset i badrummet

Har satt in ett litet fönster i varje badrum som kan stå lite öppet för att hålla ventilationen igång

Luften utanför innehåller ju också hög luftfuktighet så det är om den kylda lyften som torkats i aircon-aggregatet kan bidra till torrare luft i badrummet möjligtvis.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag drog köksfläkten rakt upp genom en specialpanna. Tror det är Chang. Men gud vilket jobb det var innan allt var på plats. Pannföretaget hade en specialpanna med hål i - men de hade inget rostfritt rör till hålet. Däremot kunde man beställa en gummimuff till som man själv kunde skära till och som passade till takpannan. Ett annat problem var att ingen av byggmarknaderna ens förstod vad vi pratade om - och alla undrade varför vi var så petiga och inte bara drog ut skiten genom väggen och ut under takutskjutet  :frown:!

Fann en broschyr långt om länge och pekade på denna och bad dem på mina bara knän att beställa. Inget intresse för en sådan liten affär och förtjänst. Till sist gick det och då var färgen fel. Retur igen och nästa var ok. Som tur var hittade jag sedan en gubbe som jobbade med rostfritt och tillverkade ett rör som gick ned i takpannan med ett litet koniskt tak på med finmaskigt galler för fåglar eller snarare insekter. Även han behövde två försök för att det skulle passa - trots att han hade takpannan i sin verkstad! Slangklämma och slang köpte vi tillsammans med köksfäkten. Dom garanterade oxå att den skulle passa. 4" vill jag minnas. Pust, blir trött igen när jag bara skriver om följetången. men elektriker och de andra gubbarna på bygget var ganska impade när de såg och förstod vinsten av det och att det var möjligt. Hade nämligen inte lyckats göra mig förstådd ens till dem...

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Excella Classic och där finns inte ens sådana specialpannor för genomföringar att beställa så då la jag ner planerna på att gå den vägen

Och eftersom jag sitter i Svedala under hela bygget prioriterar jag att byggmästaren får taket helt tätt än att jag får ut fläkten på taket med en ful och kanske läckande lösning

Om alla Thailändare nöjer sig med fläkutblåset på väggen borde jag klara mig med det också

Och vi kommer inte att laga så mycket mat hemma misstänker jag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för tipsen

Jag har konstaterat att varken byggmästare eller takpannetillverkare är bra på att dra upp olika saker genom taken. Kanske av skälet att det regnar mycket kraftigare i Thailand än i Sverige

Märkte detta när jag ville ha köksfläktens kanal upp på taket

Byggkillen började då fundersamt snacka om cementlösningar etc etc och det visade sig att det mycket exklusiva taktegel jag valt saknade sådana delar som gjorde det möjligt att dra upp olika rör genom taket i sitt sortiment och jag har inte heller hittat någon annan som har det. Därmed blir det väldigt klumpiga och troligen inte täta konstruktioner dom får hitta på för att dra upp rör.

Så skall man ha ut köksfläkten finns bara alternativet att dra ut den på sidan på väggen som är standard i Thailand

Samma om man vill ha ventilation i badrummet. Man sätter då oftast upp en fläkt på väggen som antingen går på timer eller på ljuset i badrummet

Har satt in ett litet fönster i varje badrum som kan stå lite öppet för att hålla ventilationen igång

Luften utanför innehåller ju också hög luftfuktighet så det är om den kylda lyften som torkats i aircon-aggregatet kan bidra till torrare luft i badrummet möjligtvis.

Ett annat alternativ är om man inte hittar pannpor med hål i som passar är att göra en KOPIA på panna i rostfritt med ett rör som svetsas i pannkopian.Då får man panna och rör i rostfritt  och en anlutning som ej läcker.Toppen på röret gör man med en krök så det inte regnar in.PÅ läkten anpassar man en träregel som kompenserar att plåten är tunnare än pannan.

Om ni sätter plastfolie under taket så sätt 2 tunna lager så slipper ni kondens, det blir massor annars om det bara är en enkel.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vet du var jag kan köpa en undermonterad diskho, i dina trakter eller Bangkok? Franke har en på sin Thailändska sida, men inte till salu i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera stora byggvaruhus i Rayong men om dom har undermonterad eller ej vet jag inte

Det största heter "Global" och ligger precis bredvid stora genomfartsvägen utanför Rayong (Sukhomwit)

Mitt emot det varuhuset på vägens östra sida finns en stor byggbutik/inredningsbutik som även säljer Franke

Sedan finns Home Mart och HomePro i stan med stora varuhus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan novis,  Vad menar du med en undermonterad diskho,  jag är en f.d rörmokare så jag blev lite undrande,

eller menar du en diskbänk som man fäller in i en bänkskiva och är det en infällnadsdiskbänk så finns det nog på dom flesta ställen

där du kan köpa köksinredningar, kolla in www. indexlivingmall.th

              MVh

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej Tallviking

Du skrev under ämnet "Utfyllnadsmassa" om att pelarna går ner några meter i marken.

Hur djupt går dom ner, och vilken dimension har balkarna?

mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Pålarna var 6 meter långa. Vet inte dimensionen på dom. Titta på bilderna så ser du ungefär

Nu är det bara en dryg månad tills vi åker ner i 3 veckor så man börjar bli sugen. Har ju inte varit nere och sett bygget själv ännu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...